Isteri Tertidur Masa Menyusu Bukan Saja Saja Itu Proses Hasilkan Susu Banyak Berkualiti


Suami tak layak untuk kata isteri yang menyusu badan ni kuat tidur. Sebab menyusu badan ni sepatutnya ada upah khusus. Tapi ramai isteri tutup mata, dan tetap gigih menyusukan. Walhal tugas lunas nafkah anak ni adalah tugas suami. Tetapi memandangkan bayi dibawah 2 tahun makanan mereka adalah susu badan, maka isteri kena bantu lunaskan.
Berikut perkongsian dari Abu Hannah kenapa isteri cepat sangat tertidur dan bukan saja-saja ya.
Dah jadi trend dan kebiasaan isteri sahaja sibuk gigih menyusukan. Dan ada yang bekerja membantu suami. Si suami cuma pandai sound isteri kuat makan, kuat tidur. Bila isteri balik kampung suami, dengan mentaati suami, si suami membuli emosi isteri dengan membuka hal-hal rumahtangga depan ahli keluarganya. Kalau boleh janganlah cakap macam ni ya.

Pengorbanan Besar Isteri
Bila menyusu badan ni, memang penat bang. Menyusukan anak ni membakar kalori bang. Bila proses pembakaran tu berlaku, maka ada la tenaga yang digunakan. Bila ada tenaga digunakan maknanya letih, lapar tu akan dirasai isteri yang menyusukan.
Tak payah bagi direct feed la bang.. Bini pam susu tu 20 minit dia orang akan letih, penat, lapar. Sebab tu dia orang kena makan banyak. Lepas pam susu kena sambung buat kerja rumah pulak. Yang kerja kena sambung bekerja pulak.
Letih. Macam pergi gym.
Suami boleh laa.. Pergi gym, balik, mandi. Makanan siap terhidang. Pastu dah makan boleh rehat. Anak melalak, nampak bini terlelap sambil susukan anak kata dia kuat tidur.
Meh sini bang…
Dalam susu badan ada 2 jenis hormon yang utama dirembeskan paling banyak.
Apa dia?
Hormon oxytocin dan prolaktin. Oxytocin ni hormon happy, tenang, riang. Bila hormon ni dirembeskan, automatik badan akan relaks. Tenang, cool. Dan susu kurang disebabkan hormon ni kurang. Hormon ni kurang sebab isteri menyusukan anak dalam keadaan tekanan, ketakutan, penat, lapar atau marah.
Sebab apa isteri rasa gitu? Sebab faktor sekeliling lah. Salah satunya sebab suami asyik sound isteri kuat tidur.
Bila hormon ni keluar badan akan rest automatik mata akan nak lelap. Sebab otak akan suruh body rest. Barulah susu banyak dan kualiti power.
Ditambah prolaktin. Hormon ni yang menguatkan bonding ikatan emak dan anak. Hormon ni yang meningkatkan rasa keibuan supaya ibu lebih tenang bila tengok anak depan mata.
Hormon-hormon ni semua dirembeskan atas satu matlamat. Untuk hasilkan susu yang banyak dan berkualiti.
Jangan Bagi Tekanan 
Dan pembunuh hormon ni ada satu jer. TEKANAN.
So punca ramai ibu tak berjaya susukan sampai 2 tahun hanya disebabkan 1 benda jer. Tekanan. Kurangnya sokongan.
Dah la susukan anak tak dapat upah. Lagi ko sound dia kuat tido. Ehh.. Dah dapat jimat duit kot. Just hormat isteri sikit pun susah ker?
Bila dia tertidur masa susukan anak. Jangan kacau. Jangan kejut. Biarkan sekejap. Bagi dia rehat sebab dia penat menyusukan.
Jangan risau, direct feed anak takkan tersedak susu. Sebab Allah dah cipta satu lagi hormon CCK. Hormon ni ada pada manusia. Dia akan dirembeskan pada otak manusia supaya manusia tu merasa kenyang. Bila kenyang automatik baby akan lelap dan lepaskan puting ibunya. Hormon cck ni mcm suis off untuk had makan manusia.
Yg selalu tersedak tu sbb menyusu guna botol susu. Haa… Ni special beb directfeed.
So tolong yea.. Kita orang lelaki sepatutnya tanggungjawab kita lunas nafkah anak. Susu badan tu nafkah laa.. Sebab tu kalau isteri tak nak susukan pun, wajib suami cari ibu susuan. tak boleh paksa2 depa. Dah la upah khas tak ada.
Ni isteri bantu bagi susu free pun dah bagus. Tetiba sound dia kuat tidur. Tu suruh belajar. Bila belajar akan faham. Tak adalah jadi isu melabel macam ni.
Siap mengata isteri mengada. Ko yang mengada. Kalo terer sangat pergi cari ibu susuan. Kalo tak ada jawab la depan Allah esok-esok. Tu nafkah tu. Susu anak bukan tanggunjawab emak. Tu tanggungjawab ayah.
Sebab tu sesetengah kebudayaan diaorang memang akan carikan ibu susuan untuk anak mereka. Supaya isteri tak teruk sangat buat seorang. Tapi zaman ni wanita kena kerja, kena bagi susu badanz suami lak tak support.
Sebab tu selepass nama anak ialah nama ayah. Sbb anak tu tanggungjawab ayah. Bukannya emak. Ayah meninggal, keluarga ayah kena handle anak tu. Pun tetap bukan tanggungjawab emak. Faham?

Sumber: Abu Hannah
 
The post Isteri Tertidur Masa Menyusu Bukan Saja-Saja. Itu Proses Hasilkan Susu Banyak & Berkualiti appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/isteri-tertidur-masa-menyusu-bukan-saja-saja-itu-proses-hasilkan-susu-banyak-berkualiti/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Masa Menyusu Emak Letak Tepi Handphone Jangan Anggap Anak Hisap Lama Itu Mengempeng

Masa Menyusu Emak Letak Tepi Handphone Jangan Anggap Anak Hisap Lama Itu Mengempeng

papar berkaitan - pada 4/9/2019 - jumlah : 390 hits
Walau pun anak ambil masa menyusu dalam tempoh lama jangan cepat kata ia mengempeng Penyusuan susu ibu ada prosesnya Perkongsian daripada Perunding Laktasi Dr Nurhaya Yacob ini boleh membantu para ibu membezakan tahap tahap penyusuan Hisapa...
Banyakkan Berdoa Lancarkan Proses Bersalin Ustaz Azhar Kongsikan Bacaan Untuk Ibu Tunggu Masa

Banyakkan Berdoa Lancarkan Proses Bersalin Ustaz Azhar Kongsikan Bacaan Untuk Ibu Tunggu Masa

papar berkaitan - pada 11/9/2019 - jumlah : 197 hits
Setiap wanita yang sudah menghampiri tarikh bersalin pasti mula berasa risau memikirkan bagaimana agaknya proses kelahiran nanti Pelbagai petua akan diamalkan bagi melancarkan proses getir itu Sebenarnya paling bagus jika si ibu bertenang d...
Susu Boleh Maintain Jika Ibu Makan Pil Perancang Yang Sesuai Untuk Menyusu

Susu Boleh Maintain Jika Ibu Makan Pil Perancang Yang Sesuai Untuk Menyusu

papar berkaitan - pada 30/8/2019 - jumlah : 626 hits
Ada ibu bertanya apakah pil perancang yang sesuai kepada ibu menyusu yang tak mempengaruhi penghasilan susu ibu Sebab ada yang notice susu mula merudum sejak mula mengambil pil perancang Aisehmen ini boleh bikin ibu stres Bila stres makin b...
Separuh Masa Pertama Kami Sepatutnya Jaringkan Lebih Banyak Gol Cheng Hoe

Separuh Masa Pertama Kami Sepatutnya Jaringkan Lebih Banyak Gol Cheng Hoe

papar berkaitan - pada 11/9/2019 - jumlah : 237 hits
KUALA LUMPUR 11 Sept 8211 Gagal bertahan dengan baik dalam perlawanan berintensiti tinggi punca utama Harimau Malaya kalah tipis 1 2 kepada Emiriah Arab Bersatu dalam aksi kelayakan Piala Dunia 2022 2023 malam tadi Ketua Jurulatih Malaysia ...
10 Kali Pam Dapat 60oz Kes Ibu Hiperlaktasi Rare Susu Terlalu Banyak Sampai Kena Dermakan

10 Kali Pam Dapat 60oz Kes Ibu Hiperlaktasi Rare Susu Terlalu Banyak Sampai Kena Dermakan

papar berkaitan - pada 1/9/2019 - jumlah : 540 hits
Susu ibu adalah rezeki yang tidak ternilai buat seorang ibu dan bayinya Ada yang terpaksa bekerja keras untuk mencukupkan stok susu anak Namun lain pula halnya dengan ibu ini apabila susu ibu terlalu banyak atau dipanggil hiperlaktasi Puan ...
Cipta Powerbank Dalam Masa Sejam Saja

Cipta Powerbank Dalam Masa Sejam Saja

papar berkaitan - pada 12/9/2019 - jumlah : 222 hits
Kasihnya adik kepada si abang hingga terhasilnya sebuah powerbank yang diciptanya sendiri Tidak sangka keluhan seorang abang kepada seorang adik yang berusia 14 tahun ini mampu mencungkil kreativiti dan mencuri perhatian netizen di media so...
Susu Ibu Pelbagai Rasa Setiap Hari Anak Excited Nak Menyusu Bila Besar Tak Cerewet Makan

Susu Ibu Pelbagai Rasa Setiap Hari Anak Excited Nak Menyusu Bila Besar Tak Cerewet Makan

papar berkaitan - pada 30/8/2019 - jumlah : 405 hits
Susu ibu dihasilkan oleh badan ibu untuk keperluan bayi Rupanya apa yang dimakan ibu akan dirasai oleh bayinya Secara tidak langsung mereka telah merasa rasa makanan melalui susu ibu dan tidak cerewet untuk menerima makanan pelengkap kelak ...
Rugi Besar Kalau Tak Buat Ini Kepentingan Suami Isteri Kena Ada Masa Dating Bersama

Rugi Besar Kalau Tak Buat Ini Kepentingan Suami Isteri Kena Ada Masa Dating Bersama

papar berkaitan - pada 8/9/2019 - jumlah : 247 hits
Menjalani kehidupan sebagai pasangan suami isteri yang bahagia merupakan impian bagi setiap pasangan Namun begitu kesibukan bekerja sedikit sebanyak membataskan hubungan antara suami isteri Oleh itu pasangan yang sudah berkahwin memerlukan ...
Tembakan Itu Tersasar Sedikit Anak A R Badul Mati Tertembak Masa Demontrasi

Tembakan Itu Tersasar Sedikit Anak A R Badul Mati Tertembak Masa Demontrasi

papar berkaitan - pada 4/9/2019 - jumlah : 1007 hits
Anak pelakon lagenda AR Badul Mejar Mohd Zahir Armaya dipercayai meninggal dunia akibat tertembak semasa melakukan demonstrasi sempena pelancaran Divisyen Kelima Infantri Malaysia dan Briged ke 13 Infantri Malaysia di Kem Lok Kawi Kota Kina...
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Get To Know About And Benefits Of Bulk Sms For Business

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


1 31 2023

Le Clos Villa By Banca Architectes In Mouans Sartoux France

What You Should Know About New Construction Plumbing

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja