Ini Sebabnya Hitler Bunuh Yahudi Ketika Dulu


Kebencian Hitler Terhadap Yahudi Mungkin Ada Benarnya

Semasa kecil, apa yang kita tahu mengenai Jerman ialah, tenteranya sentiasa di pihak yang jahat berperang melawan hero-hero Amerika. Ini semua adalah pengaruh filem ‘Combat’ semasa zaman tersebut.



Oleh kerana Amerika yang menerbitkan siri ‘Combat’ tersebut, maka digambarkan merekalah di pihak yang benar dan Jerman di pihak yang jahat.

Alasan kejahatan tidak diketahui melainkan kerana hero yang ditabalkan berada di pihak tentera Amerika.

Demikianlah cara sesebuah filem mempengaruhi minda manusia, terutama kanak-kanak.

Apabila masuk ke sekolah menengah serta terdedah kepada bahan bacaan yang berbagai, nama Adolf Hitler dan puak ‘Nazi’nya agak sinonim dengan Jerman di lintasan minda setiap kali perkataan Jerman itu disebut. Selain itu, tidak banyak maklumat tambahan tentang Jerman yang boleh dibaca.

Ada satu buku yang ditulis oleh Seymour Rossel yang bertajuk The Holocaust. Sebagai Yahudi, beliau memang membela Yahudi dan mengutuk Hitler habis-habisan.

Beliau mengutip maklumat daripada Encyclopedia Judia mendakwa bahawa Nazi telah membunuh sebanyak 5,820,960 Yahudi terutama Yahudi Poland dan Rusia.

Kita tidak pasti sejauh manakah benar angka tersebut. Tapi yang pasti memang Hitler ialah seorang diktator yang sangat kejam.

Membunuh dengan zalim bukan sahaja Yahudi, tetapi juga sesiapa sahaja yang menentangnya. Cara pembunuhannya juga begitu sistematik bagaikan kilang perusahaan yang teratur.

Kekejaman itu tidak dapat diterima oleh sesiapa pun, malah di Jerman sehingga hari ini pun kekejaman itu dikutuk oleh rakyat negaranya.

Namun, di samping kekejaman yang disandarkan kepada Adolf Hitler, persoalan yang patut ditanya, mengapakah kempen Adolf Hitler bahawa Yahudi adalah bangsa yang bahaya, telah merosak dan mengancam Jerman, mendapat sambutan ketika itu?

Ketika Hitler baru cuba muncul dalam politik Jerman pada tahun 1919, walaupun beliau seorang pemidato yang baik, beliau belum terkenal dan hanya beberapa orang sahaja yang hadir mendengar ucapannya.

Namun selepas itu, apabila beliau membangkitkan dalam ucapan-ucapannya isu anti-semitic atau anti Yahudi, rakyat Jerman mula membanjiri ucapannya dan menyokong gerakannya membenci Yahudi.

Apabila Hitler dipenjarakan pada tahun 1923 selama sembilan bulan, beliau menulis bukunya yang terkenal, Mein Kampf.

Sejak awal penulisan buku tersebut, Hitler menegaskan bahawa penderitaan ekonomi yang dihadapi oleh bangsa Jerman yang ketika itu adalah berpunca dari kejahatan Yahudi.

Perasaan kebencian terhadap Yahudi dihidupkan dalam buku tersebut.

Dunia Kristian Menganggap Yahudi Bangsa Yang Bahaya

Sebenarnya, Hitler bukanlah orang memulakan kepercayaan bahawa Yahudi adalah bangsa perosak.

Pada 1542, pemimpin agung Prostestan Jerman, Martin Luther telah menulis tentang pembohongan dan kemerbahayaan Yahudi dalam bukunya Against The Jews And Their Lies.

Pada kurun yang ke-14, Sepanyol dan Portugal memaksa masyarakat Yahudi hidup secara terpisah dari bukan Yahudi.

Pada 1516, di Venice, Itali, pihak Gereja Katholik memerintah agar dibina tembok mengelilingi penempatan Yahudi yang dinamakan dengan Ghetto.

Yahudi tidak benarkan keluar pada waktu malam sehingga menjelang fajar. Masyarakat awam Kristian ketika itu percaya bahawa Yahudi adalah bangsa yang jahat dan beramal dengan ilmu hitam, selain rentetan peperangan antara penganut Kristian dan Yahudi.

Pembinaan ghetto kemudiannya telah berkembang ke seluruh Eropah. Maka Yahudi Eropah dikepung disebalik tembok ghetto, atau pekan-pekan khas hanya untuk mereka.

Mengapakah masyarakat Eropah ketika itu bersepakat mempercayai Yahudi adalah kaum yang jahat?

Jawapannya, samada kepercayaan itu adalah khurafat, atau mereka mempunyai asas pengalaman dengan Bangsa Yahudi. Jikalau jawapannya yang pertama, Yahudi adalah memang bangsa yang teraniaya.

Jika jawapannya, Yahudi memang dalam sejarahnya telah merosakkan kehidupan manusia sehingga menjadi ketakutan kepada masyarakat Eropah, tindakan kejam atau rakus Adolf Hitler, sekalipun kejam dan tidak dapat diterima, namun ia secara tidak langsung mengurangkan jumlah kemerbahayaan Yahudi kepada masyarakat Eropah khususnya dan dunia amnya.

Apapun ceritanya, kesangsian pihak pihak Gereja Kristian telah lama berakar umbi, sehinggalah Yahudi kembali menipu Eropah pada hari ini.

Lalu undang-undang Anti-Semitic dikuatkuasakan di Eropah, maka bangsa Yahudi mendapat kekebalannya di sini, terutama di Jerman.

Yahudi Bangsa Pengkhianat
Tentera Yahudi memijak kanak-kanak Palestin.
Jika dilihat dalam sejarah Islam, di samping menyedari tentang tabiat Yahudi, namun Islam tidak pernah menghukum mereka hanya kerana mereka Yahudi, tetapi menghukum berdasarkan tindakan mereka.

Nabi SAW pernah mengizinkan mereka terus menetap di Khaibar yang subur. Namun mereka khianat, merancang dengan pihak musuh untuk menjatuhkan kerajaan Nabi SAW, maka mereka pun diusir.

Pada zaman Khalifah Umar Ibn al-Khattab, beliau telah memberikan kepada Yahudi penempatan dan keamanan di Alia, Palestin.

Kebebasan beragama dan hidup diberikan dengan jelas serta termaktub dalam pengistiharan khalifah agung tersebut namun, seperti biasa, Yahudi terus khianat.

Sejarah pengkhianatan Yahudi bukan bermula sejak kemunculan pemikiran zionisme, tetapi sejak lama dahulu.

Sejak kisah mereka dengan para nabi yang mengalami berbagai tragedi disebabkan kerenah mereka.

Pun begitu, Islam tidaklah pula menghukum secara ‘borong’ dengan menyatakan setiap individu yahudi itu jahat.

Bahkan dalam sirah Nabi SAW, isteri baginda Safiyyah binti Huyyai merupakan anak ketua Kabilah Yahudi Bani Quraizah.

Ada sahabah yang mulia bernama ‘Abd Allah bin Salam. Beliau seorang yahudi, bahkan tokoh agamawan besar Yahudi. Beliau menganut Islam dan amat dihormati.

Islam amat adil dalam menilai, tidak ditanggung dosa orang lain atas bahu orang lain.

Maka walaupun secara umumnya, rekod Yahudi memanglah buruk, namun ini tidak menafikan kemungkinan adanya mereka yang baik di kalangan Yahudi. Tetapi rekod Yahudi secara umum, memanglah buruk.

Ini diakui oleh Abd Allah bin Salam sendiri ketika beliau menganut Islam. Katanya:

“Wahai Rasulullah! Kaum Yahudi adalah puak yang paling kuat berdusta. Mereka jika tahu aku menganut Islam mereka akan menuduhku bukan-bukan. Sembunyikanlah aku di sisi engkau dan hantarlah orang bertanya pendapat mereka mengenaiku”.

"Maka Rasulullah pun menyembunyikannya dan menghantar orang memanggil golongan Yahudi lalu mereka pun datang.

"Rasulullah SAW bertanya mereka, “Apakah kedudukan Abdullah bin Salam pada pandangan kamu?” Jawab mereka, “Dia orang yang terbaik di kalangan kami, anak orang terbaik. Pemimpin kami, anak pemimpin kami. Ulama kami, anak ulama kami”.

"Sabda Rasulullah, “Apakah jika dia menganut Islam, kamu akan turut menganut Islam?”. Jawab mereka, “Allah lindunginya dari perkara tersebut”.

"Sabda Rasulullah, “Wahai Abdulullah bin Salam, keluar dan beritahulah kepada mereka”.

"Abdullah bin Salam pun keluar dan berkata, “Aku menyaksikan bahawa tiada ilah melainkan Allah dan Muhammad Rasulullah”.

"Lantas mereka berkata, “Dia orang yang paling jahat di kalangan kami, anak orang yang paling jahat. Orang yang paling jahil di kalangan kami dan anak orang paling jahil”.

"Kata Abdullah bin Salam, “Aku telah beritahu wahai Rasulullah! Bahawa Yahudi adalah kaum yang kuat berdusta”. (Riwayat Ahmad dan al-Bukhari).

Kita bukan anti kaum tertentu, atau anti-semitic secara membabi buta seperti Hitler atau masyarakat Eropah dahulu.

Namun jika kita melihat Yahudi Israel hari ini mengkhianati perjanjian atau bersikap jahat, itu bukanlah perkara baru dan pelik untuk mereka kerjakan.

Kepercayaan Hitler itu, mungkin ada benarnya..






Active Search Results Search Engine

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://feedproxy.google.com/~r/adajewnet/~3/lt1tqVkIGew/ini-sebabnya-hitler-bunuh-yahudi-ketika.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Video Peneroka Keluar Ketika Tun M Berucap Keraguan Mengenai Wujud Estet Dan Diurus Kroni

Video Peneroka Keluar Ketika Tun M Berucap Keraguan Mengenai Wujud Estet Dan Diurus Kroni

papar berkaitan - pada 9/7/2019 - jumlah : 306 hits
KUALA LUMPUR Peneroka Felda boikot Tun M Itu gambaran diberi beberapa pemimpin UMNO ekoran tular video sebahagian peneroka keluar beramai ramai semasa Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad Insiden itu berlaku semasa Perdana Menteri beruca...
Suami Jangan Bagi Alasan Tak Pandai Cuba Dulu Confirm Isteri Bangga

Suami Jangan Bagi Alasan Tak Pandai Cuba Dulu Confirm Isteri Bangga

papar berkaitan - pada 29/7/2019 - jumlah : 488 hits
Kebanyakan suami selalu bagi alasan tak pandai buat kerja rumah dan urus anak sebab tak biasa buat Mungkin alasan itu betul tapi jika tak cuba buat kita tak tahu kemampuan sebenar diri Hingga akhirnya isteri juga mengalah sedangkan suami se...
Masih Ingat Lagi Dialah Anak Yang Saya Sambut Masa Lahir Dalam Kerete Dulu Norman Hakim

Masih Ingat Lagi Dialah Anak Yang Saya Sambut Masa Lahir Dalam Kerete Dulu Norman Hakim

papar berkaitan - pada 29/7/2019 - jumlah : 557 hits
Pelakon Norman Hakim mengimbau kembali kenangan menyambut kelahiran anak keduanya Marissa Dania di dalam kereta Menerusi satu entri repost di Instagram miliknya Norman mengimbau kenangan tersebut selepas Marissa mengucapkan Selamat Hari Bap...
Dulu Dibui Bareng Kini Bupati Kudus Dan Stafsus Ditahan Beda Tempat

Dulu Dibui Bareng Kini Bupati Kudus Dan Stafsus Ditahan Beda Tempat

papar berkaitan - pada 28/7/2019 - jumlah : 151 hits
Dulu Dibui Bareng Kini Bupati Kudus dan Stafsus Ditahan Beda Tempat Selain Bupati Tamzil dan Agus KPK juga langsung menahan pelaksana tugas Sekretaris Dinas Badan Pendapatan Pengelolaan Keuangan dan Aset Daerah Akhmad Sofyan
Kesan Minum Air Putih Ketika Perut Kosong Yang Ramai Tidak Tahu

Kesan Minum Air Putih Ketika Perut Kosong Yang Ramai Tidak Tahu

papar berkaitan - pada 10/7/2019 - jumlah : 557 hits
7 Kesan Minum Air Putih Ketika Perut Kosong Yang Ramai Tidak TahuUmum sedia maklum tentang kebaikan meminum air putih kepada tubuh badan Namun ramai yang tak tahu kesannya apabila minum air putih ketika perut kosong Berikut merupakan 7 kesa...
Video Pasangan Lakukan Seks Ketika Memandu

Video Pasangan Lakukan Seks Ketika Memandu

papar berkaitan - pada 10/7/2019 - jumlah : 295 hits
Selalunya kita selalu mendengar pesanan supaya tidak menggunakan telefon bimbit sewaktu memandu kerana ia boleh menyebabkan kelalaian sekaligus berlakunya kemalangan tetapi bagaimana pula dengan rakaman video yang tiba tiba menjadi sensasi ...
Selepas Berpisah Ini Pendapat Mawar Tentang Fizo Ketika Masih Bergelar Suami

Selepas Berpisah Ini Pendapat Mawar Tentang Fizo Ketika Masih Bergelar Suami

papar berkaitan - pada 11/7/2019 - jumlah : 368 hits
DESAS DESUS keretakan rumah tangga pelakon Fizo Omar dan isterinya Mawar akhirnya terjawab apabila pasangan itu sah bercerai talak satu di Mahkamah Rendah Syariah Hulu Langat hari ini Selepas berpisah ini pendapat Mawar Tentang Fizo ketika ...
Sikap Membazir Ketika Makan

Sikap Membazir Ketika Makan

papar berkaitan - pada 10/7/2019 - jumlah : 250 hits
Soalan Pada zaman sekarang dapat kita lihat bagaimana sebahagian maysarakat Islam di negara kita apabila makan mereka sangat berlebih lebihan dan membazir Mohon penjelasan apakah hukumnya sikap suka berlebihan ketika makan seperti ini Jawap...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Senarai Cerita Filem Terbaru 2024 Di Pawagam

Habiskan Duit Bayar Kepada Pakar Yang Pandai Beri Penjelasan Cara Dia Hilangkan Masalah

Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024