Isteri Yang Selalu Marah Menjerit Pada Anak Anak Sebenarnya Dia Perlukan Perhatian Suami


‘Seorang suami minta nasihat mengenai isterinya. Isterinya asyik marah anak-anak. Anak saya 3 orang ustaz. Isteri asyik marah dan jerit pada anak-anak. Terasa kasihan pada anak-anak. Terasa tiada hari anak-anak tak kena marah. Kadang-kadang saya tengok isteri saya sayang yang kecil je. Kakak sulung asyik kena marah jer. Semua salah kakak besar. Saya takut anak jadi trauma. Dia kalau menjerit atau marah saya rasa nak lari rumah. Kalau saya cuba pertahankan anak saya. Dengan saya-saya kena marah.’

Memahami hati isteri yang selalu marah dan menjerit pada anak-anak.
Abang nak tahu tak Allah sayang abang. Bila saya dengar ketua keluarga ingin bertanya soalan begini tandanya dia seorang yang baik dan bertanggungjawab. Abang nak bantu dan selesaikan.
Sebenarnya selalu wanita tanya masalah suka cubit dan marah anak-anak. Bila saya dengar saya terus tanya ada bincang dengan suami..itu antara punca utama.
Abang nak tahu tak sebenarnya bukanlah kita nak salahkan sesiapa. Selalunya wanita yang selalu marah-marah anak dan tak boleh kawal emosinya kerana dia dahagakan perhatian dan cinta suaminya. Dia rindukan suaminya. Dia ingin suaminya bersamanya. Isteri kita wanita yang Allah jadikan sensitif. Jiwa mereka lembut. Mereka dahagakan kasih sayang dan rasa kebersamaan dalam membuat segala urusan rumahtangga.
Wanita ini bila kita dah dapat hati dia. Semuanya akan jadi superb. Juta-juta kali lebih layanan dan kasih sayangnya kepada suami dan anak-anak. Bila dah terluka dan sakit semuanya berubah.
ISTERI BUKAN BIBIK, BUKAN ORANG GAJI
Kita perlu sedar. Dia bukan bibik kita. Dia bukan orang gaji kita. Mereka wanita yang kita nikahi maksudnya ingin kita cintai,sayangi, bimbing dan pembantu kita sehingga syurga Allah. Mereka bukan milik kita. Mereka amanah Allah..
Sebab tu kata ulama pintu agama sebuah keluarga ialah ayah. Pintu agama buat anak-anak ialah ibu. Jika kita membimbing isteri kita dengan Islam dengan cinta dan sayang insyaAllah isteri kita akan bimbing anak-anak kita Islam dengan cinta dan sayang. Mereka dahagakan belaian dan kasih sayang.
PELUK, SAYANGI ISTERI
Peluk mereka. Sayangi mereka. Lihatlah nanti mereka akan peluk dan sayang anak-anak. Bila sampai rumah sunnah beri salam dan peluk atau cium ahli keluarga. Anak-anak dahagakan pelukan dan ucapan sayang. Mak anak yakni isteri kita yang penat sepanjang hari tu lagi dahagakan ciuman, pelukan dan ucapan sayang terima kaseh dari suaminya. Begitu juga kita kan abang. Kita pun ingin begitu. Kita semua cuma manusia yang sedang belajar nak jadi baik.
Begitulah juga seorang ibu yang melayan anak besar sampai anak kecil dengan cinta dan sayang..begitulah kakaknya pula akan mencintai adiknya. Esok adiknya pun akan saling mencintai dan menyayangi kakak dan mak ayahnya. Esok kita mati mereka tak berebut harta tapi berebut nak bagi syurga paling tinggu buat mak ayah. Cinta ialah pendidikan yang utama pada keluarga selepas iman.

SALING MENGHARGAI
Suami isteri yang saling membantu. Saling mencintai. Saling menghargai akan membuat anak-anak pun jadi begitu. Janganlah pernah bergaduh depan anak-anak. Nanti anak kita akan jadi stress dan mereka akan jadi hipokrit. Jangan paksa anak kita terpaksa memilh antara kedua ibubapa. Dalam kata lain satu bas tapi ada 2 pemandu dan 2 arah tujuan. Kerana itu biarlah tidur sekali dan mimpi pun sama.
Bila isteri marah anak. Jangan lawan atau marah isteri depan anak. Bila isteri marah kita bantu apa yang patut. Kadang-kadang masa tu dia tengah susu anak, 2 anak lagi bergaduh dan jatuhkan air atau makanan. Kita tolong kutip makanan yang jatuh bersihkan. Kita tolong jaga 2 anak lagi.
Biasa mereka marah sedang mereka masak lauk di dapur seorang diri. Kita suami kadang-kadang tengok tv atau hp. Anak-anak dah sepahkan rumah ada yang mengacau di dapur. Mereka kunci jam Mereka masak sahur, mereka kena hidang. Mereka kejut anak. Mereka kejut suami, mereka kemas pinggan dan dapur. Mereka kena marah kalau tak kemas. Mereka kena marah kalau terlambat. Mereka kena marah jika penat tak bangun sahur.
ISTERI BUKAN NAK MARAH SUAMI, BUKAN NAK MARAH ANAK
Mereka bukan marah anak sebenarnya abang. Seperti anak-anak. Mereka buat hal, mereka jadi pelik, mereka bergaduh, mereka tak nak pergi sekolah, mereka dahagakan perhatian dan kasih sayang ibubapanya. Lagi mereka kena marah dan jerit lagi
mereka berusaha tarik perhatian..buat macam-macam
Sebab tu banyak isteri yang dulunya baik dan lemah lembut. Tapi bila suami dia buat hal dan ada perempuan lain. Dia maafkan tapi belum dapat lupakan mereka jadi berubah. Terus jadi pemarah dan kuat mengamuk dan bermasam muka..mula minta macam-macam. Cemburu lain macam. Sangka macam-macam sebab hati mereka dah luka.
SEBAGAI KETUA, HIDUPKAN AMALAN TA’LIM
Ubatnya kita sebagai ketua keluarga hidupkan amalan ta’lim dalam rumah. Pergi berdating berdua. Berjuang di jalan Allah. Cuba bawa isteri 3hari belajar iman. Berada di jalan Allah. Pergi umrah. Ziarah Kaabah. Ziarah Rasulullah saw. Solat malam sama-sama. Bersyukur kunci segalanya. Sentiasa sabar. Lihat orang yang lebih susah dari kita.
Ya Allah sayangilah isteri kami yang tercinta. Kami maafkan segala salah silap mereka semua kepada kami. Kerana semua ini salah kami sebagai suami kerana belum menjadi suami yang baik. Maafkan kami kerana belum menjadi isteri yang baik.

Saksikan episod 10, Hero Cilik pada pukul 9 malam 29 julai ini di Astro Ria.
Kredit: Ebit Lew
The post Isteri Yang Selalu Marah & Menjerit Pada Anak-Anak Sebenarnya Dia Perlukan Perhatian Suami appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/isteri-yang-selalu-marah-menjerit-pada-anak-anak-sebenarnya-dia-perlukan-perhatian-suami/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hebatnya Isteri Sentiasa Letakkan Suami No 1 Sedia Memaafkan Asalkan Anak Bahagia

Hebatnya Isteri Sentiasa Letakkan Suami No 1 Sedia Memaafkan Asalkan Anak Bahagia

papar berkaitan - pada 15/7/2020 - jumlah : 712 hits
Wanita itu sifatnya sangat unik Allah jadikan wanita insan yang sangat kuat dan kental berhadapan dalam isu rumah tangga Sanggup menggadai rasa bahagia sendiri asalkan anak anak terus bahagia Sanggup terus dikhianati asalkan rumah tangganya...
Cabaran Seorang Suami Adalah Mentaati Ibu Ayahnya Tapi Perlu Bertanggungjawab Pada Isteri Anak

Cabaran Seorang Suami Adalah Mentaati Ibu Ayahnya Tapi Perlu Bertanggungjawab Pada Isteri Anak

papar berkaitan - pada 30/7/2020 - jumlah : 346 hits
Laki aku sibuk bayar semua komitmen rumah mak ayah dia Barang dapur bil api air duit belanja mak ayah dia Ada la bagi mak ayah aku duit belanja sikit Untuk rumah kitorang dia cuma bayar bil api air je Yang lain semua aku Aku nak bercerai Ri...
Isteri Menyusukan Anak Kadang Emosi Jadi Tak Stabil Ini Yang Suami Boleh Bantu Baru Isteri Tak Meroyan

Isteri Menyusukan Anak Kadang Emosi Jadi Tak Stabil Ini Yang Suami Boleh Bantu Baru Isteri Tak Meroyan

papar berkaitan - pada 3/8/2020 - jumlah : 1789 hits
Dapat menyusukan anak dengan susu ibu merupakan impian semua mama yang baru melahirkan namun tak semua mempunyai peluang sebegitu Menyusukan bayi bagi seorang ibu bukanlah satu tugas yang enteng Macam macam perkara yang perlu dibuat kena be...
Isteri Anak Nak Makan Apa Pun Suami Mesti Tunai Kan Tak Berkira Suami Jenis Ni Rezeki Mencurah Curah

Isteri Anak Nak Makan Apa Pun Suami Mesti Tunai Kan Tak Berkira Suami Jenis Ni Rezeki Mencurah Curah

papar berkaitan - pada 25/7/2020 - jumlah : 502 hits
Sebaiknya jika isteri minta sesuatu daripada suami jangan terus kata tak boleh Sebaliknya berusahalah sebaik mungkin dan tanamkan nawaitu untuk tunaikan permintaan isteri Percayalah permintaan isteri pasti di bawah kemampuan suami kerana di...
Amalan Makan Semeja Hubungan Suami Isteri Lebih Mesra Anak Pun Senang Nak Bentuk

Amalan Makan Semeja Hubungan Suami Isteri Lebih Mesra Anak Pun Senang Nak Bentuk

papar berkaitan - pada 16/7/2020 - jumlah : 336 hits
Ada setengah keluarga masih mengamalkan aktiviti makan bersama sebagai rutin harian mereka namun tidak kurang juga yang sudah lama tidak berkesempatan meluangkan masa seperti itu Apa kata jadikan rutin makan bersama setiap hari sekurang kur...
Suami Pandai Jaga Hati Isteri Akan Kurang Merajuk Anak Pun Dapat Aura Positif

Suami Pandai Jaga Hati Isteri Akan Kurang Merajuk Anak Pun Dapat Aura Positif

papar berkaitan - pada 23/7/2020 - jumlah : 353 hits
Salah satu kunci kejayaan dalam psikologi keibubapaan adalah hubungan baik antara ibu dan ayah Ibu ayah berkomunikasi dengan baik antara sesama sendiri dapat memberi kesan baik Bukan sahaja pada psikologi ibu ayah tetapi juga anak anak Cont...
Suami Isteri Bergaduh Jangan Sampai Tarik Muka Rendahkan Ego Anak Akan Perhatikan

Suami Isteri Bergaduh Jangan Sampai Tarik Muka Rendahkan Ego Anak Akan Perhatikan

papar berkaitan - pada 29/7/2020 - jumlah : 443 hits
Dalam rumah tangga ni kalau bertengkar tu biasa la Asam garam dalam rumah tangga kan Lidah sendiri pun kadang kadang tergigit apatah lagi duduk serumah dengan pasangan yang baru kita kenal Tetapi kalau bertengkar jangan sampai keluarkan kat...
Kajian Untuk Pasangan Suami Isteri Yang Tinggal Berjauhan

Kajian Untuk Pasangan Suami Isteri Yang Tinggal Berjauhan

papar berkaitan - pada 17/7/2020 - jumlah : 505 hits
Kajian Untuk Pasangan Suami Isteri Yang tinggal BerjauhanInstitut Sosial Malaysia Kementerian Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat sedang menjalankan kajian berkaitan strategi daya This is a content summarry Visit my website for full ...
Pasangan Suami Isteri Ni Jual Kek Viral Serendah Rm 20 Kedai Kek Shah Alam

Pasangan Suami Isteri Ni Jual Kek Viral Serendah Rm 20 Kedai Kek Shah Alam

papar berkaitan - pada 17/7/2020 - jumlah : 620 hits
Jika anda membeli belah di Ole ole Seksyen 18 Shah Alam pastikan anda singgah ke Kedai Kek Shah Alam dan Mior Dessert di aras tanah Anda pasti rambang mata melihat barisan kek indah dengan pelbagai corak dan hiasan brownies tart biskut crea...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan

Kkb Polls Respect Mca S Decision To Boycott Campaign



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Mood Blogging On

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Update Daftar Link 50 Anggota Aktif Komunitas Blogger Pontianak

Time Crunched Car Care How Mobile Washes Save The Day