Ikuti Liku Perjalanan Sabahan Yang Baru Kembali Dari Jepun Untuk Self Quarantine Berjalan Kaki Dari Kk Ke Kota Marudu


Netizen mengatakan ada Semangat Hachiko yang dibawa dari Jepun yang membawa kepada penemuuan Sang Anjing yang menjadi teman setia sepanjang perjalanan beliau dari KK. Yang lebih menarik lagi setiap pertolongan yang diberikan beliau tolak agar tidak membuat kontak rapat sepanjang perjalan beliau untuk balik ke kgnya di Kg Mangaris Kota Marudu untuk self Quantine di Pondok Kebun kampungnya. Ikuti Liku sepanjang perjalanan Sabahan yang baru kembali dari Jepun untuk Self-quarantine berjalan kaki dari KK ke Kota Marudu!

SELF QUARANTINE, LITTLE HACHIKO & LONG WALKING DISTANCE Perintah Kawalan Pergerakan yang dikuatkuasakan oleh Kerajaan Malaysia mengkehendaki semua lapisan rakyat Malaysia diminta untuk "Stay Home"dalam menangani Pandemik Covid-19, lebih-lebih lagi terutama bagi mereka yang baru balik dari luar negara secara jelas perlu "Self Quarantine" dalam tempoh 14 hari secara sukarela.


Namun baru-baru ini, ada seorang individu yang VIRAL kerana berjalan kaki dari KKIA (Kota Kinabalu International Airport) menuju ke Kg Mangaris 2, Kota Marudu Sabah ketika Perintah Kawalan dikuatkuasakan, beliau baru sampai dari OSAKA JAPAN-KLIA-KKIA. Jarak perjalanan menuju ke Kg Mangaris lebih kurang 120Km sama seperti jalan kaki dari Kuala Lumpur-Pekan Bidor Perak, tapi jalan tidak sama macam di KL ya.

Disebalik kisah beliau jalan kaki yang sangat jauh, ada cerita yang menarik di sepanjang perjalanannya. Memandangkan saya sendiri dari Kota Belud, saya cukup faham dengan keadaan jalan raya yang dilaluinya. Sedikit informasi: Masa Pemanduan kereta
Kota Kinabalu - Kota Belud =1Jam 20 Minit (90-100kmj)
Kota Kinabalu - Kg Mangaris = 2Jam 30 Minit (100kmj).
===============================================

APA YANG SANGAT MENARIK ??

Selepas membaca posting VIRAL berkenaan individu tersebut, saya sangat berbesar hati menelefon beliau lebih kurang 2 jam menemubual kronologi sepanjang kisah beliau jalan kaki.
Saya juga sempat bertanya selok belok cerita sebelum dia menaiki pesawat di Osaka Airport. Dia berkerja dalam bidang Automotif di Jepun.

KRONOLOGY-menurut Temubual Telefon bersama Alixson Awandoh


*****
23 MARCH:
"Penerbangan dari Haneda Airport Tokyo-KLIA telah dibatalkan, terpaksa perlu berpindah ke Airport lain yang menawarkan penerbangan ke KLIA.



Flight Ticket "burn"terpaksa membeli flight ticket baru menuju ke Osaka Airport dan seterusnya beli flight ticket ke KLIA.


Semasa berada di Shibuya Tokyo saya sempat mengambil gambar kenangan di Kuburan dan Monument Penghormatan Anjing Hachiko."

 
Boleh check dia punya gambar selfie.

 





*****
24 MARCH:
Ösaka Airport - KLIA


*****

25 MARCH :
KLIA - KKIA (KOTA KINABALU INTERNATIONAL AIRPORT)
"Saya sempat memberitahu kepada pihak keluarga di kampung yang saya suda sampai Sabah, Abang saya memberitahu yang dia akan menjemput saya di KK, tapi saya menolak kerana saya kena "quarantine myself" atau minta kena Quarantine dengan Hospital Queen Elizabeth".

*****
26 MARCH
10AM - 4PM "Saya datang meminta saringan Covid-19 di Hospital Queen Elizabeth, selepas diperiksa oleh Doktor, saya tidak mempunyai sebarang Gejala Jangkitan Virus, oleh sebab saya sedar yang saya dari LUAR NEGARA dan perlu "Self Quarantine" saya meminta kepada Pihak Hospital supaya saya ditempatkan di WAD quarantine sementara tetapi Pihak Hospital menolak kerana "space"quarantine hospital sangat terhad, dan "condition" kamu tiada Gejala cuma perlu ikhtiar menjalani 14 hari self quarantine."

5PM
"menyedari hakikat tiada tempat untuk menginap di KK, saya mengambil keputusan Balik Kampung walaupun menyedari iyanya jauh. Sebelum bertolak, saya didatangi oleh 2 ekor Anjing, saya sempat bagi Anjing itu separuh dari makanan yang saya beli di Kantin Hospital.


6PM
"ketika berada di sekitar Kuburan Cina Kolombong, saya dihampiri oleh seekor Anjing, seperti Anjing itu sedang kelaparan, saya memberi sedikit makanan sambil bersiul, Anjing itu terus mesra dan mulai mengekori saya"

7PM
"Sekitar Pekan Inanam, saya ditahan oleh Pihak Polis, mereka menyiasat saya dari mana dan kemana arah tujuan, Pihak Polis mahu menolong saya hantar tetapi saya menolak kerana saya perlu "self Quarantine" dan ada seekor Anjing yang baru menjadi kawan setia menemani perjalanan, saya tidak mahu meninggalkannya'. "Saya berterima kasih kepada Pihak Polis tadi kerana memberi saya Air Minuman dan Sedikit Biskut.

10PM
"Sekitar Pekan Telipok, saya terlalu letih, saya mencari kotak alas untuk tidur sementara dan mencari kawasan yang bercahaya, akan tetapi Anjing yang mengekori saya menggigit dan menarik-narik seluar saya, terpaksa saya bangun dan meneruskan perjalanan.

11.30PM
"saya ditahan oleh sekatan Jalan Raya (Polis & Tentera) mereka sudah sedia maklum oleh kehadiran saya mungkin kerana Pihak Polis yang menahan saya di Inanam memaklumkan mereka, mereka sempat mengambil gambar saya kerana jalan kaki tengah malam sambil diekori oleh Anjing""Sekali lagi Pihak (Polis & Tentera) memberi saya air minum dan sedikit makanan.""Terima Kasih kepada mereka.

*****
27MARCH

1AM
"sekitar Round About masuk Pekan Tuaran, kaki sudah terlalu lenguh dan sangat penat, saya cuba tidur sekejap dan memberi Anjing makan, tetapi Anjing cuba mengigit dan menarik narik seluar saya, tidur dalam 10-15 minit terus meneruskan perjalanan. Cas Handphone suda habis, Jalan Tuaran sangat gelap, perjalanan harus diteruskan"

5AM
"saya Sampai di Pekan Tenghilan, singgah tidur di Bus Stop, Anjing yang setia menemani pun suda kepenatan, jadi Anjing tidur dibawah kerusi Bus Stop"

8AM
"bangun Meneruskan perjalanan"

10AM
"Singgah sekejap di Gerai Sinalau Bakas, saya check2 sekejap manatau ada air minuman disitu, nasib baik saya nampak ada sebotol air minuman""singgah berehat sambung tidur sekejap sambil bagi minum tu Anjing"

2PM
"Cuaca betul2 sangat panas, melanjutkan perjalanan"

4PM
"Singgah di Gerai area Kelawat, beli Sardine dan biskut mengisi perut lapar dan bagi Anjing makan, sambil dimana ada tempat berteduh sepanjang perjalanan berehat seketika"

6PM
"saya guna SHORTCUT jalan baru tembus ke Taun Gusi, Singgah di Gerai yang masih buka membeli Sardine lebih utk Anjing"
"Cuaca Mendung sudah mulai hujan"

7.30PM
"saya basah kuyup sampai di gerai dekat simpang 3 berdekatan SMK Taun Gusi, oleh sebab hujan dan gelap saya tidur didepan gerai siring jalan"

*****
28MARCH

8AM
"Memulai perjalanan seterusnya, ada orang Bajau Samah yang menyedari yang saya berjalan kaki, dia mahu menghulurkan bantuan, tetapi saya menolak kerana jika saya menaiki lorinya, terpaksa saya perlu bawa Anjing bersama saya."

11AM
"Sekitar menghampiri Kawang Kawang selepas Kg Keguraan Kota Belud, saya ternampak kelibat abang saya menaiki lori contractor, saya cuba melambai mereka, mereka membalas lambaian tangan saya, tetapi tidak berhenti, mungkin mereka tidak dapat cam sebab saya pakai penutup kepala."
"nasib baik leader tempat kerja mereka mengecam muka saya, jadi dia yang memberitahu abang saya yang saya adik dia"
"Dari Kelawat Abang saya berpatah balik mahu hantar saya balik sampai di Kampung, tapi saya menolak, kerana saya masih tidak boleh menaiki kereta bersama.

12PM
"saya meminta pertolongan daripada anak buah saya untuk menghantar kenderaan ke Kawang Kawang dan saya mahu drive sendirian dan mengangkut sendiri Anjing bersama saya sampai di Kampung""seterusnya Anak Buah saya dihantar oleh Abang saya.
(Nissan Vanette)."ayat pertama luar dari mulut saya ketika bertemu abang saya "SAYA SANGAT LAPAR

2PM
"Saya sampai di Kg Mangaris, terus membuat keputusan menginap di Pondok Kebun bersama Anjing yang setia menemani sepanjang perjalanan saya dari KK"


-----------------------------------------------------------------
Sekian Kronology menurut temubual saya bersama Mr Alixson Awandoh, dan untuk setakat ini beliau masih berada di Pondok Kebun bersama Anjingnya menjalani quarantine selama 14 hari. Jalan kaki yang sangat jauh, bersama seekor Anjing yang jinak yang setia sungguhpun baru dijumpai adalah sesuatu yang jarang kita temui,,Limited Edition


Kita Ucapkan TERIMA KASIH kepada Pihak Polis dan Tentera yang membantu memberi sumbangan kepada beliau sepanjang perjalanan, dan juga saya sendiri ucapkan GOOD BOY kepada Anjingnya yang setia, dan THUMBS UP kepada Mr Alixson Awandoh kerana berjaya melalui situasi sukar.

Sumber:Deon Anthony.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sabahup2date.blogspot.com/2020/04/ikuti-liku-perjalanan-sabahan-yang-baru.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Babinsa Di Ibu Kota Baru Relakan Sebagian Gaji Untuk Bantu Odp

Babinsa Di Ibu Kota Baru Relakan Sebagian Gaji Untuk Bantu Odp

papar berkaitan - pada 8/4/2020 - jumlah : 148 hits
Iya benar kemarin saya menerima paket bahan makanan dari Pak Babinsa berupa satu karung beras satu dus mie instan dan satu piring telur ayam ujar Rusmiati salah seorang warga Desa Api Api Selasa
Buruk Kini China Kembali Diserang Wabah Baru Virus Super Infeksi Baru

Buruk Kini China Kembali Diserang Wabah Baru Virus Super Infeksi Baru

papar berkaitan - pada 8/4/2020 - jumlah : 190 hits
Beberapa waktu lalu China mengumumkan bahwa negaranya sedikit lega setelah wabah virus corona mulai mereda Beberapa kota di Hubei termasuk Wuhan berangsur sudah mulai kembali normal dan dibuka dari lockdown Namun hanya beberapa waktu setela...
Baru Bebas Asimilasi Corona Napi Di Jawa Timur Kembali Curi Motor

Baru Bebas Asimilasi Corona Napi Di Jawa Timur Kembali Curi Motor

papar berkaitan - pada 7/4/2020 - jumlah : 201 hits
Seorang pria yang beraksi mencuri sepeda motor babak belur dihajar warga di Kecamatan Wlingi Kabupaten Blitar Jawa Timur Ternyata pria tersebut baru saja keluar penjara setelah mendapat program asimilasi akibat wabah corona atau COVID 19 Pe...
Menteri Basuki Nasib Proyek Ibu Kota Baru Di Tangan Presiden Jokowi

Menteri Basuki Nasib Proyek Ibu Kota Baru Di Tangan Presiden Jokowi

papar berkaitan - pada 8/4/2020 - jumlah : 159 hits
Menteri Basuki menyampaikan Kementerian PUPR pada tahun ini belum mengalokasikan anggaran untuk proyek IKN di Kalimantan Timur tersebut Dalam Daftar Isian Pelaksanaan Anggaran 2020 di Kementerian PUPR tidak ada kegiatan khusus untuk proyek ...
Baru Tiba Dari Luar Negara Lelaki Kongsi Tempat Kuarantin Sementara Berkatil Kadbod Di Lapangan Terbang Jepun

Baru Tiba Dari Luar Negara Lelaki Kongsi Tempat Kuarantin Sementara Berkatil Kadbod Di Lapangan Terbang Jepun

papar berkaitan - pada 11/4/2020 - jumlah : 374 hits
Rakyat Malaysia yang dibawa pulang dari luar negara akan dikuarantin bagi membendung penularan wabak COVID 19 Kementerian Kesihatan Malaysia sebelum ini memberitahu setiap pusat kuarantin yang disediakan disertakan dengan keperluan asas yan...
Incredible Journey Sabah Man Walks 120km Home To Kota Marudu After Returning From Japan Picks Up Dog Along The Way

Incredible Journey Sabah Man Walks 120km Home To Kota Marudu After Returning From Japan Picks Up Dog Along The Way

papar berkaitan - pada 8/4/2020 - jumlah : 229 hits
KOTA KINABALU The story of a man walking three days from here to his hometown of Kota Marudu with a dog as his companion is getting much attention from internet users The man identified as Alixson Mangundok 34 had just returned from Japan w...
Bikin Geleng Kepala Baru Keluar Penjara Karena Corona 2 Jambret Di Lamongan Kembali Beraksi

Bikin Geleng Kepala Baru Keluar Penjara Karena Corona 2 Jambret Di Lamongan Kembali Beraksi

papar berkaitan - pada 12/4/2020 - jumlah : 191 hits
Entah apa yang ada dalam pikiran 2 jambret ini Baru saja dikeluarkan dari penjara karena program asimilasi corona malah langsung membuat ulah yang bikin geleng geleng kepala Mereka berdua langsung kembali menjambret lagi Tim Anti Bandit Pol...
Baru Beberapa Hari Bebas Penjara Sederet Napi Kembali Berulah Mulai Dari Mencuri Sampai Jual Ganja

Baru Beberapa Hari Bebas Penjara Sederet Napi Kembali Berulah Mulai Dari Mencuri Sampai Jual Ganja

papar berkaitan - pada 12/4/2020 - jumlah : 266 hits
Baru sebentar menghirup udara segar para napi ini harus kembali meringkuk di sel tahanan karena tindakan kriminal yang mereka lakukan
Misteri Sekeluarga Berjalan Dengan Mengunakan Kaki Dan Tangan Ini Puncanya

Misteri Sekeluarga Berjalan Dengan Mengunakan Kaki Dan Tangan Ini Puncanya

papar berkaitan - pada 2/4/2020 - jumlah : 163 hits
Khalifah Media Networks Sewajarnya manusia berjalan dengan dua kaki atau disebut dengan istilah bipedal Namun ternyata ada sebuah keluarga di Turki yang semua anggotanya berjalan dengan tangan dan kaki ataupun dengan kata lain merangkak MIs...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Effective Market Research On A Budget

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


True Wallet Live22 Top 53 By Nellie Live22slot Fun 29 Jun 2024

Konfflik Irael Iran 3 Suasana Terkini

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Bercakap Dengan Jun

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

Don T Dim Your Dreams Let Integrity Electrical Illuminate Your Vision