Hilangkan Kesan Tahi Lalat Pada Baju Bayi Guna Cara Ni Tak Perlu Berus Kuat


Biasanya baju anak-anak cepat sangat ada bintik-bintik hitam atau orang panggil tahi lalat. Walaupun dah dicuci dan direndam sabun pun, kesannya masih ada sehingga ibu ambil keputusan tak mahu dipakaikan lagi baju tersebut pada anak.
Sayang memang sayang sebab baju masih baru, tapi disebabkan tengok kesan tahi lalat itu terus rasa sakit hati. Rasanya ramai ibu yang mengalami situasi ini, tambah lagi bila anak dah mula makan.
Oleh itu, bagi membantu ibu menyelesaikan permasalahan ini, ada beberapa cara yang boleh dilakukan. Cuma untuk permulaannya, ibu perlu baca dahulu label yang ada pada pakaian tersebut sebelum membasuhnya. Setiap jenis fabrik bayi adalah berbeza cara basuhannya.

Lagi satu, ibu disarankan membasuh pakaian kotor bayi dengan segera dan elakkan terbiar beberapa hari dalam bakul. Kekotoran itu berpunca daripada susu, makanan atau air liur bayi.
Berikut adalah beberapa jenis kotoran pada pakaian bayi dan cara mudah membersihkannya.
1. Kotoran susu ibu, susu formula, makanan dan air liur
Rendam pakaian bayi dalam air bersih terlebih dahulu kemudian barulah letak pencuci pakaian bayi.
2. Kotoran daripada minyak bayi, krim dan minyak telon
Sebelum mencuci pakaian, taburkan tepung jagung atau bedak pada kotoran untuk menyerap minyak, biarkan lebih kurang 10-15 minit. Kemudian barulah cuci pakaian dengan sabun pencuci pakaian bayi.
3. Jus, jem buah & makanan bayi
Rendam pakaian dalam air yang dicampur 1 sudu kecil baking soda. Jangan tunggu sampai kotoran kering dan sudah melekat pada pakaian bayi kerana ia lebih susah hendak ditanggalkan. Selain itu anda boleh juga menggunakan cuka masak untuk menghilangkan kotoran ini.  Caranya larutkan cuka dalam air paip dengan nisbah 1:3, kemudian baru cuci. Bila menggunakan cuka, ibu mesti lebih teliti semasa membilas pakaian anak supaya bau cuka hilang pada pakaian.

4. Kotoran air kencing
Campurkan 1 sudu besar campuran amonia dalam secawan air. Kemudian rendam pakaian kotor itu sebelum dicuci seperti biasa.
5. Kesan tahi lalat
Campur sedikit cuka ke dalam setengah liter air. Rendam semalaman pakaian bayi yang ada tahi lalat. Kemudian cuci pakaian seperti biasa menggunakan detergen. Sediakan air panas yang telah dicampur dengan perahan limau nipis.
Bilas pakaian yang sudah dibasuh dengan air panas campuran limau nipis. Biarkan beberapa saat kemudian cuci balik pakaian menggunakan pencuci pakaian yang sama. Bilas dengan air bersih.

Kalau tahi lalat masih ada buat sekali lag langkah merendam dalam perahan limau nipis hingga membilas dengan air bersih sampai kesemua tahi lalat hilang. Kemudian jemurlah pakaian tersebut sehingga kering.

Virtual Baby Merangkak Race Pa&Ma is back!! Buat mama papa yang ada baby boleh merangkak, inilah masanya untuk anda sertai Virtual Baby Merangkak Race Pa&Ma! Serlahkan kepantasan dan kecomelan si manja merangkak dalam bemtuk video yang kreatif dan menarik.
Untuk join pertandingan ini, anda boleh daftar sekarang https://toko.ideaktiv.com/product/merangkak-race/ atau untuk sebarang pertanyaan boleh hubungi https://wa.me/+60193452950

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!)
 
The post Hilangkan Kesan Tahi Lalat Pada Baju Bayi Guna Cara Ni. Tak Perlu Berus Kuat! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/hilangkan-kesan-tahi-lalat-pada-baju-bayi-guna-cara-ni-tak-perlu-berus-kuat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pemuda Gigih Kongsi Peranti Canggih Kesan Kucing Kuat Merayap Komen Netizen Pula Jadi Tumpuan

Pemuda Gigih Kongsi Peranti Canggih Kesan Kucing Kuat Merayap Komen Netizen Pula Jadi Tumpuan

papar berkaitan - pada 6/12/2021 - jumlah : 223 hits
Buat pencinta kucing kehilangan si bulus pastinya membuatkan mereka runsing malah sampai tahap tidak boleh lena tidur dibuatnya Mana tidaknya si comel yang dibela penuh kasih sayang sejak kecil dan berbulu gebu tidak dinafikan sentiasa menj...
Cara Hantar Barang Guna Delyva Mudahkan Peniaga Online

Cara Hantar Barang Guna Delyva Mudahkan Peniaga Online

papar berkaitan - pada 2/12/2021 - jumlah : 306 hits
Cara Hantar Barang Guna Delyva Mudahkan Peniaga Online Salam semua Siapa kat sini online seller mana tahu kan yang tengah baca entri ini ada yang online seller kan Baru baru ini ada ternampak status sahabat facebook dia cakap mahal sangat b...
Ini Cara Nak Jimat Masa Buat Bubur Bayi 2 In 1 Sekali Masak Nasi

Ini Cara Nak Jimat Masa Buat Bubur Bayi 2 In 1 Sekali Masak Nasi

papar berkaitan - pada 16/12/2021 - jumlah : 227 hits
Masak bubur memang memerlukan masa yang lama untuk siap Tapi bagi mama yang nak cepat dan kesuntukan masa mama boleh cuba cara yang dikongsi ini Lebih mudah dan dalam masa yang masa mama dapat siapkan dua hidangan iaitu nasi dan juga bubur ...
Cara Kecutkan Jerawat Guna 2 Produk Ni

Cara Kecutkan Jerawat Guna 2 Produk Ni

papar berkaitan - pada 17/12/2021 - jumlah : 161 hits
Cara kecutkan jerawat Mesti ramai cari kan K fiezz pun antara yang mencari cara cepat kecutkan jerawat Sebabnya jerawat sakan lah naik kat muka ni Lepas satu satu Orang cakap bila dah berusia masuk 30an ke atas jerawat tak berapa nak muncul...
Ini Cara Mudah Bayar Saman Pdrm Diskaun 80 Guna Mesin Atm Tak Perlu Berbaris Panjang Lagi

Ini Cara Mudah Bayar Saman Pdrm Diskaun 80 Guna Mesin Atm Tak Perlu Berbaris Panjang Lagi

papar berkaitan - pada 14/12/2021 - jumlah : 204 hits
Rakyat Malaysia berpusu pusu membayar tunggakan saman mereka sejak beberapa hari ini Ada yang sanggup berbaris panjang ke Balai Polis semata mata untuk membayar saman diskaun sebanyak 80 Tapi tahukah anda bahawa anda boleh untuk membayar sa...
Cara Buat Roti Pisang Bakar Guna Airfryer Simple Tapi Sedap

Cara Buat Roti Pisang Bakar Guna Airfryer Simple Tapi Sedap

papar berkaitan - pada 30/11/2021 - jumlah : 374 hits
ROTI PISANG RANGUP SEDAP YAKKMATT Bahan yang diperlukan adalah bahan simple yang selalu ada di dapur rumah Hanya satukan bahan bahan ini maka jadi satu menu sedap roti pisang bakar Bahan Bahan Yang Diperlukan Roti gardenia keping Pisang mas...
Tidur Aku Tibai Kaki Tu Nanti Bapa Pukul Bayi Guna Penyapu Lidi Sebab Enggan Tidur

Tidur Aku Tibai Kaki Tu Nanti Bapa Pukul Bayi Guna Penyapu Lidi Sebab Enggan Tidur

papar berkaitan - pada 17/12/2021 - jumlah : 368 hits
The ReporterTular di media sosial video eorang lelaki tidak memakai baju memukul bayi perempuan menggunakan penyapu lidi hanya kerana mangsa enggan tidur Video berdurasi hampir dua minit itu menunjukkan lelaki berkenaan duduk memerhatikan m...
Hilangkan Kesan Kunyit Yang Melekat Kat Tangan Try Tips Ini

Hilangkan Kesan Kunyit Yang Melekat Kat Tangan Try Tips Ini

papar berkaitan - pada 10/12/2021 - jumlah : 230 hits
Korang biasa gaul kunyit kat ikan atau ayam pakai sarung tangan ke Ke ada yang lebih suka guna tangan macam sis Sis tak retilah nak pakai sarung tangan ataupun seduk dan sebagainya untuk mengaulnya Rasa macam keduanya ataupun bahan perapan ...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Evolution Of Adult Entertainment

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Lunch Di Restoran Saffani Ipoh Perak

Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms