Hormatlah Institusi Raja Jangan Hura Harakan Semua Benda



Malaysia mengamalkan sistem Demokrasi Raja Berperlembagaan, di mana Yang DiPertuan Agong (YDPA) adalah ketua negara Malaysia. Biarpun sesebuah parti itu sudah melintasi 112 kerusi parlimen, parti itu bukanlah secara mutlaknya menguasai negara ini. Masih ada Raja. Perkara ini menjadi duri dalam daging bagi mereka yang tidak pernah puas dengan kuasa.
Pihak itu mahu kalau boleh terjadi seperti di beberapa buah negara. Tukar terus monarki ke sistem republik. Seperti mana yang berlaku di Perancis, Korea Selatan, India dan Filifina, yang mana presiden memegang dua jawatan sekaligus iaitu sebagai ketua kerajaan dan ketua negara.


Ketika awal kemenangan Pakatan Harapan (PH), satu kertas terperinci mengenai perbelanjaan YDPA Sultan Muhammad V telah disebarkan secara tidak bertanggungjawab dalam media sosial.
Apakah pihak yang menyebarkan kertas itu ada niat hendak membalas dendam dan memalukan YDPA apabila baginda pada mulanya menolak pelantikan Tommy Thomas sebagai Peguam Negara? Kertas terperinci tersebut hanya boleh diperolehi dari fail merah Kementerian Kewangan. Siapa lagi yang ada akses di MOF?
Orang yang membocorkan fail merah itu sampai sekarang masih lagi tidak tahu siapa. Terlepas begitu sahaja, Sultan Muhammad V pun sudah berhenti menjadi Yang Dipertuan Agong.
Tuduhan yang dibuat itu seolah olah mahu mengikis institusi raja. A Kadir Jasin mendakwa sebanyak RM257 juta dibelanjakan untuk perbelanjaan peribadi Sultan Muhammad V dalam tempoh 16 bulan sejak beliau menjadi Yang di-Pertuan Agong. Menulis di blog peribadinya pada Jun 2018, A Kadir Jasin berkata, secara puratanya RM16 juta sebulan, telah dibelanjakan untuk penginapan Agong, kediaman, barangan peribadi, pesawat terbang, pengangkutan, pakaian, hadiah dan cenderahati, lawatan ke luar negara dan gaji pegawai istana, antara lain. Maklumat fail merah yang tersebar itu sama dengan isi yang A Kadir Jasin tulis.
Ingatkan berhenti setakat di situ sahaja. Pertikaian terhadap Raja Raja Melayu berlaku lagi selepas itu bila ada lagi beberapa siri penulisan yang dilihat mahu merendahkan martabat institusi raja. Baru baru ini, Faisal Tehrani atas nama Felo Penyelidik di UKM telah menulis artikel bertajuk “Perkahwinan berharga 3 juta pada 1906” di Malaysiakini. Tulisan itu jelas jelas sekali mempertikaikan perbelanjaan yang digunakan oleh Sultan Kedah pada masa tersebut kononnya mewah dan sebagainya. Kenapakah perlu dakwaan sebegini sekarang ini? Apa tujuannya?
Bukan setakat itu sahaja, A.Kadir Jasin ketika pertabalan Sultan Kedah pada 22 Oktober 2019 yang lalu turut memuat naik ungkapan yang menghina Sultan Kedah. Tulisannya begini “raja kita selamat dalam bilik lembaga, atas padang bola, dalam arena politik negara atau mencari bijih dan balak dalam hutan belantara”. Ramai pihak mengecam dan meminta agar A.Kadir Jasin memohon maaf atas tulisan itu.
Namun semalam, sekali lagi A.Kadir Jasin mengulangi tindakan untuk mengecam insitusi raja ketika pertabalan Yang Dipertuan Agong. Kali ini di Facebook, A.Kadir Jasin menulis “Raja-raja boleh terus relevan dengan berkhidmat untuk rakyat jelata dan berada bersama-sama mereka atau dikritik dengan mencampuri hal ehwal politik. Atau mereka boleh memilih menjadi bahan muzium kalau itulah pendirian mereka mengenai institusi raja”. Tulisan ini dimuat naik oleh A.Kadir Jasin pada 29 Julai 2019 pada jam 6.42 petang.
Kenapa tulis sampai begitu sekali? Apa sebenarnya tujuan A.Kadir Jasin berulang kali mempertikai institusi raja raja Melayu? Namun apa boleh buat, ini kerajaan baru. Seorang pensyarah UKM yang menulis tentang fakta sebenar disuruh diam oleh A.Kadir Jasin kerana mendedahkan hal sebenar tentang kerajaan PH. Namun A.Kadir Jasin yang berulang kali mempertikaikan insitusi raja raja Melayu masih lagi kebal dan bebas mengulangi perbuatan tersebut berulang kali.
Entahlah apa hendak jadi dengan Malaysia Baru ini. Ini baru dekat 500 hari mereka menjadi kerajaan, belum lagi 5 tahun. Sudah bermacam macam benda songsang dan terbalik yang berlaku. Di mana rules of law dalam Malaysia Baru ini?
Bila tembok sudah runtuh, ke kamar raja pun mereka celapak dan terpa. Negara ini masih lagi mengamalkan sistem demokrasi raja berperlembagaan bukan sistem anarki, diktator atau republik. Hormatilah institusi Raja Raja Melayu. British pun tahu hormat pada Raja Melayu pada zaman dahulu, Jepun pun sama. Jangan politikkan semua benda sampai huru hara habis dibuatnya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://thekl-chronicle.blogspot.com/2019/08/hormatlah-institusi-raja-jangan-hura.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Terkena Air Atau Minyak Panas Jangan Sapu Benda Pelik Pelik Takut Terkena Jangkitan

Anak Terkena Air Atau Minyak Panas Jangan Sapu Benda Pelik Pelik Takut Terkena Jangkitan

papar berkaitan - pada 27/7/2019 - jumlah : 522 hits
Dapur adalah ruang paling berbahaya buat anak anak kecil kita Walau dah perhatikan anak 24 jam bila satu satu perkara itu terjadi diluar bidang kuasa kita kita tak mampu nak mengelaknya Risiko anak melecur seperti terkena minyak dan air pan...
Video Wacana Sejarah Institusi Raja Raja Melayu Di Nusantara Di Ukm

Video Wacana Sejarah Institusi Raja Raja Melayu Di Nusantara Di Ukm

papar berkaitan - pada 27/7/2019 - jumlah : 519 hits
Sejarah Institusi Raja Raja Melayu Di Nusantara Antara Kuasa Kedaulatan Tarikh 22 Julai 2019Masa 9 30 pagi 12 30 tengah hariTempat Bilik Senat Canselori UKM1 Prof Emeritus Datuk Dr Zainal Kling telah membentangkan sejarah tamadun kerajaan M...
Isteri Jangan Buat Semua Kerja Simpan Sikit Kerja Rumah Untuk Suami Selesaikan

Isteri Jangan Buat Semua Kerja Simpan Sikit Kerja Rumah Untuk Suami Selesaikan

papar berkaitan - pada 29/7/2019 - jumlah : 457 hits
Duduk sembumbung tetapi masih ramai yang anggap kerja rumah ini hanya tugas seorang isteri semata mata Dia lah yang jaga anak anak dan dia lah yang kemas rumah dan cuci pinggan mangkuk bagai Allah memang penat kalau isteri seorang saja yang...
Institusi Raja Dan Rakyat Saling Melengkapi Ahmad Zahid

Institusi Raja Dan Rakyat Saling Melengkapi Ahmad Zahid

papar berkaitan - pada 3/8/2019 - jumlah : 254 hits
RAJA dan rakyat berpisah tiada bagai aur dengan tebing saling lengkap melengkapi 30 Julai 2019 menjadi detik bersejarah kepada negara sempena Hari Pertabalan Yang di Pertuan Agong ke 16 Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah...
Anak 3 Tahun Dah Pandai Mengamuk Dan Buat Perangai Mak Ayah Biarkan Saja Jangan Cepat Kasihan

Anak 3 Tahun Dah Pandai Mengamuk Dan Buat Perangai Mak Ayah Biarkan Saja Jangan Cepat Kasihan

papar berkaitan - pada 23/7/2019 - jumlah : 342 hits
Anak menangis berkehendakkan sesuatu adalah perkara biasa Akan tetapi bila anak mula mengamuk menangis tanpa henti pada tempoh yang lama mama mula hilang sabar Inilah kisahnya yang berlaku kepada anak kita berusia 3 tahun Puas dipujuk tapi ...
Bilik Dah Penuh Jangan Desak Mintak Bilik Lain Bilik Hotel Usang Di P Pinang Jadi Igauan Ngeri 3 Gadis

Bilik Dah Penuh Jangan Desak Mintak Bilik Lain Bilik Hotel Usang Di P Pinang Jadi Igauan Ngeri 3 Gadis

papar berkaitan - pada 23/7/2019 - jumlah : 351 hits
Bilik dah penuh jangan desak mintak bilik lain Bilik hotel usang di P Pinang jadi igauan ngeri 3 gadis
Cara Cepat Turunkan Suhu Jerlum Dan Angkat Jangan Biar Tuala Atas Kepala Anak

Cara Cepat Turunkan Suhu Jerlum Dan Angkat Jangan Biar Tuala Atas Kepala Anak

papar berkaitan - pada 22/7/2019 - jumlah : 487 hits
Demam biasanya dikaitkan dengan masalah jangkitan kuman yang boleh membahayakan kesihatan anak Bagaimanapun demam yang disebabkan jangkitan kuman serius adalah kecil Namun demam yang biasa dialami anak anak adalah dari jangkitan virus Sebag...
Masalah Hutang Jangan Ambil Mudah Soal Melunaskan Hutang

Masalah Hutang Jangan Ambil Mudah Soal Melunaskan Hutang

papar berkaitan - pada 21/7/2019 - jumlah : 1161 hits
1 Kita hari ini hidup di zaman yang sukar bagi kita melepaskan diri dari meminjam atau berhutang baik untuk tujuan pendidikan perniagaan atau keperluan hidup 2 Semata meminjam atau berhutang bukan suatu yang negatif dan tidak menjadi kesala...
Jangan Engkau Persiakan Panduan Hidup Untuk Berjaya Di Dunia Dan Di Akhirat

Jangan Engkau Persiakan Panduan Hidup Untuk Berjaya Di Dunia Dan Di Akhirat

papar berkaitan - pada 21/7/2019 - jumlah : 268 hits
JANGAN ENGKAU PERSIAKAN PANDUAN HIDUP UNTUK BERJAYA DI DUNIA DAN DI AKHIRATFirman Allah SWT Surat An Nisa 174 Terjemahan Wahai sekalian umat manusia Sesungguhnya telah datang kepada kamu Bukti dari Tuhan kamu dan Kami pula telah menurunkan ...
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Get To Know About And Benefits Of Bulk Sms For Business

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Le Clos Villa By Banca Architectes In Mouans Sartoux France

What You Should Know About New Construction Plumbing

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim