Indahnya Kurniaan Anak Austime Ajar Ibu Ayah Lebih Bersabar Ada Keistimewaan Sendiri


Mempunyai anak autisme juga merupakan satu anugerah terindah. Dengan itu, kita diajar menjadi ibu ayah yang lebih tabah dan sentiasa positif serta bersabar dengan kerenah anak yang macam-macam. Dengan cara yang betul, kita dapat tackle anak autisme ini untuk menjadi individu yang berjaya dan berpotensi tinggi.
Ikuti perkongsian panduan oleh salah seorang Terapis Carakerja di Excel Qhalif Playgroup Xtra. Semoga menjadi panduan buat ibu bapa dan guru-guru mengendalikan anak-anak istimewa ini.

Kesedaran Tentang Autisme Sudah Semakin Meluas Sebagai seorang guru dan terapis kepada kanak-kanak autism, saya berasa sangat bangga sekiranya apabila saya berbual-bual dengan sesiapa mengenai skop kerjaya saya dan mereka mengetahui tentang autism.
Ini bermaksud kesedaran mengenai autism sudah semakin meluas di Malaysia, alhamdulillah. Ini adalah satu petanda yang sangat baik dan insyaAllah sekiranya semakin meluas kesedaran, semakin luas juga penerimaan masyarakat terhadap anak-anak istimewa ini.
“Autisme tu yang selalu kepak-kepakkan tangan tu kan?”
“Kanak-kanak autism ni kan selalu tantrum…”
“Dekat sekolah anak saya pun ada kanak-kanak autism ni,.. anak saya cerita diorang suka susun-susun barang..”
“Diorang kan hebat main puzzle..”
Begitulah antara dialog-dialog biasa yang saya dengar dari perspektif mereka yang mengetahui autism dengan hanya mengenal seorang dua individu autism ataupun yang mengenal autism daripada pembacaan dan tidak kurang juga yang mengetahuinya daripada drama dan movie.

Well, walaupun isi dalam perbualan itu benar semuanya, tapi boleh juga saya katakan isi perbualan itu juga adalah stereotaip atau generalize tentang kanak-kanak autism. Namun, saya tidak salahkan mereka apabila memandang individu autism dari satu-satu sudut sahaja, kerana dulu saya juga begitu, dan kerana autism yang dihebah-hebahkan di bahan bacaan, di drama dan di movie juga begitu.
Anak Austime Ada Karakteristik Mereka Tersendiri Tetapi alangkah bagusnya jika kita semua mengetahui, bahawa individu autism juga mempunyai karakteristik mereka tersendiri, mereka juga ada individualiti mereka tersendiri, sama seperti kita yang tipikal. Jika ada antara kita yang mempunyai minat mengumpul setem, sebahagian daripada mereka pula minat menyusun barang. 
Well said, menyusun barang itu adalah minat bagi mereka, bukanlah menyusun barang itu yang menjadikan mereka autism – ini yang saya maksudkan sebagai stereotaip pada autism (dan bukan semua individu autism minat menyusun barang, ya!)
Tantrum Kerana Tak Dapat Ekspresi Dengan Perkataan  Jika kita meninggikan suara dan mengerutkan kening apabila kita marah, kanak-kanak autism pula yang biasa dilihat tantrum seperti berguling-guling di lantai atau menghantuk-hantukkan kepala apabila marah. 
Mereka tantrum bukan kerana mereka autism, mereka tantrum kerana mereka marah, tetapi tidak dapat mengekspresikannya dengan menggunakan perkataan dan meninggikan suara seperti kita (kerana limitasi mereka dalam komunikasi).
Bukan semua kanak-kanak autism hebat main puzzle, bukan semua juga suka susun barang. Jangan expect semua individu autism genius, jangan anggap semua individu autism juga lemah dalam komunikasi. Mereka juga sama seperti kita, ada kelebihan dan kelemahan masing-masing.
Macam Mana Nak Kendalikan Anak Autisme? Tidak dinafikan individu autism adalah individu yang istimewa, namun bukan bermaksud mereka sentiasa perlukan layanan yang istimewa, tetapi apa yang mereka perlukan adalah cara didikan yang lebih istimewa. Bagi ibu bapa yang mempunyai anak autism, cuba layan anak autism anda sama seperti anak-anak anda yang lain.
Sekiranya anak lain seawal usia tiga atau empat tahun sudah kita didik untuk memakai baju sendiri, makan menggunakan sudu sendiri, ‘toilet training’, menyimpan barang mainan mereka sendiri misalnya.
Anak autism juga sudah boleh dilatih seawal itu, bezanya mungkin teknik didikan dan tempoh masa yang akan mereka ambil untuk dilatih sehingga mahir berdikari adalah lebih lama berbanding kanak-kanak biasa.
Jika anak lain kita tegur dan denda apabila mereka melakukan kesalahan, kita puji dan beri hadiah jika mereka mendapat sesuatu pencapaian, anak autism juga layak menerima teguran dan denda, pujian dan hadiah, sedikit bezanya adalah cara pelaksanaannya.

Individu autism juga terkenal dengan ‘berada dalam dunia mereka sendiri’. Sebagai ibu bapa, terapis, dan guru, kita sibuk memikirkan bagaimana rawatan atau cara untuk ‘mengeluarkan’ mereka dari ‘dunia’ mereka dan ‘memasukkan’ mereka ke ‘dunia’ kita.
Cuba Masuk Ke ‘Dunia’ Anak Apa kata kadang-kala kita tukar cara fikir : “Apa kata aku cuba masuk ke dunia dia”. Cuba letakkan sudut pandang kita pada sudut pandang mereka. Cuba tempatkan hati kita dalam dada mereka. Walaupun mungkin kita tidak akan faham sepenuhnya, insyaAllah akan terbuka sedikit jalan untuk kita memahami mereka secara individunya mereka, bukan hanya sekadar autism nya mereka.
Jadi bagi ibu bapa, guru-guru, terapis-terapis, dan masyarakat umum juga, apa yang penting bagi kita, selain daripada mempunyai kesedaran mengenai autism, penting juga untuk kita mengenali dan menghormati kanak-kanak atau individu autism secara individualiti mereka.
Memang benar kadang-kala mereka ini kelihatan sama, berkongsi ciri-ciri yang sama, tetapi mereka juga ada kelainan, kekurangan dan kelebihan antara satu sama lain. Semoga dengan keterbukaan kita untuk memahami mereka, akan membuka lebih lagi ruang dan peluang untuk masa depan mereka yang lebih baik, insyaAllah.
Sumber: www.excelqhalif.com
 
The post Indahnya Kurniaan Anak Austime, Ajar Ibu Ayah Lebih Bersabar. Ada Keistimewaan Sendiri! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/indahnya-kurniaan-anak-austime-ajar-ibu-ayah-lebih-bersabar-ada-keistimewaan-sendiri/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ayah Nekat Nikahi Anak Kandungnya Sendiri Hingga Hamil 7 Bulan Sang Ibu Pasrah Jika Suami Harus Menikahi Putri Saya

Ayah Nekat Nikahi Anak Kandungnya Sendiri Hingga Hamil 7 Bulan Sang Ibu Pasrah Jika Suami Harus Menikahi Putri Saya

papar berkaitan - pada 28/3/2020 - jumlah : 289 hits
Pernikahan merupakan sebuah perjanjian atau ikatan yang dilaksanakan oleh dua orang dengan maksud meresmikan ikatan perkawinannya Hal tersebut baik secara norma agama hukum dan sosial Pengesahan secara hukum suatu pernikahan biasanya terjad...
Marah Anak Menyepah Tak Duduk Diam Tangani Stres Ibu Ayah Dengan Cara Ni

Marah Anak Menyepah Tak Duduk Diam Tangani Stres Ibu Ayah Dengan Cara Ni

papar berkaitan - pada 3/4/2020 - jumlah : 270 hits
Selepas dua minggu melalui situasi hanya duduk di rumah tanpa boleh keluar melakukan aktiviti lain pastinya ada ibu bapa yang moodnya sedikit tegang kerana perlu menghadap macam macam perangai anak Keadaan ini sesekali boleh buat ibu bapa c...
Ibu Baru Meninggal Dunia Ayah Rindukannya Sebak Anak Kongsi Video Ayah Tenung Gambar Isterinya Dalam Telefon

Ibu Baru Meninggal Dunia Ayah Rindukannya Sebak Anak Kongsi Video Ayah Tenung Gambar Isterinya Dalam Telefon

papar berkaitan - pada 28/3/2020 - jumlah : 324 hits
Perpisahan yang paling menyakitkan adalah perpisahan antara dua dunia kita tak lagi dapat bertemu mereka yang tersayang walau rindu macam mana sekalipun ayah rindu ibu Inilah yang dihadapi seorang lelaki warga emas selepas kehilangan isteri...
Tak Takut Corona Ibu Penjual Rujak Saya Lebih Takut Anak Kelaparan

Tak Takut Corona Ibu Penjual Rujak Saya Lebih Takut Anak Kelaparan

papar berkaitan - pada 9/4/2020 - jumlah : 255 hits
Ibu penjual rujak ini mengaku lebih takut anaknya kelaparan daripada takut corona Sejumlah warga Dusun Baban Tengah Desa Mulyorejo Kecamatan Silo Kabupaten Jember Jawa Timur mengaku tidak takut pada virus Corona tetapi lebih takut anak mera...
Anak Makan Ikan Tak Tercekik Ibu Ini Ajar Cara Buang Tulang Paling Mudah

Anak Makan Ikan Tak Tercekik Ibu Ini Ajar Cara Buang Tulang Paling Mudah

papar berkaitan - pada 2/4/2020 - jumlah : 463 hits
Salah satu lauk yang menjadi kegemaran kita adalah ikan kembung Tapi bila mahu dimakan ia bertulang Apatah lagi jika anak anak kita penggemar ikan jenuh nak tolong asingkan isi dengan tulang untuk mereka Satu cara untuk memudahkan anak maka...
Sayu Ibu Pergi Dulu Sayang Ibu Tunggal Maut Anak Parah Pulang Ambil Anak Sekolah

Sayu Ibu Pergi Dulu Sayang Ibu Tunggal Maut Anak Parah Pulang Ambil Anak Sekolah

papar berkaitan - pada 31/3/2020 - jumlah : 286 hits
SAYU Ibu Pergi Dulu Sayang Ibu Tunggal Maut Anak Parah Pulang Ambil Anak Sekolah Pendang Kemalangan maut di Simpang Tobiar Pendang melibatkan sebuah kereta dan motosikal semalam seorang wanita yang merupakan ibu tunggal beranak 4 maut ditem...
Video Didalam Sayu Ayah Mengalir Airmata Lihat Anak Lelakinya Disahkan Positif Covid 19

Video Didalam Sayu Ayah Mengalir Airmata Lihat Anak Lelakinya Disahkan Positif Covid 19

papar berkaitan - pada 30/3/2020 - jumlah : 177 hits
March 30 2020 8 30 AMRemaja lelaki disahkan positif Covid 19 kelihatan sebak malah ayahnya sendiri turut mengalirkan airmata Seorang remaja lelaki di Simpang Renggam Johor disahkan positif Covid 19 selepas menghadiri rewang sebuah kenduri N...
Ibu Dan Anak Sulung Maut Manakala Bongsu Parah Mereka Di Gilis Treler Ketika Pulang Beli Barang Berniaga

Ibu Dan Anak Sulung Maut Manakala Bongsu Parah Mereka Di Gilis Treler Ketika Pulang Beli Barang Berniaga

papar berkaitan - pada 31/3/2020 - jumlah : 227 hits
Ibu dan Anak Sulung Maut Manakala Bongsu Parah Mereka di Gilis Treler Ketika Pulang Beli Barang Berniaga Lancang Seorang ibu dan anak sulung nya maut manakala anak bongsu nya cedera parah apabila motosikal yang ditunggang mereka terlibat da...
Guna Kain Lampin Ganti Pampers Anak Itu Lebih Jimat Buat Masa Sekarang Kena Cari Alternatif Bijak

Guna Kain Lampin Ganti Pampers Anak Itu Lebih Jimat Buat Masa Sekarang Kena Cari Alternatif Bijak

papar berkaitan - pada 31/3/2020 - jumlah : 206 hits
Sejak arahan Perintah Kawalan Pergerakan dikeluarkan rata rata rakyat Malaysia tiada punca pendapatan bagi yang bekerja gaji harian Ramai yang terkesan dan mula berjimat cermat Namun mungkin ada yang kurang bernasib baik Ketika inilah kita ...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Utilizing Crowdfunding For Business

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Reaching Out

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


10 Tempat Sarapan Terbaik Di Selangor

Office Rental Near Kl Sentral Station Advantages For Business Connectivity

Gaji 2005 Yuran Pengalaman 2016

The Cultural Impact Of Online Casino Gaming On Filipino Society

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Polis Tahan Pemandu Peribadi Kerana Melakukan Khianat Dan Memukul