Hilang Peluang Keemasan


 

Ingat lagi dakwaan bekas Ketua Polis Negara? Tak kan lupa kot! Baru sebulan berlalu sejak Hamid Bador mendakwa ada campur tangan politik dalam urusan polis. Juga gejala rasuah yang menyaksikan orang politik lompat parti. Ingat kan?
Mengenai dakwaan campur tangan orang politik dalam polis, nampaknya seolah tidak ada tindakan susulan pihak berkuasa. Tiada perkembangan. Sunyi. Mungkin sesuatu penyelidikan dijalankan secara senyap. Mungkin tumpuan sedang diberi terhadap memerangi Covid-19. Waullahualam.
Mengenai dakwaan ada unsur rasuah ketika orang politik lompat parti, Hamid, ketika membuat dakwaan itu, menggesa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia siasat.
Sebenarnya, apa yang dikatakan Hamid sudah lama diperkatakan orang ramai. Atau ramai dalam kalangan orang ramai. Ertinya sebahagian rakyat. Secara senyap atau pun dalam kalangan sesama sendiri. Semasa borak-borak dan sembang-sembang kosong.
Ramai yang mengesyaki orang yang berpaling tadah tinggalkan parti, lompat, dan sokong parti lain (terutama parti yang memerintah) telah disogok dan terima habuan. Kata-kata seperti bertukar parti demi rakyat dan negara ditolak. Lazimnya.
Seperti dikatakan tadi, ramai percaya habuan besar “memujuk” aksi lompat parti. Itu, seperti dikatakan tadi, adalah syak wasangka atau persepsi. Satu persepsi cukup negatif. Persepsi, seperti kita kerap dengar, adalah segala-galanya dalam politik. “Perception is everything in politics”.
Bagaimanapun, oleh kerana orang ramai tidak ada bukti kukuh untuk mengiringi apa yang mereka percaya, syak tinggal syak, persepsi kekal persepsi. Namun ini bukan bererti mereka sudah tidak percaya. Mereka masih percaya apa yang mereka percaya. Cuma, bila tidak ada butki dan orang yang mereka syaki bebas berpolitik seperti biasa ke sana dan ke sini, apa yang dipercayai dipendamkan. Ia tetap ada, cuma dipendamkan.
Apabila Hamid berkata beliau juga percaya ada rasuah apabila lompat parti berlaku, ramai yang teruja. Kepercayaan yang terpendam membara.
Imbas kembali apa yang dikatakan Hamid pada sidang media terakhirnya selaku KPN pada 30 April sebelum beliau bersara.
“Saya lawan rasuah dalam pasukan (PDRM), tapi saya tengok dalam politik rasuah berlaku merata-rata tempat. Mabuk kuasa sanggup melakukan perbuatan memberi sana mengugut orang ini. Itu rasuah namanya. Rakyat Malaysia dah muak. Sekejap katak melompat sana sekejap katak berbunyi sana. Apa tu? Ada unsur rasuah. Naik ‘private jet’. Mana datang duit? Pergi Sabah. Tiba-tiba seorang mengaku nak lompat.”
Cukup di situ, meskipun panjang lebar lagi yang didakwa Hamid. Ramai tentunya sudah baca laporan media dan tengok video sidang akhbar beliau. Video itu masih boleh ditontoni di alam maya.
Kita tahu Hamid meminta SPRM “masuk dan siasat. Jangan takut”. Kata beliau, SPRM tidak boleh membiarkan perkara itu berleluasa “seolah-olah negara kita ini tidak ada undang-undang – siapa-siapa pun boleh buat, untuk membeli ini”.
Sebelum itu Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim dilapor telah mengadakan pertemuan dengan Ketua Pesuruhjaya SPRM, Azam Baki, dengan membawa dakwaan ada Ahli Parlimen partinya (PKR) mengaku ditawar sogokan untuk lompat parti.
Pada tahun lalu, Malaysiakini memetik Azam berkata, SPRM sudah menghantar laporan kepada Jabatan Peguam Negara mengenai satu rakaman audio yang dikatakan mirip suara Perdana Menteri Muhyiddin Yassin. Individu dalam rakaman itu berkata Ahli Parlimen Umno boleh dipikat untuk menyertai Bersatu (parti pimpinan beliau) jika ditawarkan jawatan menteri atau jawatan syarikat berkaitan kerajaan (GLC).
Tidak ada pengesahan sama ada audio itu sememangnya suara Muhyiddin atau sebaliknya. Belum ada kenyataan lanjut pihak berkenaan mengenai tindakan atas laporan SPRM itu.
Pada 9 Mei lalu, FMT pula menyiarkan dakwaan Dr Mahathir Mohamad bahawa ada kalangan pemimpin Bersatu menawarkan diri untuk melompat ke Pejuang (parti Mahathir sekarang yang pendaftarannya belum diluluskan pihak berkuasa) jika Pejuang “boleh menandingi imbuhan sehingga RM70,000 sebulan yang diterima mereka sekarang”.
Segala laporan media ini menggambarkan politik wang tetap menjadi realiti di negara ini, malah ramai berpendapat, amalan itu semakin buruk.
Berbalik kepada sidang akhbar Hamid tempoh hari khususnya saranan beliau kepada SPRM menyiasat rasuah lompat parti.
Pada 4 Mei lalu, Bernama memetik Azam sebagai berkata SPRM hanya bertindak menyiasat ahli politik yang lompat parti jika terdapat bukti adanya unsur penawaran wang.
Sebaliknya, kata Azam, mana-mana ahli parti politik bebas lompat parti kerana tidak ada undang-undang yang boleh digunakan ke atas perkara itu. “Tidak ada lagi undang undang melarang mana-mana pihak untuk pergi ke parti lain. ‘Anti-hopping law’ tidak wujud. Ini bukan satu kesalahan.
“Yang SPRM siasat adalah ke atas sebarang bukti penawaran wang berlaku seperti semasa meraih sokongan,” kata beliau kepada Bernama dalam laporan yang dilihat sebagai susulan terhadap gesaan Hamid kepada SPRM.
Tidak dilaporkan sama ada SPRM sedang mengumpul bukti yang diperlukan atau tidak. Berdasarkan kenyataan Azam itu bolehkah disimpulkan SPRM tidak akan bertindak terhadap saranan atau gesaan Hamid? Maksudnya, tiada siasatan dijalankan?
Bagi saya, jika tiada siasatan, ahli politik yang lompat parti terlepas peluang keemasan atau dinafikan peluang keemasan bagi membersihkan nama mereka jika mereka benar-benar bersih dan melompat “demi menyelamatkan rakyat dan negara”.
Tanpa siasatan yang boleh membersihkan nama masing-masing, mereka akan sentiasa dihantui syak, persepsi negatif, dan tuduhan rakyat. Mereka akan terus dilihat sebagai penerima habuan untuk lompat parti walaupun jika benar tidak ada habuan yang diterima. Gelaran “perasuah” akan tersemat bak nyanyian Alleycats – hingga akhir nanti. Kesian. - FMT
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2021/05/hilang-peluang-keemasan.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+MalaysiansMustKnowTheTruth+%28Malaysians+Must+Know+the+TR

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sungguh Sungguh Gunakan Peluang

Sungguh Sungguh Gunakan Peluang

papar berkaitan - pada 30/5/2021 - jumlah : 282 hits
SUNGGUH SUNGGUH GUNAKAN PELUANG Assalammualaikum wbt Peluang mesti digunakan sebaik baiknya namun begitu mesti dilihat juga situasi semasa terkini bagaimana dan seperti apa Perlukah atau tidak perlukah Pentingkah atau penting tapi tidak beg...
Peluang Usaha Gas Lpg Tinggal Nunggu Distributor Dan Pelanggan Buat Datang Sendiri

Peluang Usaha Gas Lpg Tinggal Nunggu Distributor Dan Pelanggan Buat Datang Sendiri

papar berkaitan - pada 29/5/2021 - jumlah : 190 hits
Itu kalau udah jalan ya awalnya ya nyari nyari dulu tapi tenang Hipwee kasih tipsnya sini
Menakar Peluang Ketum Golkar Di Pilpres 2024

Menakar Peluang Ketum Golkar Di Pilpres 2024

papar berkaitan - pada 1/6/2021 - jumlah : 143 hits
Bukan masalah jika saat ini nama Airlangga masih urutan bawah di sejumlah survei Capres 2024 Dia bilang peluang Airlangga tetap ada karena di 2024 tidak ada petahana yang maju Capres
Anak Suka Menconteng Cerdik Fasa Ni Banyak Dia Belajar Ibu Ayah Mesti Bagi Peluang

Anak Suka Menconteng Cerdik Fasa Ni Banyak Dia Belajar Ibu Ayah Mesti Bagi Peluang

papar berkaitan - pada 1/6/2021 - jumlah : 304 hits
Soalan biasa yang ditanyakan oleh ibu bapa di antara membaca bercakap dan menulis mana satu nak dimulakan dulu Ini kerana ibu bapa risau anak anak akan ketinggalan dengan rakan rakan seusianya Bagi ibu bapa yang nak tahu lebih jelas Terapis...
Hiburan Tak Dapat Puasa Penuh Andi Bernadee Ungkap Hilang Nikmat Raikan Aidilfitri

Hiburan Tak Dapat Puasa Penuh Andi Bernadee Ungkap Hilang Nikmat Raikan Aidilfitri

papar berkaitan - pada 15/5/2021 - jumlah : 218 hits
Penyanyi dan pelakon Andi Bernadee mengaku hilang nikmat beraya kerana tidak dapat berpuasa penuh setelah mengalami masalah kesihatan yang juga didakwa gangguan sihir Andi turut mengungkap rasa kecewa kerana pertama kali gagal untuk melakuk...
Lama Hilang Gang Tunjukpenumbuk Ni Hilang Dah Ke Palestine Kah

Lama Hilang Gang Tunjukpenumbuk Ni Hilang Dah Ke Palestine Kah

papar berkaitan - pada 14/5/2021 - jumlah : 169 hits
Mukhlis EdieDapat khabar 6 orang anak muda dari Malaysia dah bergerak ke Palestin
Hilang Dahaga 5 Resipi Air Sesuai Untuk Dihidang Di Hari Raya Memang Lazat

Hilang Dahaga 5 Resipi Air Sesuai Untuk Dihidang Di Hari Raya Memang Lazat

papar berkaitan - pada 13/5/2021 - jumlah : 465 hits
Walaupun kita beraya dalam keadaan pandemik COVID 19 namun jangan pula kita tidak meraikan hari kemenangan umat islam ini Raikanlah dengan juadah juadah yang menarik untuk keluarga kita Jika mama buntu air apa yang special untuk hari raya a...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Utilizing Crowdfunding For Business

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Office Rental Near Kl Sentral Station Advantages For Business Connectivity

Gaji 2005 Yuran Pengalaman 2016

The Cultural Impact Of Online Casino Gaming On Filipino Society

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Polis Tahan Pemandu Peribadi Kerana Melakukan Khianat Dan Memukul

Pn Talks Of Gov T Change After Kkb Azmin Holds Back On Revelations Against Ph