Hiburan Bangkitkan Semangat Patriotik Dengan 10 Filem Tempatan Ini


Sempena Hari Kemerdekaan yang ke-64 ini, imbas kembali pelbagai naskhah patriotik yang pastinya akan membakar semangat anda. Bukan sahaja yang lama, malah filem baru pun ada.
1. Bukit Kepong
AdvertisementNaskhah yang ditayangkan pada 1981 ini membawa kisah perjuangan pihak polis bagi menentang komunis selain menceritakan kisah benar yang berlaku pada 1950. Ianya dibintangi oleh Tan Sri Jins Shamsudin, Allahyarham Hussein Abu Hassan, Datuk Yusof Haslam dan ramai lagi.
2. Leftenan Adnan
Menampilkan figura sebenar Leftenan Adnan Saidi sebagai cerita utama filem ini, ianya membawa cerita pada ketika Perang Dunia Kedua. Naskhah hebat ini dibarisi pelakon berbakat seperti Hairie Othman, Datin Paduka Umie Aida, Faizal Hussein, Rusdi Ramli dan ramai lagi.
3. Paloh
AdvertisementIanya menceritkan kesusahan penduduk daerah Paloh, Johor semasa berlakunya pertempuran di antara pihak tentera Jepun dan Parti Komunis Malaya. Naskhah ini dibintangi oleh Janet Khoo, Nam Ron, Ellie Suriaty dan ramai lagi.
4. 1957: Hati Malaya
Diarahkan oleh Datin Paduka Suhaimi Baba, ianya membawa kisah sekumpulan anak muda tempatan yang mahu menghasilkan buku gambar bertajuk ‘1957 – Hati Malaya’. Ianya turut menceritakan kisah benar mengenai perjuangan bagi menggapai kebebasan. Filem ini dilakonkan oleh Maya Karin, Rusdi Ramli, Sharifah Amani, Adlin Aman Ramli dan ramai lagi.
5. Tanda Putera
Filem ini menekankan hubungan persahabatan di antara Tun Abdul Razak dan Tun Dr. Ismail yang terjalin dek peristiwa 13 Mei 1969. Turut diarahkan oleh pengarah Datin Paduka Shuhaimi Baba, ianya dibarisi pelakon seperti Rusdi Ramli, Zizan Nin, Faezah Elai, Linda Hashim dan ramai lagi.
6. Embun
Berlatar belakangkan ketika penjajahan Jepun di Tanah Melayu, ianya menceritakan mengenai Embun iaitu seorang wanita Melayu yang mempunyai semangat pembebasan dan daya juang yang tinggi. Filem ini dibintangi oleh Umie Aida, Aqasha dan Hani Mohsin.
7. Bravo 5
AdvertisementMembawa penonton kembali ke tahun 1989, ianya mengisahkan lima anggota Komando (Rejimen Gerak Khas yang bertugas menjejaki kedudukan gerila komunis yang dalam persiapan untuk menawan kawasan strategik di Semenanjung Malaysia. Naskhah ini dibarisi oleh pelakon seperti  Beto Kusyairy, Remy Ishak, Soffi Jikan dan ramai lagi.
8. Rise: Ini Kalilah
Diinspirasikan daripada Pilihan Raya ke-14, filem ini memaparkan kesusahan yang dihadapi oleh 6 individu berbeza sebelum sampai ke hari bersejarah itu. Penuh semangat, ianya dibintangi oleh Mira Filzah, Remy Ishak, Jack Tan dan ramai lagi.
9. Ola Bola
Meskipun bukan berunsurkan politik, filem ini nyata membangkitkan semangat patriotisme dalam kalangan rakyat Malaysia apabila mereka memberikan sokongan padu semasa pasukan bola negara berlawan bagi mendapatkan tempat di Sukan Olimpik 1980. Filem ini dibarisi oleh pelakon seperti JC Chee, Muhd Luqman Hafidz, Sarankumar a/l Manokaran, Bront Palarae dan ramai lagi.
10. Paskal
Merupakan pasukan elit dalam Tentera Laut Diraja Malaysia, PASKAL (Pasukan Laut Khas) melalui saat genting apabila mereka dalam misi merampas kembali kapal dagang MV Bunga Laurel daripada lanun Somalia di Teluk Aden pada 2011. Filem ini dilakonkan oleh Hairul Azreen, Ammar Alfian, Henley Hii dan lain-lain.
Nak tahu siapa yang bakal menemani anda bagi menyambut Hari Kemerdekaan ke-64 ini, jom layan kuiz ini!

ARTIKEL BERKAITAN KUIZ: Selebriti Yang Akan Menemani Anda Pada Sambutan Hari Kemerdekaan Yang Ke-64 Secara 'Virtual'Jangan lupa ‘Like’ dan ‘Follow’ Facebook, Twitter, Instagram, Telegram dan TikTok BeautifulNara untuk dapatkan pelbagai kandungan menarik.
The post Bangkitkan Semangat Patriotik Dengan 10 Filem Tempatan Ini first appeared on Beautifulnara - Gosip Artis Malaysia Terkini.

sumber: beautifulnara.com #superpantas

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://superterkini.blogspot.com/2021/08/hiburan-bangkitkan-semangat-patriotik.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dua Produksi Tempatan Akan Hasilkan 12 Filem Dalam Tempoh 2 Tahun

Dua Produksi Tempatan Akan Hasilkan 12 Filem Dalam Tempoh 2 Tahun

papar berkaitan - pada 4/9/2021 - jumlah : 199 hits
Dua syarikat produksi tempatan Zebra Studios Sdn Bhd dan Tremendous Entertainment telah menandatatangani perjanjian usaha sama multi filem dengan komitmen untuk menghasilkan 12 filem dalam tempoh 24 bulan akan datang Menurut pengerusi Treme...
Staycation Dan Filem Patriotik Sempena Hari Kebangsaan

Staycation Dan Filem Patriotik Sempena Hari Kebangsaan

papar berkaitan - pada 20/8/2021 - jumlah : 240 hits
Seperti yang ramai sedia maklum Hari Kebangsaan atau Kemerdekaan negara kita akan disambut pada bulan Ogos Setiap tahun pasti dapat dirasai kemeriahan sambutan dan perarakan kemerdekaan baik di kaca TV di jalan raya mahupun di pusat membeli...
Hiburan Rugi Rm70k Andi Bernadee Buat Laporan Polis Didakwa Kena Aniaya Dengan Rakan Baik

Hiburan Rugi Rm70k Andi Bernadee Buat Laporan Polis Didakwa Kena Aniaya Dengan Rakan Baik

papar berkaitan - pada 26/8/2021 - jumlah : 869 hits
Penyanyi dan juga penyanyi Andi Bernadee telah membuat laporan polis setelah ditipu rakan baik yang juga merangkap pembantu peribadinya pada pagi rabu lalu ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementKata Andi dia telah mengalami kerugian sebanyak RM70 ...
Tiga Cara Menunjukkan Semangat Patriotik Anda Dengan Galaxy A22

Tiga Cara Menunjukkan Semangat Patriotik Anda Dengan Galaxy A22

papar berkaitan - pada 2/9/2021 - jumlah : 229 hits
Tiga Cara Menunjukkan Semangat Patriotik Anda Dengan Galaxy A22 Assalammualaikum semua Bagaimana anda meraikan hari cuti anda pada Hari Merdeka dan Hari Malaysia Walaupun anda hanya meluangkan masa di dalam rumah anda masih boleh berseronok...
Hiburan Rambut Dah Macam Semak Samun Kedai Potong Rambut Mustaqim Bahadon Jadi Tumpuan

Hiburan Rambut Dah Macam Semak Samun Kedai Potong Rambut Mustaqim Bahadon Jadi Tumpuan

papar berkaitan - pada 22/8/2021 - jumlah : 344 hits
Keputusan kerajaan membenarkan beberapa sektor ekonomi untuk kembali beroperasi sejak Isnin lalu ternyata telah membuatkan ramai peniaga menarik nafas lega ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementTidak ketinggalan menikmati kemudahan itu pelakon Mus...
Hiburan Berdebar Setiap Kali Telefon Berdering Syamel Harap Ibu Kembali Pulih Seperti Biasa

Hiburan Berdebar Setiap Kali Telefon Berdering Syamel Harap Ibu Kembali Pulih Seperti Biasa

papar berkaitan - pada 22/8/2021 - jumlah : 325 hits
Penyanyi Syamel mengakui dirinya berasa sangat takut dan berdebar apabila dihubungi pihak hospital berkenaan keadaan ibunya yang kini telah ditidurkan akibat kekurangan oksiden dalam badan ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementKata Syamel ibunya W...
Hiburan Dapat Tarikh Nikah 2 Minggu Lalu Elisya Sandha Terima Wang Hantaran Rm22 222 22

Hiburan Dapat Tarikh Nikah 2 Minggu Lalu Elisya Sandha Terima Wang Hantaran Rm22 222 22

papar berkaitan - pada 22/8/2021 - jumlah : 432 hits
Selain pelakon Remy Ishak menamatkan zaman bujang pada hari Sabtu semalam Pelakon Elisya Sandha turut memilih hari yang sama untuk disatukan dengan cinta hatinya iaitu Uzair Haqimy pada Sabtu petang 21 Ogos ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementPa...
Hiburan Dikritik Tak Boleh Pergi Jauh Kerana Saiz Badan Dina Nadzir Syukur Rezeki Melimpah Ruah

Hiburan Dikritik Tak Boleh Pergi Jauh Kerana Saiz Badan Dina Nadzir Syukur Rezeki Melimpah Ruah

papar berkaitan - pada 22/8/2021 - jumlah : 218 hits
Penyanyi dan juga penyampai radio Dina Nadzir mengakui bahawa ada sesetengah orang pernah mengkritik dan juga memandang rendah terhadap dirinya ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementUjar Dina ada yang memberi tanggapan negatif pada awal kemunculan...
Hiburan Faezah Elai Dituduh Cucuk Botox Di Wajah Rupa Rupanya

Hiburan Faezah Elai Dituduh Cucuk Botox Di Wajah Rupa Rupanya

papar berkaitan - pada 22/8/2021 - jumlah : 232 hits
Pelakon jelita Faezah Elai nampaknya telah mencuri perhatian netizen apabila wajahnya kelihatan lebih cantik daripada sebelumnya ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementUjar netizen hidung dan pipi Faezah nampak lebih menawan sekaligus menimbulkan d...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah