Imbas 8669



21. Ruang dan Waktu.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.

•استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليهاستغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليهاستغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه•بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ•الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين•سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم•آمين...آمين... آمين... ياالله يَآرَبْ آلٌعَآلَمِِيِن•السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه•ﺑِﺴْــــــــــــــــﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـــﻢ •Baca Juga:  1214. Kemanakah Perginya Air Mandian Jenazah Rasulullah SAW?.
12 RABIULAWWAL 1434 (22 JANUARI 2013). Manusia pada kebiasaannya menitik-beratkan ruang sebagai permasalahan hidup. Manusia ingin hidup selesa. Memerlukan ruang yang lebih besar dengan memiliki rumah yang lebih besar. Kenderaan yang lebih selesa dengan berkereta besar. Semuanya besar.
Semasa ada hayat bila pergi ke tanah perkuburan kita akan dapat melihat ruang yang sedemikian rupa ukurannya "standard". Berbeza dengan kehendak masing-masing semasa hidup.

Allah S.W.T., Maha Adil Lagi Maha Bijaksana. Allah S.W.T., memberikan ruang kubur yang luas dan terang benderang kepada hambaNya yang terpilih dan orang-orang yang berIman semasa hidupnya. Sebaliknya ada ruang kubur yang semakin menyempit dan semakin gelap gelita. Bagaimana untuk mendapatkannya dan menghindarinya. Allah S.W.T., Perentah dan Larang. Ikut.

Mari kita mengaji dan memahami serta mengamalkan apa yang terkandung dan yang dikehendaki didalam Surah Al Fatihah. In Syaa Allah beroleh Berkat dan RahmatNya.

Surah Al-Fatihah (سورة الفاتحة) - Pembukaan - surah yang diturunkan di Makkah dan diturunkan selepas Surah Al-Muddathir. Surah ini mempunyai 7 ayat dan inilah surah pertama yang diturunkan lengkap keseluruhan ayat bagi sebuah surah dan termasuk dalam golongan surah Makkiyyah.
Surah ini dinamakan Al-Fatihah (Pembukaan) kerana ia dijadikan sebagai pembuka dan permulaan Al-Quran.

Surah ini juga dinamakan Ummul Quran (ام القــرآن - Ibu Quran) atau Ummul Kitaab (ام الكتاب - Ibu Kitab) kerana ia merupakan ibu atau induk kepada semua isi Al-Qurandan menjadi inti sari dari kandungan Al-Quran itu sendiri.

Surah ini turut dinamakan As-Sab'ul Matsaani yang bermaksud tujuh yang berulang-ulang kerana ayat ini diulang-ulang bagi setiap solat. (Rujuk: Al Fatihah)
Terjemahannya:

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Maha Penyayang Segala Puji Bagi Allah Tuhan Semesta Alam Yang Maha Pengasih Maha Penyayang (Yang) Merajai Hari Pembalasan Hanya Engkau Kami Menyembah Dan Hanya Kepada Engkau Kami Mohon Pertolongan Tunjukanlah Kami Jalan (Yang) Lurus (Iaitu) Jalan Yang Engkau Telah Beri Nikmat Atas Mereka Bukan Jalannya Yang Kau Murkai Atas Mereka Dan Bukan Jalan Orang-Orang Tersesat Kabulkanlah Doa Kami.
Surah-Surah Al Quran

Bila menyentuh tentang waktu pula., kita sering dengar perkataan "sibuk" dan ada yang kata "tak cukup masa". Kita renung semula berMuhasabah Diri keranaNya. Hendak masa yang macam mana lagi., sehari mahu jadi 50 jam?. Ialah manusia tidak pernah puas. Sentiasa mencari-cari titik kepuasan yang tidak akan ditemuinya. Lebih-lebih lagi jika kepuasan hidup antara seseorang dengan seseorang yang lain masuk dalam bab memperbandingkan. Itu sebab saat tepat kematian menjadi rahsia Allah S.W.T., tanpa dapat diketahui oleh hambaNya., walau sedetik pun.





Melihat kepada gambar ini, aku sendiri mengaku tidak pasti semasa usia aku macam kanak-kanak itu, aku ada atau tidak berdoa seperti dalam suasana kanak-kanak tersebut.

Semasa hayat, kita kena rajin berusaha, kena rajin berdoa, kena banyak bersabar. Kena bersederhana dalam usaha untuk mencapai segala harapan dan kehendak hidup. Berpegang kepada Allah S.W.T., Maha Pengampun dan Maha Pemurah.



Rajah diatas mengajak aku mengingat semula apa yang aku pernah pelajari dan dimana kekurangan yang perlu aku perbaiki dan perbetulkan. Menuntut ilmu sehingga ke liang lahat. Semuanya kerana Allah S.W.T.. kerana menggunakan ruang dan waktu yang diberiNya pinjam., aku hambaNya.
Zikir kerana Allah S.W.T., membawa kepada ketenangan jiwa dan rohku. Dengan amalan zikir tiada ruang dan waktu yang terbiar kosong dalam hidup.

Sebagai renungan bersama dalam melayari bahtera hidup di dunia ini. Kita analisakan data dan gambaran di bawah. Ke mana arah kita sebenarnya. Siapa kita sebenarnya jika tidak hidup sebagai hamba Allah S.W.T.. yang kena patuh kepada PerentahNya dan Menghidari LaranganNya.
Wassalamu...

Kredit: Kepada penyumbar gambar-gambar dari internet yang digunakan didalam post ini. Dia lesu dalam kamu mengharapkan kesetiaan, setelah segala-gala toleransi yang engkau mahu terpenuh. 

"..KEHIDUPAN DUNIA HANYALAH KESENANGAN YANG MEMPERDAYA" [QS. AL 'IMRAN (3):185] 

FIRMAN ALLAH S.W.T., YANG BERMAKSUD: Wahai orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang yang bukan daripada kalangan kamu (seperti Yahudi, Nasrani, dan Munafiq) menjadi teman karib (yang dipercayai). Mereka tidak akan berhenti berusaha mendatangkan kesusahan kepada kamu. Mereka sukakan apa yang menyusahkan kamu. Telah pun nyata (tanda) kebencian mereka pada pertuturan mulut mereka, dan apa yang tersembunyi oleh hati mereka lebih besar lagi. Sesungguhnya Kami telah jelaskan kepada kamu ayat ayat (Kami), jika kamu memahaminya (memikirkannya).” - [Al Quran Surah Al Imran ayat 118-120] 

Perhatian: Pemaparan tajuk-tajuk, gambar-gambar dan segala bagai, adalah pandangan dan pendapat peribadi yang lebih menjurus kepada sikap dan sifat untuk menjadi lebih baik dengan mengamalkan gaya hidup menurut perentah dan larangan Allah S.W.T., antaranya bersikap dengan tiada prasangka, tidak bertujuan untuk kebencian, tidak berkeperluan untuk bersubahat dengan perkara bohong dan tiada kaitan dan berkepentingan dengan mana-mana individu. Jujur., aku hanyalah hamba Allah S.W.T., yang hina dina. BERSANGKA BAIK KERANA ALLAH S.W.T.. 
KLIK UNTUK KE MENU UTAMA. eaho™. >>> Entry sebelumnya ... Entry seterusnya <<< . eaho™.  ('_') Google Translate ('_') . 
Yok Ngomong Jowo. 11.بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهAssalamualaikum warohmatullahi wabarokatuh.الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعينMeja www.peceq.blogspot.com  . 
•استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليهاستغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليهاستغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه•بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ•الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين•سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم•آمين...آمين... آمين... ياالله يَآرَبْ آلٌعَآلَمِِيِن•السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه•ﺑِﺴْــــــــــــــــﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـــﻢ

 •

Meja: www.peceq.blospot.com

Makluman (Kewajaran): 
1) Harap kerap ke Entry ini kerana In Syaa Allah sentiasa ada perubahan (Update) 
2) Rangkaian FB yang dikesan: Kelab Yok Ngomong Jowo yang diadminkan sahabat: Yok Ngomong Jowo
3) Wajar disedari terdapat perbezaan perkataan dan sebutan. Hal ini adalah disebabkan dialeg sesuatu perkampungan, daerah dan negeri. Sesetengah perkataan juga direngkaskan. Pada kebiasaannya perbezaan itu tidak mendatangkan perbezaan maksud sesuatu perkataan.
Rangkai-kata: 
Dongo Mareng Allah SWT kapan bayei waheng: 
pis gor menduwor jadi umor mengesor jadi ompol - ke atas jadi umur, ke bawah jadi kencing
Perlakuan yo ora sopan ngunu: 
dikandani ngandani (dikandani kok ngandani) - diberitahu memberitahu pula
Ucapan:
Sugeng Enjeing - Selamat Pagi
Ngiro (Membilang): 
Siji - satu
Lorow - dua (Loro - demam)
Telue - tiga
Papat - empat
Liemo - lima
enem - enam
pitu - tujuh
wolue - lapan
songo - sembilan 
sepuloh - sepuluh


*setunggal = satu
*kaleh = dua
*tigo = tiga
*sekawam = empat
*gangsal = lima*Sumbangan: Aisyah M.Yusuf 

Dhino/Dino (Hari)Ngahat - Ahad
Se'nent - Isnin
Seloso - Selasa
Rhebo/Rebo - Rabu
Khemis - Khamis
Jemuah - Jumaat (Jemuahan - Solat Jumaat)
Setu - Sabtu
Aabot - berat
a'doh - jauh
am'broke/ambrok - tombang (sebut seperti menyebut rajah broke Sarawak tuu)
angger - kalaua'nyep - tawaradang - halang       diadangi - dihalanga'dos - mandia'dem - sejuka'keh - banyak (okeh)a'kon/kon - suruh (di'a'kon/di'kon - disuruh)a'lon - perlahan       alon-alon - perlahan-lahanamben - beranda berlantaikan papan
ambeng - bungkusan berisi nasi dengan sambal jawa, ikan masin etc
ambong - cium
amet-amet - (amit-amit jambang bayie ojo kaget) *
a'nyep - tawar (kurang manis untuk minuman atau makanan)
a'nyes - sejuk/dingin 
arang - jarang (kelambie nea kok arang toh, kan ngelanggar perentah Allah SWT) 
a'req - hendak
a'rep - harap
a'sen - masin 
a'wan - siangBba'coq - melibas menggunakan parang
badoq - makan (bahasa kasar) 
bakyu - makcik 
balong - tulang
bambu - buluh  
banget - sangat (kebageten - yang sangat-sangat)
banyu - air
barep - sulung
baroh - kawasan depan menghala pantai/laut, kehadapan dari "darat/ndarat" 
ba'reng - saing 
ba'tir'rie  -  menemanibebek  - ibu saudara/mak cik 
batoq - tempurung kelapa
begedel - begedil
be'le'deq - petir 

be'len'drang - lebihan kuah kari/korma selepas majlis meraikan pernikahan

be'ngi - malam

benkea - biarkan 

berewok - *
bie'bik/bibik - makcik 
bieyen - kelmarin
bobol - bolosbocah  -  budak
boco - baca
bodho/bodo - hari raya 
bojo - isteri
bolong - lubang 
bongko - tidur mati
boso  -  bahasa
boyo - baya 
bubar  -  bersurai
budeq - pekak (wong dikandanie kok gawea budeq wahey)budeq - keruh (air) banyu sumurea kok budeq
bungkem - mendiamkan diri
buri - belakangCcabuk - pukul
cambak - tarik dengan cara yang kasar.  
cangkem - mulut
cea'rak - dekat
cebol - bolos
ceker - kaki ayam 
cekno - biar
celeng - babi

cempelang - tidak lagi mantap, eg: sudah tidak menguasai bahasa jawa, jadi pelat penuturannya/jika pada minuman maksudnya kurang bagus campurannya, ibarat teh kurang susu

cem'plong - termasuk ke dalam parit/lopak air
cilik - kecil
cobaq - cuba
colong - curi (nyolong - mencuri . dicolong - dicuri)
congkel - congkil
congor -
coplok - terlucut
copol - tanggal
coro - cara
culeq - dijolok mata 
Ddamar - lampu
darat/ndarat - bahagian atau kawasan sebelah dalam dari "baroh" 
degan - isi kelapa muda (sebut "the gun")
dek'engi - semalam   
deloq - tengok
deseq - mendahului
dey'wea - sendiri
dewhur - tinggi
dha'lan - jalan 
dhodholan - berniaga
dholan - jalan-jalan 
dho’ngo  -  berdoa
dholan/dholanan - jalan-jalan
dhowo  -  panjang
doyan - lalu/boleh makan (doyan mangan budu?)
dhudoh - lauk 
dhubleq  -  tidak mendengar kata
dhulur - saudara
dhu'rent/duren - durian (ren - sebut Inggeri untuk "rent")

dino - hari
dudu - bukan (ghudu/udu)
duwea - ada (seerti eneng,ono)
Ee'nem  -  enam
ea (nea) - nya (eg: kebonea)
ea'neng - ada (seerti duwea,ono) ea sebut inggeris "air"
edan - tidak senonoh tingkah laku.
eki - ini
emboh  -  wa pu ce tau (tidak tahu) 
endang - segera
endas  -  kepala
endeq  -  rendah
endi - mana
endoq - telur

enggo - pakai (ngenggo - memakai)
engko(w) - nanti (seerti mengko) 
ent'teq/enteq - habis
ent'teng/enteng - ringan
en'ten'nie/enteni - ditunggu/menunggu
ent'tok/entok - dapat
e'reng - hitam
e'sen  -  malu
eso - boleh/tahu
Ggandol  -  betik garieng  -  kering
gawea - buat
gedi  -  besar
gelem - mahu
ge'less - cepat/segera (gelessan - menyegerakan)   
geliyeng - pening sangat-sangat 
geluyuran  -  tidak tentu arah 
gembeng  -  kuat/senang menangis
gentenan  -  berganti
gea'sek - ikan kering
gelam - mahu
geletak/nge'lea'tak - baring-baring bersenang-senang
gentayangan  -  melayang-melayang
geseng  -  hangus
ghe'lie'yeng  -  kepala pusing (pening atau sakit kepala)
ghenah  -  betul/tepat
ghendong - dokong
gherah - rimas 
gheteh - darah
ghetok - sejenis makanan dari ubi kayu. Orang Melayu sebut ubi ghetok

gholeq - cari
ghombal - kain buruk
ghori  -  nangka
ghudaq - kejar
ghudu - bukan (dudu/gudu/udu)
ghulu - leher 
ghurak - kacau/ganggu
ghusah - halau
ghuyonan  -  gelak ketawa
ghuyu  -  ketawa
gosong - hangus (seerti geseng) 
gugah  -  kejut seseorang dari tidur
gurak - halau secara kasar
gusah - halau secara lembut


Hhurong - belum (sebutan ringkas: urong)
Iiso - tahu
iwak - ikan 
iyola - ialah
J
jajal - cuba (jajali - dicuba)
ja'lok - minta 
jaman -zaman

jambak - menarik rambut dengan kasar (gaduh)

ja'ngan - lauk (janganan - lauk-pauk)
ja'rea'ney/jaraney - katanya
jar'no - biarkan
jegor  -  terjun
jejer - dekat 
jek - masih
je'leh - jijik (jelehi - menjijikan)
jenang - dodol
je'neng - nama 
jengger - 
jengkel - merajuk 
jengker walik - tertongang-tonggeng/tonggang langgang
jepelok - menurun (baju berwarna dicuci bercampur dengan baju putih)
je'ro - dalam (dalam rumah, kotak, kereta)
je'ru - dalam (kedalaman perigi, parit, sungai, laut) 
jewer - pial/pulas 

jha'gong - duduk . Seerti dengan linggeh . (Sebutan gong - di akhir lidah dibelakang gusi bawah - tidak sama sebutan gongpada sebutan Bahasa Melayu ja-gong)

jo'bo - ruang tamu (boleh juga diguna untuk maksud luar rumah)
jongkrok - tersungkur 
jowo - jawaKkabarea - apa khabar
kabeh - semua (kabehanea - kesemuanya)

kadang - kadang-kadang
kadung - langsung (west kadung gawea)
kaget - terperanjat
kandakea -lapor
kandani - beritahu (dikandakea - diberitahu)
kang - abang
kanggo - guna
kangen -  rindukantel  -  lekatkapan  -  bila
kapoq  -  serik
karep  -  kehendak (karepmu  -  ikut suka hati engkaulah)
karo - dengan
karuan - kepalang
kates  -  betik

kea'nea - sini
ke'ba'nget'en - terlampau
kebon - kebun (kebonan - perkebunan)

keceper - * (Peghhh ngerti ngomong wae ki...nek di akon nulis..mau keceper das ku metu geteh...)

kebeq - penuh
keculeq - tercucuk
kecelek - tertipu
ke'cut - masam 
kejegor - jatuh termasuk kedalam parit/kolam 

kejeron - membuat lubang terlebih dalam
kelabaan - gopoh-gapah
kelajon - terlalu laju
kelakon  -  dapat melakukan/dilakukan
kelambi - baju
ke'lon - pelok (kelonan - berpelukan)
kemecer - terliur
kemeng - * (kemeng munyeng endasku...)
kemperoh - selekeh

kent'teng - rajin (teng - disebut dengan lidah berkesudahan dibelakang gusi bawah)

ke'nek -  boleh ("nek" - bunyikan seperti menyebut nenek)
kesuwen  - terlambat
ke'teq - monyet
ke'ru'ngu  -  dengarkemul - selimut (kemulan - berselimut)
kencur - cekur


kepior - kelapa kosong
kepetok - berjumpa
keponaan - anak saudara
kepoyoh/kepuyuh - terkencing
kep'rea/kep're'wea - macam mana
kerinan - kesiangan
keroyok - kerumun

kesandung - tiba lewat waktunya/tersepak/terlanggar (mengikut suasana/masa/waktu/keadaan penuturan)

kesasar - sesat/terbabas
keset - malas
kesuwen - terlalu lambat
kesuwon - * 
ketul - tumpul
keweden - ketakutan
kito - kita 
kobong  -  terbakar 
kocar-kacir - kucar-kacir (morat-marit)
kolak/kolaq - pengat
koncal - tercampak 
konco - kawan 

konangan - kantul/ternampak walau cuba bersembunyi atau tidak (ternampak/terjumpa secara tidak sengaja)  

konco  -  kawan
kondo - beritahu (kandani)
kono - sana
ko'nyol - tidak betul

kontal  -  tercampak (kontal-kantel  -  lintang pukang/membawa sesuatu dengan tidak betul caranya)

ko'yok - macam
ku - aku
kumbah  -  basuh
kumis - misai

kuntas  -  makanan dari adunan tepung dan digoreng diisi/dicicah dengan kuah kacang

kuwalat - tertulah
kuwaleq - terbalik 
Lla - lah (yola - yolah)
la'kone - laku (lakoni - lakukan)
lali  -  lupa
lanang  -  laki-laki
la'nger - langau 
laden - jamu (diladeni - menjamu. meladeni - menjamu) 
landep - tajam
larang - mahal 
lawang - pintu
lemu  -  gemuk 
limo  -  lima
linggeh - duduk
loro  -  sakit/demam
lorow - dua   
lu'ngo  -  pergi
lemoh - lemah 
lemu - gemuk
liyo - lain
Mmabur  -  terbang
macan - harimau
macem - macam 
madang/mangan - makan
maling  -  pencuri
mancah - menebas
maneh/meneh - lagi
manggon - tempat tinggal

manjing - tidak mencapai tahap sebenar aroma/rasa minuman yang dikehendaki/yang digemari

marit  -  membuat parit
marem - puas
mareng - pergi
mau  -  tadi
mayeng-mayeng - ke sana-sini (merayau-rayau)
mealu - ikut
medeyni - menakutkan
menceleq - terbeliak
mengko - nanti
mateng - masak
meceq - membuta (bahasa kasar)
meneh - lagi
merinding - menggigil
meringis - tersengeh
metu - keluar
minggir - ke tepi/menepi/beralih
mingkem - tutup mulut
monggo - sila, (dipersilakan, mempersilakan (monggo-monggo))
modar - mampos (bahasa kasar)
mea'dang/ngombey - minum
me'dea'ni  -  menakutkan
me'gi'lan  -  geli-geleman 
melayu   -  lari
meleq  -  celek
mende'lek - membeliakan mata
mendi - mana
mendo - otak tak betul
menduwor - ke atas
me'neng  -  diam
mengkurep  -  meniarap
merem  -  pejam
me'rie'yang  -  demam
me'tue  -  keluar
mendey  -  maname'ren'ding  -  menggigil
melebu  -  masuk
mencelat  -  melenting
men'celok  -  hinggap
mencolat - melompat (mencolat adalah kata dasar)
mendelik - membeliakan mata
mengko - nanti (seerti engko)
merea'nea  -  ke mari
merono  -  ke sana
meroncal/merontal - meronta-ronta
me'teng - mengandung
minggat  -  melarikan diri
mojok  -  merajuk
moncerot - memancut
mondar-mandir  -  ke sana ke mari, tanpa tujuan yang betul
morat-marit - berkecah (kucar-kacir, berteraburan)moro - tiba (moro-moro - tiba-tiba)
moso - masa
mudun  -  turun
mumet - pening
munggah - naik
musing  -  pusingmutu - motosikal
muyeng/munyeng - pening (kemeng munyeng endasku...)
Nnabrak  - rempuh/langgar
nang - di (nangdi - dimana) - ning/ningdi
nebas - menebas
neng - di (neng sebelah)
neng'ke'reng! - bertenggek ((!) - simbul penegasan bunyi)
nerobos - tembus
neropoli  -  tanggal satu persatungaco - kacau
ngadeq - berdiri
ngaleh - beralih/pindah
ngandanie  -  memberitahu
nganen/nganan - kanan 
nganten - pengantin
ngapos - menipu (ngapusi - membohongi)
nga'pu'ro - mohon maaf
ngarep  -  depan
ngarep - mengharap (ngarep-ngarep - harap-harap)
ngelancar - mengulang kaji
ngelencer  -  melancung
ngeleh - lapar
ngeler - terliur melihat sesuatu
nge'lea'tak/geletak - baring-baring bersenang-senang
ngelindor - mengigau
ngelonsor/ngelansur - tidur dalam keaadaan bermalas-malasan
ngelonsor - tergelincir/menggelunsur
ngen'cer - mengintai
ngences - terliur semasa tidur
ngendang - segera (endang)
ngeroncal - meronta-ronta
ngesor - bawah
ngeseng   -  buang air besar
ngewo/ngiri - kiri
ngilang  -  menghilang
ngelindur - mengigau
ngenteni - menunggu

ngi'cep'pi - merasai makanan semasa memasak untuk mempastikan cukup rasa

ngisep - hisap
ngobor - menoreh getah dikegelapan malam/pagi
ngobrol  -  berbual-bual
ngomah - rumah
ngombey - minum
ngomong - cakap
ngompol - kencing malam 
ngubah - ubah
ngudaq - kejar
ngu'gah - mengejutkan seseorang dari tidur
ngugu  -  patuh
nguncal  -  mencampak
ngundang - memanggil
ngundoh - mengambil, menurunkan
ngundor - undur
nguyoh/ngoyoh - buang air kecil
ngunu - begitu
ningdi/nengdi - di/dimana (neng ngisor ngomah) nang/nangdi
nitel - mengambil sesuatu dengan jari selepas makan
njalok - minta
notol - patuk (notoli - mematuk, memagut)
njobo  -  luar
nom - muda
nyamber - menyambar
nyasar - mensasar
nyawang - melihat dengan penuh emosi
nyebrang - menyeberang
nyegor - terjun
nyekek - makan (bahasa kasar)

nyerentel/nyerintil - sangat laju atau laju sangat semasa mengejar sesuatu

nyeret - hisap dadah
nyondol - menyundul
nyokot - gigit
nyuloh - menoreh getah awal sebelum siang. Juga bermaksud menyuluh 
Oojo - jangan
okeh - banyak (akeh)
o'ra - tidak
opo - apa
ombey - minum (diombey - diminum)
ompong - gongak ondo - tangga
ono - ada
opo - apa (opo toh - apa dia)
Ppager - pagar
paman/maman - bapa saudara/pakcik
pamet - minta diri
panen - senang
pangan - makan (panganan - makanan)
papat  -  empat

pa'teng'geni - satu amalan mendekatkan diri kepada Allah SWT. Juga seperti dengan aktiviti suluk/solok

pa'ten'nie - matikan
pantes - sesuai
payah - sukar/susah
payu - laku
pea'ro/piro - berapa 
pea'ta'ni - mengemas, menyiang ikan
peceq  -  buta
pejat/pejet - picit (pejatan/pejeten - picitan)
peleq - selsema
pentong - pukul
perawan - gadis sunti
perih - pedih
phodho/podo - sama (podo-podo - sama-sama)
pisan - sudah (Sakdino pisan ngendangi kebon)
pinter - pandai
pi'tue  -  tujuh
pea'nak - senang
pelayonan  -  berlari-lari
penter  -  pandai
pedot - putus pering - buluh
peran - loteng
perimbun - mengandungi tata cara kehidupan orang Jawa
petoq - jumpa (kepetoq - terjumpa)
podho-podho (podo-podo) - sama-sama
pona'an - anak saudara
potel/tugel - patah
pundak  -  bahu         
putu - cucu
Qqhea'rah - kira (qhea'rahan - kira-kira) 
qhiro - kira


Rrab'bie/rob'bie - nikah
ra'e  -  muka/rupa/wajah
rak - tidak
rampong - beres/selesai/siap
rego/rea'gol - Binaan pondok dijambatan @ di pintu pagar rumah (http://sdnererikepatihanponorogo.blogspot.com/2010_05_01_archive.html)

rea'nea - mari
rego - harga
rejeki - rezeki
reng - ke
resiq - bersih
riko - aku 
rondo - janda
rong - dua (eg: ngomahea rong buah)
rono  -  sana
roso  -  rasa
rungok'kea/rungu'kea - dengarkan
Ssak - se (sakdino - sehari)
sak'e'kie - sekarang, kini 
sak'nyuq'an - sekejap
sambel - sambal
sampeyyan - awak
sampeq/sampey - sampai
sang'ger  -  asalkan (sangger kelakon - asal sempat/asal boleh)
sangkeng - terlalusembarang - apa-apa pun bolehlah
sembarangan - ikut sempat, ikut suka
sebol - tiup
segho - nasi
selendup (mak selendup perih-perih)
seng - zink
sea'leh - letak
sempal - kopal
sem'piet - sempit 
sempet - sempat
serundeng - serunding
sido - sudah
sileh - pinjam (nyileh - meminjam)sea'sok - esok
silo - duduk bersila
silo - sila (silokea - silakan)
sindat - ulat
sing - yang
siji  -  satu
sikil - kaki
sisan - juga
sitiq - sedikit (sitiq-sitiq sedikit-sedikit/berdikit-dikit)

solok/suluk - satu pengajian mendekatkan diri dengan Allah SWT. eg pa'teng'geni

songo - sembilan
sopo - siapa
sugeh  -  kaya/orang senang
suwal(sual) - seluar
sukak - suka
suloh - menyuluh 
suwie - lama
Ttabok - tampar
takon - tanya
tambani - mengubati
tandor - tanam (nandor - menanam)
taneq  -  masak (west taneq - nasi sudah siap untuk dimakan)
tangi - bangun
tangisan - menangis sahaja
tea - nya 
tehel - lantai . tehel'e (lantainya) 
te'me'nan/tenan - betul/benar
te'lue  -  tiga
te'ko  -  datang
teles - basah 
tonggo - jiran
tenogo - tenaga
tuku - beli
tukul - tumbuh (tanaman atau semaian benih mula hidup)
tukul - tukul besi
turu/turon  - tidur
tugel/tokelek - patah
tumo - kutu
tie'bo - jatuh
tutul - cicah
tuweq - tua
Uudo - bogel
udu/dudu - bukan 
uler - ulat
ulo - ular
uncal  -  campak (uncaley - campakkan) 
undang/ngundang - panggil
untu - gigi
urip - hidup 
Wwaheng - bersin
wajan - kuali
wahey - sahaja
walang - belalang (walang kadong - belalang ....?) tak ingat belalang warna hijau tuuu. mcm mana engkau tidur
wanshole - minta diri
waras - sihat
wareq - kenyang (wareqgen - kekenyangan)
watuk - batuk
weadang - minuman

weadok  -  perempuan/wanita
weroh - nampak
west/wes - sudah
wedie/wedey - takut (me'dea'ni - menakutkan)
wing'ngi/wi'ngi - semalam
woh - buah
wolue - lapan
wong - orang
whurong - belum (Sebutan ringkas: wrong, rong)
Yyassinan - membaca Yasin beramai-ramai di rumah eg bengi Jemuah
yo - ya (yola - yalah . hiyola - yalah)
yok - mari
yon - buai (yon-yonan - aktiviti bermain buaian) yoni - membuai . yonkea - buaikan.


Spare: (Untuk Update)Kamus Jawa: http://wakjaman.com/kamusjawa2.htm . 

Rujukan: Linguistik
Bahasa Jawa:
https://www.google.com.my/search
http://www.google.com.my/url . (Download Handout)
http://edukasi.kompasiana.com/2013/09/13/pengertian-linguistik-591501.html
Bahasa Melayu
http://ms.wikipedia.org/wiki/Linguistik
https://www.google.com.my/search

Nota: Penggunaan Tanda Baca (') sebagai penanda/pemisah antara suku-kata. Dalam ejaan penggunaan Q kepada kebiasaan huruf K adalah sebagai langkah membantu untuk menyebut dengan lebih tepat dari segi linguistiknya. Begitu juga tujuan penggunaan huruf E menggantikan I dalam ejaan, bagi memudahkan seseorang menyebutnya terutama kepada orang Jawa yang biasa mendengar borak Jawa tetapi tidak boleh menuturkannya. Bantuan dari tetamu blog juga diperlukan untuk penambah-baikan dan pembetulan. Terima kasih kerana meluangkan waktu ke sini. 
  . 
Aksara Boso Jowo: Photos from Muhammad Khoirul Anam's post in kelab yok ngomong jowo!(Sumber: https://www.facebook.com/photo.php)
Bahan untuk dikajen.Muhammad Khoirul Anam <> ‎kelab yok ngomong jowo!
hayoow....sopo seng durung iso gawe aksara jawa.....gek podo belajar yo.....ben koyo wong tuwo biyen....

Mahmod Loopan mummett endasku
Erwan Shah Tenan..mumet..hahaha.
Stumpee Java Peghhh ngerti ngomong wae ki...nek di akon nulis..mau keceper das ku metu geteh...
Leen Johar Koyo ngene rupane...koyo susah thoo..
Mohd Fauzi Md Rosni Kemeng munyeng endasku koyok tulisan Thailand pun ono jugak ki ..
Stumpee Java Uduk sanskrit?
Rohani Bostani Opo iki...orak reti langsung...
I-sharul Kaderi Ra iso kabeh tenan..
Salamah Ngari Modar urip meneh pun aku ngalah dak kelakon . . .njalok ngapuro laaa
Rohani Bostani Kabeh orak iso...ditransleti loh
Muhammad Khoirul Anam ikilah tulisan jowo asli seng di nggo wong tuwo biyen.....neng sekolah indon khusus pulau jawa,derajah 1-6 enek diajari....memang mumet.....meh koyo thailand....
Muhammad Khoirul Anam ha na ca ra ka da ta sa wa la pa dha ja ya nya ma ga ba tha nga.....

nek di ucapne dadine a=o

dadine :
ho no co ro ko do to so wo lo po dho jo yo nyo mo go bo tho ngo
Jogo Boyo Kang khairul...pancen bener we kang....aksorone jowo yo kuwe nyatune....
Fatonah Abdghoni Ojo mung iso moco,kudu ngerti artine jgak...hehe
Muhammad Khoirul Anam Fatonah Abdghoni: arti opo kang?????kuwilah artine.....

nek arep nulis yo digabung2ne wae....seng tengen kuwi sambungne neng ngisore utowo sebelahe......
Muhammad Khoirul Anam Jogo Boyo: ladalah....hehhe
Suri Rumah Omongan nyong wes cemplang...iki arek boco aksara ae...dase mumet terus
Mohd Nurhadi Ngo tho bo go mo nyo yo jo dho po lo wo so to do ko ro co no ho
Fatonah Abdghoni Hono coro ko...doto sowolo...podho joyonyo...monggo bothongo...
Hidup kene ada cara beradab...jangan bergadoh2...yg menang berjaya...yg kalah jd bangkai(mati)kurang lebih ikulah artine kang Muhammad Khoirul Anam...aku ki mbak yu lah kang...hehehe
Mohd Nurhadi Lha gene pande to yu,,,,
Mohd Rizal Faiz Roslan Nek ono seng iso ngajar, penak wae ki. Belajar rak ono cikgune kui seng ndase mumet. Jajal nek ono seng ngajar.
Zailan Simpang Rengam Kang JOGO BOYO endang metu keney...endas see wes mummet kee...jalok bantuan...
MD Zulkarnain Bin A-d Opo eki tooo,kok koyo koyo keling kutik wa'e,mubeng merono merene jongkat jongket yo endase belieng lo
Muhammad Khoirul Anam arti: wikipedia.....indon...

Ha-Na-Ca-Ra-Ka berarti ada ” utusan ” yakni utusan hidup, berupa nafas yang berkewajiban menyatukan jiwa dengan jasat manusia. Maksudnya ada yang mempercayakan, ada yang dipercaya dan ada yang dipercaya untuk bekerja. Ketiga unsur itu adalah Tuhan, manusia dan kewajiban manusia ( sebagai ciptaan).
Da-Ta-Sa-Wa-La berarti manusia setelah diciptakan sampai dengan data ” saatnya ( dipanggil ) ” tidak boleh sawala ” mengelak ” manusia ( dengan segala atributnya ) harus bersedia melaksanakan, menerima dan menjalankan kehendak Tuhan.
Pa-Dha-Ja-Ya-Nya berarti menyatunya zat pemberi hidup ( Ilahi) dengan yang diberi hidup ( makhluk ). Maksdunya padha ” sama ” atau sesuai, jumbuh, cocok ” tunggal batin yang tercermin dalam perbuatan berdasarkan keluhuran dan keutamaan. Jaya itu ” menang, unggul ” sungguh-sungguh dan bukan menang-menangan ” sekedar menang ” atau menang tidak sportif.
Ma-Ga-Ba-Tha-Nga berarti menerima segala yang diperintahkan dan yang dilarang oleh Tuhan Yang Maha Kuasa. Maksudnya manusia harus pasrah, sumarah pada garis kodrat, meskipun manusia diberi hak untuk mewiradat, berusaha untuk menanggulanginya.
Muhammad Khoirul Anam makna huruf: wikipedia....indon...

(Ha) Hana hurip wening suci – adanya hidup adalah kehendak dari yang Maha Suci
(Na) Nur candra, gaib candra, warsitaning candara – pengharapan manusia hanya selalu ke sinar Illahi
(Ca) Cipta wening, cipta mandulu, cipta dadi – arah dan tujuan pada Yang Maha Tunggal
(Ra)Rasaingsun handulusih – rasa cinta sejati muncul dari cinta kasih nurani
(Ka) Karsaningsun memayuhayuning bawana – hasrat diarahkan untuk kesajeteraan alam
(Da) Dumadining dzat kang tanpa winangenan – menerima hidup apa adanya
(Ta) Tatas, tutus, titis, titi lan wibawa – mendasar, totalitas, satu visi, ketelitian dalam memandang hidup
(Sa) Sifat ingsun handulu sifatullah – membentuk kasih sayang seperti kasih Tuhan
(Wa) Wujud hana tan kena kinira – ilmu manusia hanya terbatas namun implikasinya bisa tanpa batas
(La) Lir handaya paseban jati – mengalirkan hidup semata pada tuntunan Illahi
(Pa) Papan kang tanpa kiblat – Hakekat Allah yang ada disegala arah
(Dha) Dhuwur wekasane endek wiwitane – Untuk bisa diatas tentu dimulai dari dasar
(Ja)Jumbuhing kawula lan Gusti – Selalu berusaha menyatu memahami kehendak-Nya
(Ya) Yakin marang samubarang tumindak kang dumadi – yakin atas titah/kodrat Illahi
(Nya) Nyata tanpa mata, ngerti tanpa diuruki – memahami kodrat kehidupan
(Ma) Madep mantep manembah mring Ilahi – yakin/mantap dalam menyembah Ilahi
(Ga) Guru sejati sing muruki – belajar pada guru nurani
(Ba)Bayu sejati kang andalani – menyelaraskan diri pada gerak alam
(Tha) Tukul saka niat – sesuatu harus dimulai dan tumbuh dari niatan
(Nga) Ngracut busananing manungso – melepaskan egoisme pribadi manusia
Riau Putra Wah muantap tenan iki pelajarane....
Muhammad Khoirul Anam kisah ajisaka: wikipedia...indon...

ha na ca ra ka Dikisahkanlah tentang dua orang abdi yang setia. da ta sa wa la Keduanya terlibat perselisihan dan akhirnya berkelahi. pa da ja ya nya Mereka sama-sama kuat dan tangguh ma ga ba tha nga Akhirnya kedua abdi itu pun tewas bersamaAksara Jawa ha-na-ca-ra- ka mewakili spiritualitas orang Jawa yang terdalam: yaitu kerinduannya akan harmoni dan ketakutannya akan segala sesuatu yang dapat memecah-belah harmoni. Konon aksara Jawa ini diciptakan oleh Ajisaka untuk mengenang kedua abdinya yang setia.Dikisahkan Ajisaka hendak pergi mengembara, dan ia berpesan pada seorang abdinya yang setia agar menjaga keris pusakanya dan mewanti-wanti: janganlah memberikan keris itu pada orang lain, kecuali dirinya sendiri: Ajisaka. Setelah sekian lama mengembara, di negeri perantauan, Ajisaka teringat akan pusaka yang ia tinggalkan di tanah kelahirannya. Maka ia pun mengutus seorang abdinya yang lain, yang juga setia, agar dia pulang dan mengambil keris pusaka itu di tanah leluhur. Kepada abdi yang setia ini dia mewanti-wanti: jangan sekali-kali kembali ke hadapannya kecuali membawa keris pusakanya. Ironisnya, kedua abdi yang sama-sama setia dan militan itu, akhirnya harus berkelahi dan tewas bersama: hanya karena tidak ada dialog di antara mereka padahal sebenarnya keduanya mengemban misi yang sama: yaitu memegang teguh amanat junjungannya.
Fatonah Abdghoni Waah iku erti siji2...tuntas tas...hehehe pencerahan sing sakbenere...
Mohdsupri Mael SENG gampang'ae Kang....rapayah ruwet2.....
Zailan Simpang Rengam peehhh....iki tenan-tenan iki...aku arek jikok master boso jowo...
Mulis Mulis Kok pinter ngudari we kang Muhammad Khoirol Anam paguron padepokan endi kang.
Muhammad Khoirul Anam seng tak maksudne upload gambar kuwi,gambar kuwi dadi panduan kanggo nulis aksara jawa....seng koyo thailand kuwi....so nek arep nulis (kelab yok ngomong jowo) yo kari gabung2ne huruf2 kuwi dadi 
Muhammad Khoirul Anam Mulis Mulis: mbahku wong jowo indon.....
Muhammad Khoirul Anam aksara jawa ki kudu dilestarikne.....ben ra ilang.....warisane moyang kito....
Mulis Mulis Soale aku wong jowo indon akupon ora reti sejatine huruf opo maksute. cma tulisane aku pham .
Maulana Pechat Nie tulisan jawe ke..
Muhammad Khoirul Anam Maulana Pechat: iye.....dari zaman kerajaan majapahit......
Muhammad Khoirul Anam Mulis Mulis: ladalah kang......saiki ngerti to maksudte....
Maulana Pechat Peyuhhh....saiki baru ak tau eneng tulisan nea jowo...hahahahaha
Mulis Mulis Wah aku kumpul wong tuwek2 biyen ora nate cerito maksute . cuma sekolah bhasa daerah biyen di ajari tapi ora paring opo maksudte.
Jogo Boyo Kang khoirul lan kang zailan....we mengko critane dowoooooooo banget lo.......
Muhammad Khoirul Anam contoh.....jenengku....nek ra salah....hehehe



Muhammad Khoirul Anam Mulis Mulis: owh....kok iso yo.....

Jogo Boyo: hehehe
Hariss Sutejo bljar mneh,,byen g iso saiki es lli,,,
Sumber: https://www.facebook.com/photo.php.
IN SYAA ALLAH, AKAN DITAMBAH DARI MASA KE SEMASA

Contoh Bertanya berserta jawapannya

SOALAN  wes mangan?  =  sudah makan?              JAWAPAN wes  =  sudah
                  manggon d?    =  engkau tinggal di mana?                           Ipoh       
                  kapan sampey?  =  bila sampai?                                     mau  =  tadi
                  wes rampong?  =  sudah siap?                                        wes  =  sudah   

mau aku lungo ngomahmu, tapi kuwea ora ono nang ngomah, kuwea mareng di?
tadi aku pergi rumah engkau, tapi engkau tidak ada di rumah, engkau ke mana?

mau kuwea te'ko n

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://peceq.blogspot.com/2018/11/imbas-8669.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Throwback 13 Band Femes Ini Imbas Kembali Zaman Muda Mudi Korang Tahun 90an

Throwback 13 Band Femes Ini Imbas Kembali Zaman Muda Mudi Korang Tahun 90an

papar berkaitan - pada 11/11/2018 - jumlah : 1207 hits
Zaman 90an boleh dikatakan zaman yang paling gemilang bagi industri muzik Malaysia sebab kita berjaya lahirkan banyak penyanyi hebat macam Datuk Seri Siti Nurhaliza Datuk Sheila Majid Ning Baizura Anuar Zain dan Ziana Zain Selain dari penya...
Majlis Sanding Patut Jadi Hari Terindah Menjadi Hari Penuh Tangisan Ketakutan Fazley Imbas Kenangan Pedih 13 Tahun Lalu

Majlis Sanding Patut Jadi Hari Terindah Menjadi Hari Penuh Tangisan Ketakutan Fazley Imbas Kenangan Pedih 13 Tahun Lalu

papar berkaitan - pada 21/11/2018 - jumlah : 273 hits
Majlis Sanding Patut Jadi Hari Terindah Menjadi Hari Penuh Tangisan Ketakutan Fazley Imbas Kenangan Pedih 13 Tahun Lalu Majlis Sanding Patut Jadi Hari Terindah Menjadi Hari Penuh Tangisan Ketakutan Fazley Imbas Kenangan Pedih 13 Tahun Lalu
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Beli Rak Rempah 3 Tingkat



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City