Hentikanlah Stereotaip Melayu Malas


KUALA LUMPUR – Tindakan Tun Dr Mahathir Mohamad menghina bangsa Melayu sebagai malas bekerja tatkala bangsa lain memerhati adalah satu tindakan yang tidak boleh ditoleransi.
Apatah, dakwaan yang berulang kali dibuat oleh Perdana Menteri itu langsung tidak berasas.
Ketua Pemuda MIC Bayan Baru, Mathis Sarawanan hairan kerana walaupun sudah lebih 62 tahun negara mencapai kemerdekaan, stereotaip ‘bangsa Melayu malas’ tidak dapat di hentikan oleh Dr Mahathir sehingga kini.
Kata Mathis, Malaysia bukan lagi berada dalam cengkaman penjajah untuk Dr Mahathir berterusan memberikan kenyataan stereotaip seperti ini.
Sebaliknya, kenyataan tersebut tidak lebih daripada mengguris perasaan rata-rata khasnya majoriti masyarakat Melayu di negara ini.
“Mengapa suka buat perbandingan seperti ini dan cuba menangkan pekerja asing? Tahukah Tun, dalam Tun mengeluarkan kenyataan seperti ini, ramai lagi dalam kalangan Melayu yang bekerja siang malam, bukan malas.
“Saya pelik sangat dengan Tun yang sebenarnya seorang negarawan yang cukup tersohor, berilmu, berpengalaman masih boleh berpegang dengan stereotaip sebegini sedangkan realiti pada hari ini cukup berbeza?
“Saya beri contoh kepada anda, menurut laporan ‘Labour Force by Ethnic Group and State’ yang telah diterbitkan oleh Jabatan Perangkaan Malaysia sekitar Julai 2018, secara jelas lagi terang benderang telah menyatakan buruh terbesar di isi oleh masyarakat Melayu- Bumiputera.
“Malah dalam laporan yang sama juga, penyertaan masyarakat Melayu-Bumiputera dalam tenaga buruh telah meningkat sebanyak 2 juta antara tempoh 2005-2014.
“Jadi apakah sebenarnya keperluan untuk Tun mengeluarkan kenyataan sebegini? Kita bukan perlu melihat pada data rasmi kerajaan semata-mata untuk buktikan kenyataan Tun kerana dalam kalangan antara kita sendiri sudah ada sekurang-kurangnya seorang Melayu rajin yang kita kenali,” katanya.
Baru-baru ini, Tun Mahathir menyifatkan orang Melayu masih lagi malas bekerja dan rela menyerahkan segala kerja kepada bangsa asing.
Melalui satu catatan terbaru di laman blog chedet.cc, Dr Mahathir berkata, keengganan orang Melayu bekerja mendorong jutaan rakyat asing membanjiri Malaysia untuk mendapatkan kerja.
Jelas Mathis lagi, hakikatnya kerajaan sepatutnya perlu membuat dasar supaya ekonomi berkembang dan mewujudkan peluang pekerjaan bernilai tinggi dan yang menggunakan teknologi dan akal fikiran untuk rakyat dan graduan-graduan.
“Ini tidak, pelik betul apabila anda menyuruh rakyat undur ke belakang dan menjadi buruh kasar dan memanggil mereka pemalas apabila peluang pekerjaan tiada akibat kegagalan kerajaan menguruskan ekonomi.
“Cukup-cukuplah buat dakwaan sebegini, sebaliknya cuba tengok apakah kekurangan kerajaan yang kini sudah diberikan kuasa yang begitu dihajati sebelum PRU lepas, ketika itu segala macam janji sudah dilakukan, ketika mahu undi tidak pula bangsa ini di katakan pemalas,” tegasnya. –MalaysiaGazette
The post Hentikanlah stereotaip ‘Melayu malas’ appeared first on Media Serius.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mediaserius.my/hentikanlah-stereotaip-melayu-malas/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Netizen Sakit Hati Dengar Bebelan Dr Mahathir Pasal Melayu Malas

Netizen Sakit Hati Dengar Bebelan Dr Mahathir Pasal Melayu Malas

papar berkaitan - pada 9/9/2019 - jumlah : 461 hits
Cukup Jangan kecam abang abang dan adik adik saya sebagai pemalas Siang malam mereka bekerja keras untuk cari nafkah Sakit hati saya bila mendengar Demikian luahan hati seorang netizen dipercayai tidak berpuas hati dengan kenyataan Tun Dr M...
Dr Mahathir Hina Melayu Malas Lagi Sebab Tak Sokong Dia

Dr Mahathir Hina Melayu Malas Lagi Sebab Tak Sokong Dia

papar berkaitan - pada 8/9/2019 - jumlah : 815 hits
Bila baca tweet Dr Mahathir nie termenung panjang memikirkan kenapalah orang tua yang rumah kata pergi kubur kata mari nie tak habis habis nak hina bangsa Melayu Apa sebabnya apa puncanya Bak kata orang tua tua mati bersebab sakit berpunca ...
Kisah Melayu Malas Dan Salahkan Bangsa Lain

Kisah Melayu Malas Dan Salahkan Bangsa Lain

papar berkaitan - pada 14/9/2019 - jumlah : 444 hits
LUAHAN HATI ANAK MELAYU KUALA KEDAH SENARIO YG MGKIN JUGA BERLAKU D KUALA LAIN D NEGARA MALAYSIA TERCINTA Harga ikan segar di Jeti Kuala Kedah pun dah melambung mahalnya Tuan Puan semua yang dikasihi Allah swt dirindui Rasulullah saw sekali...
Melayu Malas Aku Buat Empat Kerja Tau

Melayu Malas Aku Buat Empat Kerja Tau

papar berkaitan - pada 7/9/2019 - jumlah : 252 hits
MALAYSIAKINI Pengarah dan penulis lakon layar Al Jafree Md Yusop berkata dia sudah bosan mendengar ungkapan Melayu malas yang sering didendangkan pihak tertentu Sedangkan kata Al Jafree sebagai orang Melayu dia sendiri melakukan lebih darip...
Kenapa Bangsa Melayu Mangsa Stereotaip Di Bumi Sendiri

Kenapa Bangsa Melayu Mangsa Stereotaip Di Bumi Sendiri

papar berkaitan - pada 12/9/2019 - jumlah : 250 hits
Asyraf Farique Jika pemerintah jujur tak penting kuasa nasib Melayu takkan jadi beginiMELAYU distereotaip sebagai bangsa pemalas entah berapa peratus sahaja yang pemalas Melayu distereotaip sebagai suka penipu entah berapa peratus sahaja su...
Bagaimana Licik Cina Dap Menguasai Ekonomi Malaysia Perhebatkan Kempen Beli Dari Peniaga Melayu Islam

Bagaimana Licik Cina Dap Menguasai Ekonomi Malaysia Perhebatkan Kempen Beli Dari Peniaga Melayu Islam

papar berkaitan - pada 3/9/2019 - jumlah : 2487 hits
Luahan Bekas Anak Taukey Kilang Padi Melayu MuslimSalam Maal Hijrah Sudah 1 441 tahun peristiwa Hijrah baginda Rasulullah SAW Antara faktor utama yang menyumbang kejayaan Islam di zaman baginda Rasulullah SAW ialah kebijaksanaan baginda Ras...
Syukur Masih Boleh Cakap Melayu Sarimah Ibrahim

Syukur Masih Boleh Cakap Melayu Sarimah Ibrahim

papar berkaitan - pada 3/9/2019 - jumlah : 396 hits
Syukur masih boleh cakap Melayu Sarimah Ibrahim Warganet memuji pengacara dan pelakon Sarimah Ibrahim kerana tidak melupakan bahasa ibunda walaupun tinggal lama di luar negara Menerusi laman sosial Twitter warga net meninggalkan komen posit...
Hentikanlah Sikap Dengki Busuk Perut Tu

Hentikanlah Sikap Dengki Busuk Perut Tu

papar berkaitan - pada 2/9/2019 - jumlah : 432 hits
Oleh Mat Zahari AliHentikanlah dengki dan sakit hati tu Rasa marah sakit hati geram dendam bebal dan tak puas hati adalah sifat mazmumah yg tercela semua org faham bila kita kalah dan gagal untuk pertahan parti setelah 61 tahun kuasai polit...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis