Hukum Makan Daging Korban Bagi Nazar Yang Belum Tercapai Hajatnya



SOALAN:
Pada tahun ini saya bernazar untuk melakukan korban jika saya mendapat pekerjaan lain. Namun, sehingga hampir tiba Hari Raya Korban, saya masih tidak mendapat apa-apa khabar berita berkenaan keputusan temuduga yang saya hadiri. Pun begitu, saya tetap mengambil bahagian dalam korban tersebut dan melaksanakannya.

Soalan saya, bolehkah saya memakan daging korban yang telah saya laksanakan tersebut atas niat sebagai nazar, walaupun masih tiada khabar berita tentang keputusannya? Mohon pencerahan.

JAWAPAN:
Para ulama’ telah menetapkan bahawa korban yang dilaksanakan kerana menunaikan nazar yang telah tercapai, tidak boleh dimakan oleh orang yang melakukan korban tersebut. Hal ini kerana korban yang dilaksanakan tersebut wajib untuk disedekahkan kesemuanya kepada golongan fakir dan miskin. Ini bersandarkan kepada satu hadith yang diriwayatkan daripada Sayyidatina Aisyah R.Anha, bahawa Rasulullah SAW bersabda:

مَنْ نَذَرَ أَنْ يُطِيعَ اللَّهَ فَلْيُطِعْهُ ، وَمَنْ نَذَرَ أَنْ يَعْصِيَهُ فَلَا يَعْصِهِ
“Barangsiapa yang bernazar untuk melakukan ketaatan kepada Allah SWT, maka hendaklah dia melakukan ketaatan tersebut. Manakala, barangsiapa yang bernazar untuk melakukan kemaksiatan kepada Allah SWT, maka janganlah dia melakukan kemaksiatan tersebut.” [Riwayat al-Bukhari (6696)]

Jika sekiranya seseorang itu telah memakan daripadanya, hendaklah dia mengeluarkan sejumlah wang mengikut kadar yang telah dimakannya tersebut. Selain itu, tidak perlu untuk dia menyembelih lagi haiwan yang lain sebagai ganti kepada bahagian yang telah dimakan tersebut. (Rujuk al-Mu’tamad fi Mazhab al-Syafie, 2:485)

Hukum menunaikan nazar ketaatan bagi hajat yang telah tercapai seperti nikmat yang diperolehi atau bala yang berjaya dielakkan adalah wajib berdasarkan kepada firman Allah SWT:

وَلْيُوفُوا نُذُورَهُمْ
“Dan hendaklah mereka menyempurnakan nazar-nazar mereka.” (Surah al-Hajj: 29)

Allah SWT juga memuji terhadap golongan yang menyempurnakan nazar yang dilakukan oleh mereka dan sikap mereka yang takutkan kepada azab-Nya dengan berfirman:

يُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَيَخَافُونَ يَوْمًا كَانَ شَرُّهُ مُسْتَطِيرًا
“(Mereka dikurniakan kesenangan itu kerana) mereka menyempurnakan nazarnya (apatah lagi yang diwajibkan Tuhan kepadanya), serta mereka takutkan hari (akhirat) yang azab seksanya merebak di sana sini.” (Surah al-Insan: 7)

Namun begitu, sesungguhnya kewajipan menunaikan nazar itu bergantung kepada berlakunya dan tercapainya perkara yang dinazarkan tersebut. Dalam hal ini, Ibn al-Qudamah menyebut di dalam kitabnya al-Mughni:

التِزَامُ طَاعَةٍ فِي مُقَابِلِ نِعْمَةٍ اسْتَجْلَبَهَا أَوْ نَقْمَةٍ اسْتَدْفَعَهَا كَقَوْلِهِ : إِن شَفَانِي اللهُ فَللهِ عَلَيَّ صَوْمُ شَهْرٍ فَتَكُونُ الطَاعَةُ المُلْتَلْزِمَةُ ممَّا لَهُ أَصْلٌ فِي الوُجُوبِ بِالشَرْعِ
“Menjadi wajib satu ketaatan bagi nikmat yang tertentu yang diperolehinya atau satu bala tertentu yang dapat dielakkannya dengan berkata -sebagai contoh: “Jika sekiranya Allah SWT menyembuhkan aku daripada penyakit ini, maka bagi Allah SWT ke atas aku berpuasa selama sebulan.” Maka ia menjadi satu ketaatan yang wajib ditunaikan selagimana mempunyai asal dalam syarak.” (Rujuk al-Mughni Li Ibn al-Qudamah, 13:622)

Justeru, apabila sesuatu nazar tercapai, maka wajib untuk seseorang itu melaksanakan apa yang dinazarkannya. Walau bagaimanapun, jika nazar itu tidak tercapai, maka tiada kewajipan ke atas dia untuk melaksanakan apa yang dinazarkan tersebut.

Berdasarkan soalan yang ditanyakan di atas, saudara yang bertanya masih belum mendapat dan mencapai apa yang dinazarkannya iaitu memperoleh pekerjaan yang baru. Oleh itu, tiada kewajipan ke atasnya untuk dia menunaikan ketaatan yang dinazarkannya tersebut iaitu melaksanakan korban.

Oleh itu, jika sekiranya dia melakukan korban, maka korban tersebut menjadi korban yang sunat kerana tiada kewajipan ke atasnya untuk melaksanakan korban tersebut. Korban yang dilakukan oleh saudara yang bertanya tersebut menjadi korban yang sunat dan harus untuk dia memakan sebahagian daripada daging korban yang dilakukannya tersebut.

Kesimpulan

Berdasarkan perbincangan dan perbahasan di atas, kami menyatakan bahawa hukum makan daging korban bagi nazar yang tidak tercapai hajatnya adalah harus dan dibolehkan. Ini kerana kewajipan sesuatu nazar tersebut bergantung kepada tercapainya sesuatu yang dinazarkan. Jika sekiranya nazar tersebut tidak tercapai, maka tiada kewajipan untuk menunaikan nazarnya tersebut.

Semoga Allah SWT memberikan kita kefahaman yang betul dalam memahami Islam dan memberikan kita hidayah untuk terus mengamalkan syariat-Nya dengan sebaiknya. Amin. Wallahua’lam.

Oleh: Ustaz Dr. Zulkifli Mohamad Al Bakri | Mufti Wilayah Persekutuan
+ Baca Respon Pembaca di Facebook Oh! Media

Oh! Makan
Sumber: Oh! Media

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.terengganu11.com/2019/09/hukum-makan-daging-korban-bagi-nazar.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Politikus Pan Pemindahan Ibu Kota Belum Ada Kekuatan Hukum

Politikus Pan Pemindahan Ibu Kota Belum Ada Kekuatan Hukum

papar berkaitan - pada 27/8/2019 - jumlah : 150 hits
Presiden Joko Widodo telah mengumumkan Penajam Paser Utara dan Kutai Kartanegara Kalimantan Timur sebagai wilayah ibu kota yang baru Namun menurut anggota dewan hal tersebut baru sekadar wacana karena pemindahan itu belum dituangkan dalam u...
Enam Kantong Jenazah Korban Kecelakaan Tol Cipularang Belum Teridentifikasi

Enam Kantong Jenazah Korban Kecelakaan Tol Cipularang Belum Teridentifikasi

papar berkaitan - pada 7/9/2019 - jumlah : 150 hits
Edy mengungkapkan sebanyak empat kantong teridentifikasi sebagai jasad perempuan dewasa berdasarkan alat kelamin
Tol Cipularang Kembali Makan Korban Ini 5 Kemungkinan Penyebab Kenapa Sering Ada Kecelakaan Di Sana

Tol Cipularang Kembali Makan Korban Ini 5 Kemungkinan Penyebab Kenapa Sering Ada Kecelakaan Di Sana

papar berkaitan - pada 3/9/2019 - jumlah : 243 hits
Baru aja ada kecelakaan beruntun yang libatkan 21 kendaraan dengan 9 korban meninggal Sedih banget
Resepi Sup Tulang Daging Korban Tak Payah Susah Dan Renyah Pc Periuk Ajaib Kan Ada

Resepi Sup Tulang Daging Korban Tak Payah Susah Dan Renyah Pc Periuk Ajaib Kan Ada

papar berkaitan - pada 12/9/2019 - jumlah : 393 hits
Pada hari raya Aidiladha ritu sehari sebelum raya aku dah siap masak nasi impit kuah kacang dan rendang daging campur hati dan paru Itulah hidangan raya kami sekeluarga Buat banyak juga rasanya lebih dari kebiasaan Tapi menjelang tengahari ...
Remaja Baduy Yang Tewas Di Gubuk Diduga Korban Pemerkosaan

Remaja Baduy Yang Tewas Di Gubuk Diduga Korban Pemerkosaan

papar berkaitan - pada 31/8/2019 - jumlah : 203 hits
Seorang gadis remaja berinisial S ditemukan meninggal dunia dengan kondisi mengenaskan di gubuk ladang huma Cisimeut Leuwidamar Lebak Korban merupakan warga baduy luar asal kampung Karahal Kanekes Leuwidamar Lebak Jumat
Aulia Kesuma Ajak Suami Berhubungan Badan Sebelum Aksi 4 Algojo Ini Detik Detik Korban Dihabisi

Aulia Kesuma Ajak Suami Berhubungan Badan Sebelum Aksi 4 Algojo Ini Detik Detik Korban Dihabisi

papar berkaitan - pada 30/8/2019 - jumlah : 375 hits
Aulia Kesuma sempat berhubungan badan sebelum membunuh suaminya Edi Chandra Purnama alias Pupung Sadili Hal itu diungkapkan oleh Kapolres Sukabumi AKBP Nasriadi Kapolres Sukabumi AKBP Nasriadi menjelaskan bahwa Edi Chandra Purnama alias Pup...
Jual Emas Diganti Mur Dan Baut Akiong Tipu Korban Rp 33 Juta

Jual Emas Diganti Mur Dan Baut Akiong Tipu Korban Rp 33 Juta

papar berkaitan - pada 31/8/2019 - jumlah : 153 hits
Warga Pekalongan HJ alias Akiong melakukan penipuan penjualan emas seberat 91 gram di Kabupaten Kebumen Emas seharga Rp 33 juta yang tersimpan dalam kotak perhiasan ternyata berisi mur baut dan paku
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Evolution Of Adult Entertainment

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

Datuk Beraksi Di Pentas Peragaan Pada Usia 88 Tahun