Ikan Bawal Masak Sweet Sour Dan Pahala Membaca Al Quran




Agak terkejut mendengar berita kemangkatan anakanda Sultan Brunei, Pengiran Muda Haji Abdul Azim pada 24 Oktober 2020 di usia yang masih muda. Mungkin sebab saya tidak pernah mendengar yang almarhum sakit, cuma perasan jarang ada dalam majlis majlis diraja Brunei. Namun kita yang masih hidup, masih ada peluang untuk berbuat kebaikan. Muda tidak semesti lama lagi mati, kaya juga bukan boleh melambatkan kematian. 
Hari ini saya ingin kongsikan petikan pilihan dari buku yang saya baca iaitu Perjalanan Ku Bersama Al Quran. Seperti mana kita tahu setiap huruf al Quran yang kita baca, kita akan dapat pahala. 
Hadis Riwayat Tirmizi, sesiapa membaca satu huruf daripada kitab Alah, maka baginya satu kebaikan. Dan satu kebaikan itu bersamaan 10 kebaikan yang seumpamanya. Aku tidak maksudkan Alim Lam Mim itu satu huruf tapi Alif satu huruf, Lam satu huruf dan Min satu huruf. 
Bermakna membaca Alim Lam Mim kita mendapat 30 kebaikan dan ganjaran pahala. Cuba kita fikir, mencari pahala dengan berpuasa sunat, bertahajjud dan bersedekah tidak begitu mudah. Berapa hari kita berpuasa sunat dalam seminggu? Berapa banyak sedekah kita?
Namun dengan hanya membaca satu huruf daripada Al Quran dengan mudah kita mendapat pahala. Tapi sayangnya walaupun tawaran ini cukup istimewa, kebanyakan manusia tidak berminat. 
Kalau lah Allah menukar lahala jadi duit, sebagai jika baca ya sin, dapat 20 pahala yang kemudian Allah tukarkan menjadi 20 ganjaran ini kepada RM20, pasti ramai akan berebut rebut untuk menghafaz Al Quran kerana ianya sangat mudah. 
Tetapi tidak begitu, kerana Allah mahu memberi manusia pahala yang nilainya jauh lebih tinggi daripada wang. Tapi sayang kerana kebanyakan manusia tidak mengetahuinya. 
Jadi jom kita semua amalkan membaca Al Quran setiap hari. Jadikan ianya rutinn hidup kita dari sekarang selagi kita masih bernyawa supaya kita tidak menyesal. 

Ikan bawal sweet sour adalah lauk kegemaran Nana. Semasa dia masih menuntut di University Alexandria Mesir, setiap kali balik bercuti dia akan menghantar mesej supaya disediakan ikan bawal sweet sour. Sampai di rumah, nak terus makan katanya. 
Hari ni pun Nana dan Alain pergi shopping barang runcit di Giant. Ammar ditinggalkan dengan kami. Saya memesan supaya dibelikan ikan, bawang bawang dan sayuran. Bila dia nampak ada ikan bawal segar terus menghantar mesej supaya dimasak sweet sour sebagai lauk makan tengahari. 
Sebelum kita masuk bab resepi, jangan lupa klik butang follow di bawah dan juga klik iklan yang keluar di blog saya sebagai tanda sokongan. Terima kasih.
Jom layan resepi dan cara penyediaannya di bawah ini. Selamat mencuba... 

Ikan Bawal Sweet SourOleh: Azie Kitchen 
Bahan-bahan:2 ekor ikan bawal - lumur garam kunyit 2 sudu besar cili kisar ½ cawan sos tomato - 6-7 sudu besar2 sudu besar sos cili2 sudu besar sos ikan2 sudu besar gula atau secukupnyaGaram
Bahan kisar:½ biji bawang besar5 biji bawang merah5 ulas bawang putih 1-2 inci halia 
Bahan lain:1 biji tomato buah - hiris1 biji bawang besar - hiris1 biji cili capsicum - hirisDaun sup
Cara cara:Ikan dilumur garam dan serbuk kunyit. Sebelum digoreng, tabur tepung jagung rata rata dan goreng dalam minyak yang banyak sehingga garing. Angkat dan ketepikan.

Panaskan minyak dan tumis bahan kisar sehingga naik bau dan sedikit keperangan. Masukkan cili kisar dan tumis lagi sehingga cili masak. Masukkan air dan tumis lagi sehingga terbit minyak. Ulang beberapa kali. 
Selepas itu, masukkan pula sos tomato, sos cili, sos ikan, garam, gula dan sedikit air. Sesuaikan rasa dan kepekatan. 
Akhir sekali, masukkan bawang besar, buah tomato dan cili capsicum. Biarkan sehingga bawang layu. Tutup api.

Sebelum dihidangkan, tuang kuah sweet sour ke atas ikan dan hias dengan daun sup. 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.aziekitchen.com/2020/10/ikan-bawal-masak-sweet-sour-dan-pahala.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ini Sebabnya Jika Kita Membaca Surah Al Ikhlas Ia Menyamai Satu Pertiga Al Quran Allahukbar

Ini Sebabnya Jika Kita Membaca Surah Al Ikhlas Ia Menyamai Satu Pertiga Al Quran Allahukbar

papar berkaitan - pada 15/10/2020 - jumlah : 225 hits
Surah al Ikhlas Antara surah yang terpendek hanya mengandungi 4 ayat Namun manfaat dan pahalanya disisi Allah S W T sangatlah tinggi Sudah tentu anda tahu bahawa nilai pahala jika membaca 3 kali surah ini adalah bersamaan dengan anda membac...
Resipi Ikan Masak Halia

Resipi Ikan Masak Halia

papar berkaitan - pada 29/10/2020 - jumlah : 473 hits
Resipi Ikan Masak Halia Assalamualaikum salam sejahtera Hi korang Hari ni Murni nak berkongsi resipi ikan masak halia Makanan ni merupakan salah satu makan kegemaran Murni yang mana kalau Murni balik kampung mak Murni akan masakkan Actually...
Ikan Biji Nangka Masak Gulai Tumis Darat Yang Sangat Sedap

Ikan Biji Nangka Masak Gulai Tumis Darat Yang Sangat Sedap

papar berkaitan - pada 21/10/2020 - jumlah : 506 hits
Assalamualaikum KEJADIAN hari Khamis lepas semasa Sk pergi ke rumah ibu Angah di Senai Ibu kata dia panaskan lauk lauk semalam di samping ada juga lauk baru Ada Sambal Telur Pindang Telur Pindang tu pulak ada dua versi iaitu telur ayam dan ...
Alfatihah Bakal Pengantin Pergi Ketika Membaca Al Quran

Alfatihah Bakal Pengantin Pergi Ketika Membaca Al Quran

papar berkaitan - pada 29/10/2020 - jumlah : 235 hits
SEORANG gadis menjadi bualan netizen apabila menghembvskan n4fas terakh1r sedang membaca Al Quran selepas menunaikan solat Subuh Khamis lalu Lebih memiIukan gadis itu yang dikenali sebagai Aisyah Bahar 22 itu dikatakan reb4h dan meninggaI d...
Resepi Asli Ikan Patin Masak Tempoyak Termeloh Pahang

Resepi Asli Ikan Patin Masak Tempoyak Termeloh Pahang

papar berkaitan - pada 14/10/2020 - jumlah : 338 hits
Resepi Asli Ikan Patin Masak Tempoyak Termeloh Pahang Assalamualaikum dan Selamat Malam Eh hujan hujan macam nih terasa pulak tekak ni nak makan Ikan Patin Masak Tempoyak bila terbayang perut This is a content summary only Visit my website ...
Resepi Ikan Pari Masak Lemak Cekur Ada Yang Suka Tak

Resepi Ikan Pari Masak Lemak Cekur Ada Yang Suka Tak

papar berkaitan - pada 17/10/2020 - jumlah : 638 hits
Resepi Ikan Pari Masak Lemak Cekur Ada Yang Suka Tak Ada yang pandai suka makan tak Boleh dijadikan lauk utk makan tengahari hari ini Haiihhh Lama dah tak makan ikan masak kencurrr Lauk cekur sedap sangat lagi pedas lagi kaww
Masak Tempoyak Ikan Patin Temerloh Gerenti Jadi

Masak Tempoyak Ikan Patin Temerloh Gerenti Jadi

papar berkaitan - pada 14/10/2020 - jumlah : 573 hits
Selamat menjalani perintah kawalan pergerakan bersyarat buat semua warga Selangor Kuala Lumpur Putrajaya dan Sabah Alhamdulillah untuk hari ini kami makan ringkas sahaja Semoga kekal tabah dan terus berada di rumah masing masing Hari ini sa...
Resepi Sotong Masak Kicap Pedas Kau Berapi Hehehe

Resepi Sotong Masak Kicap Pedas Kau Berapi Hehehe

papar berkaitan - pada 13/10/2020 - jumlah : 702 hits
hai assalammualaikum Resepi Sotong Masak Kicap Pedas Kau Berapi Nama resepi pun dasyat sangat kan hahaa Mana taknya selepas nad kawin dengan suami belajar makan pedas je Suami jenis suka makan pedas jadi kalau takda menu pedas tu macam peli...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Bantuan Kemanusiaan

Pemberian Sempena Perayaan Songkran 2024

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Musim Panas Ini 10 Petua Hilangkan Sakit Tekak Yang Korang Boleh Cuba

Tremendous Diary 4 17

Cari Makan Lepas Berbuka