Ingin Tahu Seperti Apa Kematian Orang Ini Bangunkan Mayat Berusia 100 Tahun



Ini adalah kisah tentang sekelompok orang dari kalangan Bani Israil. Mereka ingin mengetahui sesuatu tentang kematian dari orang yang sudah meninggal dan merasakan sekaratnya.
Mereka datang ke kuburan dan salat dua rakaat lalu berdoa agar Allah mengabulkan permintaannya itu. Dari Jabir bin Abdullah Rasulullah bersabda, “Ketika mereka dalam kondisi demikian (salat dan berdoa), tiba-tiba sebuah kepala muncul dari sebuah kuburan. Ia berwarna coklat dan di keningnya terdapat tanda sujud”.
“Wahai kalian,” ujar mayat yang hidup kembali itu. “Apa yang kalian inginkan dariku? Aku telah mati seratus tahun yang lalu dan panasnya kematian belum reda dariku sampai sekarang. Maka, berdoalah kalian kepada Allah Azza wa Jalla agar mengembalikan diriku sebagaimana semula.”
Syaikh Nashiruddin Al-Albani tentang takhrij hadis ini dalam Silsilah Al-Ahadis As-Shahihah (6/1028), no. 1209, berkata, diriwayatkan oleh Ahmad dalam Az-Zuhd (16-17), Ibnu Abi Syaibah dalam Al-Mushannaf (9/62) tanpa kisah. Begitu pula Bazzar dalam Musnad-nya (1/108/192- Kasyful Astar).
Hadis ini diriwayatkan oleh Abd bin Humaid dalam Al-Muntakhab dari Al-Musnad (Q 1/152) dengan lengkap. Begitu pula Waki’ dalam Az-Zuhd (1/280/56) dan Ibnu Abi Dawud dalam Al-Baats (5/30).
Ucapan yang pertama darinya mempunyai penguat dari hadis Abu Hurairah secara marfu’. Diriwayatkan oleh Abu Dawud (2/126), Thahawi dalam Musykilil Atsar (1/40-41), Ibnu Hibban (109 – Mawarid).
Syaikh ‘Umar Sulaiman al-Asyqor dalam Kisah-Kisah Shahih Dalam Al-Qur’an dan Sunnah menjelaskan tujuan 23 orang ini membangunkan orang yang sudah mati agar ilmu dan iman mereka bertambah. “Karena, orang yang berziarah kubur dan memikirkan keadaan orang-orang yang telah mati, niscaya dia akan mengambil pelajaran,” ujarnya.
Dia akan menjadi seperti mereka, para mayat itu dulunya adalah orang-orang yang hidup sebelum nyawa mereka dicabut.
Seseorang akan menemukan pelajaran jika dia merenungkan dalil-dalil dari Al-Qur’an dan hadis yang memberitakan tentang maut dan sekaratnya, apa yang dirasakan oleh orang-orang yang dicabut nyawanya, dan apa yang terjadi pada mereka di kubur mereka.
Dan di hadapan kita terdapat banyak nash dari Allah dan Rasulullah yang di dalamnya terdapat pelajaran dan nasihat bagi siapa pun yang diberi pemahaman dan pemikiran oleh Allah.
Jika seseorang menyaksikan orang-orang mati dihidupkan, dia berbicara dengan mereka dan mereka berbicara dengannya, maka iman akan bertambah jika Allah menginginkan kebaikan untuknya dan memberinya hati yang khusus dan tawadhu.
Menurut Syaikh Umar, banyak manusia sepanjang sejarah telah menyaksikan orang mati yang dihidupkan. Ada juga korban pembunuhan di lingkungan Bani Israil pada zaman Nabi Musa. Dengan anggota tubuh sapi yang diperintahkan oleh Allah agar disembelih, maka Allah menghidupkannya dan ia mengatakan siapa pembunuhnya.
Lalu, ada orang yang melewati suatu negeri yang temboknya telah roboh hingga menutupi atapnya, dan dia merasa aneh jika Allah menghidupkan negeri ini setelah ia hancur lebur. Allah mematikan orang ini dan keledainya selama seratus tahun, kemudian menghidupkannya.
Dia melihat kepada tulang-tulang, bagaimana Allah menyusun lalu membungkusnya dengan daging. Ketika bentuk ciptaan telah sempurna, maka ruhnya dikembalikan.
Selanjutnya, Ibrahim pernah meminta kepada Allah agar menunjukkan bagaimana Dia menghidupkan orang mati. Allah memerintahkannya agar menyembelih empat ekor burung dan mencincangnya, lalu disebar di puncak empat gunung, kemudian memanggilnya. Tiba-tiba bagian-bagiannya berkumpul, ruhnya kembali dan bangkit dengan bertasbih kepada Tuhannya.
Pada masa Nabi Isa orang-orang juga melihat bagaimana dia menghidupkan orang-orang mati, dan Allah menghidupkan orang-orang yang meninggalkan negeri mereka karena takut mati sementara jumlah mereka ribuan setelah mereka mati.
Hikmah
Kembali ke hadis soal 23 orang yang berdoa kepada Allah untuk menghidupkan mayat yang sudah berusia 100 tahun. Allah mengabulkan doa mereka.
Menurut Syaikh Umar, orang yang menceritakan dampak kematiannya yang telah berlangsung dalam waktu yang sekian lama, ini menunjukkan beratnya penderitaan manusia dalam urusan kematiannya, walaupun dia orang yang saleh sekalipun. Laki-laki ini termasuk orang yang saleh, buktinya adalah dia banyak melakukan salat, bekas sujud begitu jelas terlihat di antara kedua matanya.
Menurut Syaikh Umar ada beberapa pelajaran dan faedah atas ini.
1. Anjuran menyampaikan berita dan kisah Bani Israil. Jika berita itu termasuk yang dimuat di dalam Al-Qur’an dan Sunnah, maka tidak ada masalah untuk menyampaikannya.
Jika ia hanya dinukil di buku-buku, maka jika ia bertentangan dengan kaidah pokok terkait dengan hak Allah dan hak para RasulNya, ia tidak boleh disampaikan kecuali jika disertai penjelasan tentang penyimpangannya. Jika memang murni baik, maka tidak apa-apa untuk disampaikan.
2. Kemampuan Allah menghidupkan orang mati. Allah menghidupkan orang mati yang bercerita tentang kematiannya kepada sekelompok Bani Israil.
3. Anjuran salat dua rakaat sebelum berdoa dengan perkara yang besar, sebagaimana orang-orang yang diceritakan oleh Rasulullah dalam hadis ini juga telah melakukannya.
4. Menetapkan karomah bagi hamba-hamba Allah yang saleh. Allah menghidupkan seorang mayit yang bercerita tentang kematiannya kepada mereka.
5. Kadangkala Allah menjawab doa orang-orang saleh, walaupun jawaban itu mengakibatkan terjadinya perkara luar biasa di luar kebiasaan manusia.
The post Ingin Tahu Seperti Apa Kematian, Orang Ini Bangunkan Mayat Berusia 100 Tahun appeared first on Ayo Baca.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://congkop.xyz/2020/07/12/ingin-tahu-seperti-apa-kematian-orang-ini-bangunkan-mayat-berusia-100-tahun/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Wah Meriah Betul Lelaki Berusia 74 Tahun Ini Memiliki Keluarga Terbesar Di Dunia Dikurniakan Hampir 100 Anak

Wah Meriah Betul Lelaki Berusia 74 Tahun Ini Memiliki Keluarga Terbesar Di Dunia Dikurniakan Hampir 100 Anak

papar berkaitan - pada 14/7/2020 - jumlah : 181 hits
Sebelum ini keluarga Radford yang berada di Britain amat dikenali keranan mempunyai seramai 22 anak tetapi kini warga net pasti terkejut kalau tahu tentang sebuah keluarga besar di India Ziona Chana seorang lelaki berusia 74 tahun mempunyai...
Nenek Berusia 71 Tahun Masih Nampak Muda Bergetah Lagi Apa Rahsianya

Nenek Berusia 71 Tahun Masih Nampak Muda Bergetah Lagi Apa Rahsianya

papar berkaitan - pada 1/7/2020 - jumlah : 363 hits
Ohmedia agak terkejut bila tengok gambar pereka fesyen terkenal antarabangsa yang dikenali sebagai Vera Wang atau nama sebenarnya Vera Ellen Wang yang kini berusia 71 tahun tetapi nenek ini masih kelihatan cantik dan muda A post shared by o...
Pria Tuna Netra Berusia 44 Tahun Di Sulsel Nikahi Gadis Umur 12 Tahun

Pria Tuna Netra Berusia 44 Tahun Di Sulsel Nikahi Gadis Umur 12 Tahun

papar berkaitan - pada 5/7/2020 - jumlah : 297 hits
Seorang pria tuna netra Baharuddin menikahi seorang gadis NS pada 30 Juni 2020 Pernikahan di bawah umur dilangsungkan di Kampung Lamajakka Desa Watung Pulu Kecamatan Suppa Kabupaten Pinrang Sulsel Acara itu digelar dengan adat Bugis Makassa...
Hiburan Baru Berusia 5 Tahun Ayu Damit Bangga Anak Bongsu Buat Permintaan Nak Sunat

Hiburan Baru Berusia 5 Tahun Ayu Damit Bangga Anak Bongsu Buat Permintaan Nak Sunat

papar berkaitan - pada 6/7/2020 - jumlah : 310 hits
Terkejut apabila anak bongsunya Syed Aqif Najmi secara tiba tiba meminta untuk bersunat meskipun baru berusia lima tahun penyanyi Ayu Damit luah rasa bangga kerana anaknya dikhabarkan membuat permintaan itu terus kepada doktor Menurut Ayu p...
Naik Turun Tangga Wanita Berusia 90 Tahun Berjaya Raih Dana Lebih Rm 2 Juta Dalam Masa 2 Bulan

Naik Turun Tangga Wanita Berusia 90 Tahun Berjaya Raih Dana Lebih Rm 2 Juta Dalam Masa 2 Bulan

papar berkaitan - pada 30/6/2020 - jumlah : 321 hits
Bila sudah teguh dengan niat tiada siapa yang mampu meruntuhkan semangat seorang wanita yang sudah lanjut usia tetapi masih bersemangat dalam membantu pusat yang bertanggungjawab menjaga keamanan dan kesihatan negara Margaret Payne seorang ...
Bumbung Bangunan Smk Derma Perlis Berusia 71 Tahun Runtuh

Bumbung Bangunan Smk Derma Perlis Berusia 71 Tahun Runtuh

papar berkaitan - pada 5/7/2020 - jumlah : 420 hits
Sebahagian bumbung blok C Sekolah Menengah Kebangsaan Derma dekat Kangar yang berusia 71 tahun runtuh kira kira pukul 12 20 tengah hari semalam Pemangku Pengarah Jabatan Pendidikan Negeri Perlis Mohammad Abd Ghani berkata tiada kemalangan j...
Seperti Ini Pergulatan Batin Bu Dosen Usai Nikah Sama Pria Lebih Tua 35 Tahun

Seperti Ini Pergulatan Batin Bu Dosen Usai Nikah Sama Pria Lebih Tua 35 Tahun

papar berkaitan - pada 15/7/2020 - jumlah : 442 hits
Ana Amalia merupakan sosok perempuan yang cukup tangguh Meski dirinya dijodohkan oleh sang ibunda namun ia dapat menerima sang suami yang notabenenya berusia 59 tahun dengan lapang dada Meski demikian nampaknya ia mengalami pergulatan batin...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


From Christopher Wray

Amalan Paling Minima Mendapatkan Lailatul Qadar

Yang Nilai Baik Dan Buruk Itu Dari Allah Bukan Dari Manusia

Oh Baju Melayu

First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000