Indikator Sokongan Terhadap Pm



SHAH ALAM – Pembentangan Belanjawan 2021 di Dewan Rakyat pada November ini menjadi indikator sejauh mana sokongan ahli Parlimen terhadap kepimpinan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri.
Penganalisis politik daripada Kolej Undang-undang, Kerajaan dan Pengajian Antarabangsa Universiti Utara Malaysia (UUM), Profesor Dr Ahmad Martadha Mohamed berkata, ketika pembentangan bajet itu nanti, undian akan dijalankan untuk menentukan sama ada belanjawan tersebut diluluskan atau tidak.
Beliau berkata, sekiranya mendapat keputusan majoriti mudah, ia bermakna sokongan terhadap Muhyiddin masih kukuh dan kestabilan kerajaan mampu untuk dipertahankan sehingga Pilihan Raya Umum (PRU) akan datang.
“Jika sebaliknya berlaku, maka terdapat beberapa andaian yang boleh dibuat termasuk Perdana Menteri boleh menghadap Yang di-Pertuan Agong untuk menyatakan bahawa sokongan terhadap beliau sudah tidak ada lagi.
Anggap sogokan politik, Kuli tolak walaupun Ini jawatan yang ditawarkan kepadanya..

“Selain kemungkinan kerajaan baharu dibentuk berdasarkan kebijaksanaan Yang di-Pertuan Agong sendiri atau Muhyiddin sendiri boleh mengesyorkan kepada Yang di-Pertuan Agong supaya sidang Parlimen dibubarkan dan pilihan raya baharu diadakan,” katanya kepada Sinar Harian di sini semalam.
Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas berhubung isu pembentangan Belanjawan 2021 yang disifatkan sebagai penentu nasib kerajaan Perikatan Nasional (PN) di bawah Muhyiddin.
Sementara itu, Pensyarah Kanan Sains Politik daripada Universiti Teknologi Mara (UiTM), Dr Ariff Aizuddin Azlan berkata, apa yang bakal berlaku pada kali ini sememangnya akan memberikan kesan terhadap perjalanan politik Muhyiddin.
Menurutnya, jika Muhyiddin tidak dapat mempertahankan belanjawan berkenaan melalui angka atau undian sebagaimana yang diharapkan dalam Parlimen, ia secara tidak langsung menyaksikan Ahli Parlimen Pagoh itu sudah tidak mendapat kepercayaan majoriti.
“Maka mengikut peruntukan Perlembagaan iaitu Perkara 43, Muhyiddin hendaklah meletakkan jawatan dan membubarkan Parlimen.
“Oleh itu, Belanjawan 2021 ini memang akan menjadi satu landasan yang kritikal bagi Muhyiddin dan jika perkara itu berlaku, ia akan menguatkan lagi naratif pembentukan kerajaan baharu oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim.
‘Muktamadkan dalam Perhimpunan Agung’

“Bagaimanapun, ia juga bergantung jika Anwar benar-benar mempunyai angka seperti yang didakwanya sebelum ini,” katanya.
Bagi penganalisis politik daripada Universiti Utara Malaysia (UUM), Md Shukri Shuib pula, beliau menyifatkan Belanjawan 2021 bukan sahaja penentu kepada nasib Muhyiddin, malah kepada Malaysia dan sistem bernegara.
Beliau berkata, Malaysia berkemungkinan akan lumpuh sekiranya Belanjawan 2021 tidak disokong, sekali gus akan mengakibatkan semua jentera kerajaan juga akan terhenti.
“Jadi, Muhiyiddin perlu memastikan pembentangan Belanjawan 2021 itu disokong oleh sekurang-kurangnya 112 ahli Dewan untuk memastikan urusan harian kerajaan boleh dijalankan menjelang 1 Januari 2021 dan kerajaan dapat dikekalkan.
“Justeru, apa yang diharapkan agar golongan politik yang bertaraf penggubal undang-undang boleh berfikir secara munasabah demi negara dan rakyat,” katanya.
Try.. try.. You Bukak Baju! You Polis Mana?! [Video]

The post Indikator sokongan terhadap PM appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/10/17/indikator-sokongan-terhadap-pm/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Langgar Perintah Kuarantin Wajib Tiada Tindakan Dikenakan Terhadap Khairuddin Pejabat Peguam Negara

Langgar Perintah Kuarantin Wajib Tiada Tindakan Dikenakan Terhadap Khairuddin Pejabat Peguam Negara

papar berkaitan - pada 21/10/2020 - jumlah : 218 hits
Pejabat Peguam Negara hari ini membuat keputusan tiada tindakan yang akan dikenakan terhadap seorang menteri yang didapati melanggar arahan kuarantin wajib selepas pulang dari luar negara Menteri Perladangan Perusahaan dan Komoditi Khairudd...
Tindakan Dua Darjat Terhadap Menteri Cemar Pengorbanan Rakyat Lawan Covid 19

Tindakan Dua Darjat Terhadap Menteri Cemar Pengorbanan Rakyat Lawan Covid 19

papar berkaitan - pada 21/10/2020 - jumlah : 166 hits
MUKA TAK RASA MALU DAN BERSALAH PUN Keputusan kerajaan hari ini untuk tidak mengambil tindakan lanjut terhadap YB Datuk Khairuddin Aman Razali Menteri Perladangan Perusahaan dan Komoditi yang telah melanggar kuarantin wajib Covid 19 adalah ...
Gus Nur Dilaporkan Ke Bareskrim Terkait Dugaan Ujaran Kebencian Terhadap Nu

Gus Nur Dilaporkan Ke Bareskrim Terkait Dugaan Ujaran Kebencian Terhadap Nu

papar berkaitan - pada 21/10/2020 - jumlah : 193 hits
Pihaknya membawa barang bukti berupa rekaman pidato atau video yang di dalamnya memuat pernyataan Gus Nur Adapun laporan tersebut diterima polisi dengan surat bernomor LP B 02596 X 2020 Bares tanggal 21 Oktober 2020 terkait dugaan tindak pi...
Dakwa Beli Vellfire Sanusi Fail Saman Fitnah Terhadap Mahfuz Dr Ismail

Dakwa Beli Vellfire Sanusi Fail Saman Fitnah Terhadap Mahfuz Dr Ismail

papar berkaitan - pada 22/10/2020 - jumlah : 272 hits
117 total views 24 views today Menteri Besar Muhammad Sanusi Md Nor akan memfailkan saman fitnah ke atas empat pemimpin pembangkang yang mendakwa pembelian kenderaan pelbagai guna Toyota Vellfire milik Syarikat Air Darul Aman adalah bagi ke...
Pengurusan Kes Saman Mohamed Apandi Terhadap Dr Mahathir Pada 13 Nov

Pengurusan Kes Saman Mohamed Apandi Terhadap Dr Mahathir Pada 13 Nov

papar berkaitan - pada 22/10/2020 - jumlah : 279 hits
350 total views 350 views today KUALA LUMPUR 22 Okt Pengurusan kes saman menuntut ganti rugi RM2 2 juta yang difailkan Tan Sri Mohamed Apandi Ali terhadap Tun Dr Mahathir Mohamad dan kerajaan Malaysia berhubung penamatan kontraknya sebagai ...
Rayuan Jamal Terhadap Keputusan Mahkamah Tinggi Didengar April Depan

Rayuan Jamal Terhadap Keputusan Mahkamah Tinggi Didengar April Depan

papar berkaitan - pada 22/10/2020 - jumlah : 160 hits
172 total views 172 views today Mahkamah Rayuan hari ini menetapkan 22 April tahun hadapan untuk mendengar rayuan Datuk Seri Jamal Md Yunos terhadap keputusan Mahkamah Tinggi menolak permohonannya untuk membatalkan saman fitnah yang difailk...
Peguam Negara Putuskan Tiada Tindakan Terhadap Khairuddin

Peguam Negara Putuskan Tiada Tindakan Terhadap Khairuddin

papar berkaitan - pada 21/10/2020 - jumlah : 210 hits
M Update 21 10 2020 Pejabat Peguam Negara memutuskan tiada tindakan akan diambil terhadap Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali atas kesalahan melanggar kuarantin wajib COVID 19 Sebelum ini Kemente...
Sebenarnya Rakyat Tak Meluat Terhadap Kerajaan Tetapi

Sebenarnya Rakyat Tak Meluat Terhadap Kerajaan Tetapi

papar berkaitan - pada 21/10/2020 - jumlah : 193 hits
KOTA BHARU Pas mempertahankan kerajaan Perikatan Nasional yang dibentuk bersama UMNO dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia sebagai kerajaan yang kukuh dan diterima baik rakyat Sebaliknya kata Setiausaha Pas Kelantan Datuk Che Abdullah Mat Nawi...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Evolution Of Adult Entertainment

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Lunch Di Restoran Saffani Ipoh Perak

Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms