Inilah Buah Makanan Ahli Neraka Dan Dapat Ditemukan Di Daerah Padang Pasir



أَذَٰلِكَ خَيْرٌ نُّزُلًا أَمْ شَجَرَةُ الزَّقُّومِ
إِنَّا جَعَلْنَاهَا فِتْنَةً لِّلظَّالِمِينَ
إِنَّهَا شَجَرَةٌ تَخْرُجُ فِي أَصْلِ الْجَحِيمِ
طَلْعُهَا كَأَنَّهُ رُءُوسُ الشَّيَاطِينِ
فَإِنَّهُمْ لَآكِلُونَ مِنْهَا فَمَالِئُونَ مِنْهَا الْبُطُونَ
ثُمَّ إِنَّ لَهُمْ عَلَيْهَا لَشَوْبًا مِّنْ حَمِيمٍ
ثُمَّ إِنَّ مَرْجِعَهُمْ لَإِلَى الْجَحِيمِ
“Apakah (makanan surga) itu hidangan yang lebih baik ataukah pohon zaqqum. Sungguh, Kami menjadikannya (pohon zaqqum itu) sebagai azab bagi orang-orang zalim. Sungguh, itu adalah pohon yang keluar dari dasar neraka jahim.
Moyangnya seperti kepala-kepala setan. Maka, sungguh mereka benar-benar memakan sebagian darinya (buah pohon itu), dan mereka memenuhi perutnya dengan buahnya (zaqqum).
Kemudian, sungguh setelah makan (buah zaqqum) mereka mendapat minuman yang dicampur dengan air yang sangat panas. Kemudian, pasti tempat kembali mereka ke neraka jahim.” (QS as- Shafaat: 62-68).
Pohon Zaqqum menjadi salah satu pohon penghasil buah bagi penghuni neraka. Allah SWT mengabarkan tentang kuliner neraka itu dengan membandingkan menu yang ada di surga.



Makanan surga merupakan berbagai jenis buah yang segar dan ranum dengan beragam jenis dan cita rasa. Penghuninya akan menikmatinya dengan minuman dari mata air surga.
Prof Quraish Shihab dalam Tafsir al-Misbah menuliskan, para ulama menjelaskan kata az-Zaqqum diduga berasal dari kata az-Zuqmah, yaitu penyakit lepra.
Ada juga yang berpendapat jika Zaqqum diambil dari kata at-tazaqqum, yakni upaya menelan sesuatu yang sangat tidak disukai.
Para ulama menggambarkan pohon zaqqum sebagai pohon kecil dengan dedaunan yang sangat busuk aromanya. Getahnya mengakibatkan bengkak bila menyentuh badan manusia.
Pohon ini ditemukan di beberapa daerah tandus dan padang pasir. Meski demikian, Quraish Shihab menjelaskan, zaqqum yang dimaksud Alquran bukan termasuk hal ter sebut. Pohon zaqqum yang di mak sud Alquran tumbuh di dasar neraka.
Alquran menggambarkan kengerian Zaqqum dengan ‘moyangnya seperti kepala-kepala setan’. M Yunan Yusuf dalam Tafsir Alquran Juz 23 menjelaskan, citra yang dimunculkan Alquran lewat Rasulullah SAW, yakni buah Zaqqum yang menakutkan.



Moyangnya, yakni tandan buahnya seperti bentuk kepala-kepala setan yang mengerikan. Sayyid Quthb memahami ayat ini dengan menjelaskan, jika manusia tidak mengetahui bagaimana rupa kepala setan. Namun, ia tentu mengerikan.
Sekadar membayangkannya saja sudah mengundang ketakutan. Bagaimana bila kepala-kepala mengerikan itu mereka makan. Mereka memenuhi perut dengan hidangan darinya.
Layaknya makanan di dunia, Zaqqum juga memiliki minuman pendamping. Alih-alih minuman dingin yang menyegarkan, peng huni neraka justru mendapatkan minuman yang dicampur dengan air mendidih yang sangat panas.
Ayat Alquran memang tidak menjelaskan apa jenis minuman penghuni neraka ini. Namun, air minum air ini dicampur dengan air yang sangat panas.
Banyak ulama juga menyamakan pohon dalam ayat ini dengan ayat-ayat lain di dalam Alquran. Contohnya, yakni asy-Syajarah al-Mal’unah (QS al-Isra: 60). Kata ini biasa digunakan dalam arti pohon kayu.
Dalam surat lain, pohon itu dilukiskan seperti kotoran minyak. Allah SWT menjelaskan, sifat-sifat zaqqum di surat ad-Dukhan. “Sesungguh nya pohon zaqqum itu makanan orang yang banyak berdosa. (Ia) sebagai kotoran minyak yang mendidih di dalam perut, seperti mendidihnya air yang sangat panas.” (QS ad-Dukhan: 43-46).



Pohon ini juga digambarkan sebagai jawaban dari fitnah orang-orang yang zalim. Ketika ayat yang berbicara tentang pohon penghuni neraka ini turun, informasinya mengundang ejekan dan cemoohan dari kaum musyrikin.
Abu Jahal bahkan meminta pembantunya membawa kurma lalu berkata: “Apakah buah seperti ini yang diharapkan oleh Muhammad akan menakutkan kita?”
Dan, ketika dinyatakan bahwa ia tumbuh dari dasar api neraka, mereka berkata: Bagai mana bisa ada pohon yang tumbuh di dasar api neraka?”



Yusnan mengungkapkan, hikmah penjelasan ayat mengenai Zaqqum adalah menimbulkan efek psikologis sehingga ada upaya serius untuk menghindarinya. Tidak ada dosa yang kecil ketika dihadapkan pada keadilan Allah SWT.
Sang salik, Ibnu Athaillah as-Sakandari menyebutkan, nasihat tersebut mengingatkan pentingnya bersikap hati-hati (wara’) dalam setiap urusan di dunia ini. Apalagi, bila seseorang sudah mengikrarkan diri sebagai seorang Muslim dan mukmin.
Sumber: republika.co.id
The post Inilah Buah Makanan Ahli Neraka dan Dapat Ditemukan di Daerah Padang Pasir appeared first on Ayo Baca.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://congkop.xyz/2020/07/05/inilah-buah-makanan-ahli-neraka-dan-dapat-ditemukan-di-daerah-padang-pasir/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ahli Surga Dan Ahli Neraka Telah Ditetapkan 50 000 Tahun Sebelum Alam Semesta Diciptakan Ini Sabda Rasulullah

Ahli Surga Dan Ahli Neraka Telah Ditetapkan 50 000 Tahun Sebelum Alam Semesta Diciptakan Ini Sabda Rasulullah

papar berkaitan - pada 10/7/2020 - jumlah : 253 hits
Telah menceritakan kepada kami Abdullah yang berkata telah menceritakan kepadaku Ayahku yang berkata telah menceritakan kepada kami Hasyim bin Qasim yang berkata telah menceritakan kepada kami Laits yang berkata telah menceritakan kepadaku ...
Tiga Ahli Geng Biawak Diberkas Seorang Lagi Diburu

Tiga Ahli Geng Biawak Diberkas Seorang Lagi Diburu

papar berkaitan - pada 28/6/2020 - jumlah : 403 hits
KULIM Tiga ahli kumpulan samseng Geng Biawak yang terlibat dalam aktiviti samun dan pukul sekitar Kulim ditahan di Taman Merak di sini awal pagi tadi Menurut Ketua Polis Daerah Kulim Superitendan Azhar Hashim ketiga tiga suspek diletakkan d...
Ahli Perniagaan Diculik Dan Dibunuh

Ahli Perniagaan Diculik Dan Dibunuh

papar berkaitan - pada 27/6/2020 - jumlah : 289 hits
Ahli perniagaan diculik dan dibunuh Dikemas kini 47 minit yang lalu Diterbitkan pada 27 Jun 2020 2 17PM
Rakyat Menderita Ahli Politik Bersuka Ria

Rakyat Menderita Ahli Politik Bersuka Ria

papar berkaitan - pada 27/6/2020 - jumlah : 291 hits
TEKUNnya seorang wanita Melayu mencari rezeki Tak sama macam Ahli Ahli Parlimen terutamanya yang Melayu Dah dapat gaji Ahli Parlimen RM16 000 sebulan diberi pula jawatan Pengerusi di dalam GLC Kalau rasa tak puashati dengan jawatan yang dib...
Pkr Jelebu Hampir Lumpuh 40 Ahli Keluar Parti Hilang Kepercayaan Terhadap Anwar

Pkr Jelebu Hampir Lumpuh 40 Ahli Keluar Parti Hilang Kepercayaan Terhadap Anwar

papar berkaitan - pada 28/6/2020 - jumlah : 304 hits
Seramai 40 ahli PKR Cabang Jelebu termasuk jawatankuasanya mengisytiharkan keluar parti serta merta pada Sabtu sekaligus menyebabkan cabang berkenaan hampir lumpuh Ketua Angkatan Muda Keadilan Cabang Jelebu Mohd Faizal Fadli Mohd Idrus berk...
Surat Terbuka Kepada Ahli Amanah

Surat Terbuka Kepada Ahli Amanah

papar berkaitan - pada 27/6/2020 - jumlah : 248 hits
ZULKAEDAH menjengah tiba dan bulan ini sarat dengan peristiwa dalam sirah ar Rasul SAW Antara peristiwa politik dakwah yang terakam dilangit sejarah ialah peristiwa Perjanjian Hudaibiah pada tahun enam Hijrah kebijakan seni politik dakwah a...
Hello Ahli Keluarga Baru Samsung S20 Plus

Hello Ahli Keluarga Baru Samsung S20 Plus

papar berkaitan - pada 28/6/2020 - jumlah : 263 hits
Alhamdulillah dengan rezeki yang Allah bagi 3 hari lepas handphone dah upgrade dari Samsung Note 3 ke Samsung S20 Plus selepas beberapa kali membuat pertimbangan untuk beli fon ni Bukan apa fon Samsung Note 3 saya ni dah 6 tahun usianya dan...
Rupanya Ahli Politik M Sia Dipercayai Culik Bunuh Datuk Seri

Rupanya Ahli Politik M Sia Dipercayai Culik Bunuh Datuk Seri

papar berkaitan - pada 29/6/2020 - jumlah : 312 hits
Sebuah rumah di Taman Kosaso yang menjadi lokasi seorang ahli perniagaan bergelar Datuk Seri disembunyikan selepas diculik dan ditemui mati di kawasan belukar Batu 27 Jalan Rawang Bestari Jaya Foto Fail NSTPAhli politik dipercayai dalang ut...
Penyertaan Pn Pemimpin Umno Jangan Ambil Mudah Dapatkan Mandat Ahli Dalam Pau Khas

Penyertaan Pn Pemimpin Umno Jangan Ambil Mudah Dapatkan Mandat Ahli Dalam Pau Khas

papar berkaitan - pada 29/6/2020 - jumlah : 263 hits
Pemimpin UMNO tidak boleh mengambil jalan mudah dalam menentukan penyertaan parti dalam Perikatan Nasional hanya berdasarkan keputusan biro politik dan Majlis Tertinggi semata mata Keputusan sebesar ini untuk mematikan Barisan Nasional haru...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Effective Market Research On A Budget

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Berbuka Puasa Dengan Geng Jdt Blogger Di Nippon Sushi

Ketika Orang Lain Sedang Bergembira

Unveiling The Convenience Of Online Bookstore In Malaysia

Pilihan Allah Pasti Terbaik Kita Tidak Bisa Memaksa Pilihan Kita Kepada Allah

True Wallet Live22 Top 53 By Nellie Live22slot Fun 29 Jun 2024

Konfflik Irael Iran 3 Suasana Terkini