Ilmu Syariat Tarikat Hakikat Makrifat



Masalah Syariat, Tariqat, Haqiqat dan Makrifat adalah bidang-bidang atau cabang ilmu yang sangat khusus dan amat berbeza disegi pendekatan dan sumber perantara ilmu itu.

Pertelingkahan antara Ulama Haqiqat dan Ulama Syariat telah berlaku sejak dulu lagi. Mereka sebenarnya “betul” dalam bidang masing-masing. Sebagaimana berlaku antara Nabi Musa AS dan Nabi Khidir AS. Nabi Musa AS, walaupun seorang Nabi, beliau tidak mempunyai Makrifat. Jadi beliau menghukum sesuatu kejadian berdasarkan ilmu Syariat yang beliau tahu. Nabi Khidir AS pula dikurniakan Allah ilmu Makrifat, jadi beliau menghukum sesuatu mengikut ilmunya. 
Jadi dalam perjalanan bersama-sama Nabi Musa AS, Nabi Khidir AS telah membunuh seorang budak, membangun semula rumah yang telah hampir musnah dan mengapak kapal yang beliau tumpangi. Perbuatan ini amat bersalahan dengan Syariat Nabi Musa AS. Kerana tidak sabar, Nabi Musa AS menegur perbuatan Nabi Khidir AS. Dengan itu mereka terpaksa berpisah sebagaimana perjanjian yang telah dibuat sebelum perjalanan. Nabi Khidir AS berbuat demikian kerana pada pandangan Makrifatnya, budak itu mesti dibunuh kerana ia bakal menjadi anak yang nakal, sedangkan ibu/bapanya orang yang soleh. Di bawah bangunan lama terdapat harta anak yatim yang belum dewasa. Dalam perjalanan dengan kapal, Nabi Khidir AS merosakkan sedikit kapal yang ditumpanginya supaya tidak dirampas oleh raja yang zalim di pelabuhan yang mereka akan singgah. Raja ini akan merampas kapal-kapal yang baik.

Dalam hal ini Nabi Musa AS betul dengan ilmunya dan Nabi Khidir AS betul dengan ilmunya.

Seperti juga berlaku pada Halaj, seorang wali Allah. Ia dihukum bunuh kerana dikatakan mengaku dirinya Allah dengan berkata `Ana Al-Haq’. Pada pandangan Feqah (ilmu syariat) beliau telah bersalah dan perlu dihukum bunuh. Setelah kepalanya dipancung, darah tersembur dan membentuk perkataan “La ila ha illa llah” dipermukaan tanah. Dalam hal ini, ahli Syariat yang menghukum tidak bersalah dan Halaj juga tidak bersalah. Halaj berkata demikian kerana terlalu "Zauk” atau telah fana didalam kewujudan Allah SWT.

Sumber hukum untuk masyarakat umum dalam Islam mestilah berlandaskan Syariat. Ini adalah untuk menjadikan hukum Islam bersistematik sebagaimana diamalkan oleh Rasulullah SAW.

Laduni dan Kasyaf sebenarnya bukan ilmu. Ia merupakan cara ilmu itu disampaikan. Laduni bermaksud Allah memasukkan terus maklumat berkenaan sesuatu perkara kedalam pengetahuan orang itu. Tidak melalui pendengaran atau penglihatan. Dengan perkataan lain tidak ada guru.

Kasyaf pula bermaksud keupayaan seseorang itu melihat perkara-perkara yang ghaib pada mata kasar. Pandangan kasyaf ialah pandangan menggunakan mata basir (mata batin atau mata ruhani). Kalau mata kasar menggunakan cahaya (cahaya matahari atau lampu) untuk melihat, mata basir menggunakan “nur” untuk melihat. Kekuatan mata basir berbeza-beza. Paling rendah boleh melihat dimensi jin (dan syaitan). Peringkat lebih tinggi boleh melihat dimensi malaikat (alam malakut), kemudian dimensi roh. Paling tinggi ialah dimensi ketuhanan (Alam Lahut).

Jadi ilmu-ilmu ini walaupun sumbernya Allah SWT, tetapi melalui cara yang berbeza. Sesuai dengan Ilmu Syariat yang bersifat zahir dan membicara perkara-perkara yang zahir semata-mata, maka cara penyampaiannya juga menggunakan peralatan zahir, seperti guru zahir, kitab-kitab yang bersumberkan Quran dan Hadith Rasulullah SAW.

Tariqat ialah jalan atau cara-cara untuk mempertingkatkan IMAN, TAQWA dan seterusnya mendapatkan keredhaan Allah SWT. Jadi, untuk mendapatkan keredhaan Allah, mestilah menggunakan jalan atau peraturan yang diredhai Allah. Apabila sesorang pengamal tariqat beramal bersungguh-sungguh dengan ikhlas dibawah panduan seorang guru yang murshid, darjat IMAN dan TQWAnya meningkat dari sehari-kesehari. Hasil dari peningkatan ini, “dirinya” yang di dalam diri zahir, atau rohnya, menjadi bertambah kuat dan sehat. Mata basirnya semakin terang sehingga pada suatu masa, cukup kuat sehingga boleh melihat alam ghaib atau kasyaf. Setelah kasyaf dan sudah melihat dimensi-dimensi yang dijelaskan tadi, IMANnya meningkat dari ILMU YAKIN kepada AINUL YAKIN. Kalau dahulu murid itu yakin adanya alam ghaib kerana percaya kepada ilmu syariat yang dipelajari. Tetapi sekarang ini telah melihat sendiri adanya alam ghaib tersebut. Naiklah darjat menjadi AINUL YAKIN (Ain bermakna mata).

Kemudian Allah membuka lagi lautan ilmu (maklumat) berkenaan dengan Rahsia Allah kepada murid ini melalui guru-guru ghaib yang terdiri daripada Wali-wali Allah atau Allah SWT memberi terus melalui Laduni. IMAN murid tadi meningkat lagi sehingga HAQQUL YAKIN. Iaitu yakin sebenarnya-benar yakin. Inilah darjat yakin para Nabi-nabi.

Setelah mengetahui rahsia-rahsia kejadian alam ini, maka dikatakan murid tadi telah mendapat HAQIQAT. Ia itu mengtahui kejadian makhluk Allah disegi zahirnya dan ghaibnya (batinnya). Setelah mendapat HAQIQAT, seterusnya murid tadi dengan kurniaNYA, mungkin akan ditambah lagi ILMUnya sehingga mengenal KHALIQ, Yang Maha Pencipta iatu ALLAH YANG MAHA PERKASA. Inillah dikatakan telah mendapat MAKRIFAT. Ia itu mengenal ALLAH sebagaimana ALLAH sendiri memberi tahu diriNYA.

Jadi sebagai kesimpulan, Tariqat itu masih berbetuk syariat kerana ia ilmu zahir. Hasil dari amalan tariqat, seseorang itu dikurniakan Haqiqat dan Makrifat.

Guru murshid ialah guru yang telah mendapat sekurang-kurangnya peringkat Haqiqat kalaupun tidak mendapat Makrifat.

Jadi kesimpulanya, kalau kita bukan ahlinya, tak payahlah jadi macam orang buta yang cuba menceritakan bentuk seekor gajah. Orang buta yang pegang belalai tentu mengatakan gajah itu seperti ular. Orang buta yang pegang kaki, kata gajah macam tiang, begitulah seterunya.

Berkenaan dengan bagaimana nak membezakan sama ada sumber ilham atau guru ghaib itu yang haq (wali-wali misalnya) atau bathil (syaitan). Ini perkara senang. Guru yang murshid akan dapat membantu muridnya. Guru murshid melihat dengan mata bashir dan dapat mengenal siapa sebenarnya yang datang. Syaitan memang pandai berupa, tetapi mata bashir lebih tajam. Syaitan itu boleh dibunuh.

Kalau berbicara masalah Tariqat, tak payahlah tanya mana hadis atau nasnya. Lihatlah siapa yang mengajar dan siapa muridnya. Mana salasilahnya. Tariqat yang betul jelas. Tariqat yang salah pun jelas. Kalau amalan Tariqat tersebut bersalahan dengan Syariat, jangan ragu lagi. Pasti salah. Seperti sembahyang tanpa kelakuan atau sembahyang niat atau dipanggil juga sembahyang batin, tentu salah kerana sembahyang mesti ada ketiga, niat, berkata-kata dan kelakuan. Kalau tidak menjaga aurat, bercampur laki-laki dan perempuan juga salah.

Bahkan, semakin tinggi seseorang itu dalam perjalanannya menuju keredhaan Ilahi, semakin banyak dia bersembahyang. Sebagaimana yang ditunjukkan oleh Rasulullah SAW. Kalau semakin tidak sembahyang, sahlah syaitan atau ketua syaitan iaitu Iblislah gurunya.

Sebagai kesimpulan, kalau kita bermaksud untuk menjadi orang yang diredhai Allah SWT MESTI belajar dan amal Tariqat. Seseorang yang mengamal Tariqat telah tahu dengan yakin sama ada segala amalannya diterima atau tidak oleh Allah SWT sebelum ia meninggal dunia lagi. Ia masih boleh betulkan sebelum mengadap Ilahi. Bahkan mereka ini mungkin dilantik menjadi Wali-Wali Allah SWT.

Orang syariat hanya mendapat tahu sama ada Allah SWT redha atau tidak setelah mereka mati. Ini sudah terlambat kalau terdapat kesilapan dalam amalan sehingga tidak diterima Allah SWT.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://lautan-biru.blogspot.com/2020/07/ilmu-syariat-tarikat-hakikat-makrifat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mitos Tuala Wanita Kotor Rupa Rupanya Ramai Tak Faham Pasal Ilmu Kebersihan Paling Penting Ini

Mitos Tuala Wanita Kotor Rupa Rupanya Ramai Tak Faham Pasal Ilmu Kebersihan Paling Penting Ini

papar berkaitan - pada 10/7/2020 - jumlah : 222 hits
Sedari sejak dulu lagi isu buang tuala wanita dah timbul dan rata rata wanita masih lagi mempunyai pemahaman bahawa ia wajib dibasuh sebelum dibuang Kalau darah tak dibasuh kononnya nanti akan dijilat syaitan atau jin Betul ke Sebelum kepal...
Kepentingan Belajar Ilmu Parenting Sebelum Berkahwin

Kepentingan Belajar Ilmu Parenting Sebelum Berkahwin

papar berkaitan - pada 9/7/2020 - jumlah : 378 hits
Kepentingan Belajar Ilmu Parenting Sebelum BerkahwinAku sejenis suka lepak dekat Twitter berjam jam untuk baca isu dan juga persoalan persoalan anak muda dekat sana Memandangkan aku dah semakin menghampiri umur 35 tahun agak terlewat juga a...
Heboh Pesepeda Berbaju Seksi Keliling Banda Aceh Langgar Syariat Islam

Heboh Pesepeda Berbaju Seksi Keliling Banda Aceh Langgar Syariat Islam

papar berkaitan - pada 7/7/2020 - jumlah : 407 hits
Sekelompok klub pesepeda perempuan tak mengenakan hijab dan berbaju ketat sontak membuat heboh pengguna sosial media di Banda Aceh Ragam foto dan video beredar di sosmed sekitar 10 wanita bergowes ria mengelilingi Kota Banda Aceh dengan pak...
Dengan Ilmu Itu

Dengan Ilmu Itu

papar berkaitan - pada 14/7/2020 - jumlah : 208 hits
Assalammualaikum wbtDENGAN ILMU ITUDengan ilmu itu boleh buat orang lebih takut padaNya Lebih rasa kerdil Lebih rendah hati dan rendah diri Namun boleh jadi juga dengan adanya ilmu boleh membuat manusia menjadi apa yang tidak sepatutnya Sek...
Perkembangan Ilmu Sihir

Perkembangan Ilmu Sihir

papar berkaitan - pada 15/7/2020 - jumlah : 276 hits
QS AL BAQARAH 102Catatan Kecil Dr Mura Tentang asal usul perkembangan ilmu sihir Dan mereka mengikuti apa yang dibaca oleh setan setan pada masa kerajaan Sulaiman Sulaiman itu tidak kafir tetapi setan setan itulah yang kafir mereka mengajar...
Semua Nak Jadi Ibu Ayah Yang Baik Cuma Ilmu Parenting Ni Kita Terlupa

Semua Nak Jadi Ibu Ayah Yang Baik Cuma Ilmu Parenting Ni Kita Terlupa

papar berkaitan - pada 21/7/2020 - jumlah : 246 hits
Bukan mudah menjadi ibu bapa Apatah lagi untuk menjadi ibu bapa yang baik dan cemerlang Ia bukan sesuatu yang boleh dicapai tanpa sebarang usaha Untuk menjadi ibu bapa hebat menuntut kita mencari ilmu dan melakukan banyak pengorbanan Bermul...
Hukum Belajar Ilmu Agama Di Internet

Hukum Belajar Ilmu Agama Di Internet

papar berkaitan - pada 20/7/2020 - jumlah : 321 hits
Adakah apabila kita mendapat satu maklumat ilmu agama di dalam internet kita sudah boleh mengajar orang lain kerana saya lihat sekarang ramai yang bertindak seperti itu Hukum Belajar Ilmu Agama Di InternetCredit Pic Bagaimana hendak sesuaik...
Ilmu Di Hutan

Ilmu Di Hutan

papar berkaitan - pada 19/7/2020 - jumlah : 397 hits
ILMU HUTAN 1 Lumut Taik Kera Kalau kita jalan diwaktu malam terutama di hutan padat dekat dgn air terjun atau sungai bila kita jalan dalam gelap kita akan nampak ada benda2 bercahaya warna hijau ala2 benda yg pendarcahaya Benda yg bercahaya...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Mushroom Jellyfish House By Ttdesign Vn In Tan Hiep Vietnam

Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi

Keyakinan