Huraian Jenis Jenis Muamalat


 


HURAIAN JENIS-JENIS MUAMALAT

Muhammad Nuruddin Bashah

Calon Sarjana  Pengajian Islam  (MIS) OUM 2023-2024

Suatu bentuk latihan mencari menyusun maklumat ilmu mumalat berdasarkan transaksi moden untuk persediaan penulis sebagai pelajar sarjana Pengajian Islam. Semoga maklumat ini dapat digunakan oleh peminat ilmu muamalat dan bermanfaat dunia dan akhirat.

Secara Tunai
Bai’ sorf
Takrifan:
Pertukaran matawang -  jual beli mata wang yang sama jenis atau berlainan jenis seperti jual beli emas dengan emas, emas dengan perak, dinar dengan dinar, dan dirham dengan dirham.  Mata wang adalah bahan ribawi seperti emas, perak, Ringgit Malaysia (RM), Dolar Amerika Syarikat (USD) ataupun makanan seperti beras, tepung gandum, dan lain-lain yang berkaitan disebut sebagai item ribawi. Item ribawi adalah barang yang memerlukan kaedah urus niaga khas untuk mengelakkan berlakunya riba. (IRSYAD HUKUM SIRI KE-766: HUKUM PIHAK MONEY CHANGER MENGAMBIL KEUNTUNGAN DARIPADA PERTUKARAN MATA WANG, 2023)

 

Riba menurut mazhab al-Syafi’i terbahagi kepada tiga kategori:

Riba al-Fadhl:  jual beli bahan ribawi yang tidak sama kuantiti sedangkan kedua-duanya daripada jenis item yang sama.  Tukar 5 gram emas jenis 999 dengan 6 gram emas jenis 916. Ia adalah haram kerana sepatutnya kedua-dua ditukar dengan kadar yang sama.

Riba al-Nasi’ah: Riba yang berlaku disebabkan terdapat syarat penangguhan dalam penyerahan item ribawi ataupun duit pembayaran secara sengaja kemudian dikenakan cas tambahan. Jual 5 gram emas dengan harga RM 2000 secara tangguh.

Riba al-Yad: Riba yang berlaku disebabkan lewat menyerahkan item ribawi walaupun tidak diletakkan syarat penangguhan.

Dalil:
‘Ubadah bin al-Somit RA meriwayatkan bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda:

الذّهَبُ بِالذّهَبِ، وَالفِضّةُ بِالفِضّةِ، وَالبُرّ بِالبُرّ، وَالشّعِيرُ بِالشّعِيرِ، وَالتّمْرُ بِالتّمْرِ، وَالمِلحُ بِالمِلحِ، مِثْلاً بِمِثْلٍ، سَوَاءً بِسَوَاءٍ، يَداً بِيَدٍ، فَإذَا اخْتَلَفَتْ هَذِهِ الأَصْنَافُ، فَبِيعُوا كَيْفَ شِئْتُمْ، إذَا كَانَ يَداً بِيَدٍ

Maksudnya: “Emas dijual dengan emas, perak dengan perak, gandum dengan gandum, barli dengan barli, tamar dengan tamar, garam dengan garam, timbangan dan beratnya mesti sama, dibayar secara tunai (bukan bertangguh). Namun, jika jenis dan kategori barangnya berbeza, maka berjual belilah mengikut yang kamu kehendaki dengan syarat mesti dibayar secara tunai”. Riwayat Muslim

Contoh terkini:
Transaksi di money changer ini termasuk dalam bay’ al-sarf.

Hal berkaitan forex ini telah diputuskan melalui Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-98 yang bersidang pada 13-15 Februari 2012 yang telah membincangkan Hukum Perdagangan Pertukaran Matawang Asing oleh Individu Secara Lani (Individual Spot Forex) Melalui Platfom Elektronik.  Muzakarah menegaskan bahawa perdagangan pertukaran mata wang asing (forex) oleh individu secara lani (individual spot forex) melalui platfom elektronik adalah melibatkan item ribawi (iatu mata wang) dan dari sudut fiqhiyyah ia tertakluk di bawah hukum Bay al-Sarf yang perlu dipatuhi syarat-syarat umum jual beli dan syarat-syarat khusus bagi Bay al-Sarf seperti berikut.

Pihak yang berakad mestilah mempunyai kelayakan melakukan kontrak (Ahliyyah al-Ta’aqud);

Harga belian hendaklah diketahui dengan jelas oleh kedua-dua pihak yang berakad;

Item belian hendaklah suatu yang wujud dan dimiliki sepenuhnya oleh pihak yang menjual serta boleh diserahkan kepada pembeli;

Sighah akad hendaklah menunjukkan keredhaan kedua-dua pihak, tidak ada unsur penempohan dan sighah ijab dan qabul mestilah bersepadanan dan menepati antara satu sama lain dari sudut ciri-ciri dan kadarnya.

Syarat-syarat khusus Bay al-Sarf :

Di samping memenuhi syarat-syarat tersebut, Muzakarah juga menegaskan bahawa operasi jual beli tukaran mata wang asing (forex) mestilah bebas daripada sebarang unsur riba, unsur al-Salaf wa al-Bay (memberi pinjaman dengan syarat sesuatu transaksi jual beli adalah. dibuat), unsur perjudian, gharar yang keterlaluan dan kezaliman atau eksploitasi. Berdasarkan kajian terperinci yang telah dilakukan, Muzakarah mendapati perdagangan pertukaran mata wang asing (forex) oleh individu secara on the spot (individual spot forex) melalui platform elektronik mengandungi elemen seperti riba melalui pengenaan faedah rollover, keperluan pembelian dan penjualan dalam pemberian hutang melalui leverage, qabd yang tidak jelas semasa urus niaga pertukaran, penjualan mata wang bukan dalam pegangan dan spekulasi yang melibatkan perjudian. Terdapat taqabbudh (penyerahan) antara dua item yang terlibat dalam platform forex sebelum kedua-dua pihak menjalankan urus niaga secara berasingan daripada kontrak, jual beli mata wang hendaklah dilakukan secara berkala dan tidak boleh ada sebarang kelewatan.

Sehubungan itu, Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa perdagangan pertukaran mata wang asing (forex) oleh individu secara lani (individual spot forex) melalui platfom elektronik yang ada pada masa ini adalah haram kerana ia bercanggah dengan kehendak syarak dan juga tidak sah dari sisi undang-undang negara. Selaras dengan itu, umat Islam adalah dilarang daripada melibatkan diri dalam perdagangan mata wang seumpama ini. (Irsyad - Laman Web Rasmi Jabatan Mufti Sarawak, n.d.)

Bai’ Salam
Takrifan:
Al-salam adalah sebuah akad jual beli dalam Islam yang terbahagi kepada dua bahagian iaitu dari segi bahasa dan istilah. Dari segi bahasa, al-salam bermaksud mendahulukan atau mendapat sesuatu pada masa akan datang. Manakala dari segi istilah syarak, al-salam merujuk kepada menjual sesuatu barang dengan menyatakan ciri-ciri barang tersebut sahaja tanpa mengambil fizikal barang tersebut pada masa perlaksanaan akad. Al-salam juga diterima dan dikecualikan daripada hukum jual beli barangan yang tidak wujud, walaupun amalan ini sebenarnya tidak sah. Justifikasi bagi penggunaan al-salam adalah untuk memenuhi keperluan atau hajat manusia kepada akad seperti ini, contohnya para peniaga yang memerlukan modal untuk perniagaan mereka. Dengan al-salam, mereka dapat mendapatkan modal dengan mudah untuk melangsungkan perniagaan dan memperoleh keuntungan. Sebagai contoh, dalam konsep jual salam, seorang penjual menjual sebiji kereta dengan ciri-ciri tertentu kepada pembeli yang setuju untuk membeli pada harga yang disepakati, walaupun kereta tersebut belum ada pada masa itu. Pembeli membayar harga tersebut walaupun barangan belum diserahkan kepada mereka. Ini menunjukkan bahawa al-salam menggambarkan jual beli hutang dari penjual dan tunai dari pembeli, kerana bayaran sudah dibuat walaupun barangan belum diterima. (Bay’ Salam Dan Aplikasi Semasa, 2009)

Dalil:
Firman Allah SWT.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ اَمَنُوا إِذَا تَدَايَنْتُمْ بِدَيْنٍ إِلَى أَجَلٍ مُسَمَّى فَاكْتُبُو

“ Wahai orang-orang yang beriman,apabila kamu berhutang untuk waktu yang ditentukan maka hendaklah kamu menulisnya.”

Manakala dalil al-sunnah yang memperkatakan mengenai al-salam ini pula ialah:

 

حدثنا عن إبن عباس, قال.قدم رسول الله صلى الله عليه وسلم المدينة, وهم يسلفون في الثمار, السنة والسنتين, فقال:  ((من اسلف في تمر, فاليسلف في كيل معلوم ووزن معلوم إلى أجل مسمى))

Dikhabarkan kepada kami oleh Ibn Abbas RA,katanya semasa Nabi Muhammad SAW datang ke Madinah nabi mendapati orang-orang Islam di sini menempah atau mengeluar buah-buahan semasa setahun ataupun dua tahun iaitu mereka membayar tunai harganya untuk memperoleh buah-buahan selepas setahun ataupun dua tahun. Maka nabi bersabda: “Sesiapa yang ingin menempah atau mengedar,hendaklah dia mengikut sukatan tertentu,timbangan tertentu dan tempoh tertentu. (Riwayat Imam Muslim)

Contoh terkini:
Amalan masyarakat moden sebagai contoh kontrak salam adalah membeli-belah dalam talian, di mana pembeli membayar sebelum menerima produk. Selain itu, produk juga diberikan kejelasan mengenai bentuknya. Kemudian, produk akan dihantar dalam masa beberapa hari.

Cara Bank medapat untung adalah melalui Bai salam selari. (melibat 3 pihak) Bai 'as-salam (Jualan Pembayaran Depan) Bai 'as-salam ialah akad jual beli barang, di mana harga barang dibayar tunai pada masa akad, dan penyerahan barang ditangguhkan. dan dilaksanakan pada masa yang dipersetujui.   Jika diaplikasikan dalam perbankan, keuntungan yang diperolehi oleh bank adalah perbezaan antara harga yang diperoleh daripada pelanggan dan harga jualan kepada pembeli. Bai'as-salam biasanya digunakan untuk pembiayaan bagi petani dengan jangka masa yang agak pendek iaitu 2-6 bulan.  Kerana yang dibeli oleh bank adalah barangan seperti beras, jagung dan eabai, di mana pihak bank tidak berhasrat untuk menggunakan barang tersebut sebagai simpanan (inventori), maka akad bai' as-salam dibuat kepada pembeli kedua, contohnya peniaga pasar utama atau pemborong. (Ibrahim, Y., 2022).

 

Perbezaan Bai’ salam dengan bai’ istisna’:

JENIS BARANG

ISTISNA: Tidak tertentu kepada barangan “Ain” tetapi juga termasuk kepakaran kerja dan kemahiran pembuatan.  Contoh: pembuatan rumah,kilang,menempah cincin dan lain2

SALAM: Tertentu kepada barangan berbentuk “Ain” sahaja. Contoh: madu,kereta,pakaian,gula dll

PEMBAYARAN

ISTISNA': Boleh ditangguh pembayaran samada pembayaran dibuat pada awal kontrak/pertengahan/pada akhir

SALAM: Pembayaran perlu dijelaskan segera semasa akad

SIFAT KONTRAK

ISTISNA':  Mengikat secara ikutan iaitu semata-mata ikatan bagi melindungi penjual daripada ditinggalkan begitu sahaja oleh pembeli tidak bertanggungjawab.

SALAM: Mengikat kontrak secara asli dan tetap

PEMBATALAN KONTRAK

ISTISNA':  Kontrak boleh dibatalkan sebelum pembuatan dilakukan.

SALAM:  Kontrak tidak boleh dibatalkan

TEMPAT SERAHAN

ISTISNA':  Tidak disyaratkan menentukan tempat serahan didalam akad

SALAM: Tempat serahan barang mesti ditentukan didalam akad

 

Bai’ Dayn
Takrifan:
Satu bentuk perniagaan di mana seseorang yang mempounyai hak mengutip hutang yang akan matang suatu masa akan datang boleh menjual haknya kepada orang lain dengan harga yang dipersetujui.

Bay‘ al-dayn adalah penjualan dayn atau hutang yang wujud hasil daripada akad mu‘awadat maliyah (akad pertukaran) seperti murabahah, bay‘ bithaman ajil, ijarah, istisna‘ dan lain-lain lagi. Bay ‘al-dayn berlaku apabila pihak yang memerlukan kecairan bertindak menjual hutang atau aliran tunai yang dimilikinya kepada pihak ketiga. Bay‘ al-dayn terbahagi kepada dua jenis, iaitu jual beli hutang secara tunai dan tangguh. Bay‘ al-dayn secara tunai bermaksud hutang tersebut dibeli dengan harga tunai dan hutang tersebut juga boleh dijual sama ada kepada orang yang berhutang atau pihak ketiga. Jumhur ulama mengharuskan menjual hutang kepada orang yang berhutang. Manakala jual hutang kepada pihak ketiga adalah tidak diharuskan menurut ulama Hanafiyyah, sebahagian ulama Syafi‘iyah dan ulama Hanabilah. Namun sebahagian ulama Syafi‘iyah dan Malikiyyah berpendapat sebaliknya. Bay‘ al-dayn secara tangguh (jual beli hutang dengan hutang) juga disebut bay‘ al-dayn bi al-dayn atau bay‘ al-dayn bi al-nasi’ah. Ulama bersepakat bahawa jual beli hutang dengan hutang adalah tidak harus sama ada kepada penghutang atau pihak ketiga kerana hakikatnya ia adalah jual beli sesuatu dalam tanggungan dengan sesuatu dalam tanggungan orang lain. (Nadhirah, N., & Mohamad Sabri, H.,2008).

Bay’ al-dayn mudahkata adalah   jual  hutang  yang  telah  sabit  pada  tanggungjawab seseorang   bagi   melepaskan   tanggungan  orang   yang   berhutang   tersebut  atau menjual  hutang  yang  sabit  pada  tanggungjawab  seseorang kepada  pihak  yang ketiga.  Dalam  erti  kata  yang  lain  bermaksud  satu  kontrak  jual  beli dengan  seseorang  yang  berhutang  menjual  hak  hutangnya  kepada  si  pemberi hutang sama ada kepada orang yang memberi hutang itu sendiri atau kepada pihak ketiga. Kebiasannya penjual hutang akan menjual hutangnya  pada  harga  diskaun  kerana  pembeli  sama  ada  pemberi  hutang  atau pihak ketiga tidak akan membeli hutang tersebut jika harga tidak dikurangkan. (Razimi, M. S. A. et.al. 2017).

Dalil:
Jual beli hutang dengan hutang telah sabit pengharamannya dalam sunnah yang diriwayatkan oleh Ibn Umar iaitu:

أن النبي (ص) نهى عن بيع الكالئ بالكالئ٥٠

“Rasulullah SAW telah melarang daripada jual beli hutang dengan hutang”.

Walaupun hadith Ibn Umar itu lemah pada sanadnya, larangan bay‘ al-kali bi al-kali telah disepakati oleh sebilangan besar ulama. Oleh itu, larangan ini adalah daripada hadith dan ijmak ulama.

Contoh terkini:
 

Majlis Penasihat Syariah (MPS), dalam mesyuarat kedua pada 21 Ogos 1996, bersetuju untuk menerima prinsip bai` dayn iaitu jual beli hutang sebagai salah satu kaedah membentuk instrumen dalam pasaran modal Islam. Ini bersandarkan kepada pandangan sebahagian besar fukaha yang mengharuskan konsep ini dengan beberapa syarat. Dalam konteks pasaran modal, syarat-syarat ini akan dapat dipenuhi apabila terdapat suatu system pengawalseliaan yang telus yang memastikan maslahat (kepentingan) peserta pasaran terpelihara. (Bai’ Dayn | Maybank Islamic, n.d.)

Dari sudut perundangan Islam, dayn merangkumi luas skop, termasuk pembayaran produk, pembayaran qardh (pinjaman), mahr (mas kahwin) bayaran sebelum atau selepas bersekedudukan, iaitu mahr yang belum diberikan selepas perkahwinan `aqd (kontrak), sewa, pampasan jenayah dilakukan (arsy), pampasan untuk ganti rugi, wang yang perlu dibayar untuk perceraian (khulu`) dan bagi pesanan pembelian yang belum sampai (muslam fih). Dalam konteks pasaran modal Islam, bai` dayn adalah prinsip menjual  yang terhasil daripada kontrak mu`awadat maliyyah (pertukaran kontrak), seperti murabahah, bai` bithaman ajil (BBA), ijarah, ijarah munthiyah bi tamlik, istisna` dan lain-lain. (Council, S. A.,2006).

Secara umumnya, majoriti fuqaha Islam sebulat suara membenarkan aktiviti menjual hutang kepada penghutang. Mereka hanya berbeza pendapat tentang menjual hutang kepada pihak ketiga atas alasan penjual tidak akan dapat untuk menghantar barang yang dijual kepada pembeli. Pada mesyuarat ke-8 pada 25 Januari 1996, IISG mengenal pasti `illah (sebab) kenapa  esetengah fuqaha Islam tidak membenarkan bai` dayn. `illah secara umumnya menyentuh mengenai risiko kepada pembeli, gharar,  ketiadaan qabadh dan riba.

Secara bertangguh
Murabahah
Takrifan:
 

Murabahah merupakan salah satu bentuk jual beli yang dibenarkan Syara’ yang membenarkan syarat pertambahan harga kerana penangguhan bayaran supaya tercapai keredhaan antara kedua belah pihak. Keharusannya ini juga adalah kerana tiada sebarang larangan untuk transaksi seperti ini disamping dapat memenuhi hajat manusia mahupun penjual atau pembeli.

Ibnu Rusyd, mengatakan bahawa murabahah adalah jual beli b arang pada harga asal dengan tambahan keuntungan yang disepakati. Dalam akad ini, penjual harus memberitahu harga produk yang ia beli dan menentukan tingkat keuntungan sebagai tambahannya. Murabahah artinya saling mendapatkan keuntungan. Dalam ilmu fiqh, Murabahah diartikan menjual dengan modal asli bersama tambahan keuntungan yang jelas. (Ilyas, R., 2016).

Dalil:
ٱلَّذِينَ يَأْكُلُونَ ٱلرِّبَوٰا۟ لَا يَقُومُونَ إِلَّا كَمَا يَقُومُ ٱلَّذِى يَتَخَبَّطُهُ ٱلشَّيْطَـٰنُ مِنَ ٱلْمَسِّ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوٓا۟ إِنَّمَا ٱلْبَيْعُ مِثْلُ ٱلرِّبَوٰا۟ ۗ وَأَحَلَّ ٱللَّهُ ٱلْبَيْعَ وَحَرَّمَ ٱلرِّبَوٰا۟ ۚ فَمَن جَآءَهُۥ مَوْعِظَةٌۭ مِّن رَّبِّهِۦ فَٱنتَهَىٰ فَلَهُۥ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُۥٓ إِلَى ٱللَّهِ ۖ وَمَنْ عَادَ فَأُو۟لَـٰٓئِكَ أَصْحَـٰبُ ٱلنَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَـٰلِدُونَ ٢٧٥

Orang-orang yang memakan (mengambil) riba itu tidak dapat berdiri betul melainkan seperti berdirinya orang yang dirasuk Syaitan dengan terhuyung-hayang kerana sentuhan (Syaitan) itu. Yang demikian ialah disebabkan mereka mengatakan: "Bahawa sesungguhnya berniaga itu sama sahaja seperti riba". Padahal Allah telah menghalalkan berjual-beli (berniaga) dan mengharamkan riba. Oleh itu sesiapa yang telah sampai kepadanya peringatan (larangan) dari Tuhannya lalu ia berhenti (dari mengambil riba), maka apa yang telah diambilnya dahulu (sebelum pengharaman itu) adalah menjadi haknya, dan perkaranya terserahlah kepada Allah. Dan sesiapa yang mengulangi lagi (perbuatan mengambil riba itu) maka itulah ahli neraka, mereka kekal di dalamnya. (Al Baqarah 275)

Contoh terkini:
Perlu diingat: Komoditi Murabahah adalah berasaskan tawarruq.

Salah satu contoh komoditi Murābahah dan Tawarruq merupakan satu konsep yang diaplikasikan dalam produk pembiayaan perumahan Flexi Home Financing-i di CIMB Islamic Bank. Produk pembiayaan perumahan ini merupakan salah satu daripada produk perumahan yang ditawarkan oleh pihak CIMB Islamic Bank. Sebelum ini, beberapa konsep lain seperti Bay’ Bithaman Ājil (BBA) dan Bay’ Inah telah diaplikasikan dalam produk pembiayaan perumahan di perbankan Islam yang mana ianya menimbulkan kontroversi. Produk perumahan yang menggunakan konsep BBA dikatakan mengenakan caj bayaran balik yang tinggi, manakala penggunaan Bay’ Inah pula dikritik hebat oleh sarjana Islam Timur Tengah kerana dikatakan salah satu helah daripada Riba. (Mohamad, M. T. et. al,. 2018).

Komoditi Murabahah merupakan salah satu bentuk transasksi jual beli komoditi yang menggunapakai kontrak Murabahah dan Tawarruq. Komoditi menurut kamus dewan merupakan barangan yang diperdagangkan terutamanya melibatkan keluaran ladang, bahan mentah dan bahan galian. Manakala Murabahah adalah sejenis transaksi yang sering diterjemahkan oleh institusi kewangan Islam sebagai harga kos ditambah harga jualan atau lebih dikenali dengan mark up price. Oleh itu dapat difahami bahawa komoditi Murabahah adalah satu bentuk urusniaga jual beli yang melibatkan pembelian barang-barang atau komoditi tertentu pada harga kos campur margin keuntungan (Murabahah) yang telah disetujui oleh kedua belah pihak (penjual dan pembeli) dan kemudiannya, komoditi tersebut akan dijual semula kepada peniaga komoditi yang lain (pihak ketiga) dengan tujuan untuk memperoleh wang tunai.

Rajah di bawah adalah komoditi murabahah.




Ijarah/manfaat
Takrifan:
Perjanjian untuk memiliki faedah atau manfaat dari sesuatu barang yang diterima dengan bayaran yang sesuai mengikut perjanjian yang ditentukan. Ia juga bermaksud upah (ambik manfaat pihak lain)  Jadi, Ijarah adalah penjualan

manfaat yaitu pemindahan hak guna (manfaat) atas suatu barang (bayaran sewa) atau perkhidmatan (upah)atau pekerjaan dalam waktu tertentu melalui pembayaran atau upah tanpa diikuti dengan pemindahan milikan barang itu sendiri.

Menurut (Hama, Z.,2013) perkataan Ijarah disudut bahasa ianya berasal dari perkatan وإجارة أجرا يأجر أجر

yang bermakna sesuatu yang diberikan sebagai ganjaran kepada sesuatu perbuatan.

 

Adapun Makna Ijarah disudut fiqh terdapat pelbagai takrif yang telah diberikan oleh Fuqaha terhadap pengertian Ijarah mengikut kefahamannya masing-masing terhadap konsep Ijarah itu sendiri seperti berikut:

Mazhab Hanafi telah mentakrifkan Ijarah sebagai  "عقد على المنفعة بعوض"

Maksudnya : Aqad ke atas manfaat dengan bayaran.

Mazhab Maliki pula telah mentakrifkannya sebagai "تمليك منافع شيء مباحة مدة معلومة بعوض"

Maksudnya : Aqad pemilikan ke atas manfaat sesuatu yang diharuskan pada satu tempoh tertentu dengan bayaran.



Ujrah adalah upah (bayaran upah atau sewa):

"العوض الذي يدفعه املستأجر للمؤجر يف مقابلة املنفعة اليت يأخذها منه"

Maksudnya : Bayaran upah yang diberikannya oleh Musta’jir kepada Mu’ajir ke atas Manfaat yang didapati dari padanya.

Dalil:
ۚ فَإِنْ أَرْضَعْنَ لَكُمْ فَـَٔاتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ ۖ

Maksudnya : "jika mereka menyusukan anak untuk kamu, maka berikanlah kepada mereka upahnya

Surah At-Talak ayat 6

أَعْطُوا الأَجِيرَ أَجْرَهُ ، قَبْلَ أَنْ يَجِفَّ عَرَقُهُ

Maksudnya : "Berilah upah kepada orang yang mengambil upah sebelum peluhnya kering"

Riwayat Ibnu Majah dan Tabrani

 

satu hadith qudsi, Nabi SAW meriwayatkan bahawa Allah SWT berfirman:

 

ثَلاَثَةٌ أَنَا خَصْمُهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ… وَرَجُلٌ اسْتَأْجَرَ أَجِيرًا فَاسْتَوْفَى مِنْهُ وَلَمْ يُعْطِ أَجْرَهُ

 

Maksudnya: “Terdapat tiga golongan yang akan menjadi musuh-Ku pada hari Kiamat… (salah satunya ialah) orang yang mempekerjakan orang lain, namun setelah orang tersebut memenuhi tugasnya, upahnya tidak dibayarkan. Riwayat al-Bukhari (2227) dan Ibn Majah (2442)

 

Contoh terkini:
Bank telah menginovasikan kaedah ijarah untuk dijadikan jual beli barangan seperti kereta misalnya. Ia umpama kita menyewa kenderaan dan satu hari knderaan itu jadi milik kita.

Misalnya kontrak AITAB adalah singkatan dari al-ijarah thumma al-bay‘ ( الاجارة ثم البيعُ ) yang bererti sewa kemudian beli iaitu satu kontrak muamalat yang menggabungkan al-ijarah (sewa) dan al-bay‘ (jual beli). Al-ijarah berasal dari perkataan alajr ( الأجر ) yang bermaksud balasan di atas kerja atau gantian di atas kerja, ganjaran yang dibalas, juga disebut sebagai al-ujrah yang bermaksud upah atau sewa al-kira’( الكراء ) sebagai gantian kepada manfaat yang diperolehi kerana menggunakan sesuatu. Al-ajr biasanya digunakan bagi merujuk ganjaran akhirat dan al-ujrah pula merujuk kepada ganjaran dunia. (Zakaria, M. U., 2015).




Ijarah Muntahiyah Bittamlik atau IMBT adalah menyerupai al-ijarah thumma al-bay  AITAB ini.

Bit Thaman ajil
Takrifan:
“Al-Bai Bithaman Ajil” bermakna jualan dengan harga tangguh atau jualan dengan bayaran ansuran iaitu menjual sesuatu dengan disegerakan penyerahan barang yang dijual kepada pembeli dan ditangguhkan bayaran harganya sehingga satu masa yang ditetapkan atau dengan bayaran beransur-ansur. Bai Bithaman Ajil ialah "jualan bayaran tertunda", yang berfungsi seperti kontrak murabahah, tetapi dengan pembayaran secara umumnya dibuat secara tertunda.

Walaupun kontrak Bai Bithaman Ajil mempunyai banyak nama, pada praktiknya ia berfungsi sama seperti kontrak jualan, dengan pembayaran tertunda dan tarikh pembayaran yang telah dipersetujui. Harga jualan yang disebut untuk aset dalam kontrak adalah termasuk keuntungan. Aset biasa untuk kontrak tersebut ialah tanah, bangunan, mesin dan peralatan. (Bai Bithaman Ajil, n.d.)

Dalil:
Dalam sebuah hadis Nabi Muhammad SAW yang diriwayatkan oleh Saidatina Aisyah R.A, beliau berkata:

أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اشْتَرَى طَعَامًا مِنْ يَهُودِيٍّ إِلَى أَجَلٍ، وَرَهَنَهُ دِرْعًا مِنْ حَدِيدٍ

Maksudnya: “Nabi SAW pernah membeli makanan daripada seorang Yahudi dengan pembayaran secara bertangguh, dan mencagarkan baju besi Baginda SAW.”  Riwayat al-Bukhari (2068)

 

Hadis ini menunjukkan bahawa Nabi Muhammad SAW pernah beramal dengan transaksi jual beli secara bertangguh

Contoh terkini:
Kaedah pembiayaan BBA telah diperkenalkan di Malaysia oleh Bank Islam Malaysia Bhd (BIMB) yang mula beroperasi pada 13 Mei 1983. Kaedah pembiayaan BBA merupakan produk utama Bank Islam Malaysia Bhd yang juga merupakan produk utama perbankan Islam di Malaysia. Kaedah BBA ini bagaimanapun tidak diiktiraf oleh bahagian dunia lain yang mengamalkan perbankan Islam yang lebih selesa menggunakan kaedah murabahah atau kos rujukan.

Produk-produk  yang  menggunakan  prinsip  al-Bai'  Bithaman  Ajil  merupakan  produk  yang  paling  popular  dan  digemari  dikalangan  pelanggan-pelanggan  bank  sama  ada  bank-bank  Islam  atau  bank-bank perdagangan yang menyertai Skim Perbankan Islam. Antara produk-produk yang terdapat di pasaran yang menggunakan prinsip tersebut ialah produk produk pembiayaan runcit seperti produk pembiayaan  memiliki  harta  seperti  rumah,  tanah,  kedai  dan  rumah  kedai  serta  pembiayaan  semula  harta, pembiayaan komputer peribadi, pembiayaan barang pengguna dan sebagainya. Secara  keseluruhannya,  dapatan  kajian  menunjukkan  bahawa  al-Bai'  Bithaman  Ajil  yang dilaksanakan di Bank Islam Malaysia Berhad memenuhi syariat Islam. (Ali, M., & Othman, N. A., 2010).

 

 

Inah
Takrifan:
Al-‘Inah menurut bahasa Arab bermaksud hutang. Ia ditakrifkan oleh al-Mausu‘ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah sebagai pembelian barangan secara bayaran tangguh, kemudian menjualnya secara bayaran tunai kepada penjual tadi dengan harga lebih rendah. (Lihat al-Mausu‘ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah, 14/147)  Dr Wahbah al-Zuhaili dalam al-Fiqh al-Islami wa Adillatuhu, 4/467 mendefinisikan jual beli dengan kaedah al-‘Inah sebagai suatu helah dalam jual beli untuk berhutang secara riba, dengan cara seseorang menjual aset dengan bayaran tangguh, kemudian membeli semula aset tersebut dengan harga yang lebih rendah daripada harga yang dijual secara bayaran tunai. (Al-Bakri, 2023)

Dalil:
Dalil mengharamkannya

Diriwayatkan daripada Ibn ‘Umar R.Anhuma secara marfu‘ (disandarkan kata-kata ini kepada Nabi SAW), katanya:

إِذَا تَبَايَعْتُمْ بِالعِينَةِ وَأَخَذْتُمْ أَذْنَابَ البَقَرِ، وَرَضِيتُمْ بِالزَّرْعِ، وَتَرَكْتُمُ الجِهَادَ، سَلَّطَ اللهُ عَلَيْكُمْ ذُلاًّ لاَ يَنْزِعُهُ حَتَّى تَرْجِعُوا إِلَى دِينِكُمْ

Maksudnya: “Sekiranya kalian berjual beli dengan cara ‘inah, dan kalian memegang pada ekor lembu, dan kalian redha dengan tanaman, sehingga kalian meninggalkan jihad, pasti Allah akan memberikan kehinaan kepada kalian dan Dia tidak akan mencabutnya sehingga kalian kembali kepada agama kalian.”  Riwayat Abu Dawud (3462) dan al-Baihaqi di dalam al-Sunan al-Kubra (5/316)

 

Dalil mengharuskannya

Diriwayatkan sebuah hadith daripada Abu Sa‘id al-Khudri R.A, katanya: “Bilal R.A datang bertemu Nabi SAW dengan membawa kurma barni, lalu Baginda SAW bersabda:

مِنْ أَيْنَ هَذَا؟ قَالَ بِلاَلٌ: كَانَ عِنْدَنَا تَمْرٌ رَدِيءٌ، فَبِعْتُ مِنْهُ صَاعَيْنِ بِصَاعٍ لِنُطْعِمَ النَّبِيَّ ﷺ، فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عِنْدَ ذَلِكَ: أَوَّهْ أَوَّهْ، عَيْنُ الرِّبَا، عَيْنُ الرِّبَا، لاَ تَفْعَلْ، وَلَكِنْ إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَشْتَرِيَ فَبِعِ التَّمْرَ بَبَيْعٍ آخَرَ، ثُمَّ اشْتَرِهِ

Maksudnya: “’Mana kamu dapat kurma ini?’, Bilal menjawab: ‘Aku mempunyai kurma yang buruk, lalu aku menjualnya dua gantang kurma itu dengan satu gantang (kurma yang baik) untuk diberi makan kepada Nabi SAW’. Baginda SAW bersabda: Aduhai! Aduhai! Ini adalah riba, ini adalah riba, jangan melakukannya. Tetapi jika kamu ingin membeli (kurma barni itu), maka juallah kurma (yang kamu ada) dengan transaksi yang berbeza, kemudian belilah (kurma barni) itu’.” Riwayat al-Bukhari (2312) dan Muslim (1594)

Contoh terkini:
Bai al-‘inah merujuk kepada kontrak yang membabitkan urus niaga jualan dan pembelian semula aset oleh penjual. Dalam urus niaga ini, penjual menjual aset kepada pembeli secara tunai dan kemudian membelinya semula pada harga yang tertunda yang lebih tinggi dari harga jualan tunai. Transaksi ini juga dijalankan di mana penjual menjual aset kepada pembeli pada harga yang tertunda dan kemudian membelinya semula secara tunai pada harga yang lebih rendah daripada harga jualan tertunda. Bagi pembiayaan di bank yang menggunakan bai’ al-’inah, Bank akan menjual aset (tanah yang dimiliki oleh bank atau aset lain yang dinasihatkan oleh Bank) kepada pelanggan pada harga jualan yang akan dibayar secara tertunda.



Pembiayaan peribadi bank patuh syariah semua guna Bai’ al inah atau tawarru’. Jika bai’ al Inah begini:

Bank jual tanah kepada pelanggan 500,000 secara tangguh.

Pelanggan bayar balik kepada bank tangguh 500 000 itu.

Pelanggan jual semula tanah itu (sebab pelanggan nak pembiayaan tunai bukannya tanah) kepada bank dengan harga rendah RM 450 000 secara tunai. Bank bayar kepada pelanggan RM 450 000 beli tanah semula secara tunai.

Jadi yang bank bayar itu umpama pinjaman peribadi kerana pelanggan kena bayar lebih kepada bank (keuntungan bank).

 

Walau bagaimanapun, bay‘ al-‘inah masih tidak diterima di kalangan ulama Timur Tengah kerana ia dikatakan sebagai helah untuk menghalalkan riba. Para ulama berselisih pendapat berhubung dengan keharusan bay‘ al-‘inah. Hadith-hadith mengenai bay‘ al-‘inah yang dijadikan hujah bagi golongan yang mengharamkan bay‘  al-‘inah adalah tidak kukuh untuk dijadikan sandaran hukum, disebabkan tiada nas yang qat’i dan hadis yang disepakati kesahihannya. Oleh itu, hadith-hadith yang dijadikan hujah oleh golongan yang mengharamkan bay‘ al-‘inah telah ditolak disebabkan wujudnya keraguan padanya. (Nadhirah, N., & Mohamad Sabri, H.,2008).




Musawwamah
Takrifan:
Jenis jualan am dan biasa yang melibatkan tawar-menawar harga komoditi yang diperdagangkan antara penjual dengan pembeli tanpa sebarang rujukan kepada harga dibayar atau kos yang ditanggung oleh penjual. Oleh itu, ia berbeza daripada Murabahah dari segi formula penentuan harga. Tidak seperti Murabahah, penjual dalam kontrak Musawamah tidak perlu mendedahkan kosnya. Kedua-dua pihak berunding untuk mencapai harga yang dipersetujui. Semua syarat lain yang berkaitan dengan Murabahah adalah juga sah bagi Musawamah. (Istilah | BSN Malaysia, 2023)

Dalil:
 

يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ لَا تَأْكُلُوٓا۟ أَمْوَٰلَكُم بَيْنَكُم بِٱلْبَـٰطِلِ إِلَّآ أَن تَكُونَ تِجَـٰرَةً عَن تَرَاضٍۢ مِّنكُمْ ۚ وَلَا تَقْتُلُوٓا۟ أَنفُسَكُمْ ۚ إِنَّ ٱللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًۭا ٢٩

Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu makan (gunakan) harta-harta kamu sesama kamu dengan jalan yang salah (tipu, judi dan sebagainya), kecuali dengan jalan perniagaan yang dilakukan secara suka sama suka di antara kamu, dan janganlah kamu berbunuh-bunuhan sesama sendiri. Sesungguhnya Allah sentiasa Mengasihani kamu. (Al Nisa 29)

Contoh terkini:
Akad transaksi sehari hari dipasar tradisional akan kita temui antara penjual (al-Bai’) dan pembeli (al-Musytarl) untuk menghindari dari akad ribawi dengan kesepakatan tawar menawar (Musawamah)  yang diatur antara penjual dan pembeli, dengan keuntungan pokok yang diutarakan penjual pada pembeli (Murobahah) sehingga, Transaksi yang dilakukan kedua belah pihak terjalin secara aman, yang tentunya banyak diterapkan di pasar-pasar tradisional maupun modern bahkan juga bisa ditemui di Online Shop atau Marketplace. Bai Al-Musawamah atau akad musawamah merupakan akad jual beli dimana penjual tidak memberitahukan harga pokok dan keuntungan yang didapatnya dari sebuah produk atau sejenisnya dimana haraga ditentukan melalui proses tawar menawar antara penjual dan pembeli. (Kurniawan, R. R., 2021).

Istisna’
Takrifan:
Jual beli al-Istisna' adalah kontrak tempahan barang yang telah ada sejak zaman Rasulullah S.A.W. hingga kini. Ia melibatkan permintaan untuk membuat sesuatu barang secara khusus, seperti pakaian atau perabot. Menurut fuqaha’, al-Istisna' didefinisikan sebagai akad untuk melakukan sesuatu yang ditentukan, dan terdapat perbezaan pandangan antara mazhab mengenai definisinya. Mazhab Hanafi melihatnya sebagai akad hutang dengan syarat spesifik, sementara mazhab Maliki dan Syafici menganggapnya serupa dengan Bay' al-salam, tetapi dengan perbezaan dalam jenis barang yang ditempah. Dalam al-Istisna', barang yang ditempah lebih spesifik dan tidak semestinya tersedia di pasaran. Secara keseluruhan, al-Istisna' memberikan fleksibiliti dalam pembayaran dan pengeluaran barang, menjadikannya relevan dalam konteks perbankan Islam moden yang memerlukan penyelesaian pembiayaan yang sesuai dengan keperluan pelanggan. ("Fiqh muamalat: Konsep jual Beli istisna' Dan aplikasinya," n.d.)

Istisna klasik mempunyai mekanisme berikut:

Pelanggan (pembeli) menghubungi pengeluar (penjual) untuk membina aset khusus untuknya. Mereka bersetuju dengan spesifikasi aset, harga dan tarikh penghantaran pada masa pelaksanaan kontrak.

Pelanggan membayar harga pembuatan secara tunai atau ansuran mengikut perjanjian mereka.

Setelah proses pembuatan selesai, pengilang menghantar aset yang telah siap kepada pelanggan pada tarikh penghantaran.

Dalil:
Dalil pensyariatan al-istisna' yang menjadi hujah pegangan mazhab Hanafi adalah melalui hadis mawquf yang disebutkan oleh Abdullah bin Mas’ud iaitu:

ما راَه المسلمون حسناً فهو عند الله حسن    

Maksudnya: “Apa yang dilihat oleh umat Islam sebagai baik, maka ia adalah baik di sisi Allah S.W.T ”

Berdasarkan dalil tersebut, maka mazhab Hanafi telah melihat dan menganggap bahawa al-istisna' sebagai harus kerana ia mendatangkan kemaslahatan kepada umat Islam.

Contoh terkini:
Bank-bank Islam, seperti Bank Muamalat, menawarkan kemudahan Istisna' sebagai alternatif kepada produk pembiayaan konvensional, termasuk pinjaman penyambung (bridging loans). Dalam konteks ini, Istisna' memberikan penyelesaian kepada masalah pembiayaan jangka pendek dan memenuhi permintaan untuk pembiayaan yang lebih fleksibel dalam pembelian aset yang belum siap.

Istisna' selari (pembiayaan pembelian tempahan rumah)

Kontrak istisna selari melibatkan tiga pihak dan terdiri daripada dua kontrak berasingan.

Kontrak pertama adalah antara pembeli akhir (pelanggan) dan penjual (bank syariah), di mana bank syariah sebagai penjual bertanggungjawab untuk menyerahkan aset kepada pelanggan mengikut spesifikasi yang disediakan.

Perjanjian istisna' kedua ialah antara bank syariah (sebagai pembeli) dan pebina aset (misalnya pemaju perumahan). Langkah-langkah berikut terlibat dalam kontrak istisna selari.

Pelanggan ingin membeli aset tertentu untuk dikeluarkan atau dibina (contohnya rumah) dan mendekati bank Islam untuk pembiayaan.

Bank syariah (sebagai penjual/pengeluar) mengadakan kontrak istisna dengan pelanggan. Harga RM 300 000 ditentukan sebagai yuran bank ditambah margin keuntungan.

Bank Islam (pembeli) menandatangani kontrak istisna (istisna kedua) selari dengan kontraktor untuk membina aset (rumah) mengikut spesifikasi yang dipersetujui dengan pelanggan.

Bank Islam membayar RM 150 000(tunai) kos pembinaan kepada kontraktor dalam kontrak istisna’ kedua.

Selepas proses pembuatan selesai, bank Islam menyerahkan aset kepada pelanggan (pembeli utama) pada tarikh penghantaran. Kadangkala, bank Islam melantik kontraktor sebagai ejen mereka untuk menyerahkan aset kepada pelanggan bagi pihak mereka.

Pelanggan membayar harga aset istisna kepada bank syariah dalam bentuk ansuran (RM 300 000 selama 30 tahun).

 

Kelebihan Istisna' adalah:

Fleksibiliti: Pembeli dapat menentukan spesifikasi barang yang ingin ditempah.

Pembiayaan Jangka Pendek: Sesuai untuk projek yang memerlukan pembiayaan sementara sebelum hasil dijana.

Pematuhan Syariah: Istisna' mematuhi prinsip muamalat Islam, mengelakkan unsur riba dan gharar.

Peluang Pembangunan: Menyokong pertumbuhan industri pembinaan dan meningkatkan peluang pekerjaan.

Secara keseluruhan, Istisna' dalam muamalat bank moden bukan sahaja menyediakan alternatif yang sah dari segi syariah tetapi juga berfungsi sebagai alat penting dalam memenuhi keperluan pembiayaan yang semakin meningkat di kalangan masyarakat.

Istijrar
Takrifan:
Bay’ al-Istijrar (بيع الاستجرار). Definisi bagi akad ini adalah seperti berikut:

 

وبيع الاستجرار: أخذ الحوائج من البياع شيئا فشيئا، ودفع ثمنها بعد ذلك.

Maksudnya: Bay’ al-Istijrar ialah suatu transaksi dimana pembeli mengambil barang sedikit demi sedikit berdasarkan keperluan, kemudian membayar harganya selepas daripada itu.

Suatu kontrak antara pembekal dengan pelanggan di mana pembekal membekalkan barangan tertentu secara berterusan mengikut mod pembayaran yang telah dipersetujui sehingga mereka menamatkan kontrak tersebut. Ia sama digunakan untuk kontrak antara pemborong dengan peruncit bagi membekalkan sejumlah aset yang telah dipersetujui.

Dalil:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُم بَيْنَكُم بِالْبَاطِلِ إِلَّا أَن تَكُونَ تِجَارَةً عَن تَرَاضٍ مِّنكُمْ ۚ

Maksudnya: “Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu makan (gunakan) harta-harta kamu sesama kamu dengan jalan yang salah (tipu, judi dan sebagainya), kecuali dengan jalan perniagaan yang dilakukan secara suka sama suka di antara kamu.”  Surah al-Nisa’ (29)

Contoh terkini:
Salah satu contoh aplikasi bai' istijrar di Malaysia adalah dalam kontrak niaga hadapan minyak sawit mentah atau crude palm oil (CPO) futures contract. Dalam kontrak ini, penjual berjanji untuk menyediakan minyak sawit mentah kepada pembeli pada harga yang ditetapkan pada masa hadapan, berdasarkan permintaan pembeli.

Jadi dalam konteks pasaran komoditi di Malaysia, bai' istijrar digunakan untuk membolehkan pihak-pihak berkontrak melakukan urus niaga secara berterusan pada harga yang dipersetujui, tanpa perlu menunggu barang siap sebelum dijual. (Sekuriti, M. P. S. S.. 2002). 

Kes moden makan dulu bayar kemudian di restoran. Dalam sesetengah urus niaga ia boleh diterima atau dibenarkan untuk membeli atau menjual pada harga yang tidak diketahui seperti penggunaan Bai’ al-Istijrar. Istilah ini ialah istilah urus niaga dalam perundangan mengenai kontrak yang disebut oleh pakar hukum salaf dan khalaf. Ringkasnya, apa yang dimaksudkan dengan bai’ al-istijrar ialah transaksi yang mana pembeli berurus niaga dengan penjual, membeli barang atau mengambil barang tanpa mengetahui harganya. Harga dimaklumkan dan dipersetujui kemudian, walaupun selepas item itu dipakai atau digunakan atau dimakan (jika makanan). (Al-Bakri, Z. M., 2024, January 1).

 

Tawarruq (terlibat dalam komoditi murabahah)
Takrifan:
Al-tawarruq adalah jual beli yang berlaku apabila pembeli membeli barangan dengan harga tangguh, kemudian menjualnya kembali dengan harga tunai yang lebih rendah kepada penjual ketiga. Jual beli ini dinamakan al-tawarruq kerana pembeli yang membeli barangan tidak bermaksud untuk mendapat barang tersebut, sebaliknya adalah untuk mendapatkan tunai. Perbezaan antara al-tawarruq dan bay‘ al-‘inah adalah al-tawarruq melibatkan jualan barangan kepada pihak ketiga manakala bay‘ al-‘inah hanya melibatkan dua pihak sahaja Perbahasan mengenai al-tawarruq tidak banyak dibincangkan oleh para ulama dahulu berbanding bay‘ al-‘inah memandangkan ia diharuskan oleh jumhur ulama. Walau bagaimanapun, berdasarkan pemerhatian penulis, terdapat segelintir sarjana daripada Timur Tengah yang tidak menyokong penggunaan instrumen ini yang digunakan dengan agak meluas dalam institusi perbankan Timur Tengah. Berbanding Malaysia yang mengaplikasikan prinsip bay‘ al-‘inah dalan institusi  perbankan untuk pembiayaan, institusi perbankan Timur Tengah pula menggunakan jual beli altawarruq. (Nadhirah, N., & Mohamad Sabri, H.,2008).

Dalil:
Sabda Rasulullah S.A.W:

عن أبي هريرة رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم استعمل رجلا على خيبر فجاءه بتمر جنيب، فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم:أكل تمر خيبر هكذا. قال لا، والله يارسول الله إنا لنأخذ الصاع بالصاعين و الصاعين بالثلاثة. فقال رسول الله  صلى الله عليه وسلم: لاتفعل، بع الجمع بالدراهم ثم ابتع بالدراهم جنيبا

Diriwayatkan dari Abi Hurairah r.a, bahawa Rasulullah S.A.W melantik seorang sahabat sebagai petugas di Khaibar. Sahabat tersebut membawa kurma yang disebut (janib). Rasulullah S.A.W bertanya kepada sahabat tersebut: “Adakah semua kurma Khaibar begini?” Sahabat tersebut menjawab: “Demi Allah, tidak wahai Rasulullah. Kami membeli kurma ini satu sa` dengan imbalan kurma ini sebanyak dua sa’ dan jika kami membeli kurma ini dua sa` dengan imbalan kurma ini tiga sa`”. Rasulullah S.A.W bersabda: “Jangan lakukan seperti itu. Tetapi jual semua kurma tersebut dengan dirham, kemudian belilah dengan dirham tersebut kurma janib”. (Riwayat Al Bukhari)

Contoh terkini:
Pembiayaan Islamik peribadi menggunakan kaedah ini selain Bai’ al Inah.

Caranya pelanggan memohon pembiyaan dari bank. Satu barang akan dibeli bank dari pihak A. Bank jual kepada pelanggan itu dengan murabahah (ada keuntungan dan dibayar tangguh). Pelanggan lantik bank jual semula barang itu (pelanggan hendak duit biaya bukannya barang). Bank jual barang kepada B. Hasil jualan kepada B dikredit kepada pelanggan (inilah wang pembiayaan).

Contoh tanpa bank :

“Encik Amin memerlukan wang tunai RM 50 000 dan dia tidak menemui sesiapa yang boleh memberikan pinjaman tanpa faedah (riba), jadi dia membeli kereta Encik Aman dengan harga RM 60 000 yang akan dibayar dalam tempoh setahun. "Kemudian Encik Amin menjual kereta itu kepada Encik Ali dengan wang tunai RM 50 000."



 



 

Kerjasama
Musyarakah
Takrifan:
Akad musyarakah ialah kerjasama antara dua pihak yang menyumbang antara satu sama lain dalam bentuk dana untuk membina perniagaan, dengan keuntungan dan risiko yang akan dikongsi bersama mengikut perjanjian. Jadi apa bezanya dengan akad musyarakah mutanaqisah? Musyarakah mutanaqisah ialah kerjasama antara beberapa pihak mengenai pemilikan sesuatu aset tetapi dengan jumlah keuntungan yang berbeza antara satu sama lain. Ini disebabkan oleh membenarkan pemilikan aset yang lebih besar daripada pihak lain supaya nilai keuntungan yang diperoleh juga lebih besar.

 

Dalil:
Surah Sod : 24.

قَالَ لَقَدْ ظَلَمَكَ بِسُؤَالِ نَعْجَتِكَ إِلَىٰ نِعَاجِهِۦ ۖ وَإِنَّ كَثِيرًۭا مِّنَ ٱلْخُلَطَآءِ لَيَبْغِى بَعْضُهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ إِلَّا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ وَعَمِلُوا۟ ٱلصَّـٰلِحَـٰتِ وَقَلِيلٌۭ مَّا هُمْ ۗ وَظَنَّ دَاوُۥدُ أَنَّمَا فَتَنَّـٰهُ فَٱسْتَغْفَرَ رَبَّهُۥ وَخَرَّ رَاكِعًۭا وَأَنَابَ ۩ ٢٤

"… Dan sesungguhnya kebanyakan dari orang yang bersyarikat itu sebagian dari mereka berbuat zalim kepada sebagian lain, kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal shaleh; dan amat sedikitlah mereka ini …."

 

Contoh terkini:
Majlis Penasihat Syariah (MPS) Bank Negara Malaysia telah menerima cadangan dari sebuah institusi kewangan Islam untuk menawarkan produk pembiayaan perumahan berdasarkan konsep musyarakah mutanaqisah. Dalam modus operandi produk ini, pelanggan memohon pembiayaan untuk membeli harta tanah bersama dengan institusi kewangan Islam, dan harta tanah tersebut kemudian disewakan kepada pelanggan. Pelanggan akan menggunakan bayaran ansuran bulanan untuk membeli bahagian pemilikan institusi kewangan secara beransur-ansur.

MPS telah mengkaji isu-isu berkaitan termasuk penggabungan perjanjian musyarakah dan ijarah dalam satu dokumen, serta cagaran terhadap aset yang dimiliki secara bersama. Keputusan yang dibuat oleh MPS adalah bahawa penggabungan perjanjian tersebut adalah dibenarkan selagi perjanjian-perjanjian tersebut dimeterai secara berasingan dan jelas. Selain itu, cagaran boleh dilaksanakan sekiranya melibatkan bahagian milik pelanggan yang digadaikan kepada institusi kewangan Islam.

Keputusan ini adalah berdasarkan fakta bahawa kontrak musyarakah mutanaqisah adalah bentuk kontrak baru yang diiktiraf oleh ulama fiqah untuk memenuhi kehendak masyarakat Islam masa kini. Syarak membenarkan beberapa bentuk pengurusan ke atas aset musyarakah, termasuk hak untuk berjual beli atau menyewakan aset tersebut. Dengan itu, kontrak musyarakah mutanaqisah ini memperlihatkan kebolehan untuk memberi dan menerima cagaran terhadap aset yang dimiliki secara bersama, dengan keizinan semua pihak yang terlibat. (Financing Based on Musyarakah Mutanaqisah | Maybank Islamic, n.d.)

Contoh Musyarakah di Malaysia:

Musyarakah Mutanaqisah

Musyarakah mutanaqisah ialah satu bentuk kerjasama di mana satu pihak (contohnya bank) memberikan modal untuk membeli aset, dan pemilik aset (pelanggan) akan membeli balik saham bank secara berperingkat. Contoh biasa adalah dalam produk pembiayaan rumah di mana bank dan pelanggan memiliki rumah tersebut secara bersama. Pelanggan membayar sewa kepada bank, dan dari masa ke masa, pemilikan rumah itu berpindah sepenuhnya kepada pelanggan.

Pembiayaan KPR (Kredit Pemilikan Rumah)

Dalam skim ini, bank dan pelanggan menggabungkan modal untuk membeli rumah daripada pemaju. Keuntungan yang diperoleh daripada sewa yang dibayar oleh pelanggan setiap bulan menjadi sebahagian daripada keuntungan bank. Ini adalah contoh sebenar bagaimana musyarakah diaplikasikan dalam kewangan perumahan di Malaysia.

Kerjasama Perniagaan Kecil

Bank juga menggunakan musharakah dalam pembiayaan perniagaan kecil, di mana bank memberikan modal kepada usahawan kecil untuk memajukan perniagaan mereka. Keuntungan daripada perniagaan itu kemudiannya dikongsi mengikut perjanjian awal. Ini membantu usahawan kecil mendapat akses kepada modal tanpa perlu terjebak dalam sistem faedah.

Melalui contoh-contoh ini, musyarakah di Malaysia menunjukkan bagaimana prinsip syariah boleh diaplikasikan dalam sektor kewangan untuk menyokong pertumbuhan ekonomi dan kesejahteraan masyarakat.

 

Perbezaan musyarakah dengan mudharabah dalam Islam:

Struktur Pemilikan Modal:

Mudharabah: Hanya ada seorang pemilik modal (shahibul maal) dan seorang pengurus (mudharib).

Musyarakah: Terdapat beberapa pemilik modal yang menyumbang kepada perniagaan.

Perkongsian Risiko:

Mudharabah: Pemilik modal menanggung seluruh risiko kerugian.

Musyarakah: Semua pihak berkongsi risiko mengikut nisbah modal yang disumbangkan.

Pengurusan perniagaan:

Mudharabah: Pengurusan perniagaan sepenuhnya dijalankan oleh mudarib, manakala pemilik modal tidak terlibat dalam operasi harian.

Musyarakah: Semua pihak boleh terlibat dalam menguruskan perniagaan, bergantung kepada perjanjian yang dibuat.

Matlamat dan Fokus:

Mudarabah: Lebih menumpukan kepada pelaburan dan pengurusan modal oleh satu pihak.

Musyarakah: Menekankan kerjasama dan kerjasama antara beberapa pihak dalam menjalankan perniagaan.

Mudharabah
Takrifan:
M

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://laman-munawwarah.blogspot.com/2025/01/huraian-jenis-jenis-muamalat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Doktor Ini Terang Jenis Oat Yang Kena Tahu

Doktor Ini Terang Jenis Oat Yang Kena Tahu

papar berkaitan - pada 3/1/2025 - jumlah : 115 hits
Ramai di antara kita memilih oat sebagai makanan sihat kerana khasiatnya yang tinggi Namun tidak semua jenis oat sesuai untuk semua individu terutama bagi mereka yang mempunyai masalah kesihatan tertentu seperti diabetes Oleh itu penting un...
Warna Khaki Jenis Contoh Padanan Warna

Warna Khaki Jenis Contoh Padanan Warna

papar berkaitan - pada 7/1/2025 - jumlah : 64 hits
Warna khaki sering dijadikan warna pilihan untuk seluar baju dan jaket selain juga digunakan dalam pakaian luaran ketenteraan Ini kerana warna ini dipilih sebagai pakaian tentera bagi memudahkan penyamaran tentera di medan peperangan Namun ...
Jenis Jakun Peqak Orang Kata Tu La Yang Dok Ada Tak Cerdik

Jenis Jakun Peqak Orang Kata Tu La Yang Dok Ada Tak Cerdik

papar berkaitan - pada 14/1/2025 - jumlah : 80 hits
Isu di sebuah universiti macam biasa akan pantas sambar untuk dijadikan isu untuk Diberitakan ham yang digunakan tu dan bukannya babi Mungkin cuma makan cencalok je jadi dia tak tahu ada Di platform aku pun dulu selalu ada tapi sebab tak la...
Lirik Lagu Nirmala Noh Salleh

First Time Di Aurum Theater Trx

Hoka Menjemput Rakyat Malaysia Sertai Pengaktifan Everybody Bondi Dan Pelancaran Bondi 9 Di Trx

Kwsp Jual Saham Mahb Pada Harga Rendah Menyebabkan Rugi Rm500 Juta

Pengertian Ilmu Kalam Sejarah Sumber Manfaat

Tangkasnet Slots And Big Wins Await You On 389sport

15 Foto Barang Yang Ada Dalam Beg Tangan Wanita Mengikut Kerjaya Mereka

Hamzah Gets Taste Of Sabah S Woes Says Change In State Govt A Must


echo '';
Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Akad Yang Terlindung Slot Samarinda TV3

Senarai Lagu Tugasan Konsert Minggu 9 Gegar Vaganza 2024 2025 Musim 11

Keputusan Markah Peserta Konsert Minggu 8 Gegar Vaganza 2024 2025 Musim 11

Biodata Liya Maisarah Dato Sri Ismail Yang Kahwin Bersuamikan Vokey Imran Rosli Gamer PUBG

Biodata Azqa Aziz Pelakon Drama Berepisod Curang Tanpa Niat Astro Ria Gandingan Evertts Gomes Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Nightlife Unplugged Discover Da Nang S Hidden Gems

Malaysia Truly Asia 2026 What You Need To Know And Why It Matters

Cara Renew Insurans Kereta Online Di Malaysia

Kru One More Time Chord

Group Urges Selangor Ruler To Commute Sirul S Death Sentence

Disabled Man Assaulted After Riding Into Market Stall