Hubungan Emosi Kucing Dengan Manusia


 Kucing sejenis haiwan peliharaan yang jinak. Banyak orang suka pada kucing. Kucing dijadikan haiwan peliharaan yang menghiburkan dan dijaga dengan kasih sayang. Keberadaan kucing di rumah menjadi penyeri dan mewujudkan hubungan mesra ahli keluarga yang mempunyai minat sama terhadap kucing.  
Persoalannya, bagaimana pula perasaan kucing terhadap manusia? Adakah haiwan peliharaan yang ada berharga sehingga ribuan ringgit seekor itu sekadar hadir dan hidup dalam kelompok manusia tanpa sebarang bentuk hubungan emosi.  
Herdasarkan penelitian, ada bukti bahwa kucing sensitif dengan emosi manusia. Mereka seperti mampu mengetahui emosi manusia dan mampu bertindakbalsa dengan aksi yang tertentu. Sebab itu hubungan manusia dengan kucing dianggap unik dan mempunyai daya deria yang rapat.
Dari mata turun ke hati. Kerdipan perlahan mata kucing terhadap kita menunjukkan dia percaya sepenuhnya dengan kita. Kita pun boleh buat kerdipan mata perlahan-lahan sambil pandang mata kucing.
Kalau kucing itu bertindak balas kerdip mata juga, itu maksudnya dia percaya dan tidak takut kepada kita. Dia yakin dan selesa berada berhampiran kita.
Ada kajian mengenai tabiat kucing berkaitan hubungan dengan manusia. Didapati ketika pemiliknya tersenyum, kucing cenderung memperlihatkan sikap ‘positif’ seperti mengeluarkan suara khas, menggeselkan badan, atau duduk pada riba.
Kucing juga cenderung ingin menghabiskan waktu dengan tuannya ketika tuannya tersenyum dan ceria. Sebaliknya, sifat-sifat itu tidak ditunjukkan jika berada bersama dengan orang tidak dikenali.
Kajian itu juga mendapati sifat kucing hampir sama dengan anjing dalam soal mengenali ekspresi manusia. Sebenarnya, kucing mampu memahami emosi manusia lebih dari apa yang kita jangkakan.
Sebab itu, kucing yang dijaga dengan baik akan 'membalas' perbuatan itu dengan ciri-ciri haiwan peliharaan yang baik. Kucing boleh diasuh dan diarahkan melakukan amalan tertentu seperti tempat berak, tidak berada di tempat tertentu atau apa-apa yang kucing dapat mengerti.
Kucing memang tertarik kepada manusia bukan saja untuk mendapat makanan, bahkan untuk dibelai dan diberi perhatian. Sebab itu, kucing suka berada dekat dengan manusia dan mengharapkan untuk dibelai atau dijadikan sebahagian daripada kelompk manusia.
Selain sikap positif seperti mengeluarkan suara khas dan menggeselkan badannya, dapati bahawa kucing menunjukkan posisi tubuh tertentu di bahagian telinga dan ekor. Gerakan itu dikaitkan dengan perasaan puas.
Ekor pun memainkan peranan penting. Kucing kalau gembira dia akan main-mainkan ekor dia. Kalau dia perlahan-lahan usap ekor dekat kaki atau tubuh anggota kita yang lain, itu bermaksud dia selesa dan sayang dengan kita.
Satu lagi tanda kucing mempunyai hubungan rapat dengan kita ialah dia akan datang dan berada berhampiran. Kadang-kadang dia akan tidur berhampiran dengan kira. Ini salah satu tanda dia sayang kat kita. Nak teman kita setiap masa masa.
Tabiat ini juga menunjukkan kita ini milik dia. Takkan membiarkan kita jauh dari dia walaupun waktu rehat dia.
Aksi kucing sentiasa dirakam untuk dilihat berulang kali. Kucing menjadi terapi untuk pemiliknya mendapat kehidupan lebih baik. Namun, ada orang alahan dengan kucing, terutama bulunya. Jika tidak suka kepada kucing, janganlah pula disiksa kucing itu.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sambungtitik.blogspot.com/2022/05/dep.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Punca Dan Cara Mengatasi Kucing Tidak Mahu Makan

Punca Dan Cara Mengatasi Kucing Tidak Mahu Makan

papar berkaitan - pada 13/5/2022 - jumlah : 378 hits
Punca dan Cara Mengatasi Kucing Tidak Mahu Makan Kerisauan pasti timbul apabila kucing peliharaan tiba tiba tidak mahu makan Jika anda mempunyai kucing peliharaan adalah penting untuk mengetahui apa yang menyebabkan kucing tidak makan Terda...
7 Sebab Kenapa Bulu Kucing Gugur Teruk

7 Sebab Kenapa Bulu Kucing Gugur Teruk

papar berkaitan - pada 12/5/2022 - jumlah : 169 hits
7 Sebab Kenapa Bulu Kucing Gugur Teruk Sudah hampir 6 bulan aku membela si Boboy Alhamdulillah umur Boboy sekarang sudah hampir genap 8 bulan Semakin hari semakin Boboy membesar tanpa ada sebarang masalah kesihatan syukurlah Tapi Boboy saat...
Pemandulan Kucing Banyak Manfaatnya

Pemandulan Kucing Banyak Manfaatnya

papar berkaitan - pada 13/5/2022 - jumlah : 241 hits
Manfaat Pemandulan Kucing Pemandulan Kucing Banyak Manfaatnya Kucing adalah salah satu haiwan peliharaan yang terkenal dengan sifat manjanya Ditambah dengan kecomelan raut wajah serta keletahnya pasti membuatkan manusia tertarik dengannya B...
15 Aksi Kucing Berdikari Buat Kerja Rumah Untuk Survive Hidup

15 Aksi Kucing Berdikari Buat Kerja Rumah Untuk Survive Hidup

papar berkaitan - pada 14/5/2022 - jumlah : 142 hits
Kena ajar diaorang utk berdikari Selepas Ditinggal Raya Tuan RumahTuan balik kg beraya tinggallah sibulus berdikari niBerus apa tu uteh oiiii hahJangan Lupa Like Share Komen
Dikecam Papar Babak Kejam Libat Kucing Wakil Drama Misteri Rose Mansion Beri Penjelasan

Dikecam Papar Babak Kejam Libat Kucing Wakil Drama Misteri Rose Mansion Beri Penjelasan

papar berkaitan - pada 21/5/2022 - jumlah : 128 hits
Baru sahaja 4 episod namun Rose Mansion sudah pun terpalit kontroversi kerana satu babaknya Pada 18 Mei persatuan perlindungan haiwan Kara telah memuat naik di Instagram Satu babak pembunuhan haiwan kejam telah disiarkan dalam episod 4 Rose...
Kucing Ingat Nama Sendiri Haiwan Lain

Kucing Ingat Nama Sendiri Haiwan Lain

papar berkaitan - pada 18/5/2022 - jumlah : 131 hits
TOKYO Satu kajian yang dijalankan di Jepun mendedahkan bahawa kucing bukan sahaja boleh mengingati nama sendiri bahkan nama kucing lain yang ia kenali lapor laman berita Wion News semalam Bukan itu sahaja kucing didapati boleh mengingati na...
Kucing Pun Nak Raya Pakai Baju Melayu Baju Kurung

Kucing Pun Nak Raya Pakai Baju Melayu Baju Kurung

papar berkaitan - pada 7/5/2022 - jumlah : 172 hits
Antara koleksi kucing yang dipakaikan baju Melayu dan pakaian raya PETALING JAYA Sambutan Hari Raya Aidilfitri tahun ini rata ratanya disambut dengan penuh meriah oleh orang ramai dengan memperagakan busana Melayu yang baharu dan cantik Nam...
Tragedi Masak Ketupat 31 Hilang Tempat Tinggal 12 Kucing Mati

Tragedi Masak Ketupat 31 Hilang Tempat Tinggal 12 Kucing Mati

papar berkaitan - pada 6/5/2022 - jumlah : 114 hits
Tragedi masak ketupat 31 hilang tempat tinggal 12 kucing mati Seramai 31 ahli keluarga di Kampung Gajah Mati Mersing Johor hilang tempat tinggal selepas dua kediaman musnah dalam kebakaran ketika sedang memasak ketupat palas untuk disedekah...
Bill Gates Nafi Jejak Manusia Guna Mikrocip Dalam Vaksin

Bill Gates Nafi Jejak Manusia Guna Mikrocip Dalam Vaksin

papar berkaitan - pada 10/5/2022 - jumlah : 229 hits
Bill Gates nafi jejak manusia guna mikrocip dalam vaksin LONDON Pengasas bersama Microsoft Bill Gates baru baru ini menyelar teori yang mendakwa dia boleh mengesan orang ramai menerusi mikrocip dalam suntikan vaksin Covid 19 sebagai tidak m...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan