Influencer Sudah Isytihar Pendapatan Anda


Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pembaca sekalian. Semoga anda semua berada dalam keadaan sihat sejahtera hendaknya. Baiklah dalam entri kali ini saya ingin kongsikan berkenaan pengisytiharan pendapatan, pembayaran cukai dan cara untuk melakukannya.
Untuk makluman anda semua, pada hujung minggu lepas, saya telah menghadiri bengkel pengisian cukai yang dianjurkan oleh pihak SushiVid Sdn Bhd dengan kerjasama pihak Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN). Program ini bertempat di Menara Hasil Petaling Jaya
Antara yang hadir dalam bengkel ini Dalam program ini, ramai para influencer yang telah hadir dan mendengar taklimat daripada pihak LHDN. Dari apa yang masih samar telah dipercerahkan oleh pihak LHDN. Saya juga mendapat maklumat yang baru selepas menghadiri bengkel ini.
Dibimbing oleh pegawai LHDN untuk mengisi borang dalam talian satu demi satu Influencer dan Cukai. Ramai di antara kita bila dengar sahaja LHDN pasti akan kecut perut. Mahu sahaja untuk lari daripada dikejar oleh entiti ini. Saya juga tidak terkecuali. Mana tidaknya, pada awal tahun lepas, sebanyak 3 surat dihantar dalam sebulan oleh pihak LHDN kepada saya.
Surat pertama dan kedua Surat ketiga Rasa marah, geram dan juga tak puas hati. Kenapa aku kena dapat segala surat ini? Kena isytihar ke? Pendapatan dahla tak seberapa pun. Itu antara apa yang telah bermain di fikiran saya. Waktu itu memang LHDN sedang ‘mengejar’ para blogger dan influencer. Apabila saya sendiri mendapatnya, segala persepsi dan juga tanda tanya muncul, dari mana mereka dapat segala maklumat ini?
Maka, segala syarikat yang pernah berkerjasama dengan para blogger dan influencer kami korek untuk mengetahui dari syarikat mana maklumat yang disampaikan kepada LHDN ini. Punyalah curios untuk tahu siapakah ‘pembocor’ maklumat sebenar.
Namun setelah mengetahui maklumat sebenar, saya telah mempersiapkan segalanya dan pergi ke pejabat LHDN yang sepatutnya. Bersemuka dengan pegawai yang mengendalikan bahagian influencer dan juga selebriti.
Rupanya,..
Segala maklumat memang telah ada dengan pihak LHDN. Ini kerana setiap syarikat yang bekerjasama dengan pihak blogger mahupun influencer akan menghantar laporan kepada pihak LHDN bagi pihak syarikat mereka. Pastinya nama-nama kami ada di dalam senarai tersebut.
Saya yakin, para blogger mahupun influencer ini telah berkerjasama dengan puluhan malah ratusan syarikat. Jadi tidak mustahil nama anda ada dengan pihak LHDN.
Dengan peredaran zaman ini, penggunaan para blogger dan juga influencer sememangnya penting dari segi pengiklanan dan promosi. Ini tidak dapat dinafikan. Oleh yang demikian, betapa peri pentingnya para penggiat media social ini untuk mengisytiharkan pendapatan dan juga membayar cukai sekiranya layak.
Suka untuk saya quote ucapan seorang pegawai LHDN dalam bengkel tersebut,
“Orang di negara maju berasa bangga membayar cukai kerana mereka tahu yang mereka bersama-sama dalam membangunkan negara”.
Mana tidaknya, duit dari pembayar cukai inilah digunakan untuk membina kemudahan awam, hospital, pendidikan dan juga pelbagai lagi untuk rakyat. Saya dulu memang tak dinafikan, agak liat untuk mengisytihar pendapatan ini. Namun setelah diberi penerangan, memang jelas dan terang apa yang perlu saya lakukan.
Manfaat cukai untuk semua, Jadilah Wira Negara! Cara Untuk Mengisytihar Cukai (Filing Taxes) Baiklah, mungkin ada diantara kita yang masih belum tahu cara untuk mengisi boring cukai ini. Jom kita tengok cara untuk pengguna kali pertama mengisi borang dalam talian ini.
Paling utama, anda perlu ke cawangan LHDN /UTC / Pusat Khidmat Hasil yang berdekatan untuk mendapatkan nombor PIN anda. Seterusnya, layari www.hasil.gov.my
1. Klik e-Filing
2. Login Kali Pertama
3. Masukkan nombor PIN dan Nombor MyKad
4. Cipta Kata Laluan & Frasa Keselamatan
5. Pilih Borang Yang Betul
6. Isi dan Lengkapkan Borang
7. Semak Maklumat
8. Tandatangan & Hantar
9. Cetak Salinan Pengesahan Untuk Simpanan
Ok. Itu sahaja cara untuk mengisi borang dalam talian ini. Nampak macam rumit, namun jika anda mengikuti satu persatu maka segalanya senang sahaja. Jadi buat anda yang masih ragu- ragu untuk mengisi bolehlah ke mana-mana medium LHDN untuk bertanya lanjut.
Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN)
Facebook: LHDN
Twitter: LHDNMofficial
Instagram: LHDNM
Telefon: 03-89111000
Website: www.hasil.gov.my
Terima kasih kepada pihak SushiVid kerana menganjurkan bengkel yang penuh berinformasi ini. Kalau tidak, saya pun masih samar dengan cara pengisian borang cukai ini.
SushiVid
Website: https://www.sushivid.com/
Facebook: https://www.facebook.com/SushiVid/
Twitter: https://twitter.com/sushivid
Youtube: https://www.youtube.com/sushivid
Saya sudah mengistihar pendapatan saya dan membayar cukai, anda pula bagaimana? The post Influencer, Sudah Isytihar Pendapatan Anda? appeared first on AMIRNAWAWI.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://amirnawawi.com/influencer-sudah-isytihar-pendapatan-anda/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Selebriti Media Sosial Wajib Isytihar Pendapatan Dan Harta Kepada Lhdn

Selebriti Media Sosial Wajib Isytihar Pendapatan Dan Harta Kepada Lhdn

papar berkaitan - pada 13/3/2020 - jumlah : 503 hits
Selebriti Media Sosial Wajib Isytihar Pendapatan Dan Harta Kepada LHDN Assalammualaikum semua Baru baru ini Ruby berkesempatan menghadiri sesi taklimat LHDNM bersama Selebriti Media Sosial dengan kerjasama SUSHIVID SDN BHD Ia adalah satu pe...
Jemari Emas Mampu Jana Pendapatan

Jemari Emas Mampu Jana Pendapatan

papar berkaitan - pada 8/3/2020 - jumlah : 221 hits
Oleh Aslam WiraMARANG 8 Mac Golongan wanita terutama surirumah di negeri ini mampu menjana pendapatan tambahan melalui seni jahitan walaupun berada di rumah Melihat perkara itu Persatuan Isteri Wakil Rakyat Dan Isteri Bekas Wakil Rakyat Neg...
Iwb Pwb Berjaya Tingkat Pendapatan Wanita Amirudin

Iwb Pwb Berjaya Tingkat Pendapatan Wanita Amirudin

papar berkaitan - pada 8/3/2020 - jumlah : 137 hits
SHAH ALAM 7 MAC Program pemberdayaan wanita Selangor menerusi Institut Wanita Berdaya dan Pusat Wanita Berdaya berjaya meningkatkan pendapatan golongan tersebut kata Dato Menteri Besar Dato Seri Amirudin Shari berkata golongan wanita di neg...
Panduan Mengisi Borang E Filing Cukai Pendapatan Tahun Taksiran Lhdn

Panduan Mengisi Borang E Filing Cukai Pendapatan Tahun Taksiran Lhdn

papar berkaitan - pada 11/3/2020 - jumlah : 1380 hits
Sudah tiba masa untuk rakyat Malaysia yang bekerja menunaikan kewajipan utama dalam kehidupan mereka iaitu membayar cukai pendapatan Apa lagi marilah kita peningkan kepala sama sama mengisi borang e filing sepanjang bulan ini Pengemukaan bo...
Muara Cetek Jejas Pendapatan Nelayan Kecil

Muara Cetek Jejas Pendapatan Nelayan Kecil

papar berkaitan - pada 12/3/2020 - jumlah : 215 hits
Oleh Akid HafrizKUALA TERENGGANU 12 Mac Keadaan di muara sungai Kuala Ibai telah menjadi kian cetek akibat mendapan pasir pantai yang dibawa oleh ombak laut menyukarkan para nelayan untuk turun ke laut Ahli Dewan Undangan Negeri Batu Buruk ...
Area Wisata Ditutup Pemprov Dki Umkm Hilang Pendapatan

Area Wisata Ditutup Pemprov Dki Umkm Hilang Pendapatan

papar berkaitan - pada 17/3/2020 - jumlah : 112 hits
Direktur Eksekutif Institute For Development of Economics and Finance Tauhid Ahmad menilai kebijakan Pemprov DKI Jakarta yang menutup seluruh area wisata di Jakarta akan berdampak besar bagi pelaku UMKM Sebab pendapatan para UMKM akan berku...
Suri Rumah Ini Jana Pendapatan 4 Angka Sebulan Hanya Jual Super Ring Di Ebay

Suri Rumah Ini Jana Pendapatan 4 Angka Sebulan Hanya Jual Super Ring Di Ebay

papar berkaitan - pada 13/3/2020 - jumlah : 319 hits
Snek ringan rakyat Malaysia seperti Super Ring bukan sahaja menjadi kegemaran orang tempatan tetapi juga terkenal di Korea Selatan Super Ring mencipta fenomena di Korea Selatan kerana Jennie dan Jisoo Blackpink menyukainya Apa yang lebih me...
Cara Buat E Filing Cukai Pendapatan 2020 Untuk First Timer Mulai 1 Mac 15 Mei 2020

Cara Buat E Filing Cukai Pendapatan 2020 Untuk First Timer Mulai 1 Mac 15 Mei 2020

papar berkaitan - pada 7/3/2020 - jumlah : 1384 hits
Musim E Filing datang lagi 1 Mac 2020 akan bermulanya tempoh pengisytiharan pendapatan bagi Tahun Taksiran 2019 Ada antara kita yang dah biasa buat e Filing tapi ada juga yang baru pertama kali nak buat e Filing Atau mungkin ada yang sebelu...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Bila Duit Nak Masuk

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Vanny Vabiola Sudahi Saja Chord

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Faisal Halim Alami Kecederaan Disimbah Asid

Lemas Tiga Beranak Ditemukan Tidak Lagi Bernyawa Selepas Mandi Manda Di Sungai Balak

Peminat Tempatan Puas Oneus Gegar Kuala Lumpur Di Konsert Jelajah Ke 2 La Dolce Vita