Inilah 5 Khasiat Kopi Yang Ramai Dah Tahu Tapi Tak Suka Rasanya


Anda penggemar kopi? Kopi ada banyak khasiatnya tau.. antaranya untuk kesihatan jantung dan mengatasi diabetes. Untuk penerangan lanjut, boleh baca postingan ini hingga habis di bawah ya.. rugi siapa tak minum kopi.. boleh dipelbagaikan samada nak minum kosong, separuh manis atau dicampur susu pekat. Bau harumnya memang menggoda hidung.. 😁😁 Inilah 5 khasiat kopi yang ramai dah tahu. Tapi tak ramai yang mula sukakan kopi sebab rasanya yang agak pahit dan warnanya yang kurang menarik. Hitam pekat gitu.. kan?

 @ Lima Khasiat Kopi
Bagi pencinta kopi, minuman ini adalah pendorong kepada tenaga pada tubuh. Tidak hairan jika peminat kopi boleh minum lebih dari satu cawan kopi sehari. Namun begitu kalau kita boleh mengatur cara kita minum kopi sehari-hari, ia boleh memberikan faedah kepada tubuh, antaranya:

Inilah 5 Khasiat Kopi Yang Ramai Dah Tahu Tapi Tak Suka Rasanya
Memang kopi secara asasnya rasa pahit dan warna hitam pekat. Tak menarik pun. Namun.. tahukah anda bahawa kopi banyak khasiatnya. Jom tengok!!

1. Melindungi jantung
Peminum kopi yang mengamalkan 1-2 cawan kopi hitam sehari memiliki risiko terkena stroke lebih rendah berbanding mereka yang tidak minum kopi. Hal ini disebabkan oleh adanya antioksidan yang terkandung dalam kopi. (Penerangannya baca kat sini.)

2. Mencegah diebetes
Antioksidan kopi, khususnya asam klorogenat dan guinides, memainkan peranan untuk meningkatkan sel tubuh terhadap insulin yang membantu mengatur gula darah. Faktanya, orang yang minum kopi setiap harinya memiliki risiko lebih rendah terkena 2 jenis diabetes, berdasarkan beberapa penelitian.

3. Menjaga kesihatan hati
Kopi juga boleh meminimakan risiko munculnya sirosis dan penyakit hati lainnya. Satu analisa dari sembilan penelitian menemukan bahawa kopi boleh menurunkan risiko kanser hati sebanyak 43%. Hal ini karena peranan antioksidan dan kafein di dalamnya.

4. Meningkatkan kekuatan otak
Minum kopi secara teratur juga dapat membantu mengurangi risiko demensia dan Alzheimer, sama halnya seperti Parkinson. Antioksidan yang terkandung di dalam kopi menghalang kerosakan sel otak dan membantu jaringan saraf untuk bekerja lebih maksima sehingga otak bekerja lebih baik.

5. Membantu menghilangkan sakit kepala
Penelitian membuktikan, 200 miligram kafein dapat membantu menghilangkan sakit kepala, termasuk migrain. Walaupun begitu belum ada pendapat yang membuktikan bagaimana cara kafein menghilangkan sakit kepala, namun para penyelidik percaya bahwa kafein meningkatkan aktiviti sel otak yang mengakibatkan pembuluh darah di sekitarnya menegang.

Namun, minum kopi berlebihan boleh menimbulkan impak buruk, antara lain, meningkatnya kadar kolesterol yang akan membuat darah lebih pekat. Selain itu, kopi akan sangat merbahaya bagi penghidap tekanan darah tinggi, kerana kafein dapat meningkatkan tekanan darah secara tiba-tiba. Bagi wanita hamil, kopi dapat meningkatkan risiko kematian pada bayi. Kopi pun boleh mengakibatkan tulang rapuh. Untuk dapat menghindari kesan negatif pada kopi, pilih bancuhan kopi tanpa tambahan gula dan susu, serta mengurangkan pengambilan kopi yang diminum setiap hari. Selain itu, pilih juga jenis kopi yang tanpa kafein. Jangan lupa untuk selalu meminum 2 gelas air putih untuk setiap satu cawan kopi yang anda minum.
Bagi sesiapa yang suka kopi, korang tak semestinya tak boleh mengawal sukatan dlm menu harian. Ambil berpada-pada kerana ia boleh membawa manfaat yang banyak. Saya pun ambil kopi kerana sukakan baunya yang harum.

Apapun, sharing is caring!
aynora nur, smile!
aynoranur.com tidak bertanggungjawab di atas setiap pandangan dan pendapat yang diutarakan melalui laman blog ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik blog dan tidak semestinya menggambarkan pandangan dan pendirian orang lain. Lots of Love...AA

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.kisahresepi.com/2021/07/inilah-5-khasiat-kopi-yang-ramai-dah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Suka Kucing Gemuk Tapi Bukan Cik En

Suka Kucing Gemuk Tapi Bukan Cik En

papar berkaitan - pada 13/7/2021 - jumlah : 243 hits
Suka Kucing Gemuk Tapi Bukan Cik En Anyway cik en tak suka kucing cik en gemuk okey Gemuk dan obesiti yang tidka terkawal boleh mengakibatkan pelbagai penyakit pada kucing Jadi cik en lebih suka kucing cik en fit dan kekal aktif untuk memas...
Tegurlah Tapi Jangan Samapai Mengaibkan

Tegurlah Tapi Jangan Samapai Mengaibkan

papar berkaitan - pada 13/7/2021 - jumlah : 217 hits
TEGURLAH TAPI JANGAN SAMPAI MENGAIBKAN Assalammualaikum wbt Pertama sekali niat Kedua bersedia Besar pengaruh niat dan persediaan daripada diri sendiri juga Sebagaimana orang lain begitu juga diri kita ini Ya diri kita sendiri Macam ni kena...
Bukan Tersasul Kot Tapi Dia Memang Bengap Mana Ada Menteri Umno Yang Cerdik

Bukan Tersasul Kot Tapi Dia Memang Bengap Mana Ada Menteri Umno Yang Cerdik

papar berkaitan - pada 13/7/2021 - jumlah : 283 hits
Tersasul sebut Spanish Flu kepada Spanish Fly warganet kecam menteri July 12 2021 Kesilapan Menteri Kesihatan Dr Adham Baba yang tersasul menyebut perkataan Spanish Flu sebagai Spanish Fly mengundang kecaman warganet di media sosial PETALIN...
Bawah 5 Tahun Penting Untuk Bermain Rumah Sepah Boleh Kemas Tapi Anak Ketagih Gajet Susah Nak Ubah

Bawah 5 Tahun Penting Untuk Bermain Rumah Sepah Boleh Kemas Tapi Anak Ketagih Gajet Susah Nak Ubah

papar berkaitan - pada 13/7/2021 - jumlah : 379 hits
Bila PKPD dilaksanakan memang tak dapat biarkan anak anak bermain di luar namun ianya bukan alasan untuk menghalang anak anak bermain di dalam rumah Bermain sangat penting untuk perkembangan anak anak terutama anak dibawah umur 5 tahun Kena...
Hapus Hutang Tapi Peneroka Didakwa Kena Serah Kebun Kepada Felda

Hapus Hutang Tapi Peneroka Didakwa Kena Serah Kebun Kepada Felda

papar berkaitan - pada 13/7/2021 - jumlah : 369 hits
SITI NUR ZAWANI MISCONMinggu lalu kerajaan secara dasar telah bersetuju dengan cadangan FELDA untuk melupuskan sebahagian pinjaman peneroka berjumlah RM8 3 bilion Perdana Menteri Tan Sri Mahiaddin Md Yasin dalam kenyataannya sempena Hari Pe...
Tpm Kata Jangan Berpolitik Tapi Umno Paling Banyak Berpolitik

Tpm Kata Jangan Berpolitik Tapi Umno Paling Banyak Berpolitik

papar berkaitan - pada 12/7/2021 - jumlah : 266 hits
Timbalan Perdana Menteri yang baharu Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mungkin mempunyai pemikiran cetek apabila berpesan kepada semua ahli politik agar tidak berpolitik dan menumpukan usaha membantu kerajaan menangani pandemik Covid 19 Setiau...
Ahli Gizi Ungkap Manfaat Air Kelapa Untuk Kesehatan Tapi Bukan Obat Covid 19

Ahli Gizi Ungkap Manfaat Air Kelapa Untuk Kesehatan Tapi Bukan Obat Covid 19

papar berkaitan - pada 12/7/2021 - jumlah : 228 hits
Dokter spesialis gizi klinis dr Juwalita Surapsari M Gizi Sp GK mengatakan kandungan nutrisi pada air kelapa mungkin saja bisa meningkatkan imunitas tetapi hingga kini belum ada bukti ilmiah bahwa air kelapa mampu berfungsi sebagai obat apa...
Airasia Santan Menu Baru Harga

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls

Syafiq Kyle Transisi Dari Ustaz Adam Ke Meth Killer

Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid

Drama Mihrab Cinta Zulaikha Lakonan Elisya Sandha Azrel Ismail



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Pet Expo Midvalley 2024

Drama Lara Kasih

Goh Sze Fei Naib Juara Kejohanan Asia 2024

Luvia Band Lelah Dan Kalah Chord

Berkuasa Di Dunia Kuasai Pertambangan By Dr Haji Mura Riau Dosen Adi

Cara Buat Kad Guru Malaysia Online Dan Cara Dapatkan Sijil Guru Malaysia