Hilang Deria Bau Mungkin Tanda Anda Dijangkiti Covid 19


Ramai yang sudah sedia maklum bahawa sebahagian daripada pesakit Covid-19 tidak mengalami sebarang simptom dan apa yang lebih menakutkan adalah, mereka boleh menyebarkan jangkitan tersebut tanpa disedari!


Namun, saintis telah menemui satu gejala yang mungkin boleh digunakan sebagai tanda awal pesakit yang dijangkiti COVID-19.

Simptom tersebut dikenali sebagai anosmia (hilang keupayaan bau) atau hiposmia (kurang keupayaan bau).

Berita Palsu?

Walau bagaimanapun, menurut Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), berita tersebut adalah palsu.

Namun, pakar kesihatan di seluruh dunia sebenarnya masih lagi cuba untuk mengkaji kebenaran fakta ini dan anda boleh membaca artikelnya disini, https://www.livescience.com/odd-coronavirus-symptom-smell-loss.html.

Pesakit Covid-19 Boleh Alami Masalah Bau Pada Peringkat Awal

Analisis data berkenaan dengan masalah anosmia yang dilakukan di beberapa buah negara berkaitan dengan pesakit positif Covid-19 menunjukkan dapatan yang agak mengejutkan.

Di Jerman, menurut bancian yang dijalankan terhadap pesakit, 2 daripada 3 kes pesakit Covid-19 mengalami masalah dengan deria bau.

Begitu juga dengan pesakit di Korea Selatan. Kira-kira 30% daripada jumlah keseluruhan pesakit mengalami simptom tersebut.

Pada awalnya, anosmia berlaku tanpa menunjukkan simptom saluran pernafasan. Ini bermakna pesakit cenderung untuk tidak mengendahkan masalah anosmia jika tiada simptom batuk, demam dan selesema.

Di Iran, kadar peningkatan kes berkaitan dengan masalah anosmia meningkat hari demi hari. Keadaan ini turut dialami oleh pesakit di Perancis, Itali Utara dan Amerika Syarikat.

Jika anosmia merupakan salah satu tanda yang perlu diberi perhatian, kita akan menghadapi masalah.

Ini berikutan protokol Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) terhadap individu yang perlu menjalani ujian saringan adalah mereka yang mengalami simptom Covid-19.

Individu yang mengalami masalah anosmia bukan sahaja tidak memenuhi kriteria ujian saringan, mereka juga tidak boleh sewenang-wenangnya diletakkan dalam kuarantin.

Jika mereka sememangnya pesakit yang mempunyai virus Covid-19, penularan wabak boleh berlaku.

Pelbagai jenis situasi yang boleh menggambarkan masalah simptom Covid-19 ini:
Seorang ibu yang telah dijangkiti Covid-19 tidak boleh terbau lampin anaknya yang penuh dengan najis.Tukang masak yang dahulunya berupaya untuk membezakan pelbagai jenis rempah ratus, tidak dapat membezakan bau di antara daun kari dan halia.Pesakit tidak dapat mengesan bauan syampu semasa sedang menggunakannya.
Peningkatan jumlah pesakit dalam kalangan pakar ENT yang dijangkiti Covid-19

Menurut Profesor Claire Hopkins, Presiden Persatuan Rhinologikal British, pesakit yang mengalami masalah kurang deria bau perlu memaklumkannya sebelum berjumpa dengan pegawai kesihatan.

Jika disahkan positif Covid-19, mereka perlu mengisolasikan diri selama 7 hingga 10 hari bagi mengelakkan penularan wabak.

Perkara ini boleh menyumbang kepada kawalan transmisi jangkitan wabak dan seterusnya menyelamatkan banyak nyawa.

Beliau bersama dengan Presiden Persatuan Telinga, Hidung dan Tekak (ENT), United Kingdom (UK), Profesor B Nirmal Kumar telah mengisukan saranan agar kelengkapan perlindungan peribadi (PPE) dipakai semasa memeriksa pesakit dengan simptom anosmia.

Prosedur endoskopi sinus juga tidak sepatutnya dijalankan dan harus ditangguhkan ini berikutan, Covid-19 boleh mengalami proses replikasi pada hidung dan tekak pesakit.

Prosedur tersebut boleh menyebabkan pesakit batuk dan bersin menyebabkan doktor pemeriksa terdedah kepada virus.

Virus Korona Boleh Tersebar Dalam Jarak 2 Meter?

Jumlah pakar ENT di China, Itali dan Iran yang dijangkiti oleh Covid-19 semakin meningkat.

Oleh sebab tiada pendidikan khusus kepada orang ramai berkenaan dengan anosmia sebagai salah satu simptom virus korona baharu, doktor ENT mempunyai risiko yang tinggi untuk dijangkiti.

Pesakit tidak tahu bahawa masalah anosmia tersebut merupakan tanda awal COVID-19 dan akibatnya, mereka tidak akan mengkuarantinkan diri sendiri.

Kuarantin untuk semua, bukan hanya pesakit virus korona

Perintah kawalan pergerakan yang telah dilakukan oleh kerajaan pada pertengahan bulan Mac bukan sahaja bertujuan untuk mengelakkan pertambahan kes baharu malah untuk memastikan kadar penularan dalam masyarakat berkurangan.

Pesakit virus Covid-19 yang mengalami simptom ringan boleh diisolasikan di rumah masing-masing atas kebenaran pegawai perubatan dan individu sihat perlu melalui proses ala kuarantin.

Amalan Jarak Sosial, Kuarantin Dan Isolasi: Apa Bezanya?

Pergerakan keluar perlu diminimumkan dan semua penduduk digalakkan untuk tidak keluar dari rumah melainkan terdapat kecemasan atau hal mustahak yang tidak dapat dielakkan.

Penggunaan topeng muka perlu dihadkan kepada orang sakit. Jika anda mengalami simptom anosmia atau hiposmia, seeloknya anda memakai topeng muka apabila bergerak ke tempat awam seperti pasar raya.

Jika anda ingin pergi ke hospital sebagai pesakit, pastikan anda memberitahu perihal simptom anda kepada sesiapa yang menjaga di bahagian pendaftaran.

Lebih elok jika anda boleh menghubungi talian hotline (03-88810200, 03-88810600, 03-88810700) sebelum pergi ke fasiliti kesihatan dan nyatakan masalah berkaitan anosmia, hiposmia yang sedang anda hadapi.

Perkara yang paling penting adalah cuci tangan anda secara kerap.

Apabila anda mengalami masalah sukar untuk mengesan bau, anda cenderung untuk menyentuh hidung anda dengan lebih kerap.

Pastikan anda membawa hand sanitizer ke mana sahaja anda berada sebagai persiapan jika tiada air atau sabun.

Konklusi

Anosmia merupakan satu simptom pesakit yang mungkin mempunyai kaitan dengan jangkitan Covid-19.

Walaupun pelbagai kajian telah dibuat, kita masih tidak tahu banyak perkara berkenaan dengan virus ini.

Apa yang boleh kita lakukan untuk membantu membendung jangkitan adalah dengan mempraktikkan apa yang telah disarankan oleh pihak kerajaan.

Patuhi perintah kawalan pergerakan dan pastikan anda mengamalkan langkah pencegahan dan jika anda seorang pesakit, pastikan anda mematuhi arahan isolasi.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
Tanda-tanda Dan Simptom Jangkitan COVID-19'Sakitnya Dijangkiti COVID-19 Rasa Macam Paru-paru Nak Meletup'
sumber: hellodoktor



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2020/04/hilang-deria-bau-simptom-covid-19.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kalau Deria Rasa Bau Hilang Jaga Jaga Bro Sis

Kalau Deria Rasa Bau Hilang Jaga Jaga Bro Sis

papar berkaitan - pada 1/4/2020 - jumlah : 207 hits
Kehilangan deria rasa dan bau mungkin adalah cara terbaik untuk mengetahui sama ada anda dijangkiti Covid 19 menurut satu kajian data yang dikumpulkan melalui aplikasi pengesan gejala yang dibangunkan oleh saintis Inggeris Kajian itu mendap...
Hilang Deria Bau Dan Rasa Pesakit Covid 19 Nasihat Jangan Ambil Mudah

Hilang Deria Bau Dan Rasa Pesakit Covid 19 Nasihat Jangan Ambil Mudah

papar berkaitan - pada 27/3/2020 - jumlah : 167 hits
Oleh MUHAMMAD YUSUF IBRAHIMOrang ramai yang mempunyai tahap kesihatan tidak baik seperti gejala demam batuk dan selesema dinasihati memakai penutup hidung dan mulut Foto oleh Shafwan ZaidonPETALING JAYA 27 Mac Orang ramai yang mengalami gej...
Mungkin Berisiko Dijangkiti Covid 19 Gorila Terjejas Taman Nasional Di Congo Ditutup

Mungkin Berisiko Dijangkiti Covid 19 Gorila Terjejas Taman Nasional Di Congo Ditutup

papar berkaitan - pada 24/3/2020 - jumlah : 271 hits
Ketika koronavirus menjangkiti lebih ramai orang di seluruh dunia conservationists memberi amaran tentang risiko kepada spesies lain yang terdedah iaitu gorila gunung yang terancam di Afrika Taman Nasional Virunga Congo kira kira sepertiga ...
Tiada Tanda Covid 19 Merebak Melalui Makanan Kp Kesihatan

Tiada Tanda Covid 19 Merebak Melalui Makanan Kp Kesihatan

papar berkaitan - pada 6/4/2020 - jumlah : 254 hits
Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah menjelaskan bahawa setakat ini tiada tanda menyatakan bahawa wabak COVID 19 merebak menerusi makanan Beliau berkata demikian ketika mengulas mengenai kebimbangan orang ramai sekiranya t...
Pakar Mikrobiologi Jangka Vaksin Covid 19 Mungkin Akan Ditemui Hujung Tahun Ini

Pakar Mikrobiologi Jangka Vaksin Covid 19 Mungkin Akan Ditemui Hujung Tahun Ini

papar berkaitan - pada 1/4/2020 - jumlah : 260 hits
Sehingga kini memang sudah ada uji kaji klinikal penghasilan vaksin Covid 19 dijalankan di China dan Amerika Syarikat dengan proses kajian sudah memasuki peringkat percubaan ke atas manusia small Cover image via Techno Okezone small Kini ap...
Resepi Viral Singgang Ikan Covid 19 Mudah Buat Sekali Hadap Mungkin 3 Pinggan Nanti

Resepi Viral Singgang Ikan Covid 19 Mudah Buat Sekali Hadap Mungkin 3 Pinggan Nanti

papar berkaitan - pada 4/4/2020 - jumlah : 345 hits
Maksud Singgang Maksud Singgang ialah masakan yang direbus dan digarami sahaja Tanpa ada santan Jadi menu singgang ikan adalah satu menu yang sihat untuk kita nikmati sekarang ini Tetapi awas dan berhati hati kerana ia akan bert
8 Penyebab Bau Mulut Yang Jarang Disadari Tanda Penyakit Berbahaya

8 Penyebab Bau Mulut Yang Jarang Disadari Tanda Penyakit Berbahaya

papar berkaitan - pada 31/3/2020 - jumlah : 111 hits
Bau mulut dapat disebabkan oleh jenis makanan dan gaya hidup yang tidak sehat Seringkali bau mulut akan membuat seseorang menjadi tidak percaya diri
Covid 19 Angka Kes Mungkin Bertambah Dengan Kepulangan Rakyat Malaysia Dari Luar Negara

Covid 19 Angka Kes Mungkin Bertambah Dengan Kepulangan Rakyat Malaysia Dari Luar Negara

papar berkaitan - pada 5/4/2020 - jumlah : 263 hits
Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Noor Hisham Abdullah berkata penuntut dan pekerja Malaysia yang pulang ke tanah air dari luar negara mempunyai potensi menyumbang kepada angka kes dari luar COVID 19 Beliau berkata pada mulanya Kementerian Kes...
Data Dedah Pesakit 55 Tahun Mungkin Mangsa Pertama Covid 19 Pada November 2019

Data Dedah Pesakit 55 Tahun Mungkin Mangsa Pertama Covid 19 Pada November 2019

papar berkaitan - pada 5/4/2020 - jumlah : 387 hits
Seorang lelaki diperiksa suhu badan di Wuhan China lokasi bermulanya wabak Covid 19 PEGAWAI China mengesahkan mangsa Covid 19 mungkin dijangkiti virus yang boleh membawa maut itu akhir tahun lalu Perkara itu didedahkan menerusi data rasmi k...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Dilaporkan 10 Orang Terkorban 2 Helikopter Atm Bertembung Di Udara

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Lateefa Koya Negara Sudah Jadi Banana Republic Ketika Kamu Dedah Bualan Pemimpin Negara