Hukum Mengucapkan Salam Pakai Bahasa Agama Lain


Pertanyaan:
Assalamualaikum. Wr. Wb. Bapak Kyai Yang Terhormat, apakah boleh seorang muslim (umumnya pejabat) setelah membaca assalamualaikum diteruskan dengan “Ooom Santi …” . Kemudian yang benar SILATURRAHIM atau SILATURRAHMI? Terima kasih. Was. Wr. Wb. (Syaqiq Maula, Situbondo).
Jawaban:
Salam merupakan salah satu komponen penting dalam kehidupan kita untuk berkomunikasi dan bersosialisasi dengan aktif dengan masyarakat sekitar.
Komunikasi akan menjadi lancar jika didahului dengan salam, baik saat bertemu di jalan, berkunjung, berceramah, berkomunikasi via telepon dan lainnya.
Dalam agama Islam, menebarkan salam termasuk amalan yang dianjurkan kepada siapa saja baik yang dikenal ataupun belum dikenal.
Hal demikian sebagaimana yang tertera pada sebuah hadis laporan Ibnu Umar yang berbunyi:
أَيُّ الْإِسْلَامِ خَيْرٌ قَالَ تُطْعِمُ الطَّعَامَ وَتَقْرَأُ السَّلَامَ عَلَى مَنْ عَرَفْتَ وَمَنْ لَمْ تَعْرِفْ “Ya Rasul, Islam bagaimana yang baik itu? Beliau saw bersabda : kamu memberikan makan (bagi yang lapar) dan mengucapkan salam kepada orang yang kamu kenal dan orang yang belum kamu kenal”. (HR. Bukhari: 6236)
Begitu juga hadis laporan Abu Hurairah yang menyatakan:
لاَ تَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ حَتَّى تُؤْمِنُوا وَلاَ تُؤْمِنُوا حَتَّى تَحَابُّوا أَوَلاَ أَدُلُّكُمْ عَلَى شَىْءٍ إِذَا فَعَلْتُمُوهُ تَحَابَبْتُمْ أَفْشُوا السَّلاَمَ بَيْنَكُمْ “Kalian tidak akan masuk surga sehingga kalian beriman dan kalian tidak dianggap beriman sebelum kalian saling mencintai. Taukah kalian sesuatu yang jika kalian lakukan akan menjadikan kalian saling mencintai, yaitu sebarkanlah salam di antara kalian”. (HR. Muslim: 203)
Dari dua hadis di atas rasulullah saw menganjurkan untuk menebarkan salam di antara kita dan bahkan kepada orang yang tidak kenal sekalipun.
Dan beliau Nabi Muhammad tidak menyebutkan redaksi salam tertentu dalam hadis di atas, bentuk salamnya mutlaq tidak ada taqyyid (pembatasan).
Artinya bahwa dalam berinteraksi sosial kita dapat mengucapkan salam dengan berbagai macam bentuk bahasa, budaya dan adat.
Kecuali dalam salat yang bersifat ibadah mahdah, maka ucapan salam harus sesuai dengan apa yang diajarkan rasulullah dalam melakukan salat.
Oleh karena itu, ucapan salam dapat disampaikan dengan bahasa universal “Hi!”, “Hello”, “Selamat pagi” atau lainnya.
Dan juga dapat disampaikan dengan bahasa agama seperti “Assalamualaikum wr wb”, “Om santi santi Om”, “Om Swastyastu”, “Namaste” atau lainnya, yang kesemuanya itu mengungkapkan doa keselamatan bagi lawan bicaranya.
Ucapan salam seperti ini dalam kehidupan interaksi sosial diperbolehkan dalam Agama Islam, selama tidak mengandung unsur kata atau kalimat yang merusak akidah.
Adapun permasalahan Silaturahim atau Silaturahmi, merupakan kata majemuk yang diserap dari Bahasa Arab yang mempunyai arti menyambung kekerabatan.
Kata Rahim, dalam Kamus Arab (Al-Mujamul Wasit) dapat dibaca rahim, rahmi dan rihmi, mempunyai dua arti kerabat dan juga tempat janin.
Maka dua istilah itu menurut Bahasa Arab tetap benar. Namun menurut Bahasa Indonesia yang baku sesuai dengan EYD, maka yang benar adalah Silaturahmi bukan Silaturahim.
Dan para ulama tidak mempermasalahkan dalam menanggapi perbedaan istilah semacam ini, selama tetap mempunyai makna yang sama. Hal ini sesuai dengan kaidah:
لا مشاحة في الاصطلاح “Tidak ada perdebatan dalam istilah (jika hakikatnya sama)”.
Wallahu a’lam.
Sumber: pesma-annur.net


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://islamidia.com/hukum-mengucapkan-salam-pakai-bahasa-agama-lain/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Muslim Sahaja Kena Rai Agama Lain

Muslim Sahaja Kena Rai Agama Lain

papar berkaitan - pada 17/1/2020 - jumlah : 210 hits
BELUM pun reda tanglung Ponggal pula jadi isu Apa ke benda ini Orang India yang beragama Hindu nak sambut Ponggal biaq pi kat depa la Janji kita tak sekat depa nak sambut perayaan depa Yang terhegeh hegeh minta kita sambut ini nak buat apa ...
Bila Isteri Beli Tudung Pakai Cantik Cantik Dia Tak Harap Lelaki Lain Puji Tapi Suami Sendiri

Bila Isteri Beli Tudung Pakai Cantik Cantik Dia Tak Harap Lelaki Lain Puji Tapi Suami Sendiri

papar berkaitan - pada 30/1/2020 - jumlah : 510 hits
Sebak juga bila tengok tudung isteri saya ni Bila saya fikirkan balik banyaknya kurang saya ni sebagai suami Bila isteri beli tudung dan pakai cantik cantik Dia tak harapkan lelaki tepi jalan puji dia Dia tak harapkan lelaki lelaki tempat d...
Hukum Memberi Dan Menjawab Salam Serta Berjabat Tangan Ketika Khutbah Jumaat

Hukum Memberi Dan Menjawab Salam Serta Berjabat Tangan Ketika Khutbah Jumaat

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 252 hits
SOALAN Kadangkala apabila saya sedang mendengar khutbah ada jemaah di sebelah yang baru selesai solat tahiyatul masjid memberikan salam kepada saya serta menghulurkan tangan untuk bersalaman Soalan saya adakah boleh untuk saya menjawab sert...
Mujahid Disaran Berundur Didakwa Cenderung Bela Agama Lain Berbanding Islam

Mujahid Disaran Berundur Didakwa Cenderung Bela Agama Lain Berbanding Islam

papar berkaitan - pada 20/1/2020 - jumlah : 245 hits
BANGI Lebih baik Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mujahid Yusuf Rawa berundur dan menyerahkan jawatan berkenaan kepada individu yang lebih layak untuk melindungi agama Islam Ketua Perhubungan Negeri Ikatan Muslimin Malaysia Mel...
7 Cara Efektif Belajar Bahasa Inggris Di Rumah Tips Belajar Bahasa Inggris

7 Cara Efektif Belajar Bahasa Inggris Di Rumah Tips Belajar Bahasa Inggris

papar berkaitan - pada 17/1/2020 - jumlah : 413 hits
Hallo bertemu kembali sesi kali ini akan membawakan mengenai tips belajar bahasa inggris 7 Cara Efektif Belajar Bahasa Inggris di Rumah simak selengkapnya begitulah pembahasan perihal 7 Cara Efektif Belajar Bahasa Inggris di Rumah semoga ar...
Orang Dong Zong Tak Boleh Cakap Bahasa Malaysia

Orang Dong Zong Tak Boleh Cakap Bahasa Malaysia

papar berkaitan - pada 17/1/2020 - jumlah : 368 hits
Mujahid Yusof Rawa berdailog dengan Dong Zong dan bercakap tentang perpaduan negara tetapi orang Dong Zong tak boleh bercakap Bahasa Kebangsaan atau Bahasa Malaysia
Berkicau Dalam Bahasa Persia Donald Trump Akui Terinspirasi Keberanian Rakyat Iran

Berkicau Dalam Bahasa Persia Donald Trump Akui Terinspirasi Keberanian Rakyat Iran

papar berkaitan - pada 12/1/2020 - jumlah : 297 hits
Presiden AS Donald Trump berkicau di Twitter dalam bahasa Persia Dalam kicauannya Trump mengaku terinspirasi keberanian rakyat Iran
Bahasa Arab Asas 9524

Bahasa Arab Asas 9524

papar berkaitan - pada 12/1/2020 - jumlah : 394 hits
21 Januari 2019 BismillahBelajar bahasa Arab yuk Afwan maaf Na am iyaLaa TidakLaa Adri tidak tahuLaa ba sa tidak apa apa Syukron terima kasih Apabila ada orang memberikan ucapan syukron bisa dijawab afwan jadi afwan bisa juga artinya sama s...
Ketua Mpr Kita Harus Sadari Ri Bukan Negara Agama Dan Sekuler

Ketua Mpr Kita Harus Sadari Ri Bukan Negara Agama Dan Sekuler

papar berkaitan - pada 31/1/2020 - jumlah : 194 hits
MPR DPR dan DPD menggelar perayaan Natal 2019 dan Tahun Baru 2020 di Kompleks Parlemen Senayan Jakarta Rabu Malam Perayaan Natal bersama ketiga Lembaga Tinggi Negara itu mengangkat tema Hiduplah Sebagai Sahabat Bagi Semua Orang
Towards More Comprehensive Pension Reform

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Reaching Out

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan

Selepas 20 Tahun Berhubung Baru Abang Berani Nikahi Aku Malam Itu Penentu Segalanya

Lepas Bergaduh Suami Cakap Hidup Dia Sial Sebab Kahwin Dengan Aku Padahal Dia Tak Pernah Bagi Nafkah

Cara Guna Baki Gas Dalam Tong Gas Yang Hampir Habis

The Infinite Rise House By Earthscape Studio In Anaikatti India