Hukum Bukan Mahram Tumpang Tidur Di Rumah



SOALAN:
Saya ada seorang sahabat baik (perempuan) yang masih bujang, dia terlalu rapat dengan saya sehinggakan saya sediakan baginya bilik khas di rumah. Saya dan suami bekerja sebagai penjawat awam dan selalu pulang lewat, jadi dia membantu untuk menguruskan anak-anak saya. Soalan saya, apakah suami dan sahabat saya dikira bersekedudukan jika saya tiada di rumah? Dan apa yang perlu saya lakukan untuk minta sahabat saya tidak terlalu kerap menumpang tidur di rumah?

JAWAPAN:
Islam meletakkan batas-batas pergaulan yang perlu dijaga antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram. Ini berdasarkan kepada firman Allah SWT di dalam surah al-Nur, ayat 30:

قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ۚ ذَٰلِكَ أَزْكَىٰ لَهُمْ ۗ إِنَّ اللَّـهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ ﴿٣٠﴾ وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ۖ
“Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Amat Mendalam Pengetahuan-Nya tentang apa yang mereka kerjakan. Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya.” (Surah al-Nur: 30-31)

Antara batasan pergaulan yang perlu dijaga ialah tidak boleh berdua-duaan antara lelaki dan perempuan yang ajnabi tanpa ditemani oleh mahram bagi lelaki atau perempuan tersebut. Dalam satu hadith yang diriwayatkan oleh Ibn ‘Abbas, bahawa Rasulullah SAW bersabda:

لاَ يَخْلُوَنَّ رَجُلٌ بِامْرَأَةٍ إِلاَّ وَمَعَهَا ذُو مَحْرَمٍ ‏
“Janganlah bersunyi-sunyian seorang lelaki dan perempuan (yang ajnabi) melainkan yang bersama-sama perempuan tersebut mahramnya.” [Riwayat Muslim (1341)]

Imam al-Nawawi dalam mensyarahkan hadith ini menyebutkan bahawa apabila seorang lelaki dan perempuan yang ajnabi duduk bersama dan tiada orang yang ketiga bersama-sama mereka, maka perbuatan tersebut adalah haram dengan ijma’ para ulama’. (Rujuk al-Minhaj Syarh Sahih al-Muslim Lin Nawawi, 9:109)

Begitu juga dalam satu hadith yang lain, Rasulullah SAW bersabda:

أَلَا لَا يَخْلُوَنَّ رجلٌ بامْرَأَةٍ إِلَّا كَانَ ثاَلثهُمَا الشَيْطَان
“Ketahuilah bahawa tidak sesekali bersunyi-sunyian seorang lelaki ajnabi dengan seorang wanita ajnabiyah kecuali datang yang ketiga di antara mereka berdua iaitu syaitan.” [Riwayat al-Tirmidzi (2165)]

Justeru itu, perbuatan berdua-duaan antara lelaki dan perempuan yang ajnabi tanpa ditemani orang ketiga adalah haram dan dikira sebagai khalwat.

Begitu juga, tafsiran undang-undang mengenai khalwat merujuk kepada Akta 559, Bahagian IV, Kesalahan Yang Berhubung Dengan Kesusilaan, Seksyen 27 (Khalwat) menyebutkan bahawa: “Mana-mana orang lelaki yang didapati berada bersama dengan seorang atau lebih daripada seorang perempuan yang bukan isteri atau mahramnya; atau orang perempuan yang didapati berada bersama dengan seorang atau lebih daripada seorang lelaki yang bukan suami atau mahramnya, di mana-mana tempat yang terselindung atau di dalam rumah atau bilik dalam keadaan yang boleh menimbulkan syak bahawa mereka sedang melakukan perbuatan yang tidak bermoral adalah melakukan suatu kesalahan dan apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi tiga ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi dua tahun atau kedua-duanya.”

Berbalik kepada soalan yang ditanya, situasi dalam soalan tersebut hampir sama seperti perbahasan hukum suami tinggal bersama isteri dalam tempoh iddah. Ini kerana hubungan suami dengan isteri yang telah ditalak sama hukumnya dengan seorang wanita ajnabi dan bukan mahram baginya, yang haram dilihat auratnya dan haram bersentuhan.

Dalam isu ini mengikut kepada pandangan mazhab al-Syafie, suami tidak boleh tinggal bersama isteri yang telah ditalaknya dalam tempoh ‘iddah di rumah yang sama kecuali jika hilangnya kemungkinan (ihtimal) khalwat dengan:

terdapat mahram isteri atau perempuan yang lain bersama mereka,atau terdapat penghadang yang menghalang antara mereka seperti bilik dan sebagainya,atau diasingkan mengikut tingkat seperti tingkat bawah dan tingkat atas dan sebagainya.
Ini seperti yang disebutkan di dalam kitab al-Mu’tamad fi Fiqh al-Syafi’e:

فَإِنْ كَانَ فِي الدَّارِ مَحْرَمٌ لَهَا ذَكَرٌ أَوْ أُنْثَى أَوْ مَحْرَمٌ لَهُ وَلَوْ زَوْجَةٌ أُخْرَى أَوْ وُجِدَ امْرَأَةٌ أَجْنَبِيَّةٌ جَازَ لَهُ الدُخُولُ وَ المُسَاكَنَةُ لانْتِفَاءِ المَحْذُور. لَكِن مَعَ الكَرَاهَةِ لاحْتِمَالِ النَظَرُ. أَوْ كَانَ فِي الدَّارِ حَاجِزٌ بَيْنَهُمَا أَوْ عُلُوٌّ أَوْ سُفْلٌ
“Jika sekiranya di dalam rumah tersebut terdapat mahram bagi isteri sama ada lelaki atau perempuan, atau mahram bagi suami walaupun isterinya yang lain, atau wujud perempuan ajnabiyah, maka harus bagi suami untuk masuk dan tinggal (di rumah isteri yang ber’iddah) kerana hilang pengharamannya tersebut, namun ia berserta dengan hukum makruh kerana dikhuatiri terlihat kepada aurat. Begitu juga, harus jika sekiranya di dalam rumah tersebut terdapat penghadang yang menghalang antara kedua-duanya atau rumah yang mempunyai tingkat atas dan tingkat bawah.” (Rujuk al-Mu’tamad fi Fiqh al-Syafie, 4:268)

Oleh yang demikian, dalam situasi yang disebutkan di dalam soalan, jika disertai dengan orang ketiga seperti mahram bagi lelaki atau perempuan tersebut atau perempuan ajnabi yang lain atau yang seumpamanya atau sekiranya di rumah tersebut mempunyai penghadang seperti bilik atau tingkat bawah dan atas seterusnya hilangnya kemungkinan khalwat, maka hal yang demikian dari sudut hukum fiqhnya tidak dikira sebagai khalwat.

Namun begitu, ia dibolehkan dengan syarat hendaklah memastikan masing-masing dapat menjaga batasan aurat dan pergaulan. Justeru, ia diharuskan tetapi makruh kerana dikhuatiri terlihat aurat. Jika sekiranya ia boleh untuk dielakkan, maka hendaklah dielakkan sedaya mungkin.

Kesimpulan

Berdasarkan perbincangan dan perbahasan di atas, kami menyatakan situasi dinyatakan di dalam soalan tidaklah dikira sebagai khalwat atau bersekedudukan kerana terdapat penghadang dan penghalang iaitu bilik. Namun, hendaklah sebolehnya dielakkan supaya tidak menimbulkan syak wasangka dan fitnah kerana ia boleh diambil tindakan undang-undang sekiranya terdapat laporan.

Justeru itu, jika ketiadaan isteri dan hanya suami sahaja berada di rumah, maka seeloknya sahabat isteri tersebut tidak berada di dalam rumah yang sama dalam keadaan berdua-duaan sahaja kerana ia akan menimbulkan syak dan fitnah. Hendaklah dinasihatkan dengan memberikan penerangan yang jelas kepada sahabat isteri tersebut supaya tidak menumpang atau bermalam jika isteri tiada di rumah. Adapun jika disertai oleh isteri atau orang yang lain seperti yang disebutkan di atas, maka diharuskan tetapi makruh yang sebolehnya perlu dielakkan.

Semoga Allah SWT memberikan kita kefahaman terhadapnya serta memberikan taufiq dan hidayah untuk melaksanakan syariat-Nya dengan sebaiknya. Amin. Wallahua’lam.

Oleh: Ustaz Dr. Zulkifli Mohamad Al Bakri | Mufti Wilayah Persekutuan
+ Baca Respon Pembaca di Facebook Oh! Media

Oh! Makan
Sumber: Oh! Media

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.terengganu11.com/2019/09/hukum-bukan-mahram-tumpang-tidur-di.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hukum Tidur Di Dalam Masjid

Hukum Tidur Di Dalam Masjid

papar berkaitan - pada 12/9/2019 - jumlah : 273 hits
SOALAN Apakah hukmnya tidur di masjid pada malam hari atau tidur sekejap pada waktu siang JAWAPAN Hukum tidur dalam masjid jika ada keperluan seperti tidur sekejap kerana menunggu waktu tahajjud atau kerana iktikaf atau menunggu masuk waktu...
Kebakaran Lahan Nyaris Hanguskan Rumah Sri Saat Jokowi Ke Riau

Kebakaran Lahan Nyaris Hanguskan Rumah Sri Saat Jokowi Ke Riau

papar berkaitan - pada 18/9/2019 - jumlah : 184 hits
Lahan semak belukar di belakang rumah warga bernama Sri pinggir Jalan Rimbo Panjang Desa Rimbo Panjang Kecamatan Tambang Kabupaten Kampar Riau terbakar Selasa sekitar pukul 13 00 Wib
Anak Sepahkan Rumah Buat Bising Itu Satu Nikmat Mereka Dah Besar Kita Pula Rindu

Anak Sepahkan Rumah Buat Bising Itu Satu Nikmat Mereka Dah Besar Kita Pula Rindu

papar berkaitan - pada 18/9/2019 - jumlah : 522 hits
Kira beruntunglah rumah bersepah tu tandanya rumah kita diserikan dengan anak anak kecil Jika di beri pilihan kepada mereka yang tiada anak pasti jawapan mereka tak kisah rumah bersepah asal dikurniakan anak dapat seorang pun jadilah Jadi s...
Berang Tiada Makanan Di Rumah Bapa Lempar Bayinya Ke Dapur Kayu Yang Sedang Menyala

Berang Tiada Makanan Di Rumah Bapa Lempar Bayinya Ke Dapur Kayu Yang Sedang Menyala

papar berkaitan - pada 18/9/2019 - jumlah : 233 hits
Seorang lelaki tergamak melemparkan bayinya yang baru berusia 1 bulan 15 hari ke dapur kayu api kerana berang tiada makanan di rumah Berang tiada makanan di rumah bapa lempar bayinya ke dapur kayu yang sedang menyala
Tak Bagi Makan Dituduh Bela Saka Nenek Ini Tekad Lari Dari Rumah Anak Naik Bas Pergi Terengganu

Tak Bagi Makan Dituduh Bela Saka Nenek Ini Tekad Lari Dari Rumah Anak Naik Bas Pergi Terengganu

papar berkaitan - pada 18/9/2019 - jumlah : 515 hits
Ibu boleh jaga sepuluh orang anak tapi anak belum tentu dapat menjaga seorang ibu Selepas bertarung nyawa melahirkan dan membesarkan namun cukup senang seorang anak melupakan jasa ibu mereka Di laman Twitter baru baru ini tular rakaman vide...
3 Jenis Pokok Lidah Mertua Sansevieria Untuk Dekorasi Dalam Rumah

3 Jenis Pokok Lidah Mertua Sansevieria Untuk Dekorasi Dalam Rumah

papar berkaitan - pada 17/9/2019 - jumlah : 1883 hits
Selamat pagi Selamat kembali bekerja selepas long weekend yang terakhir bulan September ni No more long weekend dah untuk bulan ni Minggu depan dah boleh start dengan monday no more Tuesday Blues Liatnya alahainya nak mulakan kerja hari ni ...
Penduduk S Buluh Terkejut Roboh Rumah Esok Double Standard

Penduduk S Buluh Terkejut Roboh Rumah Esok Double Standard

papar berkaitan - pada 18/9/2019 - jumlah : 431 hits
SHAH ALAM Penduduk Sungai Kedongdong Paya Jaras Hilir di Sungai Buloh hari ini terkejut apabila dapat tahu bekalan elektrik dan air akan dipotong untuk proses perobohan rumah pada esok hari Menurut Pengerusi Ahli Jawatankuasa Bertindak Azro...
Ph Kempen Milik Rumah Warga China Hong Kong Zuraidah Tawar Migrasi

Ph Kempen Milik Rumah Warga China Hong Kong Zuraidah Tawar Migrasi

papar berkaitan - pada 18/9/2019 - jumlah : 303 hits
Apakah Zuraidah Menawarkan Migrasi Besar Besaran Orang China Ke Malaysia Posted by SnapShot at 9 18 2019 Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan oleh Menteri Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan KPKT Zuraidah kerajaan Pakatan Harapan a...
Caruman Perkeso Untuk 1 4 Juta Suri Rumah Bermula Januari 2020

Caruman Perkeso Untuk 1 4 Juta Suri Rumah Bermula Januari 2020

papar berkaitan - pada 18/9/2019 - jumlah : 362 hits
Skim perlindungan sosial Pertubuhan Keselamatan Sosial baharu ke atas suri rumah di Malaysia jika berjaya dilaksanakan akan dapat memberikan perlindungan keselamatan kepada golongan itu biarpun mereka tidak bekerja Cadangan itu diharap akan...
218 Fibonaci

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

Persediaan Awal Haji

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Wanita Dikenakan Bayaran Rm9 55 Untuk Nasi Putih Dan Telur Goreng Bungkus

Biodata Faisal Halim Pemain Bolasepak Viral Malaysia

Kkb Poll Indian Voters Might Make All The Difference



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Porsche Design Honor Magic V2 Rsr Menang Red Dot Award Product Design 2024

3 Cara Menuju Ikn Ibu Kota Negara Baru Indonesia

0138002039 Scammer Maybank Panggilan Palsu

Empat Maut Mpv Dan Kereta Api Berlanggar

Lelaki Ditangkap Curi Kawal 25 000 Akaun Facebook

Anwar Ibrahim Terima Mandat Rakyat