Inspirasi Seorang Pemuda Simpan Wang Rm28 000 Hanya Ambil Masa 3 Tahun



Inspirasi | Seorang pemuda simpan wang RM28,000 hanya ambil masa 3 tahun.Tular baru-baru ini tentang seorang pemuda yang menyimpan wang berjumlah RM28,510 dengan hanya dalam masa 3 tahun.
Kisah ini betul-betul menginspirasikan kita untuk kita terus bersemangat menyimpan wang juga. Berkat kesabaran yang tinggi seorang pemandu lori tersebut akhirnya membuahkan hasil yang amat memuaskan.

MD Fazil Hamdillah Panjang atau nama Facebooknya Jahat Jahat telah mengejutkan warga maya apabila beliau memecahkan tabung miliknya yang diperbuat daripada bekas untuk mengisi air yang berisi wang tunai bernila RM28,510.

Menurut Harian Metro ketika ditemuramah, tabung tersebut dipecahkan kerana beliau ingin menggunakan wang tersebut untuk menampung kos rawatan kerana beliau jatuh sakit baru-baru ini. Jika tidak kerana rawatan, mumgkin brliau tidak akan memecahkan lagi tabung beliau.



Sepatutnya kisah ini memberikan kita tauladan bahawa sebenarnya kita mampu untuk menyimpan wang. Anda tak perlu pun jadi macam MD Fazil iaitu hanya ambil masa 3 tahun untuk cecah RM28,000 kerana bukan semua orang mampu berbuat begitu lantaran kekangan kewangan dan terikat dengan pelbagai komitmen.
Namun, anda patut ambil contoh akan semangat dan kesabaran beliau untuk menyimpan. Bak kata pepatah, “sikit-sikit, lama-lama jadi bukit”.
Semangat menabung patut diterapkan ke dalam diri masyarakat terutama ketika masih kecil lagi kerana “melentur buluh biarlah dari rebungnya”.
Menabung juga boleh dipecahkan kepada beberapa jenis simpanan, antaranya adalah tabung kecemasan, tabung simpanan hari tua, tabung untuk pelaburan dan lain-lain.
Tapi malang sekali kerana, 75% rakyat Malaysia tiada simpanan RM1000 menurut Bank Negara Malaysia. Hal ini amat menyedihkan sekali kerana ini menunjukkan bahawa majoriti rakyat Malaysia kurang suka atau mungkin tidak pandai menabung.
Bila sebut tentang menabung mungkin ada yang beralasan tak cukup duit, banyak komitmen, dan lain-lain. Sedangkan apabila kita faham konsep “menyimpan” sepatutnya kita tahu bahawa menyimpan tidak semestinya kena simpan banyak-banyak setiap bulan.
Kalau tak mampu nak simpan RM300 setiap bulan boleh simpan RM200, kalau tak mampu simpan RM200 boleh simpan RM100. Kalau RM100 pun tak mampu anda boleh simpan RM50,RM30,RM20 bahkan RM5 sebulan sekalipun, asalkan ada juga simpanan. Ianya bergantung kepada poket anda, jangan samakan dengan poket orang, kerana kemampuan setiap daripada kita adalah berbeza-beza!.
Kita tidak tahu bila kita susah, sepatutnya masa senang ini lah kita perlu menyimpan. Sebab itu simpanan amat penting kalau-kalau terjadi apa-apa (moga dijauhkan).
Simpanan juga dapat membantu kita pada hari tua, lagi-lagi kalau anda bukan pekerja kerajaan yang tiada pencen pada hari bersara.
Kesimpulannya, tindakan MD Fazil Hamdillah Panjang seorang pemuda simpan wang RM28,000 hanya ambil masa 3 tahun adalah sikap yang terpuji dan patut diambil iktibar. Beliau terpaksa memecahkan tabung untuk membayar rawatan, jika tidak mungkin banyak lagi yang dapat dikumpul jika dibiarkan bertahun lagi.Namun apakan daya kerana perancangan Allah lebih baik.
Walaubagaimanapun, sikap beliau memang sangat-sangat memberi inspirasi kepada orang ramai yang mungkin menggalakkan orang lain untuk lebih bersemangat untuk menabung. Moga sikap seperti beliau tertanam didalam diri kita dan semoga lebih ramai lagi orang seperti beliau dapat dilahirkan.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2022/10/inspirasi-seorang-pemuda-simpan-wang-rm28000-hanya-ambil-masa-3-tahun.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Video Simpan Misai Kerja Di Kantin Pemuda Usia 20 Tahun Sabar Je Dipanggil Pakcik Demi Kumpul Duit Sambung Degree

Video Simpan Misai Kerja Di Kantin Pemuda Usia 20 Tahun Sabar Je Dipanggil Pakcik Demi Kumpul Duit Sambung Degree

papar berkaitan - pada 25/10/2022 - jumlah : 245 hits
HANYA kerana memakai apron dan memiliki wajah bermisai pemuda yang bekerja di sebuah kantin sekolah ini mendapat gelaran pakcik kantin Begitulah yang terjadi kepada Ahmad Aniq Yahaya 20 yang menceritakan pengalamannya ketika membantu keluar...
Penunggang Motosikal Buat Aksi Superman Boleh Didenda Rm15 000 Amp 5 Tahun Penjara Pdrm

Penunggang Motosikal Buat Aksi Superman Boleh Didenda Rm15 000 Amp 5 Tahun Penjara Pdrm

papar berkaitan - pada 31/10/2022 - jumlah : 138 hits
Walaupun ramai yang tahu bahawa tindakan berlumba secara haram di jalan raya boleh mengundang risiko maut bukan sahaja pada diri malah pada pengguna jalan raya lain namun golongan tidak bertanggungjawab ini masih berdegil seolah olah mencab...
Seorang Pria 60 Tahun Di Garut Hilang Terseret Arus Sungai

Seorang Pria 60 Tahun Di Garut Hilang Terseret Arus Sungai

papar berkaitan - pada 24/10/2022 - jumlah : 118 hits
Somantri warga Desa Linggamukti Kecamatan Sucinaraja Kabupaten Garut Jawa Barat dinyatakan hilang Minggu Ia diduga terbawa derasnya air sungai saat hendak menyeberang untuk pulang ke rumahnya
Pemukiman Zaman Purba Dari Tahun 15 000 12 000 Sebelum Masehi Ditemukan Di Mongolia

Pemukiman Zaman Purba Dari Tahun 15 000 12 000 Sebelum Masehi Ditemukan Di Mongolia

papar berkaitan - pada 20/10/2022 - jumlah : 124 hits
Seorang ilmuwan Turki bernama Semih Guneri dan timnya berhasil menemukan hubungan bangsa Turki kuno dengan penduduk purba yang tinggal di sekitar Gurun Gobi Mongolia
Kuil Kuno Berusia 13 000 Tahun Lebih Tua Dan Luas Dari Piramida Mesir Ada Di Turki

Kuil Kuno Berusia 13 000 Tahun Lebih Tua Dan Luas Dari Piramida Mesir Ada Di Turki

papar berkaitan - pada 21/10/2022 - jumlah : 134 hits
iramida Giza dianggap sebagai satu satunya peninggalan kuno terpenting di dunia Namun ada yang lebih tua dari Piramida situs neolitikum yang ditemukan di Turki
Marcell Siahaan Sudah 12 Tahun Bergelar Mualaf Peluk Islam Bukan Kerana Wang

Marcell Siahaan Sudah 12 Tahun Bergelar Mualaf Peluk Islam Bukan Kerana Wang

papar berkaitan - pada 18/10/2022 - jumlah : 132 hits
Terima kasih buat kalian yang sudi menonton sudi LIKE sudi KOMEN dan sudi SUBSCRIBE ANDA JUGA BOLEH IKUTI BUDIEY DI Portal https www budiey com Instagram https instagram com budiey Twitter http twitter com budiey Facebook http
Bukan 1 000 Hanya Empat Keluar Parti

Bukan 1 000 Hanya Empat Keluar Parti

papar berkaitan - pada 25/10/2022 - jumlah : 195 hits
Pemangku Ketua Bahagian BERSATU Padang Terap Mohd Zharif Mohd Zohdi pada sidang media berhubung peletakan jawatan Datuk Syed Sobri Syed Hashim sebagai Ketua Bahagian hari ini Foto NSTP NOORAZURA ABDUL RAHMANKUALA NERANG Parti Pribumi Bersat...
Peneliti Temukan Potret Keluarga Manusia Neanderthal Berusia 54 000 Tahun

Peneliti Temukan Potret Keluarga Manusia Neanderthal Berusia 54 000 Tahun

papar berkaitan - pada 20/10/2022 - jumlah : 116 hits
Sebuah pemukiman kuno di dalam Gua Chagyrskaya berusia 54 000 tahun yang terletak di pinggir sungai tepat di bawah kaki Pegunungan Altai Siberia adalah tempat tinggal bagi 20 manusia Neanderthal
Panduan Dari Li Ka Shing Untuk Anak Muda Yang Mahu Berjaya Jika Pendapatan Anda Hanya Rm2 000

Panduan Dari Li Ka Shing Untuk Anak Muda Yang Mahu Berjaya Jika Pendapatan Anda Hanya Rm2 000

papar berkaitan - pada 23/10/2022 - jumlah : 209 hits
Sekarang dah ramai warga Malaysia yang masih muda dah mula berniaga Ramai yang dah pandai berusaha cari duit sendiri untuk sara gaya hidup yang mereka mahu Kalau tak berniaga secara sepenuh masapun ramai yang buat duit tambahan melalui pelu...
Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Overcoming Funding Challenges

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Satu Kesulitan Tidak Mungkin Menang Melawan Dua Kemudahan Tetap Optimis

Nostalgia Bedak Sejuk

Lima Gandingan Makanan Hebat Untuk Pemakanan Sihat Dari Susan Bowerman

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Experience The Bee Heat Ac Difference Experience Superior Comfort

Dua Lelaki Warga Asing Empat Lari 70 Meter Sahaja