Helikopter Terhempas Taman Melawati Ada Saksi Melihat Kemalangan Di Udara


 Helikopter Terhempas Taman Melawati, Ada Saksi Melihat Kemalangan Di Udara | 08 November 2020, sebuah helikopter terhempas di Taman Melawati, Ampang. Memang agak terkejut juga saat melihat berita tentang kemalangan helikopter terhempas di Taman Melawati Kuala Lumpur yang membabitkan dua buah helikopter ini.  Dua buah helikopter tersebut (berwarna biru dan merah) dikatakan telah bertembung di udara sehingga mengakibatkan salah sebuah daripada helikopter tersebut terhempas di kawasan padang berhampiran sebuah sekolah di Taman Melawati, Ampang.  
Pengarah Bomba Selangor Norazam Khamis mengesahkan kejadian helikopter terhempas dekat Taman Melawati, Ampang, Selangor ini. 
Dua maut dalam nahas helikopter di Taman Melawati ini dan punca terhempas itu, dilihat oleh saksi dengan mengatakan bahawa helikopter berwarna merah telah melanggar bahagian belakang helikopter yang berwarna biru.
"Saya nampak helikopter merah melanggar belakang helikopter biru menyebabkan ekor helikopter biru itu patah," kata Puteri Nur Elani Ismail, 25, saksi tragedi helikopter terhempas di Taman Melawati, di sini, hari ini.
Katnya lagi, ketika kejadian jam 11.30 pagi, dia sedang mengambil daun senduduk berhampiran Bulatan Bukit Emas yang terletak kira-kira 500 meter dari lokasi kejadian.
Elaini mengakui sebelum kejadian dia turut mendengar bunyi di udara dan menyangka helikopter milik Polis Diraja Malaysia (PDRM) yang melakukan tinjauan. 
"Apabila saya lihat, nampak ada dua helikopter sedang terbang iaitu biru di depan dan merah di belakang. Secara tiba-tiba (helikopter) yang merah melanggar belakang (helikopter) biru."Akibat pelanggaran itu, bahagian belakang helikopter biru patah dan merah pula berhenti. Kemudian helikopter biru menjunam ke bawah dan saya mendengar bunyi dentuman kuat.
"Manakala, helikopter merah meneruskan perjalanan dan mendarat di kawasan sekolah yang terletak berhampiran," katanya ketika ditemui pemberita di lokasi kejadian, di sini.

Nur Elaini berkata, dia turut ke lokasi helikopter itu terhempas dan melihat orang ramai dengan anggota polis mengawal lalu lintas.
Sementara itu, pengawal keselamatan Apartment Taman Melawati Hillside, Chan Chee Hoy berkata, dia mendengar bunyi dentuman kuat seakan bom.
"Sebelum itu, saya dengar bunyi bising dan menyangka ada lori sedang mengangkat barang kerana laluan di sini memang kerap dilalui kenderaan berat.
"Saya keluar pondok pengawal dan terkejut melihat sebuah helikopter berwarna biru terhempas di kawasan belukar di hadapan apartmen ini," katanya.
Setahu daku, helikopter memang ada kaitan dengan bahagian belakang (ekor) bagi melancarkan penerbangan, maka jika sudah dilanggar sebegitu tak mustahil ianya sukar dikawal dan terhempas.
Kejadian Helikopter Terhempas di Taman Melawati Sempat Dirakam Nitizen Video kejadian yang dikongsi netizen di media sosial (Buletin Utama TV3)
Mangsa Yang Terlibat Telahpun Dikenal PastiMangsa yang terbabit untuk helikopter biru dikenali sebagai bekas tentera laut, Leftenan Kolonel (B) Mohd Sabri Baharon, 56 bersama Mohd Irfan Mohamed Rawi, 41 manakala untuk helikopter merah adalah bekas Ketua Pegawai Eksekutif MAS, Datuk Ahmad Jauhari Yahya, 66, dan Tan Chai Eian, 56.

Mangsa yang menaiki helikopter biru pada mulanya dikatakan tidak sedarkan diri, namun akhirnya disahkan meninggal dunia, Inna lillahi wa inna ilayhi raji'un (إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَيْهِ رَاجِعونَ) . Bagaimanapun, dua lagi mangsa untuk helikopter merah dilaporkan hanya mengalami kecederaan ringan. 
Siasatan awal mendapati dua buah helikopter yang dipandu Mohd Sabri dan Ahmad Johari itu berlepas dari Subang ke Genting Sempah dan kedua-dua helikopter berkenaan merupakan milik daripada syarikat yang sama iaitu My Heli Club. 
Gurauan Terakhir Juruterbang Sebelum TerhempasKomen yang dimuat naik di Facebook mungkin menjadi gurauan terakhir arwah Mohd Irfan Mohamed Rawi. Menerusi komen yang ditinggalkan arwah di Facebook sahabatnya malam tadi, arwah sempat berseloroh dengan berharap agar dron milik sahabatnya tidak bertembung dengan helikopter milik arwah. ”Harap-harap tak bertembung dengan saya,” kata arwah yang turut disambut dengan gurauan balas dari sahabatnya. Namun, siapa menyangka, itu menjadi gurauan terakhir dari seorang sahabat sebelum dijemput Ilahi, beberapa jam kemudian.
Takziah Untuk Seluruh Keluarga Arwah - Al FatihahSudah tentunya keluarga mangsa-mangsa yang terlibat sangat cemas dan terkejut sebagaimana kita sendiri terkejut dengan kejadian ini. Walaubagaimanapun abang mangsa kelihatan sangat tenang dan ketika didekati oleh pihak media semasa bertanyakan tentang peristiwa yang telah berlaku ini. Allahyarham Saudara Mohd Irfan merupakan anak keempat daripada 10 beradik meninggalkan seorang isteri yang bertugas sebagai guru dan lima orang anak berusia tiga hingga 15 tahun. "Saya lihat gambar yang tular di aplikasi WhatsApp dan nampak tangan arwah. Kami kenal jam yang arwah pakai." Demikian menurut abang sulung kepada Allahyarham Mohd Irfan Mohamed Rawi, 44, salah seorang mangsa nahas helikopter di Taman Melawati ini. 
Al-Fatihah untuk ke dua-dua mangsa dan semoga Allah SWT tempatkan dikalangan orang-orang yang beriman. Sebagai salah seorang warga Malaysia yang turut rasa sedih atas kejadian ini, semestinya daku turut bersimpati atas apa yang berlaku. Bak kata pepatah, berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul. 
Punca sebenar kejadian masih lagi dalam siasatan dan sama-sama kita doakan semoga apa yang berlaku diketahui sebab musababnya. Aamiin. 
Sumber :  HMetro Sinar Harian Siakap Keli


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.abangrock.com/2020/11/helikopter-terhempas-taman-melawati-ada.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Helikopter Terhempas Berhampiran Taman Melawati

Helikopter Terhempas Berhampiran Taman Melawati

papar berkaitan - pada 8/11/2020 - jumlah : 441 hits
Laporan awal menyatakan terdapat 4 mangsa 2 lelaki dan 2 peremuan dimana 2 didapati tidak sedarkan diri Pengarah Bomba Selangor Norazam Khamis mengesahkan kejadian helikopter terhempas dekat Taman Melawati Ampang Selangor kira kira jam 12 t...
Kronologi Helikopter Terhempas Di Taman Melawati

Kronologi Helikopter Terhempas Di Taman Melawati

papar berkaitan - pada 9/11/2020 - jumlah : 385 hits
KRONOLOGI HELIKOPTER TERHEMPAS DI TAMAN MELAWATI KUALA LUMPUR Satu insiden pelanggaran antara dua helikopter pagi tadi di Taman Melawati Ampang telah menggegarkan negara Dua mangsa dilaporkan terkorban dan dua lagi selamat Berikut merupakan...
Dua Helikopter Terhempas Di Melawati Orang Ramai Sempat Merakam Kejadian Itu

Dua Helikopter Terhempas Di Melawati Orang Ramai Sempat Merakam Kejadian Itu

papar berkaitan - pada 8/11/2020 - jumlah : 1017 hits
Ampang Helikopter yang terhempas berhampiran sebuah sekolah di Taman Melawati di sini hari ini dipercayai bertembung dengan sebuah helikopter lain ketika sedang membuat ujian penerbangan Jurucakap Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia berka...
Video 2 Helikopter Bertembung Di Taman Melawati 2 Orang Dipercayai Maut

Video 2 Helikopter Bertembung Di Taman Melawati 2 Orang Dipercayai Maut

papar berkaitan - pada 8/11/2020 - jumlah : 410 hits
Menerusi laporan Harian Metro sebuah helikopter terhempas di kawasan padang berhampiran sebuah sekolah di Taman Melawati di sini hari ini Difahamkan sekurang kurangnya dua dilaporkan maut dalam nahas berkenaan yang dipercayai berlaku pada 1...
Dua Mangsa Terbunuh Dua Lagi Cedera Dalam Kemalangan Helikopter Bertembung Di Udara

Dua Mangsa Terbunuh Dua Lagi Cedera Dalam Kemalangan Helikopter Bertembung Di Udara

papar berkaitan - pada 8/11/2020 - jumlah : 466 hits
KUALA LUMPUR Dua terbunuh manakala dua yang lain cedera parah selepas dua helikopter bertembung antara satu sama lain berhampiran Taman Melawati hari ini Menurut maklumat awal daripada Jabatan Bomba dan Penyelamat Selangor kemalangan itu be...
Nahas Helikopter Biro Siasatan Kemalangan Udara Soal Siasat Mangsa Selamat Esok

Nahas Helikopter Biro Siasatan Kemalangan Udara Soal Siasat Mangsa Selamat Esok

papar berkaitan - pada 9/11/2020 - jumlah : 511 hits
Biro Siasatan Kemalangan Udara akan memanggil 2 mangsa terselamat dalam nahas helikopter di Taman Melawati esok untuk membantu siasatan kata Ketua Inspektor Kemalangan Udara BSKU Izani Ismail Pada hari ini kedua dua mangsa dibawa untuk mene...
2 Maut 2 Helikopter Terhempas

2 Maut 2 Helikopter Terhempas

papar berkaitan - pada 8/11/2020 - jumlah : 310 hits
KUALA LUMPUR Dua helikopter terhempas dalam satu kejadian di Taman Melawati Ampang di sini kira kira jam 12 tengah hari tadi Menurut jurucakap Bomba Selangor dua disahkan maut setakat ini Dalam kejadian itu dipercayai melibatkan empat mangs...
Bunyi Macam Bom Ingatkan Tanah Runtuh Helikopter Terhempas Berdekatan Rumah Sheira

Bunyi Macam Bom Ingatkan Tanah Runtuh Helikopter Terhempas Berdekatan Rumah Sheira

papar berkaitan - pada 8/11/2020 - jumlah : 706 hits
Bunyi jatuh tu macam bom Saya ingatkan tanah runtuh yang berlaku maklumlah perumahan di sini berada di kawasan berbukit Lepastu ada yang update cakap helikopter terhempas Dalam 1 meter ja dari rumah saya Memang itu laluan saya source
Dua Terbunuh Dalam Insiden Helikopter Ringan Terhempas

Dua Terbunuh Dalam Insiden Helikopter Ringan Terhempas

papar berkaitan - pada 8/11/2020 - jumlah : 297 hits
Anggota bomba sedang cuba mengeluarkan mangsa yang tersepit dalam helikopter yang terhempas di Taman Melawati pagi tadi 8211 GAMBAR MEDIA SOSIAL KUALA LUMPUR 8211 Dua lelaki dilaporkan terbunuh dalam insiden helikopter ringan terhempas di T...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


9 Tips Mengajar Murid Kelas Belakang

Status Puasa Qadha Puasa 6 Syawal

Pesawat Helikopter Tldm Di Lumut Terhempas

Lirik Lagu Kembali Pulang Feby Putri Ft Suara Kayu

Filem Memoir Seorang Guru

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa