Hotel Mewah Khas Untuk Orang Yang Telah Mati


Kadar kematian tahunan di Jepun meningkat sebanyak 0.94 peratus. Pada tahun 2010 sahaja, seramai 1.2 juta orang penduduk di negara matahari terbit itu dilaporkan meninggal dunia. Rekod ini adalah jauh lebih tinggi daripada purata kematian dunia sebanyak 0.84 peratus setahun.


Akibat kadar kematian yang semakin bertambah, rumah mayat dan tempat membakar mayat di Jepun menghadapi masalah untuk menguruskan jasad si mati.

Atas sebab itu, seorang lelaki bernama Hisayoshi Teramura terpanggil untuk membina sebuah hotel istimewa diberi nama Lastel, yang terletak di pinggir bandar Yokohama di Jepun.

Sekali pandang dari luar, bangunan tempat penginapan berkenaan tiada bezanya dengan hotel-hotel lain. Malah, para pelancong dan pasangan bercinta sering tersilap memilih hotel ini untuk menginap. Teramura terpaksa berkali-kali menjelaskan kepada para pengunjung bahawa hotel tersebut bukan hotel biasa, tetapi memberi alasan 'hotel kami sangat sejuk'.

Hotel Lastel sebenarnya hotel khas untuk orang mati. Dengan kata lain, kesemua penghuninya terdiri daripada mereka yang telah meninggal dunia. Hotel Lastel mempunyai 18 buah bilik 'sejuk'.

Sistem bilik berkenaan dilengkapi dengan keranda istimewa untuk si mati. Sistem penyimpanan mayat yang digunakan juga adalah canggih dan automatik.

Setiap kali menerima tetamu yang tidak bernyawa, mayat-mayat tersebut akan diawet dan disimpan dalam keranda sejuk. Keranda si mati kemudian diletakkan di ruang yang boieh dilihat oleh ahli keluarga.

Semasa mendiami hotel itu, ahli keluarga dan rakan-rakan si mati boleh datang melwat pada bila-bila masa untuk memberi penghormatan terakhir.

Hotel mewah dan berkeadaan sunyi sepi ini menawarkan kamar untuk si mati dengan bayaran sewa sebanyak 12,000 yen (RM482) sehari. Ahli keluaraa perlu membayar sewa untuk menyimpan atau mungkin memberi hiburan kepada si mati sementara menunggu giliran untuk dikebumikan.

Rakyat Jepun dikatakan antara penduduk dunia yang cenderung berbelanja besar dengan purata sebanyak 1.2 juta yen hanya untuk membayar bunga, tempayan, keranda dan perbelanjaan pengebumian.


Justeru, bayaran sebanyak 12,000 yen sehari (RM453) untuk sewa penginapan terakhir bagi ahli keluarga yang telah meninggal dunia bukanlah diangqap sebagai satu isu besar.

Persoalannya, kenapa tidak dibina sahaja lebih banyak rumah mayat dan tempat membakar mayat? Bukankah itu lebih mudah? Bunyinya mungkin mudah.

Namun, satu permasalahan yang dihadapi oleh negara Jepun ialah tanah di sana sangat terhad. Tambahan pula, tiada siapa yang mahu lokasi pembakaran atau bilik mayat berdekatan dengan rumah mereka.

Masalah menguruskan si mati mungkin menghadapi lebih kesukaran kerana kadar kematian tahunan Jepun dijangka meningkat kepada 1.7 juta pada tahun 2040. Jangkaan ini berdasarkan trend menunjukkan generasi tua paling ramai berbanding kadar kelahiran bayi yang menyusut.

Sekiranya teori ini benar, maka populasi penduduk Jepun dianggarkan akan menurun kira-kira 20 juta orang.

Jumlah ini mengejutkan dunia kerana kadar kematian seperti itu tidak mungkin berlaku dalam sebuah negara maju dari segala segi seperti Jepun.

Juga dikatakan agak mustahil terjadi sekali pun negara yang mengalami peperangan atau kebuluran. Tapi itulah realiti kehidupan yang bakal dihadapi oleh rakyat Jepun.

Oleh itu, Teramura mengambil kesempatan daripada kematian ini dengan memberikan perkhidmatan untuk menyimpan mayat dalam keadaan selesa dan terpelihara. Walaupun dikenakan bayaran yang agak mahal, penduduk Jepun seperti tiada pilihan lain.

Di Yokohama, setiap tubuh yang meninggal dunia terpaksa menunggu giliran yang agak lama iaitu lebih daripada empat hari sebelum dihantar ke tempat pembakaran mayat.

Ketika dalam tempoh menunggu giliran, ahli keluarga menghadapi kesukaran untuk menempatkan mayat.


Orang Jepun biasanya enggan meletakkan si mati di dalam rumah kerana bimbang mayat membusuk dan reput sebelum tiba giliran untuk dibakar. Tambahan pula, tidak ada ruang untuk meletakkan mayat kerana ruang yang ada sangat terbatas dan sempit.

Untuk menghormati si mati, mereka merasakan adalah lebih baik mayat-mayat itu diletakkan di tempat yang sesuai walaupun berbayar seperti Hotel Lastel.

Di tempat penginapan mayat itu, si mati dirawat dan dijaga agar tidak reput atau membusuk. Tubuh si mati kekal terpelihara sehingga sampai masa untuk dibawa ke tempat membakar mayat.

Oleh kerana perkhidmatan yang diberikan sangat memuaskan, hotel untuk si mati mendapat permintaan tinggi.

Teramura memutuskan untuk membina sebuah lagi hotel ekslusif seumpamanya tidak lama lagi.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
8 Hukuman Mati Paling Kejam Dalam Sejarah Manusia10 Hotel Paling Mewah Di Dunia
-Sentiasapanas.com



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2019/12/hotel-mewah-khas-untuk-orang-mati.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Megawati Sebut Turis Asing Tertarik Ke Indonesia Karena Budaya Bukan Hotel Mewah

Megawati Sebut Turis Asing Tertarik Ke Indonesia Karena Budaya Bukan Hotel Mewah

papar berkaitan - pada 23/12/2019 - jumlah : 242 hits
Presiden RI ke 5 tersebut kemudian mencontohkan negara Jepang yang bisa menggerakkan rakyatnya untuk kepentingan pariwisata Menurut dia Jepang berhasil sehingga banyak wisman berkunjung ke negara matahari terbit tersebut
Mewah Seperti Hotel Bintang 5 Ini Potret Rumah Keluarga Gen Halilintar

Mewah Seperti Hotel Bintang 5 Ini Potret Rumah Keluarga Gen Halilintar

papar berkaitan - pada 25/12/2019 - jumlah : 261 hits
Kehidupan keluarga Gen Halilintar selalu mencuri perhatian publik Betapa tidak jumlah anak dari pasangan Halilintar Anofial Asmid dan Lenggogeni Faruk ini berjumlah 11 yang terdiri dari 6 orang anak laki laki dan 5 anak perempuan
Kebakaran Hutan Di Australia Terus Mengganas Setengah Billion Haiwan Dianggarkan Mati

Kebakaran Hutan Di Australia Terus Mengganas Setengah Billion Haiwan Dianggarkan Mati

papar berkaitan - pada 3/1/2020 - jumlah : 559 hits
Kebakaran hutan terus memberi kebimbangan kepada semua pihak setelah hampir 500 juta haiwan telah ditemui mati sejak krisis bermula Ahli ekologi dari Universiti Sydney menganggarkan 480 juta mamalia burung dan reptilia telah hilang sejak Se...
Bacok 2 Polisi Saat Ditangkap Kurir Narkoba Ditembak Mati Di Surabaya

Bacok 2 Polisi Saat Ditangkap Kurir Narkoba Ditembak Mati Di Surabaya

papar berkaitan - pada 3/1/2020 - jumlah : 142 hits
Sebelum mengembuskan napas terakhir tersangka mengaku barang bukti narkoba tersebut akan dikirim kepada seseorang daerah Kabupaten Sidoarjo
Bksda Hanya Dua Gajah Yang Mati Karena Tersengat Listrik Di Kebun Sawit

Bksda Hanya Dua Gajah Yang Mati Karena Tersengat Listrik Di Kebun Sawit

papar berkaitan - pada 2/1/2020 - jumlah : 152 hits
Di lokasi ditemukan gajah tersebut terdapat pagar listrik tinggi sekitar 1 5 meter Agus menjelaskan pagar itu diduga sengaja dipasang oleh pemilik kebun
876 Gardu Listrik Belum Beroperasi Ini Wilayah Yang Masih Mati Lampu

876 Gardu Listrik Belum Beroperasi Ini Wilayah Yang Masih Mati Lampu

papar berkaitan - pada 3/1/2020 - jumlah : 170 hits
PT PLN masih memadamkan listrik di wilayah yang terdampak banjir Hingga Jumat pukul 07 00 WIB ada 876 gardu distribusi yang belum beroperasi dari total 5 740 gardu distribusi terdampak banjir di Jabodetabek
Netizen Undi Mati Boleh Dipenjara 20 Tahun Kerana Subahat Dan Beri Galakan Bunuh Diri

Netizen Undi Mati Boleh Dipenjara 20 Tahun Kerana Subahat Dan Beri Galakan Bunuh Diri

papar berkaitan - pada 5/1/2020 - jumlah : 271 hits
Hati hati menggunakan media sosial Cover image via SAYS via Stock Pada 13 Mei 2019 lalu negara digemparkan dengan berita seorang gadis remaja membunuh diri selepas mendapat undi mati tertinggi di Instagram Remaja 16 tahun itu bertindak terj...
10 Wisata Kuliner Jakarta Mencicipi Bubur Ase Khas Betawi

10 Wisata Kuliner Jakarta Mencicipi Bubur Ase Khas Betawi

papar berkaitan - pada 17/12/2019 - jumlah : 131 hits
Sebagai ibukota negara banyak orang yang berasal dari berbagai penjuru tinggal di Jakarta Nah karena banyaknya wisata kuliner yang ditawarkan berikut Merdeka com rangkum beberapa tempat makan yang menjadi favorit kebanyakan warga Jakarta
Honor 9x Edisi Khas Stoned Co Diumumkan Berharga Rm999

Honor 9x Edisi Khas Stoned Co Diumumkan Berharga Rm999

papar berkaitan - pada 17/12/2019 - jumlah : 335 hits
https ift tt 36InIrq Honor Malaysia telah pun mula menawarkan Honor 9X untuk pasaran tempatan sejak daripada bulan lepas dan terbaru mereka turut membawa masuk sebuah variasi peranti edisi khas hasil kerjasama dengan pengeluar tempatan Ston...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ptptn Invites Stakeholders To Collaborate In New Scheme

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Opens Lower Ahead Of Bnm S Opr Release

Ge14 S Impact On State Federal Relations

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

Pembukaan Akaun Kanak Kanak Tabung Haji



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Lirik Lagu Seribu Setia Siti Nordiana

Selamat Jalan Pak Jokpin

Drama Bawah Payung Awan

Ikan Buntal Risiko Dan Gejala Keracunan

Farel Prayoga Feat Fila Delfia Selendang Biru Chord

Jawaban Untuk Frans Donald Dan Buya Syakur Dari Dr Haji M Rakib S H