Hilangnya Nikmat Makan


Selalu kalau kita dalam keadaan yang normal, tanpa ada sakit apa apa, seronok je menikmati makanan yang kita suka kan..
Menikmati tanpa rasa bersalah. Makan sepuas puasnya sehingga cukup kenyang.
Allah.. Nikmatnyaaaa..

Selepas kita kena sakit yang kuat, kita dah hilang nikmat makan. Walaupun makan kfc yang sedap tu, kita tak jumpa kat mana kesedapan dia. Bila mengunyah, kepala mula sakit berdenyut. Sudahnya terpaksa stop makan. Perut kosong berbunyi minta diisi. Tapi apakan daya..

Adakala ubat penahan sakit la sebagai bantuan. Bila makan ubat, alhamdulillah boleh nikmati lagi makanan yang sedap sedap. Boleh makan sebanyak mana kita nak.. Tapi..

Bila start je operation, semua tu terhenti seketika. Hampir 50hari makanan kita hanyalah bubur. Makan sekadar untuk mengalas perut. Untuk mengelakkan pitam. Bila dapat makan nasi balik untuk pertama kalinya, Allah.. Rasa nak menangis! Allah je tahu perasaan tu macam mana. Dengan keadaan terkial-kial. Kita tak boleh mengunyah macam biasa. Tak sure la untuk jangka masa berapa lama.

Bila dah boleh makan nasi, makanan pejal, masih juga berhati hati. Takut tercekik. Sebab saluran makan macam sempit. Kita masih redha. Makan sikit sikit gunakan sudu.
Tapi walaupun boleh makan nasi, kita sebenarnya dah macam hilang nikmat makan tu. Makan tapi kunyah pun terkial kial, ala kadar je dan terus telan. 

Pernah rasa give up. Sedih dengan diri sendiri. Sebab orang lain boleh makan sedap sedap. Boleh menikmati dengan penuh perasaan. Tapi kita? Makan tu memang sekadar alas perut. Hati dengan perasaan rasa sebak. Haritu balik umah mil masa kenduri pun kita bawak diri. Makan sorang sorang kat dapur. Sebab kita taknak orang perhati cara kita makan macam mana. Bukan mudah nak terima keadaan diri. Tapi kena cepat cepat sedarkan perasaan tu. 

Fav. Tapi kena pantang
Dan buat masa sekarang ni pun, kita makan ada yang kita pantang/elakkan. Tak semua benda boleh dimakan. Kita rela je pantang makan demi untuk sembuh. Kadang pikir balik. Boleh ke kita nikmati kesedapan makanan tu macam orang lain. Macam sekarang, makan memang makan. Tapi sesuai macam kata untuk alas perut je.

Rindu.. 😔😔
Rindu kenikmatan yang Allah pernah bagi sebelum ni.
Doa doa lepas ni bolehlah nikmati makanan seperti biasa.
Yang membuatkan kita susah nak makan sebab ada pasang plate + skru kat dagu. Sebab masa operation kena buka rahang kan..
So untuk bagi cantum balik, perlu letak benda tu.



Sebab tu rasa macam agak payah sikit nak mengunyah. Kalau contoh makan sayur pun, kena tengok juga sayur apa. Sayur daun hijau kita cuba elakkan. Kadang tak boleh kunyah elok. Pastu mula melekat macam nak termuntah jadinya. Sayur kubis pun sama. Sebab keras sikit kan. Bab makan ni masih kena ambil yang mudah nak kunyah sesikit then terus telan. Tapi bab deria rasa hilang tu, bukan la 100% hilang. Cuma nak nikmati makanan sesedap tu dah tak macam dulu. Bila tengok kawan kawan buat review makan, seronoknya. Terbayangkan, 30tahun kita boleh makan dengan  sempurna. Tiba tiba Allah tarik nikmat tu.

Kadang kala serba salah dengan suami. Macam sekarang ni masih berdua sebab anak anak kat rumah mak. Bila keluar makan, dia dah selesai makan, kadang makanan kita baru sampai. Nak tunggu kita habis makan, makan masa. So kadang tu sian dia menunggu. Kalau rasa tak larat nak makan, minta tapaukan je. Makan kat rumah.

Apa pun, semua ni ujian Allah kan.. Untuk sementara.. Semoga 1hari nanti kita boleh makan dengan sempurna. Sekiranya dah sihat betul betul, boleh makan seperti biasa, kita niat nak belanja anak anak kenny rogers. Even orang lain dah tak heran, tapi tu la niat kita.


Nota :
Setiap entri kita ni bukan nak mengeluh.. Tapi kita just nak share, itulah setiap perasaan yang terbit dari hati. Yang kita sedang alami. 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.syamimisaad.com/2019/04/hilangnya-nikmat-makan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
8 Gadis Dapat Gaji Rm5 000 Sebulan Hanya Untuk Teman Bos Karaoke Bercuti Makan Makan Tapi Lepas Puas Dipakai

8 Gadis Dapat Gaji Rm5 000 Sebulan Hanya Untuk Teman Bos Karaoke Bercuti Makan Makan Tapi Lepas Puas Dipakai

papar berkaitan - pada 28/3/2019 - jumlah : 396 hits
Ramai orang zaman sekarang mencari pekerjaan yang mudah dengan gaji yang lumayan Tapi hati hati jangan sampai terjerat Baru baru ni 8 gadis katanya dianiaya oleh bos mereka gara gara diberhentikan secara tiba tiba tanpa sebarang notis dan p...
Dah 10 Tahun Baru Rasa Az Ab Dia Sakit Yang Amat Suka Makan Pedas Dan Selalu Lambat Makan Gadis Hampir Hidap Kan Ser

Dah 10 Tahun Baru Rasa Az Ab Dia Sakit Yang Amat Suka Makan Pedas Dan Selalu Lambat Makan Gadis Hampir Hidap Kan Ser

papar berkaitan - pada 28/3/2019 - jumlah : 419 hits
Dah 10 Tahun Baru Rasa Az ab Dia Sakit Yang Amat Suka Makan Pedas Dan Selalu Lambat Makan Gadis Hampir Hidap Kan ser Mesti ramai diantara kita ni yang gemarkan makanan pedas Ada yang sampai makan cili mentah mentah nak bagi rasa pedas katan...
Diet Makan Telur 10 Biji Sehari Ifa Raziah Susut 12 Kilogram

Diet Makan Telur 10 Biji Sehari Ifa Raziah Susut 12 Kilogram

papar berkaitan - pada 28/3/2019 - jumlah : 516 hits
Selebriti serba boleh dan versatil Ifa Raziah menafikan sekeras kerasnya dia membuat prosedur sedut lemak untuk mendapatkan bentuk badan seperti sekarang lapor Gempak Saya kurus sebab sedut lemak Alahai saya belum buat lagilah Tapi nawaitu ...
Peminat Siakap Goreng Rahmat Boleh Terjah Port Makan Terbaru Di Restoran Siakap Goreng Pendas Gelang Patah

Peminat Siakap Goreng Rahmat Boleh Terjah Port Makan Terbaru Di Restoran Siakap Goreng Pendas Gelang Patah

papar berkaitan - pada 28/3/2019 - jumlah : 1593 hits
Assalamualaikum Hai korang kalau korang peminat ikan siakap goreng Kedai Makan Rahmat Kg Pasir Putih Pasir Gudang korang mesti cuba juga ke port makan terbaru
Kanak Kanak Sesak Nafas Selepas Makan Roti Meninggal Dunia Sebelum Sempat Sampai Ke Hospital

Kanak Kanak Sesak Nafas Selepas Makan Roti Meninggal Dunia Sebelum Sempat Sampai Ke Hospital

papar berkaitan - pada 27/3/2019 - jumlah : 554 hits
Ibubapa seharusnya berhati hati apabila memberi makanan kepada anak kecil Meskipun dalam kes ini tidak diketahui punca sebenar kematian kanak kanak perempuan berusia empat tahun selepas diberi makan roti adalah wajar untuk ibu bapa jadikan ...
Makan Pizza Di Pizzahut Buy 1 Free 1

Makan Pizza Di Pizzahut Buy 1 Free 1

papar berkaitan - pada 27/3/2019 - jumlah : 262 hits
hi there ni last week punya story kitorang pergi pekan Beaufort pasal mr Husband mau tukar bateri Kembara lebih 10 tahun bah guna Kembara sayang betul kami dgn our 1st car ni hari tu ada org offer mau beli tapi mcm sayang untuk dilepaskan b...
Makan Thai Lawat Thailand 2019

Makan Thai Lawat Thailand 2019

papar berkaitan - pada 26/3/2019 - jumlah : 349 hits
MAKAN THAI LAWAT THAILAND 2019 Kalau korang ada baca blog mummy sebelum ini mummy ada war warkan tentang EAT THAI VISIT THAILAND 2019 UNTUK MENANGI TRIP KE BANGKOK Baru baru ini telah berlangsung pelancaran kempen Makan Thai Lawat Thailand ...
Makan Di Warung Haji Dollah Nasi Ayam

Makan Di Warung Haji Dollah Nasi Ayam

papar berkaitan - pada 27/3/2019 - jumlah : 880 hits
Makan di Warung Haji Dollah Nasi Ayam Memang banyak kedai yang jual nasi ayam Ada macam macam jenis nasi ayam Ikut selera masing masing nak yang macam mana Alkisahnya Cik Rose ada program Jabatan di Gelang Patah Balik dari sana dalam perjal...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Adab Apabila Menghadiri Majlis Kenduri Kahwin

Menjadi Kesalahan Dan Teladan Buruk Jika Kerajaan Tidak Akur Dekree Ydpa

Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ

Wanita Cedera Diragut Ketika Menunggang Motosikal

Kes Lelaki Israel 10 Ditahan Semula Bawah Sosma