Ibu Menyusu Jangan Hanya Obses Mengepam Fahami Kenapa Perlu Ada Stok Susu Ibu Keperluannya


Ibu yang menyusukan bayi, tentu mahu memberikan susu ibu secara eksklusif selama 6 bulan pertama dan diteruskan dengan makanan pelengkap sehingga dua tahun. Justeru, ramai yang teruja untuk mengepam susu/ memerah untuk menyediakan stok susu bagi bayi mereka.
Perkara ini amat baik tetapi adalah stok susu tersebut tidak dibazirkan? Bagi ibu yang berniat untuk menjadi ibu susuan, maka stok susu yang banyak memang tidak akan membazir kerana setiap titisan emas itu akan diminum oleh anak-anak susuan.
Namun, bagaimana bagi ibu-ibu yang hanya memerah untuk melihat stok yang banyak hingga berlebihan tetapi tidak digunakan kerana tiada keperluan dan suami pula tidak membenarkan mereka mengambil anak susuan. Ia sudah tentu dibazirkan.
Kaunselor Laktasi Puan Noorfazila Binti Abdul Rahman mengupas mengenai isu ini.
APA TUJUAN SEBENAR KITA SIMPAN SUSU PERAHAN? Kalau anda berniat kumpul stok beku banyak-banyak sebab nak jadi ibu susuan saya sokong 100% tapi kalau anda cukup kumpul banyak-banyak niat untuk stok anak sahaja, saya langsung tak setuju sebab baby bawah 6 bulan sepatutnya dibekalkan yg fresh lebih byk dr yg frozen! Lagi pun tempoh hayat susu paling lama digalakkan hanya 6 bulan (dalam deep freezer)
Susu ibu antara sumber bekalan antibodi anak kerana bawah 6 bulan badan anak masih “tak pandai” untuk bina antibodi sendiri jadi mereka perlukan lebih banyak susu fresh dr pada susu ibu perahan yang dibekukan (frozen). Jika mampu bekalkan yang fresh itu lebih baik.

SUSU IBU PERAHAN LEBIH BAIK DARIPADA SUSU FORMULA Susu ibu perahan yang dibekukan kualitinya memanglah jauh lebih baik daripada susu formula tetapi susu fresh/chilled jauh lebih berkhasiat dan berkualiti berbanding susu ibu yang frozen. Ini kerana peratus kandungan protien, nutrisi dan antibodi semakin berkurangan bila disimpan terlalu lama dan mengalami perubahan suhu dan bentuk fizikal.
Untuk berjaya dalam penyusuan selain merancang kehamilan seterusnya, paling penting adalah komitmen yang mampu ibu berikan setelah kembali bekerja. Ini kerana waktu siang anak langsung tak bersama ibu jadi ibu gantikan rangsangan pada badan menggunakan pam susu supaya badan terus dapat signal permintaan untuk hasilkan susu.

JANGAN HANYA TERIKUT-IKUT Berbanding waktu pantang anak sentiasa bersama kita, jadi permintaan kepada badan untuk menghasilkan susu boleh diwujudkan oleh anak sendiri. Jika mahu kumpul stok untuk kembali bekerja cukuplah perah 1 atau 2 sesi sahaja (sebelum subuh / sebelum tidur). Tak perlu pun berpuluh oz sehari.
Dapat kumpul sikit-sikit pun dah ok..sehari 2oz purata sebulan dh dpt 60oz 2 bulan cuti dah dapat 120oz. Ini sudah lebih dari cukup sebab puan-puan hanya guna stok tersebut sebagai back up sahaja..
Ramai ibu hari ini dalam keadaan keliru. Mereka tak faham kenapa perlu buat macam ni kenapa perlu buat macam tu..Ramai yang terikut-ikut orang hingga 1 tahap mereka sendiri tak tau kenapa mereka kumpul stok terlalu banyak sedangkan suami sendiri ada yang tak izinkan cari anak susuan dan akhirnya berlaku pembaziran.
FAHAMI CABARAN PENYUSUAN ANDA SENDIRI Dalam menyusukan anak, kita sendiri perlu lakar perjalanan dan kisah kita. Jika kita sendiri memang sentiasa denagn anak (sebagai surirumah) atau bekerja tetapi tiada keperluan untuk meninggalkan anak maka tidak perlulah ikut orang yang kumpul stok terlalu banyak kecuali jika memang ada niat untuk menjadi ibu susuan..
Tapi jika anda ibu yang terpaksa tinggalkan anak dikampung dan hanya jumpa anak seminggu atau sebulan sekali tidak salah untuk mengumpul stok susu ibu perahan bagi keperluan anak sepanjang ketiadaan anda nanti. Atau kerja anda memang memerlukan sentiasa kerja luar dan outstation berhari-hari pada setiap minggu, maka bolehlah kumpul stok lebih untuk keperluan anak sepanjang ketiadaan anda.

PERBAHARUI NIAT Sedarlah  ibu semua, perbaharuilah niat kita menyusukan anak kerana apa? Adakah kerana mahu jalankan perintah Allah swt atau kerana mahu tunjuk kita hebat kerana berjaya menyusukan anak. Hakikatnya kita bukan menyusu sebab nak lawan siapa hebat siapa tidak tapi kita menyusu kerana perintah Allah. Kerana mahu anak nikmati kasih sayang dan supaya mereka dekat dengan kita. Moga kita sama-sama istiqamah menunaikan amanah ini dgn sebaiknya. in sya Allah..
Sedarlah semua kejayaan dalam penyusuan bukan diukur dari berapa banyak susu yang kita mampu hasilkan tapi berapa lama kita mampu bertahan! Tak perlu banyak kuantitinya tapi yang penting ia cukup untuk keperluan anak! TERUSKAN PERJUANGAN
Sumber: Puan Noorfazila Binti Abdul Rahman
 
The post Ibu Menyusu Jangan Hanya Obses Mengepam! Fahami Kenapa Perlu Ada Stok Susu Ibu & Keperluannya appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/ibu-menyusu-jangan-hanya-obses-mengepam-fahami-kenapa-perlu-ada-stok-susu-ibu-keperluannya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gigi Susu Jarang Risau Tak Cantik Sampai Besar Ibu Ayah Tolong Jangan Risau Terlalu Awal

Gigi Susu Jarang Risau Tak Cantik Sampai Besar Ibu Ayah Tolong Jangan Risau Terlalu Awal

papar berkaitan - pada 20/10/2018 - jumlah : 840 hits
Kepercayaan mengatakan budak belum tumbuh gigi jangan guna sikat rambut nanti gigi anak jadi jarang itu karut Anak baru 4 tahun elok tekankan penjagaan gigi dahulu sebelum risaukan susunan gigi yang jarang Ikuti penjelasan pegawai pergigian...
Tetapkan Rutin Makan Menyusu Tidur Serentak Ibu Ini Kongsi Tekniknya Uruskan Anak Kembar

Tetapkan Rutin Makan Menyusu Tidur Serentak Ibu Ini Kongsi Tekniknya Uruskan Anak Kembar

papar berkaitan - pada 24/10/2018 - jumlah : 247 hits
Rezeki Allah nak bagi dalam pelbagai cara Cuma kita tak tahu macam mana rezeki yang dah ditentukan pada kita Rezeki anak wang kerjaya antara yang cukup berharga buat seseorang dalam hidup mereka Begitu juga buat pasangan suami isteri ini Si...
Saya Mohon Maaf Hanya Risau Keadaan Keluarga

Saya Mohon Maaf Hanya Risau Keadaan Keluarga

papar berkaitan - pada 27/10/2018 - jumlah : 361 hits
MALAYSIAKINI Datuk Seri Najib Razak memohon maaf kerana gagal mengawal perasaannya semasa diwawancara Al Jazeera bagi program 101 East pagi tadi Bekas perdana menteri itu berkata beliau hanya risau dengan keadaan isterinya Datin Seri Rosmah...
Miris Ibu Ini Nekat Jual Ginjal Hanya Karena Ingin Membelikan Ponsel Untuk Anaknya

Miris Ibu Ini Nekat Jual Ginjal Hanya Karena Ingin Membelikan Ponsel Untuk Anaknya

papar berkaitan - pada 5/11/2018 - jumlah : 263 hits
Kasih sayang seorang ibu kepada sang anak sangatlah besar Ia akan menuruti semua keinginan buah hatinya walaupun itu akan membuatnya menderita sekalipun Seperti seorang ibu yang bernama Juwarti ini ia rela menjual ginjalnya demi memenuhi ke...
Khasiat Alfalfa Untuk Ibu Menyusu Dan Wanita Moden

Khasiat Alfalfa Untuk Ibu Menyusu Dan Wanita Moden

papar berkaitan - pada 18/10/2018 - jumlah : 431 hits
Alfalfa adalah antara tumbuhan yang paling lama digunakan sebagai makanan tambahan Alfalfa adalah sangat berkhasiat dan kaya dengan vitamin juga mineral Ianya juga adalah antioksida yang dapat menghalang kerosakan sel sel dari radikal bebas...
Ibu Menyusu

Ibu Menyusu

papar berkaitan - pada 18/10/2018 - jumlah : 197 hits
Kenapa ibu yg menyusukan bayi memerlukan supplemen Protein Bayi memerlukan protein yang banyak untuk tumbesaran yang berkekalan dan sempurna Sumber protein yang baik seperti protein soya dalam diet penyusuan anda amat penting untuk pengelua...
Beri Susu Ibu Je Tak Cukup Tak Boleh Gantikan Vaksin Mama Pama Kena Faham

Beri Susu Ibu Je Tak Cukup Tak Boleh Gantikan Vaksin Mama Pama Kena Faham

papar berkaitan - pada 3/11/2018 - jumlah : 308 hits
Penyusuan susu ibu sahaja sememangnya tidak mampu mengelakkan daripada terkena sebarang penyakit Memang susu ibu menguatkan antibodi tubuh badan anak tetapi ia tetap tak sama seperti pengambilan vaksin Dr menjelaskan hal ini Jangan ada ibu ...
Pemerintah Jangan Hanya Fokus Benih Berkualitas Tapi Juga Pasar Pembeli Hasil Panen

Pemerintah Jangan Hanya Fokus Benih Berkualitas Tapi Juga Pasar Pembeli Hasil Panen

papar berkaitan - pada 24/10/2018 - jumlah : 200 hits
Pemerintah diharapkan tidak hanya mendorong pengembangan benih berkualitas lalu mendistribusikan kepada petani tapi juga memastikan bahwa varietas padi yang dihasilkan nanti akan terserap oleh pasar
Minum Susu 10 Botol Sehari Lebih 20 Kali Buang Air Besar Hingga Berdarah Ibu Trauma Usus Anak Luka

Minum Susu 10 Botol Sehari Lebih 20 Kali Buang Air Besar Hingga Berdarah Ibu Trauma Usus Anak Luka

papar berkaitan - pada 29/10/2018 - jumlah : 808 hits
Biasanya ramai ibu ibu kalau anak minum banyak susu tak makan pun tak kisah Ini antara tanggapan yang salah sama sekali Perlu diingatkan bila anak dah mula boleh makan seimbangkan pemakanan anak dengan minum susu Paling penting anak umur 2 ...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Jangan Terpedaya Kolaborasi Dengan Zico Netizen Gesa Untuk Boikot Lagu Baru Jennie Bp Atas Sebab Ini

10 Amazing Wordpress Design Resouces

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

Kebut Pemberantasan Judi Online Satgas Khusus Bentukan Jokowi Mulai Bekerja Pekan Depan

Cak Imin Unggah Foto Salaman Dengan Sufmi Dasco Gerindra Jos Itu

Dasyatnya Banjir Lahar Semeru Putus Jembatan Hingga Buat Ratusan Warga Mengungsi