Hukum Beri Salam Dan Menjawabnya Kepada Orang Yang Sedang Makan



SOALAN:
Ketika saya sedang makan di dalam kedai kawan saya datang bagi salam. Ketika itu, makan masih ada dalam mulut, adakah wajib bagi saya untuk menjawab salam ketika itu?

JAWAPAN:
Ucapan salam merupakan ucapan sejahtera dan selamat bertujuan memberi penghormatan sesama saudara Muslim. Kebiasaan lafaz yang digunakan seperti “assalamualaikum”, “salam sejahtera” dan ucapan selamat yang lain. Firman Allah SWT:

وَإِذَا حُيِّيتُم بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا ۗ إِنَّ اللَّـهَ كَانَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ حَسِيبًا
“Dan apabila kamu diberikan penghormatan dengan sesuatu ucapan hormat (seperti memberi salam), maka balaslah penghormatan itu dengan yang lebih baik daripadanya, atau balaslah dia (dengan cara yang sama). Sesungguhnya Allah sentiasa menghitung tiap-tiap sesuatu.” (Surah al-Nisa’, 86)

Di dalam mentafsirkan ayat di atas, Syeikh al-Sa’di menyatakan di dalam kitabnya: “Ucapan salam merupakan lafaz yang diucapkan dan dijawab kepada seseorang untuk memuliakan dan mendoakan kebaikannya.” (Lihat: Tafsir al-Sa’di, 1/191)

Hukum Menjawab dan Memberi Salam

Pada asalnya hukum memberi salam adalah disunatkan, ini merupakan pandangan Mazhab Maliki, Syafi’e dan Hanbali. Dan menjawab salam itu adalah diwajibkan dan sekiranya diberikan salam itu kepada sekumpulan manusia maka hukumnya fardhu kifayah ke atas mereka. (Lihat: al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah, 25/161)

Selain itu Imam Nawawi menyatakan di dalam kitabnya: “Hukum memulakan salam itu adalah sunat muakkad… Adapun hukum menjawab salam adalah fardu atau wajib secara ijma’. Sekiranya seseorang memberi salam kepada seseorang yang lain maka yang kedua itu wajib menjawabnya sebagai fardu ain. Manakala sekiranya diberi salam kepada sekelompok manusia, maka menjawabnya menjadi fardu kifayah.” (Lihat: al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab, 4/493-494)

Dalam keadaan seseorang itu sibuk melakukan sesuatu perkara seperti membaca al-Quran, berzikir, makan dan ketika di dalam tandas, para fuqaha’ membahagikannya kepada beberapa keadaan di antaranya:

1. Sekiranya seseorang itu sedang membaca al-Quran dan terdapat seseorang memberi salam kepadanya, maka cukup sekadar menjawab salam dengan memberi isyarat kepadanya. Dan dibolehkan menjawab dengan lafaz salam kemudian menyambung semula dengan bacaan istia’zah dan melanjutkan bacaan al-Quran.

2. Tidak dibenarkan memberi salam kepada seseorang yang tengah menjamu selera dan di dalam mulutnya masih terdapat makanan. Dan sekiranya terdapat seseorang memberi salam maka tidak wajib menjawabnya ketika itu. Namun sekiranya tidak terdapat halangan untuk menjawabnya seperti tidak terdapat makanan di dalam mulutnya, maka wajib menjawabnya.

3. Memberi salam kepada seseorang yang sedang menunaikan hajat di dalam tandas dan seseorang yang sedang tidur maka hukumnya adalah makruh. Serta tidak wajib menjawabnya.

(Lihat: al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah, 25/164)

Perihal masalah ini, imam Nawawi di dalam kitabnya menyatakan: “Sekiranya seseorang itu sedang membuang air, berjimak atau seumpamanya, maka makruh memberi salam ke atasnya dan tidak perlu menjawabnya. Begitu juga seseorang yang tidur, mengantuk, solat, melaungkan azan atau seumpamanya maka salam itu tidak memberi kesan ke atasnya. Di dalam keadaan seseorang itu sedang makan dan makanan masih terdapat di dalam mulutnya maka tidak perlu untuk menjawabnya dan sekiranya tidak terdapat makanan di dalam mulutnya maka dibolehkan memberi salam dan wajib untuk menjawab salam.” (Lihat: al-Azkar li al-Nawawi, 1/415)

Kesimpulan

Berbalik kepada persoalan di atas dan dalil yang diberikan, maka dapat di simpulkan kepada beberapa keadaan:

1. Sekiranya seseorang itu sedang menjamu selera dan terdapat makanan atau ia sedang mengunyah makanan di dalam mulutnya maka makruh memberi salam kepadanya dan tidak perlu menjawab salamnya.

2. Sekiranya seseorang di dalam mulutnya tidak mempunyai makanan atau tidak mengunyah makanan maka dibolehkan memberi salam kepadanya serta wajib menjawab salam.

Oleh itu, di dalam hal ini seharusnya pemberi salam memerhati situasi seseorang yang hendak diberikan salam ke atasnya supaya tidak mengganggunya.

Semoga Allah SWT memberikan kefahaman yang sahih terhadap agama-Nya serta taufiq dan hidayah untuk mengamalkan syariat-Nya dengan sebaiknya.

Oleh: Ustaz Dr. Zulkifli Mohamad Al Bakri | Mufti Wilayah Persekutuan
+ Baca Respon Pembaca Di Facebook Oh! Media

Oh! Youtube
Sumber: Oh! Media

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.terengganu11.com/2019/12/hukum-beri-salam-dan-menjawabnya-kepada.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hukum Jual Beli Tak Boleh Makan Dulu Sebelum Tuan Kedai Lihat Kira

Hukum Jual Beli Tak Boleh Makan Dulu Sebelum Tuan Kedai Lihat Kira

papar berkaitan - pada 13/12/2019 - jumlah : 481 hits
Ramai antara kita pasti pernah makan dulu kemudian kira dan baru bayar pada tuan kedai Terutamanya jika kedai makan yang jenis ramai dan penuh sesak dengan pelanggan Makanan yang diambil pula biasanya tak sempat dilihat peniaga ramai pelang...
Asal Suap Makan Menangis Demand Susu Coklat Setiap Hari Boleh Ke

Asal Suap Makan Menangis Demand Susu Coklat Setiap Hari Boleh Ke

papar berkaitan - pada 24/12/2019 - jumlah : 391 hits
Ibu mana yang tidak risau jika anak menolak untuk minum susu Seperti yang diketahui susu merupakan sumber kalsium terbaik buat si kecil Sesetengah anak selepas bercerai susu dari ibu atau apabila sudah menginjak ke usia dua tahun sudah mula...
7 Warga Garut Keracunan Usai Makan Jamur Liar

7 Warga Garut Keracunan Usai Makan Jamur Liar

papar berkaitan - pada 24/12/2019 - jumlah : 205 hits
Warga di Kecamatan Kadungora Kabupaten Garut keracunan usai menyantap jamur liar yang tumbuh di belakang rumah Komandan Kodim 0611 Garut Letkol Inf Erwin Agung menyebut jumlah korban keracunan mencapai tujuh orang
Tips Jika Terlupa Terlepas Makan Ubat

Tips Jika Terlupa Terlepas Makan Ubat

papar berkaitan - pada 24/12/2019 - jumlah : 677 hits
Apa yang perlu buat jika kita terlupa terlepas makan ubat ikut waktuPernah tak anda terlupa dan terlepas waktu makan ubat Kalau Abang Wayne kerap juga lah terlepas waktunya Lagi lagi bila dah naik kerja Ubat nak kena habiskan Tapi kerja ban...
Tak Sempat Habis Makan Anak Dah Menangis Pergi Tandas Anak Meraung Sebab Tu Ramai Isteri Mudah Letih

Tak Sempat Habis Makan Anak Dah Menangis Pergi Tandas Anak Meraung Sebab Tu Ramai Isteri Mudah Letih

papar berkaitan - pada 24/12/2019 - jumlah : 325 hits
Sebagai ibu kita perlukan masa rehat untuk diri sendiri Kenapa Setiap tubuh badan manusia memerlukan waktu rehat yang cukup terutama untuk fizikal dan mental setelah penat menguruskan hal rumahtangga Fizikal yang penat ditambah pula dengan ...
Tart Nenas Gebu Versi Resepi Azlina Ina Teringin Nak Makan Tak Tunggu Raya Dah

Tart Nenas Gebu Versi Resepi Azlina Ina Teringin Nak Makan Tak Tunggu Raya Dah

papar berkaitan - pada 23/12/2019 - jumlah : 1023 hits
Tart nenas memang kesukaan aku Minggu lepas aku godek tart nenas gebu versi resepi Azlina Ina Resepi tart nenas macam macam ragam ada Aku lihat tart nenas gebu versi resepi Azlina Ina ini ada kelainannya dari resepi yang biasa iaitu letak m...
Hanya Wanita Cantik Yang Boleh Makan Percuma

Hanya Wanita Cantik Yang Boleh Makan Percuma

papar berkaitan - pada 24/12/2019 - jumlah : 335 hits
Makan percuma Wow siapapun pasti mahu menikmati makanan lazat tanpa keluar wang sesen pun Tapi sememangnya ada restoran yang memberi perkhimatan pada pelanggannya menikmati makanan dengan percuma Jawapannya ternyata ada Ada sebuah restoran ...
40 Tempat Makan Best Breakfast Lunch Dinner Best Di Melaka

40 Tempat Makan Best Breakfast Lunch Dinner Best Di Melaka

papar berkaitan - pada 24/12/2019 - jumlah : 1365 hits
Jom Trip geng Ada menu tempat makan sekali tu Sarapan Pagi Best Sekitar Melaka 1 Roti Canai Kayu Arang 2 Awang Roti Canai 3 Roti Canai Kompleks Niaga Limbongan 4 Mee Goreng Hassan 5 Perhentian Kuih Kampung6 Restoran Rashid Corner 7 Nasi Lem...
Masih Makan

Masih Makan

papar berkaitan - pada 25/12/2019 - jumlah : 277 hits
Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera Masa balik dari tengok wayang minggu lepas kami ni berpecah tak semua balik sekali biasalah ada tu yang jenis cinderella kalau tak balik nanti bertukar jadi labu payah pula hahahahaKK ni jenis suka mema...
Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Security Status Not Satisfied

How Often Should You Clean Your Air Ducts A Guide For Laval Homeowners

Ugutan Klopp Punca Salah Berang

Saravanan Takes Dig At Unity Govt While Stumping For It

Absolute Power Corrupts Absolutely

Ffp Membantu Menangani Isu Gaji Dalam Bola Sepak Tempatan