Info It Bongkar Teknik Scam Phishing Hack Secara Langsung


Anda ada email? Facebook? Instagram? Maybank2u? CIMBClicks? Dan pelbagai lagi akaun media sosial dan akaun di Internet?

Adakah anda rasa username dan katalaluan yang gunakan selama ini selamat? Biasa dengarkan ramai orang yang akaun Internetnya digodam atau kena hack?

Selain dari katalaluan yang lemah yang senang diteka, tahu macam mana hackers atau scammers dari kalangan orang biasa boleh dapatkan password anda tanpa mereka perlu berusaha pun untuk hack komputer atau akaun online anda?

Mudah sahaja, mereka cuma gunakan teknik PHISHING.


Apa benda PHISHING ni? 

Macam fishing memancing ikan ke? Nampak macam biasa tapi sebenarnya ramai mangsa yang tertipu dengan terpedaya dengan teknik ini.

Secara mudahnya, teknik Phishing hack ini adalah teknik pemalsuan untuk mendapatkan maklumat rahsia secara tidak sah seperti username, password dan lain-lain.

Istilah Phishing berasal dari kata fishing (memancing), di mana dalam hal ini memancing mangsa untuk membocorkan maklumat rahsia mereka tanpa mereka sedari.

Macam mana teknik Phishing ini dilakukan?

Mereka bangunkan satu page website palsu yang menyerupai login page laman-laman web yang sedia ada, seperti login page bagi email, Facebook, Twitter, Instagram, Maybank2u, Cimbclicks dan apa-apa sahajalah website yang ada login page.

Kemudian website ini dihosting atau diletakkan di mana-mana server di Internet agar ia boleh diakses oleh pengguna Internet. Selepas itu scammers ini akan menghantar email atau mesej melalui Whatsapp, SMS, FB dan sebagainya yang mengandungi link ke login page palsu mereka.
Biasanya mereka akan sertakan dengan ayat-ayat yang boleh mempengaruhi anda untuk klik link tersebut seperti "Kata laluan email anda telah luput. Sila kemaskini kata laluan anda" atau "Anda telah memenangi hadiah, klik link ini untuk menuntut hadiah anda" dan sebagainya. Bila anda klik sahaja link itu, login page palsu yang mengandungi kotak username dan password ini akan tertera.

Bezanya laman web palsu ini, apabila pengguna masukkan username dan password sahaja, dia bukan akan login ke website sebenar sebaliknya ia akan merekod username dan katalaluan yang anda masukkan, kemudiannya menghantar maklumat tersebut kepada mereka.


Setelah mereka perolehi maklumat tersebut, mereka akan gunakan untuk masuk ke akaun Internet anda yang sebenar seterusnya mengambil alih akaun anda dengan mengubah katalaluannya.

Nampak, mereka tak perlu bersusah payah untuk meneka katalaluan anda, sebaliknya anda sendiri yang bagi kepada mereka. Tak kiralah betapa rumit dan panjangnya katalaluan anda, jika anda terjerat dengan teknik Phishing ini, semua tu tak bermakna lagi.

Macam mana nak kenalpasti suatu laman web itu sama ada Phishing atau tidak?

Pun mudah sahaja, paling tidak dengan 2 cara ini:

1. Lihat pada URL atau address bar laman web yang anda buka. Pastikan ia mengandungi URL yang sebenar. Seperti contoh jika anda buka laman web Facebook, pastikan ia dimulai dengan https://www.facebook.com, bukan nama pelik-pelik seperti http://fasebook.com, http://fcbook.org, http://facebook.newhost.com dan sebagainya.


2. Pastikan website tersebut ada protokol HTTPS di depan URL atau nama alamatnya, bukan sekadar HTTP kerana kebiasaannya laman web yang mempunyai login page yang sebenar menggunakan protokol HTTPS. Ada sesetengah Internet browser memaparkan ikon mangga yang dikunci atau perkataan "Secured" di sebelah alamat URL. Kalau ia menggunakan protokol HTTP, kemungkinan besar ia adalah login page palsu.


Jom tonton video bagaimana team Hypoxia Syndicate ini membuat demo scam member sendiri dengan menggunakan teknik PHISHING ini secara live.



credit

Masukkan emel anda disini untuk melanggan terus posting terbaru kami ke emel anda:


Ditaja oleh FeedBurner

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bloginfo4uall.blogspot.com/2018/10/info-it-bongkar-teknik-scam-phishing.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+BlogSensasi+%28Blog+Sensasi%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bongkar Teknik Penipuan Online Scheduled Payment

Bongkar Teknik Penipuan Online Scheduled Payment

papar berkaitan - pada 15/10/2018 - jumlah : 341 hits
Kita biasa dengar kes peniaga online menipu pembeli di mana selepas pembeli membuat pembayaran duit ke dalam akaun penjual penjual pun terus hilangkan diri dan tukar nombor telefon Tapi macam mana kalau peniaga adalah jujur tapi pelanggan p...
Hack Idm Speed With Idm Optimizer

Hack Idm Speed With Idm Optimizer

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 187 hits
Today i ll show you how to Hack IDM Speed with IDM Optimizer I assume u already haved an Internet Downloader Manager Full Version if you don t have please let me know and i ll sent you IDM Fullversion through your email Or u can find yourse...
Lepas Berjaya Scam Rm20 Juta Tahun Lepas Scammer Jelita Ini Kembali Menghantui Bani Melayu

Lepas Berjaya Scam Rm20 Juta Tahun Lepas Scammer Jelita Ini Kembali Menghantui Bani Melayu

papar berkaitan - pada 12/10/2018 - jumlah : 301 hits
Tahun lepas Harian Metro telah mendedahkan perbuatan terkutuk seorang gadis Melayu yang dikenali sebagai Masyitah dikesan telah menipu duit pelanggan Terkini gadis berusia 23 tahun yang menipu duit pelanggan dengan cara menjual tiket penerb...
Awas Parcel Scam Penipuan Kiriman Barang Dari Luar Negara

Awas Parcel Scam Penipuan Kiriman Barang Dari Luar Negara

papar berkaitan - pada 14/10/2018 - jumlah : 577 hits
Orang awam diingatkan supaya tidak terpedaya dengan janji kiriman hadiah oleh sindiket parcel scam atau penipuan kiriman bungkusan yang telah menyebabkan mangsa mengalami kerugian ratusan ribu ringgit yang dipercayai didalangi sindiket warg...
4 Kritik Prabowo Yang Langsung Dijawab Jokowi

4 Kritik Prabowo Yang Langsung Dijawab Jokowi

papar berkaitan - pada 31/10/2018 - jumlah : 153 hits
Kritikan kritikan itu tak jarang membuat Jokowi serta orang sekelilingnya gerah
Teridentifikasi Korban Lion Air Jt610 Akan Langsung Diserahkan Ke Keluarga

Teridentifikasi Korban Lion Air Jt610 Akan Langsung Diserahkan Ke Keluarga

papar berkaitan - pada 30/10/2018 - jumlah : 210 hits
Musyafak mengatakan baik pemeriksaan baik pemeriksaan data korban sebelum meninggal dan setelahnya dilakukan oleh para ahli dengan bantuan keterangan dari pihak keluarga korban
Wang Tabung Harapan Lesap Rm90 Juta Kenapa Tiada Langsung Tindakan Diambil Anina Saadudin

Wang Tabung Harapan Lesap Rm90 Juta Kenapa Tiada Langsung Tindakan Diambil Anina Saadudin

papar berkaitan - pada 29/10/2018 - jumlah : 293 hits
SHAH ALAM Bekas pemimpin PPBM Anina Saadudin mempersoalkan mengapa tiada tindakan yang diambil oleh kerajaan terhadap pihak yang mencuri separuh daripada wang kutipan daripada Tabung Harapan Malaysia Anina berkata selepas kerajaan Pakatan H...
Politik Saudi Tak Sunah Langsung Subky Latif

Politik Saudi Tak Sunah Langsung Subky Latif

papar berkaitan - pada 30/10/2018 - jumlah : 206 hits
SEKALIPUN Saudi saja yang melaksanakan syariat paling ke depan antara daulah Islam kini tetapi masih belum sama dengan yang Nabi saran dan para khalifah awalun laksanakan Wilayah Islam yang lain rata rata beramal serba serbi mengikut jahili...
Senarai Nama Syarikat Perniagaan Scam Yang Dikeluarkan Oleh Bank Negara 2018

Senarai Nama Syarikat Perniagaan Scam Yang Dikeluarkan Oleh Bank Negara 2018

papar berkaitan - pada 17/10/2018 - jumlah : 1004 hits
AssalamualaikumRamai gila di Malaysia sebenar kaki scammer yang cari makan dengan jalan yang haram hari ni aku hendak mendedahkan senarai nama syarikat perniagaan scam yang telah disahkan oleh Bank Negara Malaysia 1 1globalcash 2 1Gold com ...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pas Showing It Should Lead Pn Says Analyst

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Kangen Band Setengah Mati Mengejar Dia Chord

Airasia Santan Menu Baru Harga

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000