Israel Tak Sayang Tapi Tak Juga Selalu Benci


 

Gerun bila saya baca laporan media 30 November memetik Menteri Belia dan Sukan, Ahmad Faizal Azumu, berkata “kalau benar ada atlet Israel jejak kaki di sini saya orang pertama menentang”.
Maklumlah beliau orang Perak yang terkenal dengan pahlawan Melayu Dato’ Sagor dan Datuk Maharaja Lela. Gambar yang mengiringi laporan itu juga garang dan bengis – menunjukkan Peja (nama glamor Faizal) melepaskan tumbukan ke arah “boxing pads” yang dipegang peninju kebangsaan. Mujur tiada atlet Israel berada di situ. Maaf, saya berseloroh.
Namun pada 30 November juga ada laporan memberitahu Kejohanan Skuasy Sedunia lelaki berpasukan yang dijadual bermula 7 Disember ini di Kuala Lumpur telah dibatalkan berikutan kebimbangan terhadap varian terbaharu Covid-19 “Omicron” dan isu visa untuk atlet Israel.
Sebelum itu kontroversi tercetus apabila Malaysia diberitakan tidak mengeluarkan permohonan visa atlet Israel sekaligus mengharamkan mereka menyertai kejohanan berkenaan.
Seperti maklum Malaysia tidak mengiktiraf Israel dan tidak punyai hubungan diplomatik dengan Tel Aviv. Malaysia pro-Palestin. Dalam erti kata lain, kerajaan Malaysia anti-Israel. Majoriti rakyat Malaysia terutama orang Melayu beragama Islam menyifatkan Israel anti-Islam dan harus ditentang. Apatah lagi mengambil kira kekejaman tentera Israel ke atas rakyat Palestin termasuk Palestin Kristian walaupun majoriti rakyat Palestin beragama Islam.
Dengan pembatalan kejohanan antarabangsa itu, kontroversi dilihat selesai. Tidak lagi timbul soal Persatuan Squash Israel mahu mengheret Persekutuan Skuasy Sedunia ke mahkamah timbang tara sukan kerana menyifatkan keputusan Malaysia menolak visa untuk atletnya sebagai diskriminasi.
Ada yang melihat pembatalan kejohanan itu sebagai kemenangan Malaysia yang tegas dan tidak berganjak. Tetap tidak mengizinkan atlet Israel masuk. Ada pula yang menyifatkan itu kemenangan Israel kerana apabila atlet Israel tidak dizin mengambil bahagian, kejohanan itu sendiri terpaksa dibatalkan. Terpulang interpretasi masing-masing.
Mengenai kata-kata berani Menteri Belia dan Sukan, mulanya saya juga tertanya-tanya adakah kenyataan beliau dikeluarkan sebelum pembatalan kejohanan diumumkan atau sebaliknya? Jika sebelum atau Faizal belum dimaklumkan kejohanan sudah dibatalkan maka kenyataannya “boleh diterima”. Setuju atau tidak soal lain.
Tetapi jika kenyataan beraninya dibuat selepas keputusan batal kejohanan dibuat atau beliau sudah dimaklumkan akan langkah itu, kenyataannya sesuatu yang pelik. Kerana sememangnya atlet Israel tidak akan datang. Lalu mengancam akan menentang kehadiran mereka tidak perlu dikeluarkan. Kan mereka tak datang nak tentang apa?
Apa pun siapa cakap apa terdahulu elok diketepikan. Bagi saya beri perhatian terhadap satu lagi aspek kenyataan Faizal. Menurut beliau apabila Persekutuan Skuash Sedunia meletakkan Malaysia sebagai tuan rumah kejohanan maka “mereka juga patut maklum kita tidak akan benarkan atlet Israel ambil bahagian”. Bagi saya, itu bermakna persekutuan berkenaan (malah semua pihak) harus peka dan mesti tahu dasar Malaysia terhadap Israel.
Tetapi walaupun Malaysia ada dasar anti-Israel sejak berzaman lamanya, kerajaan Malaysia pimpinan Dr Mahathir Mohamad selaku Perdana Menteri ke-4 pada 1997 mengizinkan pasukan kriket Israel menyertai satu kejohanan antarabangsa di Kuala Lumpur.
Dua puluh dua tahun kemudian pentadbiran pimpinan Mahathir yang ketika itu Perdana Menteri ke-7 melarang pula kemasukkan perenang Israel ke Malaysia untuk mengambil bahagian dalam kejohanan renang para dunia di Kuching pada Julai 2019. Akibatnya Jawatankuasa Para Olimpik Antarabangsa melucutkan hak Malaysia menganjur kejohanan renang berkenaan.
Ketika itu Mahathir ditanya wartawan mengapa pada 1997 atlet Israel dibenarkan masuk ke Malaysia tetapi tidak boleh pada 2019? Jawab Mahathir pada 1997 beliau mengizin atlet Israel masuk untuk menunjukkan bahawa orang Islam bukan pengganas. “Kita orang biasa, kita boleh bincang dengan orang dan kita berkelakuan baik”.
Bagi saya, maksud Mahathir ialah beliau mahu rakyat Israel melihat betapa bertamadunnya rakyat Malaysia khususnya orang Islam Malaysia supaya orang Israel jadikan pengajaran dan mengambil iktibar.
Tetapi apabila Mahathir melarang perenang Israel masuk Malaysia pada 2019 bolehlah dirumus pengajaran untuk Israel yang beliau harapkan tidak membawa apa-apa hasil. Tidak ada kesan. Tingkah laku dan tindakan Israel terhadap Palestin terutamanya tidak berubah walaupun mereka sudah lihat sendiri betapa baiknya orang Islam Malaysia.
Pada 2015, Malaysia yang Perdana Menterinya ketika itu Najib Razak tidak mengizinkan peserta acara luncur angin Israel masuk Malaysia untuk menyertai satu kejohanan di Langkawi. Tidak memeranjatkan kerana pada 2009 semasa Najib memegang jawatan Timbalan Perdana Menteri telah memberi ucapan pada sidang khas Parlimen untuk mengutuk kekejaman Israel di Gaza dengan menyifatkan Israel negara pengganas.
Tetapi pentadbiran Perdana Menteri Najib pada 2011 membenarkan kelab bola sepak Inggeris, Chelsea, yang turut dianggotai warga Israel, Yossi Benayoun, masuk dan bermain perlawanan persahabatan menentang kesebelasan Malaysia.
Yang jelas Malaysia memberi visa kepada seluruh pasukan Chelsea tanpa mengenepikan Benayoun. Ketika beraksi pemain Israel itu diejek penonton setiap kali beliau mendapat bola. Chelsea kemudian membuat pengaduan yang mendorong Persatuan Bola Sepak Malaysia memohon maaf kepada Benayoun serta Chelsea.
Itu hal sukan. Bagaimana pula luar arena sukan?
Pada Februari 2018, satu delegasi pegawai kanan Israel menghadiri satu persidangan anjuran PBB di Kuala Lumpur selama satu minggu. Walaupun Menteri Luar Negeri ketika itu, Anifah Aman, berkata Malaysia terikat dengan peraturan PBB, pengkritik menyifatkan langkah kerajaan Najib membenarkan delegasi Israel hadir di Kuala Lumpur bersikap “hypocrisy”, dan merujuk kata-kata keras Najib yang dilemparkan ke atas Israel pada 2009.
Apa yang sebenarnya yang ingin saya sampai di artikel ini? Ringkasnya kadang-kadang Malaysia larang rakyat Israel masuk ke negara ini. Kadang-kadang mereka dibenarkan masuk. Bolehkah dilihat sebagai sifat adakala benci adakala tidak berapa benci?
Berbalik kepada saranan Menteri Belia dan Sukan supaya semua pihak mesti tahu apa dasar Malaysia terhadap Israel. Bagi saya pening juga mereka membuat ketetapan berdasarkan apa yang dihuraikan di atas. - FMT
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2021/12/israel-tak-sayang-tapi-tak-juga-selalu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Semua Sayang Anak Tapi Bila Keluar Jangan Terlalu Biasakan Beli Mainan

Semua Sayang Anak Tapi Bila Keluar Jangan Terlalu Biasakan Beli Mainan

papar berkaitan - pada 25/11/2021 - jumlah : 348 hits
Mainan dan anak kecil memang tak dapat dipisahkan Walaupun di rumah dah ada permainan sama sampai di kedai nampak je terus minta nak lagi Sampaikan ada ibu bapa yang lalu je bahagian mainan cepat cepat alihkan perhatian anak Mana mana ibu b...
Video Selalu Bawa Bekal Nasi Extra Tapi Makan Tak Habis Rupa Rupanya Warga Asing Ini

Video Selalu Bawa Bekal Nasi Extra Tapi Makan Tak Habis Rupa Rupanya Warga Asing Ini

papar berkaitan - pada 3/12/2021 - jumlah : 211 hits
Seorang pengguna TikTok mengaku rasa bersalah berikutan mempunyai persepsi negatif terhadap rakan sekerjanya yang merupakan warganegara asing Kisahnya bermula apabila warga asing ini sering kali membawa bekal nasi yang berlebihan namun nasi...
Lirik Benci Kusangka Sayang Lutfiana Dewi

Lirik Benci Kusangka Sayang Lutfiana Dewi

papar berkaitan - pada 10/12/2021 - jumlah : 123 hits
masih membasah lukayang dulu pernah kau ciptakau sayat kembali di atas derita lamatak pernah menjadi impiandan hitam bukanlah harapanmengering airmata mengenang percintaanyang kini tinggal igauanmasih segar diingatan kenangan kita bersamaci...
Selalu Tengok Tapi Tak Mampu Beli Anak Hadiahkan Jam Tangan Mahal Reaksi Ayah Buat Ramai Sebak

Selalu Tengok Tapi Tak Mampu Beli Anak Hadiahkan Jam Tangan Mahal Reaksi Ayah Buat Ramai Sebak

papar berkaitan - pada 30/11/2021 - jumlah : 199 hits
Sering kali kita dengar anak anak merupakan anugerah terindah buat insan yang bergelar ibu dan bapa Namun tanpa kita sedar apabila seeorang anak itu semakin membesar ibu dan bapa ini juga merupakan sebuah amanah buat mereka
Vide0 Dah 2 Tahun Kahwin Tapi Baru Nak Sanding Sebab Pkp Pengantin Sempat Uruskan Anak

Vide0 Dah 2 Tahun Kahwin Tapi Baru Nak Sanding Sebab Pkp Pengantin Sempat Uruskan Anak

papar berkaitan - pada 26/11/2021 - jumlah : 284 hits
Semenjak C0vldl9 melanda negara Malaysia 2 tahun yang lepas ramai pasangan terp4ksa menangguhkan hasrat mengadakan sebarang majlis keraian Malah ada yang mengambil keputusan melupakan terus majlis kahwin tersebut Terbaru viral satu video ya...
Memang Betullah Percuma Tapi

Memang Betullah Percuma Tapi

papar berkaitan - pada 26/11/2021 - jumlah : 116 hits
MEMANG BETULLAH PERCUMA TAPI Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih Assalammualaikum wbt Petang Jumaat Jumaat terakhir di bulan ini November Alhamdulillah Semoga semuanya baik baik sahaja Ada kawasan yang hujan lebat sekaran...
Wagub Dki Demo Boleh Tapi Teratur Dan Jangan Anarkis

Wagub Dki Demo Boleh Tapi Teratur Dan Jangan Anarkis

papar berkaitan - pada 27/11/2021 - jumlah : 177 hits
Riza juga meminta organisasi masyarakat yang ada di Jakarta sebaiknya melakukan kegiatan kegiatan produktif untuk pembangunan Jakarta bukan sebaliknya Seperti melakukan bakti sosial dengan mendistribusikan sembako mengadakan kegiatan donor ...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Resepi Udang Berempah Kurma

The Debut Of Huawei Pura 70 Series

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Jakim Sets Up Special Hotline To Channel Complaints Regarding Insults To Islam

Targeted Tourist Arrival Figures Mostly Hits Or Misses