Ini Sejarahnya Kota Lud Tempat Dajjal Terbunuh 9419



Suara Hati
Diterbitkan oleh Rin Du
Ini Sejarahnya Kota Lud, Tempat Dajjal Terbunuh. 
by Rifki M Firdaus

“Sesungguhnya Isa Bin Maryam Akan Membunuh Dajjal Di Bab Lud (Gerbang Lod).” (Hr Ahmad, Turmudzi, Dan Nu’Aim Bin Hamad).
DALAM suatu riwayat dikatakan bahwa Nabi Isa Alaihis Salam akan turun kembali ke muka bumi di akhir zaman, dan akan membantu manusia. Ia akan memberangus musuh yang paling nyata, yakni Dajjal.

Ya, sosok Dajjal begitu membahayakan manusia, khususnya kaum Muslimin. Sebab, ia adalah sosok yang mampu menggoyahkan keimanan seseorang. Apa yang terlihat benar darinya ternyata salah, dan apa yang terlihat salah ternyata benar. Sehingga, banyak orang terkecoh dengan hal ini.

“Tidak ada satu orang kafir pun yang masih hidup, semuanya terbunuh. Lalu, Isa berhasil menyusul Dajjal di Pintu Lod dan membunuhnya. Lalu, beberapa kaum Muslimin diselamatkan Allah ke hadapan Isa bin Maryam. Ia mengusap wajah mereka dan memberitahukan kepada mereka tentang kedudukan mereka di surga.” (HR Muslim, Ahmad, Abu Daud, Turmudzi, Ibnu Majah, dan Hakim).

Dari Mujami bin Jariyah al-Anshari RA, Rasulullah SAW bersabda, “Sesungguhnya Isa bin Maryam akan membunuh Dajal di Bab Lud(Gerbang Lod).” (HR Ahmad, Turmudzi, dan Nu’aim bin Hamad).

Oleh sebab itulah, Nabi Isa diutus oleh Allah untuk membunuh Dajjal dan memberi petunjuk pada jalan kebenaran. Dan dikisahkan bahwa Nabi Isa akan berhasil membunuh Dajjal di gerbang kota Lud. Lantas, seperti apa kota tersebut?

Orang-orang Yahudi memberi nama kota tersebut sebagai Lod. Negara-negara Arab memberikan nama Al-Lud atau Lud. Kota ini tak besar, hanya sekitar 13 kilometer.

Dalam hadis di atas diungkapkan bahwa Dajjal akan dikalahkan Nabi Isa AS di Gerbang Lod. Di manakah letaknya? Menurut Dr Syauqi Abu Khalil dalam Athlas Hadith al-Nabawi, Lod atau Gerbang Lod adalah kota yang terletak di dekat Baitul Maqdis atau Elia di Palestina dekat Ramalah. “Dahulu, rombongan kafilah dari Syam (Suriah) yang menuju Mesir singgah di kota ini, begitu juga sebaliknya,” ujar Dr Syauqi.

Pada ribuan tahun yang lalu, kota ini diketahui oleh Diospolis Lydda. Terletak di daerah pusat Israel. Lud terletak sekitar 15 kilometer dari arah tenggara Tel Aviv. Saat tahun 2011, penduduk kota sekira 70 ribu. 80% dari mereka yaitu orang-orang Yahudi dan sisanya yaitu orang Arab.

Padahal sebelumnya, kota ini diisi oleh orang-orang Arab yang Muslim. Akan tetapi, saat tahun 1948, Israel berhasil menduduki kota tersebut. Alhasil, banyak penduduk Muslim yang telah dikeluarkan. Selanjutnya mereka memperluas proyek untuk membuat pemukiman Yahudi di wilayah tersebut.

Jikalau kita mempelajari sejarah kota Lud ini, diketahui bahwa kota ini mungkin telah ada sejak 5600 SM. Hal ini didasarkan saat usia tembikar dan barang-barang arkeologi menemukan sejumlah tempat. Sejarah telah mencatat sejumlah Emperium pernah menaklukkan kota kecil ini.

Pada abad ke-15 SM, kota Lud berkembang sebagai pusat pemikir Yahudi dan perdagangan. Akan tetapi, saat tahun 70 Masehi, Lud ditaklukkan oleh penguasa Romawi. Pada perang ini, Roma sukses menjadikan penduduk di sana sebagai budak dan menghancurkan kota tersebut.

Saat berada dalam pengaruh kekuasaan Romawi, kebanyakan orang di kota ini menganut agama Kristen. Tak cuma itu, penguasa Romawi terus berusaha mengkristenkan penduduk yang tinggal di wilayah itu.

Cahaya Islam mulai nampak di kota tersebut saat tentara Islam yang dipimpin oleh Amr Ibn Al-Ash menaklukkan Lud. Akan tetapi, kemenangan itu tak berlangsung lama. Terjadinya perang salib mampu mengambil alih kembali kota Lud oleh orang-orang Kristen.

Akan tetapi, ketika tentara Islam pada perang salib selanjutnya dipimpin oleh Salahuddin Al-Ayubi, akhirnya mampu merebut kembali kota itu. Dan seiring berjalannya waktu serta pergantian era, Kekhalifahan Utsmanniyah mulai berkembang.

Hingga 1948 Lud masih terletak di bawah pemerintahan Palestina. Saat itu, populasi penduduk Muslim berjumlah sekitar 20 ribu orang, dan hanya sekitar dua ribu orang Kristen. Akan tetapi, saat Juli 1948 Israel merebut dan menduduki kota ini seperti dijelaskan di atas. []

Kredit:
https://www.islampos.com/ini-sejarahnya-kota-lud-tempat-dajjal-terbunuh-40643/





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://peceq.blogspot.com/2019/12/ini-sejarahnya-kota-lud-tempat-dajjal.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
5 Tempat Menarik Di Kota Kinabalu Sabah

5 Tempat Menarik Di Kota Kinabalu Sabah

papar berkaitan - pada 26/11/2019 - jumlah : 1443 hits
Baru baru ini akak tempat saya mengajar tuisyen bercerita tentang percutiannya di Kundasang Sabah Boleh dikatakan semasa bercerita dengan orang luar Kundasang pasti menjadi pilihan tempat percutian mereka di Sabah Mungkin kerana Desa Dairy ...
Andaian Tempat Munculnya Dajjal 9388

Andaian Tempat Munculnya Dajjal 9388

papar berkaitan - pada 3/12/2019 - jumlah : 654 hits
3 Lokasi yang Diduga Tempat Muncul Dajjalby SodikinKEMUNCULAN Dajjal di akhir zaman akan menjadi tanda besar akan terjadinya hari kiamat Namun kapan terjadinya tak ada seorang pun yang tahu dan hanya Allah SWT yang mengetahuinya Namun Nabi ...
Tempat Kami Untuk Berikan Bantuan Baru Saja Di Bom Huda Malaysia

Tempat Kami Untuk Berikan Bantuan Baru Saja Di Bom Huda Malaysia

papar berkaitan - pada 10/12/2019 - jumlah : 254 hits
Tidak kira kerajaan dan NGO Malaysia menjadi antara negara yang sentiasa menyumbangkan bantuan kepada mangsa mangsa di negara bergolak seperti di Syria dan Palestin Keprihatinan rakyat Malaysia terhadap mereka sememangnya tidak berbelah bah...
Tempat Menarik Di Ipoh Untuk Dilawati

Tempat Menarik Di Ipoh Untuk Dilawati

papar berkaitan - pada 2/12/2019 - jumlah : 679 hits
Tempat Menarik Di Ipoh Untuk Dilawati Hari ni kinah nak share dengan korang tempat menarik di Ipoh Best ke Ipoh Macam tak menarik je Haaa itu korang yang kata Orang Ipoh tak kata macam tu Kalau korang nak tahu sebenarnya banyak juga tempat ...
Mujur Sempat Kunci Pintu Lelaki Mabuk Cuba Buka Pintu Kereta Bahagian Tempat Duduk Anak

Mujur Sempat Kunci Pintu Lelaki Mabuk Cuba Buka Pintu Kereta Bahagian Tempat Duduk Anak

papar berkaitan - pada 2/12/2019 - jumlah : 383 hits
Seorang wanita berdepan detik cemas lebih tujuh minit apabila kereta dipandunya ditahan seorang lelaki bertatu yang tidak dikenali dalam kejadian berhampiran kawasan perindustrian Kampung Acheh Sitiawan 6 petang semalam Apa yang lebih menak...
Mencicipi 5 Tempat Makan Legendaris Di Solo Menggugah Selera

Mencicipi 5 Tempat Makan Legendaris Di Solo Menggugah Selera

papar berkaitan - pada 2/12/2019 - jumlah : 242 hits
Solo sendiri merupakan salah satu kota tujuan wisata yang cukup populer di Indonesia Kota yang kental dengan budaya ini menawarkan wisata sejarah yang menyatu dengan budaya Jawa Tidak hanya wisata sejarah dan budaya saja Solo juga menawarka...
Semua Benda Sensitif Diberi Tempat Zaman Ph

Semua Benda Sensitif Diberi Tempat Zaman Ph

papar berkaitan - pada 3/12/2019 - jumlah : 266 hits
Dr Asyraf Wajdi Dusuki KUALA LUMPUR Semua benda yang menjadi isu sensitif hendak diberi tempat pada zaman pemerintahan Pakatan Harapan dakwa Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki Menurut Ketua Pergerakan Pemuda UMNO itu isu abu Bapa Pengganas Malaya...
5551 Perlu Akta Larang Minum Arak Di Tempat Awam Ppim Harian Metro 30 11 2019

5551 Perlu Akta Larang Minum Arak Di Tempat Awam Ppim Harian Metro 30 11 2019

papar berkaitan - pada 2/12/2019 - jumlah : 813 hits
PERLU perbincangan meja bulat segera antara kerajaan dan agensi di bawahnya untuk mewujudkan peraturan khusus melarang orang ramai meminum arak dan minuman mengandungi alkohol di tempat awam Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia D...
Pelajar Dibelasah Sampai Mati Hanya Kerana Berebut Tempat Duduk Di Dalam Kelas

Pelajar Dibelasah Sampai Mati Hanya Kerana Berebut Tempat Duduk Di Dalam Kelas

papar berkaitan - pada 1/12/2019 - jumlah : 408 hits
Seorang pelajar lelaki dibelasah sehingga mati oleh rakan sekelasnya di utara India ketika berebut tempat duduk dalam kelas Ranjit Kumar Singh 17 meninggal dunia pada Sabtu lalu selepas dibelasah oleh sekumpulan pelajar lelaki di Deoria Ind...
Check Alat Tulis Anak

10 Vacuum Cordless Terbaik Untuk Bersihkan Rumah 2024

Drama Terjerat Kisah Cinta Terlarang Hingga Terjerat Dan Menjerat Hidup Hakiki

Penjelasan Isu Blackrock Oleh Pm Diterima Baik

How Brain Drain Can Be Beneficial To Malaysia And Why It Should Be Encouraged

For Winning Games Slot Gacor123 Apply Strategies

Plan Nak Pergi Holiday

Jangan Bersangka Sudah Beriman



6 Makhluk Mitos Yang Digeruni dan Disanjung Masyarakat Asia Tenggara

10 Filem Komedi Lawak Terbaru Yang Best Juga Tersedia Online Netflix Prime Video HBO GO Dengan Sarikata Bahasa Melayu

Info Dan Sinopsis Filem Ipar Adalah Maut 2024 Kini Di Pawagam Malaysia

Kahwin Beristerikan Bella Hanna Bella Luna Ini 10 Fakta Biodata Pelakon Redza Rosli Yang Ramai Tak Tahu

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Terjerat iQIYI Malaysia Gandingan Aliff Aziz Dan Ruhainies


Bunga Orkid Rosak

Subsidi Bersasar Bendung Ketirisan Diesel Bersubsidi

Muhyiddin Pernah Cadang Laksana Subsidi Bersasar

Bank Staff Colluded With Syndicate To Steal Client S Money Pula

Langsat Fruit

Bila Allah Tarik Nikmat Ibadah