Hukum Minta Kembali Hantaran Pertunangan



SOALAN :
Apabila putus tali pertunangan adakah harus pihak keluarga tunang lelaki meminta kembali dari pihak tunang perempuan semua barang yang telah diberikan kepadanya sebagai barang hantaran ketika bertunang?
JAWAB :
Barang-barang berupa hantaran yang diberikan olih tunang lelaki itu kepada tunang perempuan itu adalah termasuk dalam hukum hadiah bukan termasuk dalam maskawin. Olih itu haram meminta kembali sekalipun putus pertunangan yang telah dibuat kerana pemberian tersebut telah menjadi hak milik tunang perempuan tersebut.
Begitu juga barang hantaran yang diberikan ketika aqad nikah maka ia menjadi milik pengantin perempuan sekalipun berlaku perceraian.
Yang bolih diambil kembali apabila berlaku perceraian hanyalah maskawin sebanyak separuh jika belum berlaku persetubuhan.
Ada pun jika telah berlaku persetubuhan maka kesemua maskawin adalah hak isteri tidak harus diminta kembali sedikit pun.
Tersebut dalam himpunan Fatwa Mufti Oman :
الهدايا التي تقدم إلى العروس ليلة الزفاف ليست من المهر؛ لأن المهر موثق في عقد الزواج، وتم الاتفاق عليه حين العقد، وعموماً الهدايا التي يقدمها أهل الزوج للزوجة باعتبار أنها هدية؛ تجري عليها أحكام الهبة والهدية التي تلزم بالقبض، وتكون ملكاً للزوجة، فلا يحق لأهل الزوج الرجوع فيها، لقوله صلى الله عليه وسلم: (لا يَحِلُّ لِرَجُلٍ أَنْ يُعْطِيَ عَطِيَّةً أَوْ يَهَبَ هِبَةً فَيَرْجِعَ فِيهَا إِلا الوَالِدَ فِيمَا يُعْطِي وَلَدَهُ، وَمَثَلُ الَّذِي يُعْطِي الْعَطِيَّةَ، ثُمَّ يَرْجِعُ فِيهَا كَمَثَلِ الْكَلْبِ يَأْكُلُ فَإِذَا شَبِعَ قَاءَ، ثُمَّ عَادَ فِي قَيْئِهِ) رواه أبو داود.
أما إذا تم الاتفاق على أنها جزء من المهر فتصبح ملكاً لها كاملاً إن تم الدخول، ومناصفة إن طلقت قبل الدخول.
وإن حصل العدول عن الخطبة ليلة الزفاف فيرد الهدايا من عدل عن الخطبة إن دفعت على أساس أنها من المهر، وقد جاء في قانون الأحوال الشخصية الأردني في المادة رقم: (4/ب): “إذا عدل أحد الطرفين عن الخطبة، أو انتهت بالوفاة، فللخاطب أو ورثته الحق في استرداد ما دفع على حساب المهر من نقد أو عين، إن كان قائماً، أو قيمته يوم قبضه إن تعذر رد عينه أو مثله”. والله تعالى أعلم .
artinya : “Hadiah yang diberikan kepada pengantin pada hari perkahwinan tidak termasuk maskawin. Kerana sungguhnya maskawin itu ialah harta yang diberikan ketika aqad nikah yang dipersetujui atasnya ketika aqad.
Umumnya segala pemberian yang diberikan olih keluarga suami kepada isteri itu sungguhnya dikirakan sebagai hadiah yang berlaku atasnya segala hukum pemberian dan hadiah yang berlaku dengan penerimaan. Maka adalah ia milik bagi isteri.
Tidak ada hak bagi keluarga suami meminta kembali kerana sabda Nabi saw :
لا يَحِلُّ لِرَجُلٍ أَنْ يُعْطِيَ عَطِيَّةً أَوْ يَهَبَ هِبَةً فَيَرْجِعَ فِيهَا إِلا الوَالِدَ فِيمَا يُعْطِي وَلَدَهُ، وَمَثَلُ الَّذِي يُعْطِي الْعَطِيَّةَ، ثُمَّ يَرْجِعُ فِيهَا كَمَثَلِ الْكَلْبِ يَأْكُلُ فَإِذَا شَبِعَ قَاءَ، ثُمَّ عَادَ فِي قَيْئِهِ
Artinya : “Tidak halal bagi seorang lelaki yang telah menghadiahkan satu hadiah atau memberikan satu pemberian memintanya kembali melainkan bapa bolih meminta kembali apa yang telah ia berikan kepada anaknya. Dan perumpamaan orang yang memberi satu pemberian kemudian memintanya kembali adalah seperti seekor anjing yang makan sampai kenyang dan muntah lalu ia telan kembali muntahnya itu.” (Hadith Abu Daud)
Adapun apabila kedua pihak bersetuju barangan tersebut dijadikan sebagai maskawin maka barangan tersebut menjadi milik penuh bagi isteri jika telah berlaku persetubuhan dan jika belum berlaku persetubuhan maka separuh menjadi milik isteri dan separuh lagi dikembalikan kepada suami.
Dan jika berlaku salah satu pihak menghentikan pertunangan pada malam perkahwinan maka dikembalikan barang hantaran tersebut jika ia diberikan atas nama maskawin.
Dan sungguhnya telah tersebut pada Qanun Ahwal Syaksiah Negeri Jordan :
Apabila salah satu pihak berpaling (memutuskan) dari pertunangan atau berlaku kematian maka tunang atau warisnya berhak mengambil kembali apa yang telah diberikan atas nama maskawin samada ia mata wang atau harta benda jika masih wujud atau membayar harganya nilai pada hari itu jika uzur ia mengambalikan harta asal atau yang seumpamanya.”
wallahua’lam
KESIMPULAN :
Segala hadiah yang telah diberikan ketika bertunang adalah hak masing-masing yakni menjadi hak kepada tunang perempuan dan tunang lelaki.
Segala hadiah yang telah diberikan olih kedua belah pihak tidak bolih diminta kembali jika berlaku putus tunang.
Haram meminta balik hadiah dan pemberian kerana bertunang apabila berlaku putus tunang.
Jika berlaku perceraian sebelum pasangan suami isteri melakukan persetubuhan maka separuh dari jumlah maskawin milik isteri dan separuh dikembalikan kepada suami jika dia mahu.
Jika berlaku perceraian selepas sekurangnya sekali bersetubuh maka semua maskawin adalah milik isteri.
wallahua’lam
 
Sumber: Ustaz Azhar Idrus ( Original )
The post Hukum Minta Kembali Hantaran Pertunangan appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/hukum-minta-kembali-hantaran-pertunangan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Petrokimia Gresik Kembali Ekspor 45 000 Ton Urea Ke India

Petrokimia Gresik Kembali Ekspor 45 000 Ton Urea Ke India

papar berkaitan - pada 2/8/2019 - jumlah : 159 hits
Hingga Agustus 2019 kuantum ekspor PG untuk Urea telah mencapai 202 ribu ton pupuk NPS 80 8 ribu ton dan pupuk ZK 3 35 ribu ton Ketiga jenis pupuk ini telah diekspor ke sejumlah negara seperti India Sri Lanka China Filipina dan sejumlah neg...
Gunung Tangkuban Parahu Kembali Erupsi Malam Ini

Gunung Tangkuban Parahu Kembali Erupsi Malam Ini

papar berkaitan - pada 2/8/2019 - jumlah : 189 hits
Taman Wisata Alam Gunung Tangkuban Parahu kembali mengalami erupsi Kamis malam Kolom abu menyembur setinggi 180 meter dari dasar kawah
Korut Kembali Luncurkan Dua Rudal Balistik Di Tengah Diplomasi Yang Tertunda

Korut Kembali Luncurkan Dua Rudal Balistik Di Tengah Diplomasi Yang Tertunda

papar berkaitan - pada 1/8/2019 - jumlah : 130 hits
Rudal itu diluncurkan dari Wonsan Kalma selepas pukul 05 00 waktu setempat dan pukul 05 27 Menurut pejabat Korsel rudal yang ditembakkan itu meluncur sejauh 250 kilometer dengan ketinggian 30 kilometer
Kembali Erupsi Status Gunung Tangkuban Parahu Menjadi Waspada

Kembali Erupsi Status Gunung Tangkuban Parahu Menjadi Waspada

papar berkaitan - pada 2/8/2019 - jumlah : 185 hits
Selain itu dia mengimbau masyarakat di sekitar Gunung Tangkuban Parahu pengunjung wisatawan pendaki untuk tidak mendekati kawah puncak dalam radius 1 5 kilometer dari kawah aktif Dan mewaspadai terjadinya letusan freatik yang bersifat tiba ...
Kivlan Zen Kembali Ajukan Gugatan Praperadilan

Kivlan Zen Kembali Ajukan Gugatan Praperadilan

papar berkaitan - pada 2/8/2019 - jumlah : 121 hits
Pengajuan praperadilan itu diperinci menjadi empat bagian di antaranya praperadilan untuk penetapan tersangka penangkapan penahanan dan persoalan penyitaan
Intip Langkah Vale Hijaukan Kembali Lahan Bekas Tambang

Intip Langkah Vale Hijaukan Kembali Lahan Bekas Tambang

papar berkaitan - pada 2/8/2019 - jumlah : 146 hits
PT Vale Indonesia membangun nursery atau kebun bibit yang memproduksi hingga 700 000 bibit pohon setiap tahunnya Tujuannya sebagai bentuk pertanggungjawaban lingkungan untuk menghijaukan kembali lahan bekas tambang Nursery yang dibangun di ...
Dapur Suriaamanda Kembali Beraksi

Dapur Suriaamanda Kembali Beraksi

papar berkaitan - pada 31/7/2019 - jumlah : 329 hits
Hi korang Ada nampak kakak happy hahahaha akhirnya mood memasak kembali semula tapi 3 jenis masakan yang utama dalam entry ni la semalam kan public holiday so Abah pun nak cuti tak nak masak SA amik alih plak memandangkan semalam SA sihat s...
Twa Gunung Tangkuban Perahu Dibuka Kembali Pada 1 Agustus 2019

Twa Gunung Tangkuban Perahu Dibuka Kembali Pada 1 Agustus 2019

papar berkaitan - pada 31/7/2019 - jumlah : 134 hits
Gubernur Jawa Barat Ridwan Kamil menyatakan Taman Wisata Alam Tangkuban Perahu akan dibuka kembali untuk umum pada Kamis Hal tersebut diputuskan setelah mendapat jaminan keamanan dan keselamatan bagi pengunjung
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City