Ini Bukan Sekadar Cerita Abu Mayat


Syahril A. Kadir

PADA 26 April 1976, satu sejarah hitam tercatat apabila sebuah helikopter Nuri Tentera Udara Di Raja Malaysia (TUDM) yang membawa 11 orang pegawai dan anggota tentera jatuh ditembak akibat angkara pengganas komunis Hutan Simpan Ulu Muda, Gubir, Kedah.

Helikopter malang yang dalam perjalanan ke pos-pos tentera di perbatasan Malaysia-Thailand itu terbakar dan mengorbankan kesemua pegawai dan anggota termasuk juruterbang.

Perajurit yang terkorban ialah Major Haris Rejab, Kapt (Udara) Mustaffa Kamal Md Shaffie, Kapt (Udara) Choo Yeok Boo, Kapt Sulaiman bin Abdullah, Leftenan Ibrahim bin Zakaria, Leftenan (Udara) Wan Munsiff Wan Salim, Leftenan (Udara) Chung Ming Teck, Sarjan (Udara) Leong Yee Heong, Sarjan Khamis bin Dolmat, Koporal Kamarulzaman Zakaria dan L/Kpl Suandi bin Saim.

Mereka adalah antara segelintir daripada ribuan perwira negara yang mati dibunuh dengan kejamnya oleh pengganas komunis dari Parti Komunis Malaya (PKM) yang diterajui oleh Chin Peng.

Itu belum dicampur jumlah ribuan orang awam yang darah mereka mengalir disebabkan perbuatan tidak berperikemanusiaan PKM yang berselindung atas nama ‘pejuang kemerdekaan’ ini.

Waktu darurat telah dikuatkuasakan, kegiatan komunis masih berleluasa di Tanah Melayu.

Setiap hari terdapat kejadian keganasan komunis yang dilaporkan berlaku di merata tempat. Hampir setiap hari terdapat nyawa manusia yang terkorban, lebih-lebih lagi orang awam yang tidak berdosa.

Dilaporkan juga hampir setiap hari terdapat harta benda yang tidak ternilai telah musnah disebabkan komunis. Dengan itu, kerajaan terpaksa membelanjakan sejumlah wang yang besar untuk menamatkan kehilangan nyawa, mengakhiri pertempuran dan kemusnahan serta kerosakan akibat daripada tindakan komunis.

Antara kejahatan yang dilakukan oleh komunis ialah serangan ke atas orang awam (orang Melayu, Cina, India, Orang Asli ), membakar kampung yang menyebabkan

penduduk kehilangan tempat tinggal dan harta benda, menyerang estet getah dan lombong timah, melancarkan serangan ke atas pasukan keselamatan, membunuh peladang dan pelombong Eropah serta mengganggu sistem pengangkutan dan mensabotaj kemudahan asas.

Sebab itu isu abu Chin Peng ini jangan dipandang sinis dan remeh oleh kerajaan.



Adalah SILAP BESAR kalau hanya melihat isu ini dari sudut tersurat semata-mata hingga melupakan perkara tersirat di sebalik apa yang terjadi.

Betul, ia cuma abu mayat tetapi ‘falsafah’ di sebalik ‘kembalinya’ Chin Peng itu telah menimbulkan kemarahan rakyat dan inilah yang gagal difahami.

Menganggap rakyat marah isu abu mayat Chin Peng disebabkan dia orang Cina adalah tidak tepat, ini kerana kaum Cina sendiri adalah antara kaum yang paling teruk menerima pembalasan dendam PKM.

Masa darurat, ramai orang Cina dibunuh dan diseksa kerana dianggap oleh PKM talibarut dan kerana keengganan mereka menyalurkan bantuan seperti makanan kepada anggota-anggota mereka yang bergerak dalam hutan.

Sayang sekali, kita begitu mudah menyanjung dan menerima perbuatan PKM hanya disebabkan isu abu ini.



Sebab itu tidak hairan mengapa sewaktu PKM bermaharajalela membunuh orang awam masa darurat dulu, masih ada rakyat yang boleh termakan ‘jarum halus’ komunis hingga sanggup lari meninggalkan keluarga untuk menyertai mereka di dalam hutan.

Dan selepas berpuluh tahun, ‘jarum halus’ ini kembali memainkan peranannya dan hari ini, nampaknya makin ramai yang seolah-olah dapat menerima perbuatan kejam PKM sehingga meminta buku teks sejarah dikaji semula, pengorbanan anggota PKM diiktiraf dan sebagainya.

Kerajaan jangan salah langkah dalam menangani perkara ini.

Kalau tidak mahu ‘tragedi’ Tanjung Piai terus berulang, lakukanlah sesuatu kerana bila rakyat marah, mereka akan terjemahkannya dalam bentuk undi dan inilah yang terjadi kepada kerajaan Barisan Nasional (BN) dalam PRU lepas.

Sudah pasti kerajaan Pakatan Harapan tidak mahu nasib BN ‘berjangkit’ pada mereka dalam PRU akan datang.

Oleh itu belajarlah dari sejarah- kalau tak mahu ‘tinggal sejarah!’



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/11/ini-bukan-sekadar-cerita-abu-mayat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sebab Bekas Ketua Polis Negara Pertahankan Abu Mayat Chin Peng

Sebab Bekas Ketua Polis Negara Pertahankan Abu Mayat Chin Peng

papar berkaitan - pada 28/11/2019 - jumlah : 780 hits
Kita tentu terkejut dengan kenyataan bekas ketua polis negara Abdul Rahim Noor yang mempertahankan tindakan pihak yang membawa balik abu mayat Chin Peng ke Malaysia Kenyataan beliau itu dilaporkan oleh portal pro PH Malaysiakini Abdul Rahim...
Melayu Selipar Jepun Melayu Abu Mayat Komunih

Melayu Selipar Jepun Melayu Abu Mayat Komunih

papar berkaitan - pada 29/11/2019 - jumlah : 380 hits
Hot Hot nyerrrrr kisah ABU MAYAT KOMUNIH yang bertebaran di ruang angkasa dan bumi Malaysia Jahatnya Komunih tapi jangan lupa Jepun dan British pun jahat jugak paling paling paling jahat adalah penjajahan Jepun Jepun punya jahat beb masuk k...
Sebelum Tuduh Dap Lihat Dulu Apa Kata Mca Tentang Abu Mayat Chin Peng

Sebelum Tuduh Dap Lihat Dulu Apa Kata Mca Tentang Abu Mayat Chin Peng

papar berkaitan - pada 28/11/2019 - jumlah : 2618 hits
Petikan kenyataan MCA pada tahun 2013 lagi Putrajaya perlu membenarkan abu mayat Setiausaha Agung Parti Komunis Malaya Chin Peng di bawa masuk ke Malaysia demi menghormati Perjanjian Hatyai kata MCA Naib Presiden parti komponen Barisan Nasi...
Abu Mayat Chin Peng Dibawa Pulang Ke Malaysia Ditabur Di Perak

Abu Mayat Chin Peng Dibawa Pulang Ke Malaysia Ditabur Di Perak

papar berkaitan - pada 28/11/2019 - jumlah : 587 hits
Mendiang bekas setiausaha agung Parti Komunis Malaya Chin Peng atau nama sebenarnya Ong Boon Hua yang telah meninggal dunia pada 2013 akhirnya dibawa pulang ke Malaysia pada 16 September lalu Abu mayat Chin Peng dibawa pulang ke Malaysia di...
Kronologi Misteri Abu Mayat Chin Peng

Kronologi Misteri Abu Mayat Chin Peng

papar berkaitan - pada 28/11/2019 - jumlah : 726 hits
sebuah portal berita melaporkan abu mayat Chin Peng atau nama sebenarnya Ong Boon Hua dibawa pulang ke negara ini dua bulan lalu dan ditabur ke laut serta di kawasan banjaran Titiwangsa Tindakan itu mengundang kecaman pelbagai pihak termasu...
Tidak Susah Pun Nak Faham Berkenaan Isu Abu Mayat Chin Peng

Tidak Susah Pun Nak Faham Berkenaan Isu Abu Mayat Chin Peng

papar berkaitan - pada 29/11/2019 - jumlah : 716 hits
Oleh Zam Perang Terus Tidak susah pun nak faham berkenaan isu Abu Mayat Chin Peng Sebenarnya kerajaan PH tidak pernah benarkan Abu Mayat Chin Peng dibawa pulang ke Malaysia Melainkan ianya dibawa pulang secara sembunyi sembunyi Kalau kita p...
Abu Mayat Pun Hangpa Kecoh Nak Mampoih Atau Saja Nak Jadikan Isu Politik

Abu Mayat Pun Hangpa Kecoh Nak Mampoih Atau Saja Nak Jadikan Isu Politik

papar berkaitan - pada 29/11/2019 - jumlah : 281 hits
Penjelasan mantan Ketua Polis Negara Tan Sri Rahim Noor kerana memberikan pencerahan Menyatakan Kebenaran Bukan hanya Abu Hatta Chin Peng pun boleh Pulang ke Malaysia jika dia mahu mengikut Perjanjian Damai Begitulah melibatkan Tokoh sepert...
Abu Mayat Chin Peng Dah Membakar Sampai Ke Kajang Kdn Buat Apa

Abu Mayat Chin Peng Dah Membakar Sampai Ke Kajang Kdn Buat Apa

papar berkaitan - pada 3/12/2019 - jumlah : 518 hits
Minggu lepas kita dikejutkan dengan pembongkaran kejayaan menyeludup masuk abu mayat ketua pengganas komunis Chin Peng ke Malaysia Malah kita rasa sangat sangat kecewa bila Dr Mahathir sendiri memandang isu ini sebagai isu terpencil dan tak...
Abu Mayat Pengganas Komunis Ph Tak Peduli Perasaan Anggota Keselamatan Sensitiviti Rakyat

Abu Mayat Pengganas Komunis Ph Tak Peduli Perasaan Anggota Keselamatan Sensitiviti Rakyat

papar berkaitan - pada 2/12/2019 - jumlah : 360 hits
Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi membidas kerajaan Pakatan Harapan yang langsung tidak peduli sensitiviti rakyat termasuk perasaan anggota keselamatan negara dek kerana kelemahan pentadbiran mereka Ini katanya termasuklah isu ...
Apa Itu Wang What Is Money

Pilih Peruntukan Atau Muhyiddin

Amerika Syarikat Fakta Menarik Unik Dan Aneh

Buasir Otak Tv Telefon Apa Kuat Mencarut Be Like

Combine Best Of Both Worlds To Train Cardiothoracic Surgeons

Our Corrupt And Exploitative Business Community Is A Part Of The Problem Not A Part Of The Solution

Private Hospitals Ready To Receive Cardiac Surgery Patients From Serdang Centre

Flanders House By Saota In Belgium



10 Fakta Biodata MK K Clique Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Gandingan Erysha Emyra Yang Beristerikan Siti Hajaar Syeikh Nordin

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria


Campers Gathering Legenda Putri Homestay Kuala Linggi Melaka

3 Hari Bertugas Untuk Program Jerayawara

Lirik Lagu Sangkar Derita Oleh Haqiem Rusli

Rumah Maw Art Studio Seni Dan Kafe Moden Menarik Di Langkawi Kedah

Pelancaran Muzik Video Hening Rindu Marsha Milan

Kelantan Dua Penguat Kuasa Ambil Duit Rm23 000 Lepas Suspek Dadah