Individu Disyaki Positif Covid 19 Dibenar Kerja Dari Rumah


KUALA LUMPUR, 16 MAC: Kerajaan telah bersetuju memberi pelepasan khas daripada bertugas atau kebenaran untuk bekerja dari rumah bagi membolehkan ketua jabatan mengurus petugas yang disyaki dijangkiti Covid-19 dalam usaha mengurangkan risiko penularan virus itu.
Perkara itu antara garis panduan pengendalian isu-isu berkaitan penularan jangkitan Covid-19 di premis kerajaan yang dikeluarkan Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Datuk Mohd Khairul Abd Rahman yang diedarkan kepada semua Perkhidmatan Awam Negeri, Pihak Berkuasa Berkanun dan Pihak Berkuasa Tempatan yang berkuat kuasa hari ini.
Menurut garis panduan itu, setelah melaksanakan imbasan suhu badan terhadap pegawai, ketua jabatan boleh mengarahkan mana-mana pegawai yang disyaki untuk menjalani ujian bagi Covid-19 dan tindakan selanjutnya bergantung kepada keputusan ujian.
Antaranya, jika ujian bagi Covid-19 telah dilakukan oleh pengamal perubatan, pegawai yang disahkan positif akan diberi sijil sakit dan boleh menggunakan kemudahan cuti sakit.
“Selain itu, pegawai boleh dikategorikan sebagai Pesakit Dalam Siasatan (PUI) dan diberi kebenaran tidak hadir atas Perintah Pengawasan dan Pemerhatian manakala bagi pegawai yang menunggu keputusan ujian Covid-19 pula mendapat pelepasan khas daripada bertugas sehingga keputusan ujian Covid-19 diperoleh.
“Sementara pegawai yang diberi perakuan untuk melakukan kuarantin sendiri di rumah boleh menggunakan pelepasan khas daripada bertugas selama 14 hari, termasuk hari rehat mingguan, hari kelepasan mingguan dan hari kelepasan am,” menurut garis panduan itu.
Bagaimanapun, ketua jabatan bertanggungjawab memastikan bilangan pegawai yang mencukupi berada di kementerian atau jabatan masing-masing bagi memastikan kualiti penyampaian perkhidmatan tidak terjejas.
Garis panduan itu juga memaklumkan supaya kementerian atau jabatan mengambil langkah mencegah penularan Covid-19 termasuk melaksanakan imbasan suhu kepada semua pegawai dan pelanggan, menyediakan kemudahan cecair pembasmi kuman, melaksanakan aktiviti pembersihan secara berkala serta mematuhi saranan penjagaan kebersihan yang dikeluarkan Kementerian Kesihatan.
“Bagi kementerian atau jabatan yang dikesan mempunyai kes positif Covid-19, memadai dengan penutupan sementara premis kerajaan bagi tujuan pembersihan dan nyahkuman di kawasan yang mempunyai kaitan dengan kes Covid-19.
“Kementerian atau jabatan perlu merujuk terus kepada pejabat kesihatan negeri yang berhampiran bagi melaksanakan proses itu,” katanya.
Selain itu, garis panduan tersebut menyatakan bahawa penganjuran sebarang program yang melibatkan warga kementerian atau jabatan wajar ditangguh sepanjang tempoh penularan Covid-19.
Bagaimanapun, bagi program melibatkan pelanggan yang tidak dapat dielak, tindakan wajar seperti mengehadkan pergerakan pelanggan di dalam premis kerajaan, menyediakan cecair pembasmi kuman untuk kegunaan semua pelanggan dan melaksanakan imbasan suhu bagi setiap pelanggan di pintu masuk premis kerajaan perlu diambil.
Semua petugas kaunter atau barisan hadapan pula diwajibkan mengambil langkah melindungi diri dengan dibekalkan dengan cecair pembasmi kuman serta penutup hidung dan mulut untuk digunakan semasa bertugas.
– BERNAMA

Free IPTV @5tr0kk +500 Channel


Tonton TV online secara percuma dari handfon atau android box anda!


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ohsemput.blogspot.com/2020/03/individu-disyaki-positif-covid-19.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Metode Rapid Test Petugas Ketuk Pintu Rumah Rekan Kerja Pasien Positif Covid 19

Metode Rapid Test Petugas Ketuk Pintu Rumah Rekan Kerja Pasien Positif Covid 19

papar berkaitan - pada 22/3/2020 - jumlah : 167 hits
Selain anggota keluarganya tes juga akan dilakukan kepada orang orang yang berada di tempat kerja pasien positif Dengan begitu maka pemerintah dapat mencegah penyebaran virus corona secara meluas
Dr Mahathir Kuarantin Diri Secara Sukarela Kerana Bergambar Dengan Individu Positif Covid 19

Dr Mahathir Kuarantin Diri Secara Sukarela Kerana Bergambar Dengan Individu Positif Covid 19

papar berkaitan - pada 20/3/2020 - jumlah : 290 hits
KUALA LUMPUR Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mendedahkan beliau kini menjalani kuarantin secara sukarela di kediamannya selepas mempunyai kontak rapat dengan individu yang disahkan positif COVID 19 Difahamkan Ahli Parlimen Lan...
Pesakit Disyaki Positif Covid 19 Hospital Pantai Laguna Merbok Ditutup 2 Hari

Pesakit Disyaki Positif Covid 19 Hospital Pantai Laguna Merbok Ditutup 2 Hari

papar berkaitan - pada 22/3/2020 - jumlah : 186 hits
PETALING JAYA Hospital Pantai Laguna Merbok Kedah ditutup mulai esok sehingga 23 Mac depan berikutan seorang pesakitnya mempunyai kontak rapat dengan individu yang disahkan dijangkiti Covid 19 Dalam satu kenyataan hari ini hospital swasta i...
Stay Home Stay Safe Kerja Dari Rumah Bagi Mematahkan Rangkaian Jangkitan Covid 19

Stay Home Stay Safe Kerja Dari Rumah Bagi Mematahkan Rangkaian Jangkitan Covid 19

papar berkaitan - pada 23/3/2020 - jumlah : 423 hits
Kerja dari rumah bukan asing bagi sesetengah kerjaya Pernah seorang jiran yang menyewa rumah berdekatan mengaku bekerja dengan sebuah syarikat di Australia walaupun beliau hanya duduk di satu kawasan taman perumahan di Selangor Itu buktinya...
Pulang Dari Sarawak Mufti Kelantan Disyaki Positif Covid 19

Pulang Dari Sarawak Mufti Kelantan Disyaki Positif Covid 19

papar berkaitan - pada 19/3/2020 - jumlah : 197 hits
COVID 19 tidak mengenal mangsanya sesiapa sahaja berisiko untuk dijangkiti Terbaru dimaklumkan Mufti Kelantan Datuk Mohamad Shukri Mohamad telah dikejarkan ke Hospital Raja Perempuan Zainab II pagi semalam Menerusi laporan Harian Metro difa
14 Warga Jateng Positif Covid 19 Ganjar Sediakan 58 Rumah Sakit Rujukan

14 Warga Jateng Positif Covid 19 Ganjar Sediakan 58 Rumah Sakit Rujukan

papar berkaitan - pada 22/3/2020 - jumlah : 170 hits
Total kasus Covid 19 di Jawa Tengah menjadi 14 positif dengan catatan 12 orang sebelumnya PDP 3 di antaranya sudah meninggal
Individu Tidak Isytihar Kontak Rapat Dengan Positif Covid 19 Boleh Didenda

Individu Tidak Isytihar Kontak Rapat Dengan Positif Covid 19 Boleh Didenda

papar berkaitan - pada 22/3/2020 - jumlah : 263 hits
PUTRAJAYA 21 MAC Individu yang tidak mengisytiharkan bahawa mereka mempunyai kontak rapat dengan orang yang positif Covid 19 kepada petugas barisan hadapan kesihatan boleh dihukum dan didenda Menteri Kanan Datuk Seri Fadillah Yusof berkata ...
Jumlah Positif Covid 19 Mencecah 1 000 Kes

Jumlah Positif Covid 19 Mencecah 1 000 Kes

papar berkaitan - pada 20/3/2020 - jumlah : 212 hits
Kementerian Kesihatan Malaysia hari ini mengisytiharkan kes positif pandemik Covid 19 kini mencecah 1 000 kes Menurut menterinya Datuk Seri Dr Adham Baba jumlah terkini positif Covid 19 sudah melepasi paras 900 kes Terdapat 110 kes baharu y...
Dukung Kerja Dari Rumah Pln Pastikan Pasokan Listrik Aman

Dukung Kerja Dari Rumah Pln Pastikan Pasokan Listrik Aman

papar berkaitan - pada 22/3/2020 - jumlah : 175 hits
PT Perusahaan Listrik Negara telah memberlakukan kebijakan kerja dari rumah atau Work from Home bagi pegawai PLN hingga 90 persen Meski begitu PLN memastikan pasokan listrik tetap aman dan pelayanan pelanggan terjaga
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Effective Market Research On A Budget

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Berbuka Puasa Dengan Geng Jdt Blogger Di Nippon Sushi

Ketika Orang Lain Sedang Bergembira

Unveiling The Convenience Of Online Bookstore In Malaysia

Pilihan Allah Pasti Terbaik Kita Tidak Bisa Memaksa Pilihan Kita Kepada Allah

True Wallet Live22 Top 53 By Nellie Live22slot Fun 29 Jun 2024

Konfflik Irael Iran 3 Suasana Terkini