Ini Tanda Fisik Kiamat Menurut Penjelasan Alquran Dan Sains



DALAM enam rukun iman umat Islam dijelaskan pada nomor lima adalah hari akhir atau hari kiamat. Ini merupakan sebuah ketetapan yang ditentukan Allah Subhanahu wa ta’ala.
Terkait hari akhir ini, beberapa teori sains juga menunjukkan bahwa kiamat akan terjadi dalam beberapa skema peristiwa yang terjadi di alam.
Skema tersebut mulai dari asteroid besar yang menabrak Bumi. Kemudian Bumi bertabrakan dengan planet atau matahari yang panasnya terus meningkat.
Berdasarkan buku Tafsir Ilmi dengan tema Kiamat dalam Perspektif Alquran dan Sains dijelaskan bahwa segala peristiwa pasti diawali dengan munculnya tanda-tanda. Sebelum gunung berapi meletus misalnya, di sekitar kawasan tersebut biasanya terjadi lebih dulu hal-hal yang merupakan isyaratnya.
Tanda-tanda itu seperti udara makin panas, dedaunan mengering, hewan-hewan turun gunung, munculnya semburan asap dari kawah, dan sebagainya. Bila peristiwa seperti gunung api meletus itu memiliki tanda-tanda, maka kiamat yang merupakan peristiwa besar juga demikian.
Mengenai tanda fisik kiamat di Bumi, bahasan tentang kerusakan di darat dan laut adalah topik yang tidak bisa dilewatkan. Secara kasat mata dapat dirasakan bahwa Bumi semakin rusak. Hal ini bisa dilihat dari hutan yang semakin gundul dan mengakibatkan tanah longsor dan banjir.
Lingkungan perkotaan makin tidak nyaman, udara makin kotor dan panas, sampah bertebaran. Selain itu, anomali iklim ekstrem menyebabkan kekeringan panjang, curah hujan besar, serta bencana lainnya kini makin sering terjadi.
Allah Subhanahu wa ta’ala berfirman dalam kitab suci Alquran Surah Ar Rum ayat 41 yang artinya:
“Telah tampak kerusakan di darat dan di laut disebabkan perbuatan tangan manusia, supaya Allah merasakan kepada mereka sebagian dari (akibat) perbuatan mereka, agar mereka kembali (ke jalan yang benar).” (QS Ar Rum: 41)
Ulama kontemporer memahami makna al-fasad pada ayat tersebut sebagai terjadinya kerusakan lingkungan di darat dan laut. Indikasinya, temperatur Bumi naik (global warming), musim kemarau semakin panjang, air laut tercemar sampah, dan unsur kimia berbahaya.
Tanda-tanda lain terkait terjadinya kiamat ialah terbitnya matahari dari arah barat dan munculnya hewan melata dari dalam tanah. Secara nalar, terbitnya matahari dari barat adala hal mustahil.
Namun ketika keadaan alam semesta mengalami kegoncangan dahsyat yang menyebabkan planet-planet termasuk Bumi, bertebaran dan bergerak liar karena rotasi masing-masing sudah tidak lagi teratur.
Sehingga, kemungkinan terbitnya matahari dari barat bukan sesuatu yang mustahil. Demikian pula halnya dengan binatang yang keluar dari Bumi. Dalam kaitan ini, tidak disebutkan seberapa besar hewan tersebut dan bagaimana keadaan lubangnya.
Artikel asli : okezone.com
 
The post Ini Tanda Fisik Kiamat Menurut Penjelasan Alquran dan Sains appeared first on Ayo Baca.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://congkop.xyz/2020/09/30/ini-tanda-fisik-kiamat-menurut-penjelasan-alquran-dan-sains/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Adakah Kandungan Gula Dalam Susu Formula Bahaya Untuk Bayi Ini Penjelasan Pakar

Adakah Kandungan Gula Dalam Susu Formula Bahaya Untuk Bayi Ini Penjelasan Pakar

papar berkaitan - pada 26/9/2020 - jumlah : 323 hits
Pemberian susu formula kepada anak yang masih kecil tidak boleh dipandang ringan Hal yang perlu anda tahu ialah susu ibu merupakan makanan terbaik untuk 6 bulan pertama kehidupan si manja Justeru ketika terpaksa memberikan susu formula jang...
Fokus Pada Prn Sabah Dapatkan Penjelasan Dalam Mesyuarat Mn

Fokus Pada Prn Sabah Dapatkan Penjelasan Dalam Mesyuarat Mn

papar berkaitan - pada 26/9/2020 - jumlah : 202 hits
SUARA MERDEKA KEPIMPINAN Pas boleh mendapatkan penjelasan mengenai sokongan UMNO terhadap kepimpinan Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam mesyuarat induk Muafakat Nasional dalam semangat ukhuwan yang akan diadakan minggu depan Ketua Pergerakan Pe...
Takiyuddin Pas Mahukan Penjelasan Umno Langgar Piagam Mn Jika Sokong Anwar Pm

Takiyuddin Pas Mahukan Penjelasan Umno Langgar Piagam Mn Jika Sokong Anwar Pm

papar berkaitan - pada 25/9/2020 - jumlah : 261 hits
KUALA LUMPUR PAS mahu UMNO menjelaskan berhubung dakwaan berlakunya perubahan sokongan ahli Parlimen parti itu daripada Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin kepada Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim Dalam satu kenyataan Setiausaha Ag...
Sokongan Perdana Menteri Pas Mohon Penjelasan Umno

Sokongan Perdana Menteri Pas Mohon Penjelasan Umno

papar berkaitan - pada 25/9/2020 - jumlah : 230 hits
PAS terpanggil untuk mendapatkan penjelasan daripada Umno berhubung dakwaan berlakunya perubahan sokongan Ahli Ahli Parlimen Umno terhadap YAB Perdana Menteri PAS merasakan jika benar keadaan ini ianya bermakna Umno telah tidak mematuhi per...
Pas Tuntut Penjelasan Dari Umno Mengenai Sokongan Kepada Anwar

Pas Tuntut Penjelasan Dari Umno Mengenai Sokongan Kepada Anwar

papar berkaitan - pada 25/9/2020 - jumlah : 301 hits
Dibayangi dengan khabar Anwar Ibrahim kini mendapat sokongan majoriti ahli parlimen untuk membentuk kerajaan baru PAS hari ini berkata parti itu akan mendapatkan penjelasan daripada rakan Muafakat Nasional mereka berhubung perkara berkenaan...
Penjelasan Lengkap Kepala Bmkg Soal Potensi Tsunami 20 Meter

Penjelasan Lengkap Kepala Bmkg Soal Potensi Tsunami 20 Meter

papar berkaitan - pada 27/9/2020 - jumlah : 229 hits
Kepala BMKG Dwikorita Karnawati menjelaskan bahwa masyarakat belum sepenuhnya memahami hasil riset tersebut Potensi tsunami 20 meter kata dia merupakan skenario terburuk yang akan terjadi
Pas Minta Penjelasan Umno

Pas Minta Penjelasan Umno

papar berkaitan - pada 27/9/2020 - jumlah : 249 hits
PAS MINTA PENJELASAN UMNO KUALA LUMPUR PAS meminta penjelasan daripada UMNO berhubung dakwaan berlakunya perubahan sokongan Ahli Parlimen UMNO terhadap Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin Setiausaha Agung PAS Datuk Takiyuddin Hassan be...
Amalan Dan Keutamaan Bulan Safar Menurut Hadits Nabi

Amalan Dan Keutamaan Bulan Safar Menurut Hadits Nabi

papar berkaitan - pada 18/9/2020 - jumlah : 285 hits
Safar adalah bulan kedua dalam penanggalan Hijriyah Sapar adalah bulan kedua dalam penanggalan Jawa Berikut Daftar Amalan dan Puasa Sunah yang bisa dikerjakan di Bulan Safar 1442 Hijriyah atau 2020 Adapun 1 Shafar 1442 Hijriyah dalam penang...
Pengalaman Menarik Menaiki Langkawi Skycab Menuju Ke Langkawi Skybridge

Perunding Berdaftar Harta Pusaka Islam Hans Legacy Sdn Bhd

Pembangkang Perlu Ketepi Ego Contohi Langkah Ph Meterai Mou Bersama Kabinet Ismail Sabri

A Triple Somersault Wearing A Sarong In C Wealth Games 2026

Indonesia Perkenal Insentif Tingkat Jualan Kereta Elektrik

Penurunan Wall Street Didorong Oleh Sektor Teknologi Dan Kadar Fed

Rawatan Urutan Badan Chiropractic Dan Acupressure Dari Tukang Urut Skudai

Interview Q And A With Ji Chang Wook Asia S Noble Prince



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hero Seorang Cinderella Musim 2 Astro Ria

10 Filem Drama Seram Melayu Berhantu Terbaru 2024 Mesti Tonton

5 Budaya Barat Yang Dah Jadi Ikutan Pasangan Melayu

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Wanita Syurga Slot Akasia TV3

5 Fakta Tentang Dragonball Mutiara Naga Yang Anda Perlu Tahu


Stoking Ambil Tindakan Tegas Kalimah Allah Amat Suci

Elegant Nostalgia Old Money Bedroom Makeover Ideas

Bufet Ramadan 2024 The Pearl Kuala Lumpur

Kena Pindah Tempat Duduk

Natalia D Sulu Ngelebu Chord

Lobbyists Politicians Cronies A Noxious Mix