Hong Kong Dilanda Tsunami Omicron


Ramai golongan tua mendapat rawatan perubatan akibat varian Omicron di hospital-hospital Hong Kong. – Foto AFP BERADA di bawah selimut dan perisai haba, berdozen-dozen pesakit tua menggeletar di atas pengusung beroda di luar sebuah hospital yang disediakan untuk salah satu daripada komuniti yang paling miskin di Hong Kong.
Ia merupakan satu tamparan yang suram untuk bandar raya itu ketika sistem kesihatannya dibebani dengan gelombang Covid-19 akibat varian Omicron.
“Kami memanggil ini sebagai zon demam. Jangan berada terlalu dekat,” kata seorang jururawat lengkap berpakaian perlindungan kepada AFP yang enggan namanya disiarkan.
Hong Kong kini di ambang wabak Covid-19 yang paling buruk dan rekod jangkitan harian baharu telah menyebabkan hospital-hospital di hab kewangan itu berada di ambang krisis.
Pada Isnin, Pusat Perubatan Caritas di daerah Sham Shui Po mula menyediakan khemah-khemah pengasingan sebagai kemudahan tambahan dengan menempatkan hanya seorang pesakit.
Namun, menjelang matahari terbenam pada Rabu, keseluruhan keluarga telah dimasukkan ke dalam khemah itu dan kira-kira 50 yang lain berada dalam keadaan kesejukan di atas katil hospital.
“Sebahagian daripada rakan saya menyatakan bahawa kita kini berada dalam mod medan perang,” kata David Chan iaitu seorang jururawat lelaki di bilik kecemasan di Pusat Perubatan Caritas yang juga Pemangku Presiden Perikatan Pekerja Pihak Berkuasa Hospital Hong Kong.
“Kami bimbang bahawa keadaan pesakit akan menjadi lebih teruk pada lewat minggu ini,” katanya kepada AFP, menyifatkan situasi tersebut sebagai amat tidak diingini.
Salah satu kebimbangan besar Chan adalah ramalan untuk cuaca hujan.
 
Hong Kong kini mengalami kebanjiran pesakit Covid-19 akibat varian Omicroan. – Foto AFP BOLEH NAIK SAMPAI 28,000
Seperti di Tanah Besar China, Hong Kong telah berpegang kepada strategi sifar Covid-19 yang sebahagian besarnya untuk menjadikan virus tersebut tidak menular tetapi ia menyebabkan hab perniagaan terputus dari dunia luar.
Sehingga wabak yang paling terbaharu ini, semua pesakit telah dirawat di wad pengasingan Covid-19 manakala kenalan rapat pula telah dihantar ke kem kuarantin.
Bagaimanapun, varian Omicron yang mudah berjangkit itu telah menyebabkan pihak berkuasa terdedah pada kelemahan dalam rancangan untuk menangani wabak utama tersebut.
Pada Rabu, kes harian mencecah rekod 4,285 jangkitan dengan tambahan 7,000 positif di bandar raya yang padat dengan penduduk seramai 7.5 juta orang.
Sebelum gelombang terkini itu, Hong Kong mencatatkan lebih 12,000 kes sejak awal pandemik Covid-19 melanda.
Pakar kesihatan menyatakan bilangan kes pada setiap hari boleh meningkat kepada 28,000 menjelang Mac depan.
Golongan yang lebih terdedah adalah orang-orang tua.
Walaupun bekalan vaksin mencukupi, hanya 43 peratus daripada mereka yang berumur 70 hingga 79 tahun dan 26 peratus yang berusia lebih daripada lebih 80an memilih untuk mendapatkan suntikan vaksin Covid-19.
Pada minggu lepas, kerajaan berkata, penduduk yang mempunyai kes-kes ringan boleh mengasingkan diri di rumah tetapi pada Rabu, terdapat 12,000 orang yang menunggu untuk dimasukkan ke hospital.
Di Pusat Perubatan Caritas itu, kehadiran ramai pesakit tersebut menyebabkan kakitangan-kakitangan perubatan berasa letih, tertekan dan tidak berdaya, kata Chan.
“Ia amat menyakitkan bahawa kita telah bekerja tanpa henti tetapi kita masih tidak dapat menjaga setiap pesakit dengan baik,” katanya kepada AFP sambil menambah bahawa krisis ketika ini mengatasi apa yang mereka hadapi pada awal pandemik tersebut.
“Ketika (awal pandemik) itu, kita tidak mengetahui tentang virus (Covid-19) dengan baik dan kami pula mengalami kekurangan peralatan,” katanya.
“Dua tahun kemudian, kita menjangkakan Pihak Berkuasa Hospital akan mempunyai rancangan yang lebih baik tetapi ternyata ia tidak mempunyainya,” tambahnya.
TOLAK LOCKDOWN
Ketua Eksekutif Hong Kong, Carrie Lam menolak ‘lockdown’ cara China dilaksanakan bagi mengekang Covid-19 di pulau tersebut.
Namun, media-media yang dikawal Beijing menyiarkan perintah daripada Presiden China, Xi Jinping yang memberitahu pihak berkuasa Hong Kong untuk mengambil semua langkah yang perlu bagi mengawal wabak itu.
Bagaimanapun, masih tidak jelas sama ada Hong Kong akan dapat kembali kes sifar Covid-19 memandangkan peningkatan bilangan jangkitan di wilayah tersebut.
Kerajaan telah membuka klinik sementara Covid-19 dan merancang untuk membina sebuah hospital mega Covid-19 sementara.
Ia juga merancang untuk mendapatkan 3,000 unit apartmen perumahan awam yang tidak diduduki dan sedang mengkaji sama ada hotel boleh menempatkan sebahagian kes pesakit Covid-19.
Golongan profesional penjagaan kesihatan telah lama memberi amaran bahawa hospital-hospital awam Hong Kong telah mengalamai kekurangan dana dan tidak bersedia untuk menghadapi lonjakan kes Covid-19.
“Kini, dengan penyakit yang lebih berjangkit, teruk daripada selesema, dan kakitangan (perubatan) terdedah pada kuarantin, hospital-hospital Hong Kong ialah ‘istana’ ketika (Omicron) tsunami,” ciap Siddharth Sridhar iaitu seorang ahli mikrobiologi di Universiti Hong Kong menerusi Twitter baru-baru ini. – Agensi
Baca Artikel Menarik:
Najib bidas PH dan PN, pengurusan ekonomi ke laut, hanya tahu ‘gali lubang tutup lubang’ Pas jangan jadi pak turut – Khairuddin Bila Mahathir 2.0 Buka Mulut Tak pernah minta Muhyiddin campur tangan kes saya PRN Johor: Pembangkang mahu buat ‘come back’? Rakyat sudah taubat Remaja Lelaki Ditahan Rogol Kekasih Hingga Hamil Tuduhan melampau – Ebit Lew Penguasa SPRM dipenjara 3 tahun, 2 sebatan seleweng RM25j Tragedi Rayan ‘Berulang’ Di Afghanistan, Doa Malaysia Buat Haidar [VIDEO] Zahid Minta Hati-hati Penyebaran Varian Baharu ‘Taksub Kluster Mahkamah’ Selain Dari COVID KJ Bakal Jadi Presiden Parti BEBAS ? Pembantu speaker DUN dipenjara 30 bulan atas kesalahan mencabul Murid enggan ke sekolah bongkar amang seksual guru Pengantin baharu, bapa mertua paut tiang Jambatan Pulau Pinang Layari Laman Facebook MYKMU.NET
Bukan isteri arwah yang kejar harta tetapi plaintif – Hakim

Kembali dalam politik, Ini jawapan Rafizi Ramli

Mengapa MUDA Sangat Mesra Dengan DAP

The post Hong Kong dilanda tsunami Omicron appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2022/02/19/hong-kong-dilanda-tsunami-omicron/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cullinan Blue Berlian Biru Paling Besar Dilelong Di Hong Kong

Cullinan Blue Berlian Biru Paling Besar Dilelong Di Hong Kong

papar berkaitan - pada 17/2/2022 - jumlah : 126 hits
Cullinan Blue berlian biru paling besar dilelong di Hong Kong Berlian biru paling besar dan amat berharga yang ditemui baru baru ini akan dilelong di Hong Kong Belian biru lebih 15 karat milik De Beers Cullinan Blue itu ditemui di Lombong C...
Rumah Sakit Di Hong Kong Kewalahan Hadapi Lonjakan Corona

Rumah Sakit Di Hong Kong Kewalahan Hadapi Lonjakan Corona

papar berkaitan - pada 17/2/2022 - jumlah : 112 hits
Rumah Sakit di Hong Kong Kewalahan Hadapi Lonjakan Corona Pemerintah Hong Kong saat ini tengah mengalami kesulitan menahan laju penyebaran virus corona Rumah sakit di Hong Kong dikabarkan kewalahan menghadapi lonjakan pasien yang terinfeksi...
Kapal Genting Hong Kong Kena Rampas

Kapal Genting Hong Kong Kena Rampas

papar berkaitan - pada 8/2/2022 - jumlah : 169 hits
Kapal Genting Hong Kong kena rampas HONG KONG Dua kapal Crystal Cruises yang beroperasi di bawah unit Genting Hong Kong Ltd dirampas di Bahamas selepas pembekal bahan api memohon penahanannya ekoran bil tertunggak tidak berbayar berjumlah A...
Kasus Covid 19 Di Hong Kong Melonjak 60 Kali Lipat Pasien Dirawat Di Tenda Darurat

Kasus Covid 19 Di Hong Kong Melonjak 60 Kali Lipat Pasien Dirawat Di Tenda Darurat

papar berkaitan - pada 18/2/2022 - jumlah : 106 hits
Kasus Covid 19 di Hong Kong Melonjak 60 Kali Lipat Pasien Dirawat di Tenda Darurat Kasus Covid 19 di Hong Kong dilaporkan meningkat hingga 60 kali lipat selama bulan ini Rumah sakit semakin kewalahan karena pasien yang membeludak Beberapa p...
Dari Hong Kong Ke Hollywood Ini Pelakon Malaysia Yang Pernah Membintangi Filem Luar Negara

Dari Hong Kong Ke Hollywood Ini Pelakon Malaysia Yang Pernah Membintangi Filem Luar Negara

papar berkaitan - pada 13/2/2022 - jumlah : 227 hits
Pelakon tempatan sebenarnya boleh berjaya di arena antarabangsa sekiranya mereka diberi peluang atau berani untuk membawa diri ke dunia perfileman antarabangsa Terdapat beberapa pelakon kelahiran Malaysia pernah membintangi filem filem anta...
Corona Meroket Hong Kong Dibantu China Bangun 2 Fasilitas Isolasi

Corona Meroket Hong Kong Dibantu China Bangun 2 Fasilitas Isolasi

papar berkaitan - pada 21/2/2022 - jumlah : 135 hits
Corona Meroket Hong Kong Dibantu China Bangun 2 Fasilitas Isolasi China mengerahkan kru konstruksi untuk membantu Hong Kong membangun dua fasilitas isolasi sementara untuk menampung ribuan pasien Covid 19
Hasil Preklinis Vaksin Merah Putih 98 Persen Efektif Tangkal Omicron

Hasil Preklinis Vaksin Merah Putih 98 Persen Efektif Tangkal Omicron

papar berkaitan - pada 9/2/2022 - jumlah : 136 hits
Para peneliti Universitas Airlangga Surabaya meyakini vaksin Merah Putih dapat menangkal Covid 19 varian Omicron Optimisme ini datang dari hasil preklinis yang telah dilakukan dan menunjukkan hasil 98 persen keberhasilannya
New Covid 19 Cases Near 14 000 Mark As Omicron Wave Begins

New Covid 19 Cases Near 14 000 Mark As Omicron Wave Begins

papar berkaitan - pada 9/2/2022 - jumlah : 195 hits
The Ministry of Health recorded 13 944 new Covid 19 cases in the last twenty four hours in a sharp surge that marks what is likely to be the start of a fresh new infection wave fuelled by the more contagious Omicron variant Today s cases ar...
Sektor Penjagaan Kesihatan Meningkat Akibat Omicron

Sektor Penjagaan Kesihatan Meningkat Akibat Omicron

papar berkaitan - pada 8/2/2022 - jumlah : 131 hits
PETALING JAYA Gelombang varian Omicaron dijangka akan menyebabkan permintaan yang lebih tinggi bagi perkhidmatan penjagaan kesihatan primer ekoran peningkatan jumlah kes harian secara mendadak sejak beberapa minggu lalu Pakar Epidemiologi d...
Hukum Memakai Pendakap Gigi

Jangan Bersangka Sudah Beriman

Aku Menyesal Kahwin Dengan Warga Asing Enggan Tunaikan Nafkah Sebab Tak Tahu

Laporan Dosm Inflasi Malaysia Naik 2 Mei 2024

Alliance Bank Rakan Mytaman Untuk Meluaskan Kebolehcapaian Kad Kredit Maya Kepada 150 000 Pengguna

Kak Jane Pergi Selamanya

Bila Allah Tarik Nikmat Ibadah

Pac Sahkan Penangkapan Pegawai Felcra Isu Projek Rm1 2 Bilion



10 Fakta Biodata Harissa Adlynn Halim Pelakon Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Astro Ria Gandingan Redza Rosli

6 Makhluk Mitos Yang Digeruni dan Disanjung Masyarakat Asia Tenggara

10 Filem Komedi Lawak Terbaru Yang Best Juga Tersedia Online Netflix Prime Video HBO GO Dengan Sarikata Bahasa Melayu

Info Dan Sinopsis Filem Ipar Adalah Maut 2024 Kini Di Pawagam Malaysia

Kahwin Beristerikan Bella Hanna Bella Luna Ini 10 Fakta Biodata Pelakon Redza Rosli Yang Ramai Tak Tahu


Kebiasaan Buruk Yang Harus Dihindari Untuk Kesehatan Tubuh

Canon Meningkatkan Kesedaran Laut Melalui Bengkel Fotografi Dan Pameran Yang Menarik

Unveiling Malaysia S Hidden Gems With A Travel Pass

15 Patriotic Centerpiece Ideas For Every Style

Pemulihan Ekonomi Berjaya Malaysia Jadi Negara Maju 2028

Kad Pat G Cara Daftar Akaun Semak Permohonan Baru Renew