Hubungan Dengan Alam Sekitar



Melestarikan atau mengekalkan alam sekitar agar berada dalam keadaan yang bersih, aman, selesa dan selamat adalah satu tanggungjawab setiap individu.

Keperluan tersebut bertepatan dengan manifestasi bahawa alam sekitar adalah sebahagian daripada kehidupan manusia. Jika tidak menjaga alam sekitar, bermakna kita tidak menjaga diri sendiri.


Kempen melestari alam sekitar perlu dilakukan sepanjang masa bagi menyedarkan masyarakat tentang kebersihan dan kepentingan penjagaan alam sekitar. Penyertaan semua pihak dalam kempen ini amat diperlukan bagi memastikan tercapai matlamat yang diharapkan.


Usaha melestari alam sekitar menjadi amat penting memandangkan dunia sekarang semakin dicemari dengan toksid, bahan kumuh, sampah sarap, unsur gas dan bendalir berbahaya. Kehidupan manusia dan hidupan lain semakin terancam akibat perbuatan manusia yang rakus dan tidak bertanggunjawab.


Sekiranya usaha melestari alam sekitar tidak dilakukan, kesannya ditanggung oleh manusia sendiri. Seringkali kita dikejutkan kejadian bencana yang berlaku disebabkan sikap manusia yang tidak prihatin menjaga kepentingan khazanah alam. 


Kemusnahan terhadap alam sekitar terjadi angkara perbuatan manusia yang tidak mematuhi peraturan atau kaedah yang selamat dalam aktiviti kehidupan seharian. Tindakan itu dikaitkan dengan sikap ingin mengaut keuntungan maksimun dan mengurangkan kos.  


Peraturan soal kebersihan dan menjaga alam sekitar ada dibincangkan dalam kitab-kitab fikah yang menandakan ia turut menjadi amalan penting dalam ajaran Islam.  


Terdapat segelintir individu bersikap tidak bertanggungjawab melakukan perbuatan yang nyata menyebabkan kerosakan alam sekitar seperti membuang sampah, sisa toksid dan agen pencemar alam secara tidak mematuhi peraturan yang ditetap pihak kerajaan.   


Tindakan buruk itu bukan sahaja menyalahi undang-undang negara, bahkan satu perbuatan dosa di sisi agama. Ajaran Islam menegah umatnya melakukan perbuatan yang diketahui mendatangkan kesan buruk, tidak kiralah kecil atau besar.


Perbuatan itu dinyatakan oleh Allah dalam surah ar-Rum ayat 41 bermaksud: “Telah kelihatan kerosakan di darat dan di laut, disebabkan usaha tangan manusia, kerana Tuhan hendak merasakan kepada mereka sebahagian dari (akibat) perbuatan mereka, supaya mereka kembali.”


Bencana alam yang sering berlaku di negara kita dilaporkan mempunyai kaitan dengan sikap tidak bertanggungjawab segelintir masyarakat yang tidak mengambil berat soal penjagaan alam sekitar. Kejadian tanah runtuh, banjir lumpur, banjir kilat, bekalan air tercemar, kebakaran hutan dan sebagainya banyak berpunca daripada manusia sendiri.


Perbuatan tidak bertanggungjawab itu berpunca sikap rakus mementingkan keuntungan dan kesenangan dengan mudah semata-mata tanpa memikirkan kesannya kepada kehidupan. 

Penebangan hutan tanpa kawalan, pembuangan sampah merata-rata, pembuangan sisa toksik dan sistem pembandaran tidak sistematik dilakukan berpunca sikap tidak menghargai kepentingan alam sekitar.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bicaramentari.blogspot.com/2019/03/yhu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Fenomena Cuaca Panas Kenyataan Akhbar Jabatan Alam Sekitar Negeri Sabah

Fenomena Cuaca Panas Kenyataan Akhbar Jabatan Alam Sekitar Negeri Sabah

papar berkaitan - pada 17/2/2019 - jumlah : 440 hits
Pihak Jabatan Alam Sekitar Negeri Sabah telah menerima makluman daripada Ibupejabat MetMalaysia mengenai kawasan kawan yang telah tidak menerima hujan melebihi 7 hari berturut turut Sehingga 14 Februari 2019 kawasan kawasan tersebut adalah ...
Ekopelancongan Dan Impak Kepada Ekonomi Sosial Dan Alam Sekitar

Ekopelancongan Dan Impak Kepada Ekonomi Sosial Dan Alam Sekitar

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 280 hits
Oleh Nor Hizami Hassin Fakulti Sains Bumi Universiti Malaysia Kelantan Ekopelancongan merupakan salah satu produk pelancongan yang semakin popular dewasa ini Ia telah diperkenalkan bukan sahaja di luar negara malah termasuk di Malaysia Ekop...
Ngo Johor Masih Lembab Tangani Isu Alam Sekitar

Ngo Johor Masih Lembab Tangani Isu Alam Sekitar

papar berkaitan - pada 26/2/2019 - jumlah : 401 hits
MALAYSIAKINI Sekumpulan NGO mendakwa komitmen kerajaan Johor masih rendah dalam menangani isu tanah yang melibatkan isu alam sekitar Dalam kenyataan bersama 42 organisasi mereka menggesa kerajaan negeri lebih tegas menangani isu resort golf...
Informasi Jadilah Pejuang Islam Di Alam Siber Presiden Pas

Informasi Jadilah Pejuang Islam Di Alam Siber Presiden Pas

papar berkaitan - pada 17/2/2019 - jumlah : 301 hits
Maksudnya Dan siapakah yang lebih baik perkataannya dari orang yang menyeru kepada Allah dan beramal soleh dan dia berkata Sesungguhnya aku termasuk dalam kalangan orang Islam Kita adalah umat yang bertangungjawab meneruskan perjuangan meny...
Hiburan Sekitar Sambutan Ulang Tahun Kelahiran Nora Danish Yang Ke 37 Tetap Cun Macam Anak Dara

Hiburan Sekitar Sambutan Ulang Tahun Kelahiran Nora Danish Yang Ke 37 Tetap Cun Macam Anak Dara

papar berkaitan - pada 8/3/2019 - jumlah : 448 hits
Bukan sahaja mendapat kejutan istimewa dari suami tercinta semalam pelakon Nora Danish diraikan dalam majlis yang cukup meriah bersempena dengan ulang tahun kelahirannya yang ke 37 Bertemakan merah jambu majlis sambutan hari jadi Nora dihad...
Hiburan Sekitar Majlis Resepsi Ke 5 Elfira Loy Faris Khairol Di Melaka

Hiburan Sekitar Majlis Resepsi Ke 5 Elfira Loy Faris Khairol Di Melaka

papar berkaitan - pada 4/3/2019 - jumlah : 825 hits
Hujung minggu lalu telah berlangsung majlis resepsi kali ke 5 untuk perkahwinan Elfira Loy dan Faris Khairol Anuar Majlis ini telah berlangsung dengan meriahnya di Melaka dengan tema kampung Ia dilakukan secara tertutup dan dihadiri oleh ah...
Jom Semak Adakah Perbelanjaan Bulanan Anda Setara Dengan Belanjawan Minimum Isi Rumah Sekitar Lembah Klang

Jom Semak Adakah Perbelanjaan Bulanan Anda Setara Dengan Belanjawan Minimum Isi Rumah Sekitar Lembah Klang

papar berkaitan - pada 4/3/2019 - jumlah : 300 hits
Belanjawanku adalah panduan yang menunjukkan perbelanjaan minimum bulanan atas setiap kategori barangan dan perkhidmatan untuk pelbagai isi rumah di Malaysia Belanjawanku boleh digunakan untuk merancang perbelanjaan peribadi dan keluarga ba...
4 Mac 2019 Pasangan Mata Wang Eur Usd Masih Mempunyai Momentum Menaik Sekitar Had Saluran Yang Lebih Rendah

4 Mac 2019 Pasangan Mata Wang Eur Usd Masih Mempunyai Momentum Menaik Sekitar Had Saluran Yang Lebih Rendah

papar berkaitan - pada 5/3/2019 - jumlah : 401 hits
Pada 13 November pasangan mata wang EUR USD menunjukkan pemulihan kenaikkan baru baru ini sekitar 1 1220 1 1250 di mana pergerakan kenaikan harga semasa di atas saluran kenaikkan harga jangka pendek yang dimulakan Penetapan Kenaikan harga d...
Sokong Pusat Service Perodua Alam Jaya

Sokong Pusat Service Perodua Alam Jaya

papar berkaitan - pada 17/2/2019 - jumlah : 471 hits
Assalam komrad area Puncak Alam bagi yang memerlukan khidmat service kereta yang berkenaan boleh serbu Perodua Alam Jaya Perodua Alam Jaya No 2 Jalan Tiaj 2 4 Bandar Puncak Alam 42300 Bandar Puncak Alam Selangor03 6038 1961Review daripada C...
Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Splash Out Langkawi Awarded Gold Rating By Malaysia Tourism Quality Assurance

Kes Denggi Meningkat

Lahirkan Generasi Fasih Digital Kpm Mahu Guru Jauhari Digital Jadi Pembimbing



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Filem Ngesot

Zikir Hari Isnin Fadhilat Membacanya

Monosterio Jadi Raya Tak Jadi Chord

Shinta Angely Nyaman Ku Harap Luka Ku Dapat Chord

Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Makan Makan Santai Dengan Kawan Office