Isteri Diceraikan Suami Kerana Bergaduh Dengan Ibu Mentua


The Reporter


Selepas berkahwin, pasangan suami isteri amatlah digalakkan tinggal di rumah sendiri agar dapat membina rumah tangga yang bahagia berdasarkan persefahaman mereka sendiri tanpa campurtangan dari pihak lain. 
Namun ada yang tinggal bersama ibu bapa selepas berkahwin. Adakah itu salah? Tidak sama sekali. Apa yang penting, suami isteri dan mentua haruslah bertoleransi  terutamanya menantu yang baru saja menjadi sebahagian keluarga pasangannya. 
Tidak dinafikan ada juga yang terkandas dek perselisihan faham dengan mentua. Pasangan pula tersepit di tengah-tengah, tidak tahu hendak memenangkan sesiapa. Akhirnya bila tewas, anak tiada pilihan kecuali menceraikan isterinya. Inilah yang tidak diinginkan

Siapa yang bersalah dalam hal ini? Manfaatkanlah perkongsian di bawah. 
HARI itu, ada klien kes cerai. Menantu perempuan bergaduh dengan mak mentua, si suami tak tahan lalu menceraikan isterinya. Nak ceraikan mak memang tak bolehlah kan? Tak pasal-pasal nanti dapat status anak derhaka pula. Tapi nak buang satu, maka isteri yang dibuang. 
Mereka sudah berkahwin selama 12 tahun, ada tiga anak. Sejak berkahwin, mereka memang tinggal bersama ibu bapa kepada si suami kerana dia merupakan anak tunggal. 
Masa nak balik, si suami sempat berkata, "Kenapa lelaki boleh hidup dalam keluarga mentua tetapi perempuan tak boleh? Sebab perempuan cerewet! Semua benda nak menang," katanya sambil berlalu pergi meninggalkan pejabat kami dengan riak kesal

Terfikir juga, memang betul apa yang dia katakan. Jarang kita dengar menantu lelaki berselisih faham dengan mentuanya kalau tinggal bersama. Tetapi kita selalu dengar menantu perempuan berselisih faham dengan mak mentuanya mahupun ipar duai jika tinggal bersama. 
Di manakah silapnya? Menantu kah? Mentua kah? Suami kah? Isteri kah? Lelaki kah? Atau perempuan kah? 
Tetapi kalau difikirkan sedalamnya, menantu lelaki nak berselisih faham dengan mentua mengenai apa? Potong bawang salah? Masak nasi lembik sangat? Masakan masin? Kopi tawar? Tak pandai masak? Tak pandai melipat kain? Tak pandai menjaga anak? Tak pandai menjaga isteri? Tak pandai mengemas rumah? Tak pandai itu, tak pandai ini? Tak ada satu pun menantu lelaki terlibat dalam hal ini. Cukuplah andai dia boleh bekerja dan menyara hidup anak isteri. 
Sedangkan kalau menantu perempuan, terlalu banyak perkara remeh yang nak dipertikaikan. Itu tak betul, ini tak betul, sentiasa nak menantu itu ikut cara keluarga suami sedangkan dia dibesarkan dalam keluarga yang lain, yang mungkin dari cara hidup yang tidak sama. Hendak pula ada ipar duai yang ada perasaan cemburu kerana ada perempuan lain masuk dalam keluarganya? 
Suami pula bila isteri mengadu, dimarahnya isteri dan dikatanya isteri yang tidak mahu bertolak ansur. 12 tahun masih lagi isteri tak bertolak ansur? Mulalah mengungkit. 
"Dulu masa belum kahwin, saya dah kata bahawa kita akan tinggal dengan mak saya dan awak setuju. Sekarang kenapa tak boleh pula?! 
Haa, siapa kata lelaki tak pandai mengungkit? Tapi suami lupa bahawa masa nak berkahwin dia juga berjanji tidak akan mengabaikan isteri walaupun tinggal bersama ibu bapanya. 
Bila isteri berselisihan faham dengan mak, suami keluar rumah pergi melepak dengan kawan. Malas nak masuk campur dengan harapan kedua-dua pihak akan okey. Selepas itu kata serba salah, dua-dua pun sayang. Tak tahu nak pertahankan siapa. Huh! 
Sebab itu digalakkan pasang yang sudah berkahwin tinggallah secara berasingan dari keluarganya. Bukan nak buang keluarga tetapi demi menjaga keharmonian keluarga. Biarlah susah, makan nasi dengan kicap saja. Tak apa, asalkan hati tidak susah. 
Jika anak tunggal, carilah rumah yang dekat. Ziarahlah ibu bapa selalu. Mula-mula akan ada bunyi sebab sanggup tinggalkan mak dan ayah selepas berkahwin. Lama kelamaan kelaka akan okey, bergantung pada layanan kita pada mak dan ayah. Itu lebih baik dari mula-mula manis, tetapi lama-lama menjadi pahit. 
Cuba selidik semula kenapa Hawa dicipta? Adalah untuk menemani sang Adam. Bukannya menemani orang lain, bukannya menemani anak Adam sekalipun. Perempuan dicipta dengan hati yang halus. Agar hatinya penuh dengan kasih sayang. 
Kenapa lelaki boleh berkahwin empat tetapi perempuan tidak boleh? Kerana mereka dicipta sebagai pemimpin yang mampu melindungi. Mereka sepatutnya berlaku adil. Tetapi perempuan tidak mampu melakukan apa yang lelaki mampu kerana ciptaan dan tujuan ciptaan perempuan tidak sama. 
Jika semua insan faham kenapa setiap ciptaan Tuhan itu begitu dan begini, tiada perkara yang tak boleh diselesaikan. Bahkan poligami pun akan menjadi manis. Lelaki pasti senyum kalau cakap begini kan? 
Kepada para lelaki, sila baca sejarah. Sekian. 
Sumber: Farizal Radzali

April 11, 2019 at 01:31PM

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://atmknews.blogspot.com/2019/04/isteri-diceraikan-suami-kerana-bergaduh.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kasih Seorang Isteri Sempat Tolak Suami Elak Kemalangan Ibu Hamil Pergi Dulu Bersama Kandungan

Kasih Seorang Isteri Sempat Tolak Suami Elak Kemalangan Ibu Hamil Pergi Dulu Bersama Kandungan

papar berkaitan - pada 10/4/2019 - jumlah : 416 hits
Kasih sayang seorang isteri untuk suami sempat selamatkan suami tersayang sebelum diri sendiri maut dalam kemalangan Tindakan ini tidak disangka menjadi punca pemergian ibu ini bersama kandungan empat bulan Kejadian yang melibatkan motorsik...
Suami Usahlah Bandingkan Isteri Dengan Orang Lain Luahan Lelaki Ini Buat Para Suami

Suami Usahlah Bandingkan Isteri Dengan Orang Lain Luahan Lelaki Ini Buat Para Suami

papar berkaitan - pada 5/4/2019 - jumlah : 264 hits
Pengorbanan seorang isteri besar dalam membantu mensejahterakan keluarga samada isteri anda seorang surirumah mahupun seorang wanita bekerjaya Bagi wanita yang bekerja dirumah dia adalah tetap isteri dan ibu kepada anak anaknya walaupun dil...
Isteri Gemuk Sebenarnya Membuatkan Suami Lebih Bahagia 10 Kali Ganda

Isteri Gemuk Sebenarnya Membuatkan Suami Lebih Bahagia 10 Kali Ganda

papar berkaitan - pada 8/4/2019 - jumlah : 430 hits
Sebuah penelitian di Universitas Meksiko membuktikan pria dengan istri gemuk jauh lebih bahagia 10 kali lipat dibanding lelaki dengan istri kurus Iko Uwais sudah membuktikannya bagaimana dengan suami Anda Masih ingatkah Anda bagaimana Iko U...
Suami Kena Faham Kenapa Isteri Garang Dan Tak Lembut Macam Sebelum Ada Anak

Suami Kena Faham Kenapa Isteri Garang Dan Tak Lembut Macam Sebelum Ada Anak

papar berkaitan - pada 5/4/2019 - jumlah : 520 hits
Kenapa isteri zaman sekarang ni garang kasar dan tak lagi lembut macam isteri zaman dulu dulu Dia jadi macam tu sebab dah terlalu banyak beban yang dia pikul Lebih dari beban dan tanggungjawab yang sepatutnya dipikul oleh seorang isteri Kud...
Suami Ganas Guna Timun Untuk Isteri

Suami Ganas Guna Timun Untuk Isteri

papar berkaitan - pada 5/4/2019 - jumlah : 1257 hits
Suami Ganas Guna Timun Untuk Isteri Bukan kejadian di luar negara tetapi kejadian ini terjadi di dalam negara kita Malaysia Bukan guna timun untuk buat ulam tuan tuan puan puan tetapi guna timun dalam hubungan bersama suami isteri Suami Gan...
Sebab Perform Kpi Housewife Suami Hadiahkan Isteri Peralatan Elektrik Tanda Penghargaan Buat Isteri

Sebab Perform Kpi Housewife Suami Hadiahkan Isteri Peralatan Elektrik Tanda Penghargaan Buat Isteri

papar berkaitan - pada 3/4/2019 - jumlah : 320 hits
Sebab perform KPI housewife Suami Hadiahkan Isteri Peralatan Elektrik Tanda Penghargaan Buat Isteri Bukan senang untuk menjalankan tanggungjawab sebagai suri rumah Nampak mudah kerana tinggal di dalam rumah hakikatnya pelbagai tugasan perlu...
Gara Gara Suami Terlalu Obses Dengan Game Mobile Legend Isteri Nekad Tekap Muka Suami Dengan Gam Tikus

Gara Gara Suami Terlalu Obses Dengan Game Mobile Legend Isteri Nekad Tekap Muka Suami Dengan Gam Tikus

papar berkaitan - pada 4/4/2019 - jumlah : 467 hits
Gara Gara Suami Terlalu Obses Dengan Game Mobile Legend Isteri Nekad Tekap Muka Suami Dengan Gam Tikus Padah terlalu kerap bermain permainan di telefon bimbit seorang lelaki diberi pengajaran yang akan diingatinya sehingga bila bila apabila...
Suami Yang S Akitkan Hati Isteri Allah Akan Tarik Berkat Dalam Hidupnya Isteri Adalah Amanah Dari Allah

Suami Yang S Akitkan Hati Isteri Allah Akan Tarik Berkat Dalam Hidupnya Isteri Adalah Amanah Dari Allah

papar berkaitan - pada 9/4/2019 - jumlah : 641 hits
Isteri adalah amanah Allah kepada suami begitu juga sebaliknya Apabila disebut sebagai amanah bermakna ia bakal ditanya dan disoal di akhirat kelak Mengikut Imam al Ghazali perkara yang paling berat untuk dilaksanakan adalah amanah Sa kitka...
Isteri Sempat Tolak Suami Wanita Hamil 4 Bulan Terkorban Digilis Tayar Lori

Isteri Sempat Tolak Suami Wanita Hamil 4 Bulan Terkorban Digilis Tayar Lori

papar berkaitan - pada 9/4/2019 - jumlah : 705 hits
Seorang wanita hamil empat bulan dilaporkan maut manakala suaminya cedera selepas motosikal yang dinaiki mereka terlibat dalam kemalangan dengan sebuah lori Dalam kejadian yang berlaku semalam di persimpangan lampu isyarat di Bukit Treh Mua...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Wish List April 2024

Sentiasalah Mengharapkan Rahmat Redha Allah

Puding Kastad Mangga

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Isteri Bersubahat Dengan Suami Melakukan Amang Seksual Terhadap Remaja 17 Tahun