Ini Peliknya Di Dewan Rakyat Semalam Siapa Pasu Bunga Nya




ANTARA fungsi utama Yang Dipertua dan Timbalan Yang Dipertua Dewan ialah:bertanggungjawab mengawasi perjalanan mesyuarat supaya berjalan dengan lancarmemastikan perbahasan mematuhi Peraturan-peraturan Majlis Mesyuarat Dewan Rakyat.membuat keputusan dan tafsiran mengenai Peraturan-peraturan Mesyuarat sekiranya berlaku pertikaian Peranan Speaker dan Timbalan Speaker Dewan ini besar kerana mereka perlu memastikan mesyuarat berjalan dengan tertib dan terkawal. Bagi menjalankan tugas ini, individu yang duduk di kerusi Yang Dipertua Dewan perlu bertindak dengan adil, neutral dan tidak bias kepada mana-mana pihak samada Kerajaan mahupun Pembangkang.

Namun, agak pelik semalam ketika berlangsungnya sesi perbahasan Kajian Separuh Penggal Rancangan Malaysia Ke-11 (KSP RMK11), Timbalan Speaker yang mempengerusikan mesyuarat ialah YB Nga Kor Ming.
Suasana dewan agak hangat apabila YB Kubang Kerian yang juga merupakan Timbalan Presiden PAS membangkitkan isu penganjuran Oktoberfest.
YB Ustaz Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man berhujah..
YB Ustaz Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man berhujah seperti berikut:apakah nilai yang kita mahu tanam dalam kalangan rakyat?Tidak ada agama yang bersetuju dengan membudayakan minum arakTidak ada kajian pun menunjukkan ianya mendorong kepada kebaikanNilai luar yang tidak bersesuaian dengan nilai tempatan tidak perlu dipromosikan secara besar-besaranIslam tidak menyekat hak bukan Islam untuk minum arak. Di Kelantan pun, mereka tidak disekat untuk minum arak dalam keadaan terkawal,Namun, menjadikan ianya sebagai suatu pesta, kita perlu bertanya dengan nilai jiwa masing-masing. Ke mana halatuju rakyat yang kita mahu bina?
Bagaimana akhlak dan moral mereka?Kita perlu jujur dalam hal ini kerana kita tidak boleh menjadikan sesuatu yang negatif itu dijadikan dalam bentuk pesta. Itu isunya.
Antara YB Pakatan Harapan yang bangun mencelah mempertahankan penganjuran Oktoberfest ini ialah YB DAP Bukit Bendera, YB DAP Bukit Gelugor, YB DAP Beruas dan YB DAP Jelutong.
Mereka memberikan alasan penganjuran adalah bertujuan meraikan pihak pelabur daripada Jerman, pesta yang diraikan di seluruh dunia, tidak ada bukti kejadian yang menunjukkan kesan buruk daripada penganjuran pesta tersebut dan sekiranya dilarang semakin ramai yang minum secara curi-curi.
Selepas selesai pencelahan oleh semua YB DAP, Timbalan Speaker yang juga daripada DAP pun tumpang berbahas. YB Nga Kor Ming memetik sejarah penganjuran Oktoberfest bagi menggambarkan perbezaan Oktoberfest dengan pesta arak.
Katanya, mengikut sejarah October Fest ialah pesta diraja di Jerman bukannya pesta arak. 
YB Ustaz Dato' Tuan Ibrahim dengan ringkas membalas, "sejarahnya sangat cantik tetapi penyelewengan kepada sejarah pada kemudiannya amat mendukacitakan kita."
Kita dapat saksikan sendiri bagaimana seiring dan senada sekalian Ahli Parlimen DAP termasuklah Timbalan Speaker daripada DAP yang mempertahankan Oktoberfest.
Tidak pula kelihatan suara teguran dan bantahan daripada Ahli Parlimen Muslim yang berada dalam PH. Adakah mereka pula menjadi 'pasu bunga' dalam Dewan sekarang?Syed Ahmad Fadhli 
Pegawai Lajnah Hal Ehwal Parlimen dan Dun PAS23 Oktober 2018 (MINDARAKYAT http://mindarakyat.blogspot.com/)








Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2018/10/ini-peliknya-di-dewan-rakyat-semalam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Amanah Rakyat Ramai Mp Tidak Hadir Sidang Dewan Rakyat

Amanah Rakyat Ramai Mp Tidak Hadir Sidang Dewan Rakyat

papar berkaitan - pada 24/10/2018 - jumlah : 285 hits
KUALA LUMPUR Isu kehadiran ahli parlimen ke Dewan Rakyat sekali lagi dibangkitkan malam tadi apabila Awang Hashim mengadu ramai MP daripada kedua dua belah pihak gagal hadir ke sesi perbahasan meskipun isu yang dibincangkan berkepentingan n...
Anwar To Be Sworn In As Mp Tomorrow Dewan Rakyat Speaker

Anwar To Be Sworn In As Mp Tomorrow Dewan Rakyat Speaker

papar berkaitan - pada 14/10/2018 - jumlah : 257 hits
Anwar to be sworn in as MP tomorrow 8211 Bernama pix KUALA LUMPUR PKR president elect Datuk Seri Anwar Ibrahim will be sworn in as a Member of Parliament tomorrow after winning the Port Dickson by election yesterday Dewan Rakyat spe
Najib Kena Buli Di Dewan Rakyat

Najib Kena Buli Di Dewan Rakyat

papar berkaitan - pada 24/10/2018 - jumlah : 394 hits
Najib Kena Buli Di Dewan Rakyat Lain kali saya tulis di FB sudah kata bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak sejurus selepas beliau menyampaikan ucapan pada sesi pertama sidang Dewan Rakyat hari ini Terdahulu Najib berucap semasa memb...
Cara Buat Pasu Bunga Bertingkat Tingkat Dengan Paip Pvc

Cara Buat Pasu Bunga Bertingkat Tingkat Dengan Paip Pvc

papar berkaitan - pada 13/10/2018 - jumlah : 1366 hits
Ramai yang berminat untuk menanam pokok bunga dan pokok sayur di halaman rumah Tapi tempat adalah menjadi masaalahnya Kawasan halaman rumah terhad dan sekangkang kera sahaja Hari ini aku jumpa cara buat pasu bertingkat tingkat dengan Paip P...
Menteri Kewangan Berbohong Di Dewan Rakyat

Menteri Kewangan Berbohong Di Dewan Rakyat

papar berkaitan - pada 23/10/2018 - jumlah : 226 hits
USTAZ AHMAD FADHLI SHAARI MENTERI Kewangan Lim Guan Eng sekali lagi hari ini 22 Oktober 2018 di Dewan Rakyat telah memfitnah Kerajaan Kelantan kononnya tidak dapat membayar gaji kakitangan Nampaknya Menteri Kewangan ini begitu berdendam den...
Dewan Rakyat Kecoh Isu Ecrl

Dewan Rakyat Kecoh Isu Ecrl

papar berkaitan - pada 23/10/2018 - jumlah : 219 hits
KUALA LUMPUR Isu projek Landasan Kereta Api Pantai Timur yang dibangkitkan Ahli ahli Parlimen pembangkang mencetuskan kekecohan di Dewan Rakyat pada Isnin Ketegangan bermula apabila Datuk Takiyuddin Hassan dalam soalan tambahannya ingin tah...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Utilizing Crowdfunding For Business

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


10 Tempat Sarapan Terbaik Di Selangor

Office Rental Near Kl Sentral Station Advantages For Business Connectivity

Gaji 2005 Yuran Pengalaman 2016

The Cultural Impact Of Online Casino Gaming On Filipino Society

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Polis Tahan Pemandu Peribadi Kerana Melakukan Khianat Dan Memukul