Isteri Jho Low Gagal Dapat Kerakyatan Cyprus


 

Ahli perniagaan Low Taek Jho barangkali mendapat reputasi sebagai “playboy” menerusi hubungannya dengan selebriti seperti Paris Hilton, Miranda Kerr dan Elva Hsiao.
Tapi tak banyak yang diketahui tentang wanita yang menjalinkan hubungan yang lama dengannya – Jesselynn Chuan Teik Ying. Chuan adalah teman wanita dan kemudian menjadi isteri Jho Low.
Dia juga kekal bersamanya di saat penyiasat sejumlah negara memburunya berkaitan skandal 1MDB.
Banyak yang telah ditulis tentang parti Jho Low dengan wanita terkenal tetapi tidak banyak maklumat berkenaan Chuan. Setakat yang ada, kebanyakannya adalah daripada saksi mata dan sebahagiannya diterbitkan dalam buku Billion Dollar Whale: The Man Who Fooled Wall Street, Hollywood, and the World yang ditulis wartawan Bradley Hope dan Tom Wright.
Bagaimanapun, baru-baru ini timbul maklumat baru yang menunjukkan Chuan pada 2019 cuba untuk mengikut langkah suaminya untuk “berlindung” di Cyprus.
Ini menurut penyiasatan bersama oleh Sarawak Report dan Organised Crime and Corruption Reporting Project (OCCRP) yang menyiasat peranan sebuah syarikat di UK dalam membantu Low dan sekutunya mendapatkan kewarganegaraan Cyprus.
Siasatan mereka mendapati Henley & Partners yang berpangkalan di London membantu Jho Low untuk mendapatkan kewarganegaraan Cyprus dan mengaturkannya menerusi syarikat di sana, FidesCorp Services Limited.
Syarikat itu bagaimanapun menafikan Jho Low sebagai pelanggan mereka.
Henley & Partners mendapat bayaran dan komisen berjumlah 710,000 euros (RM3.47 juta). Syarikat itu menegaskan mereka tidak bertindak secara tidak wajar dan menyalahkan pekerja kerana gagal mematuhi prosedur.

 
 
Jho Low mendapat pasport Cyprus pada 2015, di saat skandal 1MDB kian mendapat perhatian, termasuk daripada badan siasatan antarabangsa.
Siasatan mendapati isteri Jho Low, Chuan cuba membuat perkara sama pada 2019 tetapi permohonannya gagal memandangkan perkaitan Jho Low dengan negara itu terdedah pada tahun sama.
Ia menyebabkan skim “kewarganegaraan-untuk-pelaburan” Cyprus kian diperhatikan.
“Pada 2019, Jho Low adalah salah seorang pelarian paling terkenal di dunia. Tetapi ia tidak menghalang pembekal perkhidmatan di Cyprus menghulurkan bantuan sekali lagi,” kata siasatan itu.
Chuan membuat permohonan pada Mei 2019. FidesCorp sekali lagi bertindak sebagai ejennya.
Bagaimanapun nasibnya kurang baik. Kerajaan Cyprus berdepan kritikan dan perhatian umum terlalu tinggi.
“Permohonannya ditarik balik sekitar waktu yang sama skandal (1MDB) terdedah,” menurut OCCRP.
Gereja Kristian Ortodoks Cyprus turut terpalit dengan isu pasport Jho Low. Ia dilaporkan melobi untuk Jho Low setelah ahli perniagaan itu menjanjikan sumbangan.

Jho Low mendapat pasport Cyprus menerusi Pelan Pelaburan Cyprus yang mensyaratkan pihak berminat mendepositkan lima juta euro dalam bank Cypruse selama tiga tahun dan membeli rumah dengan harga sekurang-kurangnya 500,000 euros (RM2.44 juta).
Dia kemudian membeli sebuah villa yang belum siap di Cyprus dengan harga tersebut pada 23 September 2015.
Menurut dokumen yang diperolehi Sarawak Report dan OCCRP, Jho Low menyatakan dana untuk kewarganegaraan itu akan dipindahkan daripada HSBC di Hong Kong.
Terdahulu, laporan khas Malaysiakini dengan Konsortium Kewartawanan Penyiasatan Antarabangsa (ICIJ) mendedahkan, HSBC hanya mengambil tindakan terhadap kegiatan meragukan Jho Low pada 2017 – kira-kira dua tahun setelah dia mula disiasat beberapa negara.
Adik Jho Low, Low Taek Szen dan dua lagi individu yang terlibat dalam skandal 1MDB, Loo Ai Swan dan Tan Kim Loong turut memohon kewarganegaraan Cyprus sebelum Chuan.
Menteri Dalam negeri Cyprus, Nicos Nouris memberitahu OCCRP yang permohonan ketiga-tiganya tidak diluluskan tetapi enggan mengulas lanjut berkenaan pemilikan hartanah mereka di sana.

Paris Hilton dan Jho Low  
Loo, Tan dan Chuan membuat permohonan dalam tempoh yang hampir sama dengan Jho Low, iaitu pada 2015.
Kerajaan Cyprus menggantung program kewarganegaraan tahun lalu susulan tekanan daripada Kesatuan Eropah (EU). Ia turut membatalkan kewarganegaraan 26 individu, termasuk seorang rakyat Malaysia.
Bagaimanapun ia tidak mendedahkan sama ada rakyat Malaysia itu adalah Jho Low atau bukan.
Dengan mengambil kira isteri Jho Low sendiri cuba membuat perkara sama hanya pada dua tahun lalu membayangkan Jho Low dan sekutunya masih memiliki akses terhadap dana yang besar.
Menurut buku Billion Dollar Whale, Chuan adalah anak kepada seorang pemilik restoran makanan laut di Pulau Pinang.
Menurut buku itu lagi, Chuan beberapa kali putus dengan Jho Low tetapi berbaik semula dan menahan saja sikap teman lelakinya yang suka memberi hadiah kepada wanita lain.
Sebelum skandal 1MDB didedahkan, Low sering membawa Chuan ke Amerika Syarikat tetapi tidak membawanya bersama-sama ketika berparti.
Chuan antara tetamu yang hadir ke tayangan perdana The Wolf of Wall Street, yang didakwa didanai Jho Low dengan dana 1MDB.
Menurut buku itu, ketika tayangan perdana di New York ketika musim sejuk 2013 itu, Chuan duduk di sebelah ibu Jho Low.
Pada 2015 pula, Chuan dilihat bersama Jho Low dan seorang bayi lelaki, kata buku itu lagi.
The post Isteri Jho Low gagal dapat kerakyatan Cyprus appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/02/02/isteri-jho-low-gagal-dapat-kerakyatan-cyprus/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=isteri-jho-low-gagal-dapat-kerakyatan-cyprus

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bid By Jho Low S Wife To Seek Safe Haven In Cyprus Scuttled

Bid By Jho Low S Wife To Seek Safe Haven In Cyprus Scuttled

papar berkaitan - pada 2/2/2021 - jumlah : 147 hits
Fugitive businessperson Low Taek Jho may have earned a playboy reputation from his of celebrities with the likes of Paris Hilton Miranda Kerr and Elva Hsiao But little is known about his long time girlfriend and later wife Jesselynn Chuan T...
Lhdn Saman Sekutu Jho Low Tuntut Bayar Tunggakan Cukai Berjumlah Rm68 Juta

Lhdn Saman Sekutu Jho Low Tuntut Bayar Tunggakan Cukai Berjumlah Rm68 Juta

papar berkaitan - pada 8/2/2021 - jumlah : 184 hits
08 02 2021 12 55 PM KUALA LUMPUR 8 Feb Kerajaan Malaysia melalui Lembaga Hasil Dalam Negeri menfailkan saman terhadap Eric Tan Kim Loong yang didakwa sebagai sekutu ahli perniagaan dalam buruan Low Taek Jho atau Jho Low memintanya membayar ...
Rm67 9m Tax Suit Filed Against Alleged Jho Low Associate

Rm67 9m Tax Suit Filed Against Alleged Jho Low Associate

papar berkaitan - pada 8/2/2021 - jumlah : 194 hits
Alleged Low Taek Jho associate Tan Kim Loong has been slapped with a government lawsuit seeking RM67 9 million in purported unpaid taxes The government filed the writ of summons against 1MDB linked Tan at the Kuala Lumpur High Court on Jan ...
Bekas Ketua Pegawai Eksekutif 1mdb Dakwa Beliau Bukanlah Bos Tapi Jho Low

Bekas Ketua Pegawai Eksekutif 1mdb Dakwa Beliau Bukanlah Bos Tapi Jho Low

papar berkaitan - pada 8/2/2021 - jumlah : 222 hits
KUALA LUMPUR Mahkamah Tinggi di sini diberitahu ahli perniagaan Low Taek Jho atau Jho Low yang sehingga hari ini gagal dikesan yang sebenarnya mengetuai 1MDB kata bekas Ketua Pegawai Eksekutif syarikat Mohd Hazem Abdul Rahman Memberi ketera...
Tommy Dedah Kegagalan Usaha Untuk Tangkap Jho Low Yang Dikaitkan Dengan Skandal 1mdb

Tommy Dedah Kegagalan Usaha Untuk Tangkap Jho Low Yang Dikaitkan Dengan Skandal 1mdb

papar berkaitan - pada 2/2/2021 - jumlah : 237 hits
February 2 2021 Bekas peguam negara Tommy Thomas dalam buku memoir terbarunya menyatakan bahawa dia pernah mencadangkan ganjaran diberi kepada pihak yang menangkap ahli perniagaan dalam buruan Low Taek Jho Thomas mengatakan dia tidak yakin ...
Irb Seek Tax Arrears Of Rm68m From Jho Low S Ally Fat Eric

Irb Seek Tax Arrears Of Rm68m From Jho Low S Ally Fat Eric

papar berkaitan - pada 8/2/2021 - jumlah : 160 hits
The Malaysian government is seeking nearly RM68 million in back taxes from Eric Tan Kim Loong or better known as Eric Tan widely reported as fugitive businessman Low Taek Jho or Jho Low s most trusted associate Through a court filing by the...
Respect Sangat Isteri Balik Kerja Ambil Anak Masak Tanpa Ada Helper Hanim Kagum Dengan Ibu Bekerja

Respect Sangat Isteri Balik Kerja Ambil Anak Masak Tanpa Ada Helper Hanim Kagum Dengan Ibu Bekerja

papar berkaitan - pada 23/1/2021 - jumlah : 417 hits
Pengacara popular Farahanim Razak kagum dengan kegigihan ibu ibu bekerja dalam masa yang masa terpaksa menguruskan rumahtangga selepas pulang bekerja Baca Menerusi perkongsian di Instagram Hanim yang ketika itu terpaksa meninggalkan dua ana...
Pukul Isteri Kerana Mesej Whatsapp Lelaki Lain Suami Didenda Mahkamah

Pukul Isteri Kerana Mesej Whatsapp Lelaki Lain Suami Didenda Mahkamah

papar berkaitan - pada 22/1/2021 - jumlah : 286 hits
PETALING JAYA Tindakan seorang penjual ikan memukul isterinya selepas melihat perbualan wanita itu dengan lelaki lain menerusi aplikasi WhatsApp mengundang padah apabila dia didenda RM1 000 atau penjara sebulan oleh Mahkamah Majistret Majis...
Saya Bertuah Miliki Awak Edika Yusof Tak Bosan 16 Tahun Jaga Isteri Lumpuh

Saya Bertuah Miliki Awak Edika Yusof Tak Bosan 16 Tahun Jaga Isteri Lumpuh

papar berkaitan - pada 21/1/2021 - jumlah : 275 hits
Umum sedia maklum mengenai pelakon tampan Edika Yusof yang setia dan cekal menjaga isterinya yang lumpuh separuh badan sejak 16 tahun lalu Pelakon berusia 54 tahun itu juga sebelum ini mengambil keputusan bagi mengurangkan penglibatan dalam...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah

Dolar Berada Dalam Kawalan