Inovasi Hijau Mou Pknpk Dan Tnb Genco Bagi Solar Hibrid Terapung


Perbadanan Kemajuan Negeri Perak (PKNPk) menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) dengan TNB Generation Sdn Bhd (TNB GENCO) bagi mengkaji potensi pembangunan projek Floating Solar Photovoltaic (FSPV) di sungai-sungai empangan hidroelektrik dan kawasan tadahan di bawah TNB di Negeri Perak.
Sejajar dengan rancangan Perak Sejahtera 2030, projek ini yang dipacu di bawah Flagship 12 – Sumber Air dan Sumber Tenaga Boleh Baharu, menggariskan dedikasi serta komitmen yang tidak berbelah bahagi negeri Perak dalam usaha untuk memastikan pembangunan negeri yang bersifat lestari pada peringkat nasional dan antarabangsa.





YAB Menteri Besar Perak, Dato’ Seri Saarani Mohamad berkata, “Kerajaan Negeri Perak mendokong dasar Pelan Hala Tuju Peralihan Tenaga Negara (NETR) yang menggariskan untuk mencapai sasaran kapasiti Tenaga Boleh Baharu (TBB) sebanyak 70 peratus





menjelang 2050. Ekoran daripada pelancaran NETR Fasa 1 baru-baru ini, PKNPk dan TNB Genco telah mengadakan beberapa sesi perbincangandan berminat untuk menjalin usahasama bagi mengkaji dan menerokai Pembangunan FSPV di kawasan TNB. Ini adalah usaha menyokong Pelan NETR bagi Flagship – Zon Tenaga Boleh Baharu yang diterajui oleh TNB bagi pembangunan solar terapung dengan potensi kapasiti keseluruhan 2,500 MW di empangan-empangan hidro TNB dalam penjanaan elektrik merangkap stor simpanan tenaga.”
“Kerajaan Negeri kini giat memperkasakan inisiatif pembangunan Teknologi Hijau melalui PKNPk yang telah diamanahkan untuk menggerakkan Agenda Teknologi Hijau di Negeri Perak. Pada mesyuarat Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (MMK) pada 8 Februari 2023 yang lalu, telah bersetuju diluluskan pelaksanaan projek pembangunan ladang solar terapung melalui skim LSS secara berperingkat, tertakluk kepada kajian kebolehsanaan dan permintaan industri di kawasan-kawasan yang telah dikenalpasti bersesuaian di negeri Perak”.


Dato’ Seri Saarani turut menyatakan PKNPk berperanan aktif sebagai pemudah cara dalam menarik pelaburan sektor swasta bagi menjalinkan kerjasama strategik bersama pemain-pemain industri melalui Program Flagship Perak Sejahtera 2030.


Ketua Eksekutif PKNPk, Datuk Redza Rafiq dalam kenyataannya berkata, “PKNPk percaya bahawa projek-projek berimpak tinggi dengan faedah alam sekitar yang mampan boleh merealisasikan matlamat tenaga jangka panjang, memacu inovasi teknologi dan mewujudkan banyak peluang perniagaan dan pekerjaan, terutamanya di Negeri Perak. Melalui kerjasama dengan TNB GENCO, PKNPk akan menjalankan kajian kebolehlaksanaan dalam tempoh masa yang ditetapkan sebagai pelopor kepada usaha fotovoltaik solar terapung.
Memandangkan ianya melibatkan pelaburan yang besar, beberapa aspek kritikal wajar dikenalpasti dan sokongan serta kolaborasi bersama agensi-agensi kerajaan negeri dan persekutuan yang berkaitan amatlah diperlukan”.


Kerjasama TNB GENCO dan PKNPk menumpukan kepada beberapa aspek iaitu: 
Eksplorasi Tenaga Solar di Sungai-sungai di Kawasan Empangan di bawah TNB:
Teras MoU ini terletak pada penilaian potensi sistem Floating Solar Photovoltaic (FSPV) di empangan dan kawasan tadahan hidroelektrik Sungai Perak. Melalui garis panduan daripada TNB GENCO, sumber TBB dapat dimanfaatkan melalui penjanaan tenaga solar yang mampan dan mengurangkan impak terhadap alam sekitar.


Kolaborasi dengan pihak-pihak berkuasa:
Mengenalpasti polisi dan peraturan, PKNPk dan TNB GENCO secara pro aktif akan melibatkan agensi-agensi Kerajaan Negeri dan Persekutuan yang berkaitan bagi mendapatkan sokongan dan kerjasama.


Penyesuaian Keberhasilan:
MoU ini adalah untuk mencapai matlamat kejayaan bersama bagi melaksanakan tugas dan kajian yang menekankan penyesuaian inovasi, kemajuan teknologi dan keupayaan menangani situasi.


Majlis yang berlangsung di Kuala Lumpur Convention Centre (KLCC) bersempena The Energy Transition Exhibition 2023 telah menyaksikan 13 pertukaran dokumen antara TNB dengan agensi-agensi kerajaan dan swasta. Pada majlis tersebut, Majuperak Holdings Berhad (MHB) iaitu sebuah anak syarikat PKNPk yang tersenarai di papan utama Bursa Malaysia turut menandatangani MoU bersama TNB Renewables Sdn Bhd (TNB RE) bagi mengkaji potensi solar park di bawah projek inisiatif syarikat berkenaan.


YAB Menteri Besar Perak menyaksikan kedua-dua pertukaran dokumen MoU semasa majlis itu bersama Datuk Hisham Abdul Halim Naib Presiden Eksekutif, Pembangunan Perniagaan & Komersial TNB GENCO dan Tuan Syed Omar Albar Syed Abdullah, Timbalan Ketua Eksekutif PKNPk. Turut menyaksikan pertukaran dokumen MoU tersebut ialah Datuk Abdul Razak Abdul Majid, Pengerusi TNB serta Dato’ Indera Baharin Din, Ketua Pegawai Eksekutif TNB.


Maklumat lanjut, sila hubungi:
Intan Tantiyana Puteri Binti Jaafar
Pengarah Bahagian Komunikasi Korporat
Perbadanan Kemajuan Negeri Perak (PKNP)
E [email protected]
M +6019 5400 004


Mengenai PKNPk
Perbadanan Kemajuan Negeri Perak (PKNP) adalah agensi utama kerajaan yang diamanahkan untuk menerajui pembangunan ekonomi dan pertumbuhan sosio-ekonomi di Negeri Perak. Matlamat utama PKNP adalah untuk merangsang pertumbuhan secara berterusan bagi mengubah landskap ekonomi dan meningkatkan taraf hidup rakyat di negeri ini. 
Bagi mencapai matlamat utamanya, PKNP mengambil pendekatan dengan mengenalpasti dan memupuk keperluan untuk memperkukuhkan rakyat melalui pencapaian budaya berprestasi tinggi. Sejajar dengan penggabungan budaya berprestasi tinggi dan pemanfaatan ke atas sumber asli di negeri ini akan mempercepatkan pembangunan negeri Perak dari segi ekonomi dan sosio-ekonomi yang ideal ke tahap baru yang lebih tinggi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.iamfuzy.com/2023/08/inovasi-hijau-mou-pknpk-dan-tnb-genco.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Peluang Kerjaya Program Protege Ready To Work Tnb Fasa 8 2023 24

Peluang Kerjaya Program Protege Ready To Work Tnb Fasa 8 2023 24

papar berkaitan - pada 10/9/2023 - jumlah : 232 hits
Assalamualaikum hari ini admin ingin kongsikan satu makluman penting mengenai Peluang Kerjaya Program Protege Ready To Work TNB Fasa 8 2023 24 Kita ketahui TNB merupakan peneraju dalam industri perusahaan penjanaan elektrik utama negara TNB...
Mou On Issue Of Stateless People In Sabah Renewed Suhakam

Mou On Issue Of Stateless People In Sabah Renewed Suhakam

papar berkaitan - pada 8/9/2023 - jumlah : 112 hits
The Human Rights Commission of Malaysia together with the National Commission on Human Rights of Indonesia and the Commission of Human Rights of the Philippines signed a memorandum of understanding to find a long term solution to the statel...
Upaya Pertahankan Kelenteng Hok Tek Tjeng Sin Berusia 100 Tahun Yang Terancam Hilang Di Meja Hijau

Upaya Pertahankan Kelenteng Hok Tek Tjeng Sin Berusia 100 Tahun Yang Terancam Hilang Di Meja Hijau

papar berkaitan - pada 24/8/2023 - jumlah : 110 hits
Hal itu setelah PN Jaksel memenangkan PT Danataru Jaya atas tergugat Lillany Widjaja terhadap tanah seluas 462 meter persegi menjadi akses jalan masuk ke vihara
Tambun Tak Selamat Jika Anwar Gagal Sekat Gelombang Hijau

Tambun Tak Selamat Jika Anwar Gagal Sekat Gelombang Hijau

papar berkaitan - pada 25/8/2023 - jumlah : 199 hits
Nora MahparPETALING JAYA Menang dengan majoriti 3 736 undi pada PRU15 Parlimen Tambun bukan lagi kerusi selamat kepada Anwar Ibrahim jika trend sokongan pengundi Melayu kekal menjauhi Pakatan Harapan dan Barisan Nasional pada PRU16 Pengarah...
Solar Elegance Powering Aesthetics With Panels

Solar Elegance Powering Aesthetics With Panels

papar berkaitan - pada 12/9/2023 - jumlah : 171 hits
Agreeably in our times solar panels no longer surprise anyone After all alternative energy sources have become commonplace in many countries This is because it s available and the benefits justify the investments The industry is The post ap...
Labour Dept Has Yet To Receive Report On First Solar S Alleged Abuses

Labour Dept Has Yet To Receive Report On First Solar S Alleged Abuses

papar berkaitan - pada 30/8/2023 - jumlah : 185 hits
The Department of Labour Peninsular Malaysia has yet to receive any information from First Solar Sdn Bhd regarding its list of contractors allegedly being involved in unethical labour practices said Human Resources Minister V Sivakumar He s...
Lampu Solar Hiasan Halaman Luar Rumah Tambah Seri Di Waktu Malam

Lampu Solar Hiasan Halaman Luar Rumah Tambah Seri Di Waktu Malam

papar berkaitan - pada 29/8/2023 - jumlah : 227 hits
Balik kampung kalini banyak pula aktiviti sebab anak anak buah pun balik kampung sekali Bila dah ramai balik bertambah seronoklah buat aktiviti gotong royong kemaskan rumah mak apa yang perlu Biasanya saya balik sebulan sekali tu mengemas d...
Solar Powered Water Features Adding Beauty And Sustainability To Your Outdoor Design

Solar Powered Water Features Adding Beauty And Sustainability To Your Outdoor Design

papar berkaitan - pada 30/8/2023 - jumlah : 115 hits
For many homeowners the yard near the house is a space for implementing interesting landscape ideas Some of them involve the installation of swimming pools garden fountains and other water structures These designs are a The post appeared fi...
Here S When Solar Power Was Invented Who When And Why

Here S When Solar Power Was Invented Who When And Why

papar berkaitan - pada 30/8/2023 - jumlah : 229 hits
Did you know there is evidence that suggests the Ancient Egyptians may have used solar power to their benefit almost 5 000 years ago They obviously didn t stick solar panels on top of their homes like The post appeared first on
Retiree Loses Rm4mil After Being Added In Whatsapp Group

Muat Turun Aplikasi Cimb Octo Gantikan Cimb Clicks

Bank Digital Boost Bank Dilancarkan Tawar Pelbagai Kadar Faedah Menarik

Must Friends Of Israel Be Our Enemies

Mca Gerakan Slam Govt Over Dlp Circular

Syarikat P Hailing Perlu Pastikan Prosedur Penghantaran Makanan Halal Ditambah Baik Harian Metro 05 06 2024

Draft Only Translation By Google Translate

Man Claims Trial To Charge Of Throwing Cat Into River



10 Filem Melayu Malaysia Terbaru Best 2024 Mesti Tonton

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kiblat Ke Syurga Astro Ria

Siapa Teme Abdullah Ini Biodata Penulis Buku Yang Sering Mengaburkan Mukanya Ini

Biodata Sofea Shra Personaliti TikTok Terkenal

10 Fakta Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah 2024 Yang Ramai Tak Tahu Gandingan Pelakon Erysha Emyra MK K Clique Siaran TV3 Malaysia Tonton


Amalan Rutin 10 Hari Pertama Pada Bulan Zulhijjah

Digital Zoopedia Outstanding Web Development Company In Malaysia

Chance To Win Gacor123 Login Slot Jackpot Official Indonesian

Regulatory Compliance And Best Practices In Oil Tank Replacement

Craving A Refreshing Drink Try Green Apple Seltzer

Guna Agama Untuk Pilihan Raya