Istana Bertindak Di Luar Perlembagaan Beri Persepsi Campur Tangan Politik Kata Bekas Ketua Hakim


MALAYSIA NOW
Bekas ketua hakim negara Abdul Hamid Mohamad menyenaraikan kejadian sepanjang setahun lalu yang menurut beliau menunjukkan istana melampaui kuasa Perlembagaan.

Ismail Sabri membaca sumpah pelantikannya sebagai perdana menteri di hadapan Yang di-Pertuan Agong. Bekas ketua hakim negara berkata Yang di-Pertuan Agong bertindak di luar kerangka Perlembagaan dalam beberapa peristiwa sepanjang setahun lalu sehingga ke tarikh peletakan jawatan oleh Muyhiddin Yassin, di samping turut menambah beberapa siri tindakan istana boleh ditafsirkan sebagai campur tangan politik.
Bekas ketua hakim Abdul Hamid Mohamad juga turut mempersoalkan apakah keperluan Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah memanggil Raja-Raja Melayu yang lain untuk mempertimbangkan perkara seperti cadangan kerajaan bagi pengisytiharan darurat virus tahun lalu, selain pelantikan Ismail Sabri Yaakob sebagai perdana menteri bulan lalu.
“Perlembagaan tidak memberi Raja-Raja Melayu apa-apa peranan dalam pelantikan Perdana Menteri. Paling kurang, bolehlah dikatakan mesyuarat itu tidak perlu. Sebaliknya, dengan mengadakan mesyuarat itu, ia memberi gambaran seolah-olah Yang di-Pertuan Agong tidak boleh membuat keputusan sendiri,” kata Hamid, yang bersara sebagai ketua hakim pada 2008 setelah lebih 50 tahun berkhidmat dalam badan kehakiman negara dalam analisis 11 halaman yang ditulisnya mengenai krisis politik sejak setahun lalu.
Hamid berkata, peristiwa 2020 dan 2021 yang menyaksikan istana menentang nasihat kerajaan pada masa itu boleh menjadikan urusan undang-undang yang mudah menjadi rumit.
“Keadaan menjadi lebih buruk apabila Raja-Raja, bukan sahaja tidak mengikut nasihat, di mana Perlembagaan memperuntukkan mereka kena berbuat demikian, tetapi melakukan sesuatu di luar Perlembagaan dan menitahkan sesuatu yang bercanggah, apatah lagi sesuatu yang bersifat politik, yang digunakan oleh pembangkang untuk mencapai kehendak mereka.
“Maka, betul atau tidak, nampaklah seolah-olah Raja berada di satu pihak dan Kerajaan di satu pihak lagi,” katanya.
Beliau memetik beberapa kenyataan media yang dikeluarkan oleh Istana Negara, mengatakan ia memberikan gambaran wujud campur tangan istana dalam politik.
Hal ini, katanya, turut termasuk gesaan awal Agong bulan lalu agar usul undi percaya dibentangkan bagi mengesahkan sokongan kepada orang yang sudah dinamakan beliau sebagai perdana menteri.
Tugas Agong terhenti selepas lantik PM
Hamid berkata semakan ketat dan proses lain dilakukan istana sebelum akhirnya melantik Ismail juga bercanggah dengan peruntukan Perlembagaan yang diberikan kepada Agong untuk melantik perdana menteri “seorang ahli Dewan Rakyat yang pada hematnya mungkin mendapat kepercayaan majoriti ahli Dewan Rakyat.”
Hamid berkata, tugas Agong selesai selepas melantik perdana menteri.
“Bukanlah tanggungjawab Baginda untuk memastikan orang yang Baginda lantik itu benar-benar mempunyai sokongan majoriti ahli-ahli Dewan Rakyat atau masih lagi mendapat sokongan majoriti ahli-ahli Dewan Rakyat.”
Katanya, menggunakan semangat sama Agong tidak seharusnya meminta Ismail untuk mengadakan undi percaya.
“Perdana menteri dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong. Mengapa Yang di-Pertuan Agong menghendaki perdana menteri membuktikan pelantikannya yang dibuat oleh Baginda itu sah?” soal Hamid.
Sebelum melantik Ismail sebagai perdana menteri, istana bertemu dengan pemimpin-pemimpin parti politik, di mana Agong dilaporkan menggesa mereka bekerjasama bagi memastikan kestabilan dalam perang Malaysia melawan pandemik Covid-19.
Selepas itu Istana Negara menggesa semua 220 ahli Parlimen menandatangani surat akuan pilihan calon perdana menteri mereka.
Kemudiannya, istana memanggil setiap ahli Parlimen untuk mengesahkan sokongan mereka.
Pada 20 Ogos, Sultan Abdullah menjemput Raja-Raja Melayu dalam mesyuarat khas, beberapa jam sebelum Ismail disahkan sebagai perdana menteri.
Hujung minggu lalu Peguam Negara Idrus Harun berkata usul undi percaya terhadap Ismail tidak diperlukan kerana ia boleh menyebabkan kuasa Agong boleh diatasi pihak lain.
Baru-baru ini didedahkan istana berkata usul undi percaya di Dewan Rakyat sudah tidak lagi menjadi keperluan.
Peguam negara tidak perlu beri penjelasan
Hamid berkata episod ini menunjukkan bagaimana kenyataan Agong boleh digunakan ahli politik untuk kepentingan mereka.
Katanya bukan tugas peguam negara beri penjelasan kerana ia merupakan perdebatan politik.
“Maka, nasihat saya yang pertama sekali ialah beliau hendaklah belajar berkata ‘tidak’ kepada ahli-ahli politik, di mana berkenaan,” katanya dan menambah peguam negara akan dilihat mempertahankan kerajaan dalam isu yang dipolitikkan.
Hamid berkata, mereka yang mempersoalkan keabsahan pelantikan Ismail boleh membawa perkara itu ke mahkamah dan yang tidak yakin dengan sokongan ahli Parlimen terhadapnya boleh membawa usul undi tidak percaya di Dewan Rakyat.
“Beban pembuktian terletak di atas bahu pihak yang menuduh/mencabar,” katanya dan menambah bukan tugas kerajaan untuk membuktikan majoriti dipunyainya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/09/istana-bertindak-di-luar-perlembagaan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ada Pemimpin Politik Malaysia Dapat Bantuan Luar Kata Bekas Kp Perisikan

Ada Pemimpin Politik Malaysia Dapat Bantuan Luar Kata Bekas Kp Perisikan

papar berkaitan - pada 30/8/2021 - jumlah : 152 hits
Bekas Ketua Pengarah Perisikan Pertahanan Leftenan Jeneral Datuk Mohd Salleh Ismail mendedahkan ada pemimpin politik Malaysia yang menerima bantuan dan sokongan moral individu dan pertubuhan di luar negara terutama Amerika Syarikat dalam me...
Ahli Politik Takut Ipcmc Beri Alasan Menyedihkan Kata Bekas Kp Sprm

Ahli Politik Takut Ipcmc Beri Alasan Menyedihkan Kata Bekas Kp Sprm

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 162 hits
MOHD FADLIAbu Kassim Mohamed berkata komitmen tinggi daripada pemimpin tertinggi negara iaitu perdana menteri sehingga rakyat diperlukan untuk mengubah negara menjadi benar benar bebas rasuah PETALING JAYA Suruhanjaya Bebas Aduan dan Salah ...
Kegagalan Kerajaan Selepas Pru14 Paksa Umno Campur Tangan Kata Zahid

Kegagalan Kerajaan Selepas Pru14 Paksa Umno Campur Tangan Kata Zahid

papar berkaitan - pada 12/9/2021 - jumlah : 218 hits
September 12 2021 5 20 PMAhmad Zahid Hamidi berkata fokus Umno ketika ini adalah menjadi parti yang mampu memenangi PRU15 dan mendapat mandat kukuh untuk kembali menerajui negara PETALING JAYA Umno terpaksa campur tangan dalam merombak dua ...
Pru15 Kembalikan Kuasa Politik Di Tangan Pemimpin Berwibawa

Pru15 Kembalikan Kuasa Politik Di Tangan Pemimpin Berwibawa

papar berkaitan - pada 29/8/2021 - jumlah : 114 hits
Rakyat mesti mencipta sejarah dalam Pilihan Raya Umum Ke 15 dengan meletakkan kembali kuasa politik Melayu dan Islam di tangan pemimpin berwibawa yang mempunyai agenda membangunkan watan tercinta Presiden Parti Barisan Jemaah Islamiah Se Ma...
Lengkap Dua D0s V4ks1n Petugas Kesihatan Ket4r Tangan Cvcuk Lengan Norman Hakim

Lengkap Dua D0s V4ks1n Petugas Kesihatan Ket4r Tangan Cvcuk Lengan Norman Hakim

papar berkaitan - pada 2/9/2021 - jumlah : 467 hits
Pelakon terkenal Norman Hakim berkongsi video mendapatkan d0s kedua v4ksln C0VlDl9 semalam Norman yang mendapatkan v4ksln di Pusat Dagangan Dunia Kuala Lumpur mengucapkan terima kasih kepada semua petugas barisan hadapan yang bertugas pada ...
Lonjakan Kes Covid 19 Di Sabah Kerajaan Negeri Harus Dipersalahkan Kata Bekas Menteri Kesihatannya

Lonjakan Kes Covid 19 Di Sabah Kerajaan Negeri Harus Dipersalahkan Kata Bekas Menteri Kesihatannya

papar berkaitan - pada 27/8/2021 - jumlah : 204 hits
Keadaan orang ramai yang bersesak di PPV di Sandakan Sabah KOTA KINABALU Bekas menteri kesihatan Sabah Frankie Poon mahu kerajaan negeri bertanggungjawab atas lonjakan kes Covid 19 pada bulan lalu yang turut menyebabkan rekod kematian yang ...
Malaysia Berisiko Diharamkan Fifa Jika Ada Campur Tangan Kerajaan

Malaysia Berisiko Diharamkan Fifa Jika Ada Campur Tangan Kerajaan

papar berkaitan - pada 30/8/2021 - jumlah : 177 hits
Perkara ini bukan mainan dan Malaysia berisiko diharamkan oleh FIFA dari sebarang aktiviti bola sepak Malaysia berisiko berdepan tindakan tatatertib oleh Persekutuan Bolasepak Antarabangsa jika terdapat campur tangan kerajaan atau individu ...
Kes Ahmad Zahid Hamidi Sebuah Kes Persepsi Politik

Kes Ahmad Zahid Hamidi Sebuah Kes Persepsi Politik

papar berkaitan - pada 7/9/2021 - jumlah : 219 hits
Oleh Sirajuddin AhmadRamai juga yang bertanya apa kah jika yang dipanggil mengadap Tun Mahathir adalah Hishamuddin Hussein Khairy Jamaluddin Ismail Sabri atau Annuar Musa apakah hasil atau outcome pertemuannya akan sama juga Atau mungkin in...
Pemimpin Umno Mahu Kerajaan Campur Tangan Isu Nyahwarta Hutan Langat

Pemimpin Umno Mahu Kerajaan Campur Tangan Isu Nyahwarta Hutan Langat

papar berkaitan - pada 1/9/2021 - jumlah : 188 hits
Pemimpin UMNO mahu Kerajaan campur tangan Isu nyahwarta hutan Langat Kerajaan Persekutuan wajar campur tangan dalam isu penyahwartaan Hutan Simpan Kuala Langat Utara dan memaksa kerajaan Selangor menyerahkan kawasan hutan itu sekiranya tiad...
Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Nostalgia Bedak Sejuk

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Unveiling The Efficiency Of Delta 8 Gummies An Extensive Guideline

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari

Adira Suhaimi Kasih Chord

Bila Duit Nak Masuk

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats