Hati Seorang Isteri Sangat Halus Dia Pun Tak Faham Diri Dia Kalau Isteri Bahagia Bahagialah Rumahtangga


Hati seorang isteri sangat halus, jika seseorang isteri itu bahagia pasti dia akan cuba lakukan terbaik dalam rumahtangga. Mengemas rumah tanpa rungutan, memasak dengan ikhlas, menjaga anak dengan rela hati malah tak kisah dalam membantu ekonomi keluarga.
“Happy wife, happy life”

Bila isteri stress,
Suami stress,
Anak stress,
Anak yang disusukan stress,
Anak dalam kandungan juga stress.
Tapi, bila suami stress keadaan rumahtangga kurang stress berbanding bila isteri stress.
Ia adalah kajian yang dilakukan oleh penyelidik daripada Rutgers University terhadap 394 pasangan mendapati kepuasan isteri dalam keperluannya memainkan peranan penting dalam kebahagian rumahtangga dan mempengaruhi secara keseluruhan kepuasan hidup. Kebahagiaan isteri menyumbang kepada kebahagiaan suami juga.
Emosi isteri menjadi lebih penting lagi apabila sedang mengandung. Hal ini kerana emosi isteri bukan sahaja mempengaruhi kebahagiaan rumah tangga, malah mempengaruhi perkembangan anak dalam kandungan. Ramai yang tidak tahu, jika ibu berdepan dengan stress jangka masa panjang, hormon stress (cortisol) akan disalurkan juga kepada bayi dalam kandungan melalui tali pusat, dan boleh menyebabkan pelbagai masalah.
Antara kajian dan fakta berkenaan ibu semasa mengandung:
1. Ibu yang stress semasa mengandung akan menghasilkan bayi yang suka menangis dan merasakan dunia tidak selamat.
2. Ibu mengandung yang masih belajar atau selalu membaca buku menghasilkan anak yang suka membaca buku.
3. Aktiviti janin meningkat secara mendadak apabila ibunya mengalami tekanan emosi.
4. Stress semasa mengandung memberi kesan kepada tingkahlaku bayi dan kefungsian anak di masa akan datang.
5. Risiko masalah perkembangan anak seperti “Anxiety” dan ADHD, kerana hormon stress memaksa otak janin berkembang dengan lain kerana terpaksa membiasakan diri dengan ancaman.
Dulu saya ingatkan kita perlu berhati-hati dengan emosi sendiri hanya semasa mengandung sebab hormon stress terus disalurkan ke bayi dalam kandungan iaitu melalui tali pusat. Tapi sebenarnya bukan semasa mengandung sahaja seorang isteri dan ibu perlu jaga emosi, tetapi juga semasa menyusu badan.
1. Kajian telah dilakukan oleh evolutionary biologist di Harvard University terhadap monyet makmal menunjukkan hormon stress yang dikeluarkan semasa ibu stress fizikal atau emosi boleh disalurkan kepada bayi melalui susu ibu.
2. Keputusan yang paling mengejutkan adalah hormon stress ini memberi kesan yang berbeza terhadap bayi perempuan dan lelaki. Susu yang mempunyai tinggi kepekatan hormon stress memberi kesan terhadap emosi dan perilaku seperti rasa takut, marah, sensitif ataupun tak selesa kepada bayi perempuan berbanding bayi lelaki.
3. Hormon cortisol pada susu ibu boleh memberi kesan kepada tingkahlaku sosial anak di masa akan datang walaupun selepas bercerai susu.
Kalau perasan anak yang disusukan menangis tanpa sebab dan tiba-tiba emosi tak stabil tanpa mak ayah tahu penyebabnya. Cuba ingat kembali emosi kita semasa hari itu ataupun semasa mengepam susu.
Tali pusat Susu Ibu
Bila fikir balik, ada logiknya emosi ibu yang menyusu mempengaruhi kualiti susu. Tetapi apa yang saya paling terkejut, ibu yang stress juga boleh mempengaruhi emosi anak-anak walaupun kita tak nampak salurannya.
Ada satu kajian terbaru yang diterbitkan pada bulan Ogos 2019 yang lepas daripada Nanyang Technological University, Singapore.
Sangat menarik untuk dikongsikan, ia berkaitan aktiviti otak terhadap 31 pasangan ibu dan anak semasa menonton filem animasi bersama-sama. Kajian ini menunjukkan ibu yang mempunyai kadar stress yang tinggi mempunyai kurang persamaan aktiviti otak antara ibu dan anak (3 tahun).
Bahagian aktiviti otak yang dikaji adalah di bahagian “prefrontal cortex” iaitu bahagian otak yang mengawal kebolehan seseorang untuk memahami orang lain. Ibu dan anak akan lebih memahami emosi antara satu sama lain jika terdapat persamaan aktiviti otak semasa melakukan aktiviti yang sama.
Stress menyebabkan seorang ibu tidak dapat memahami perasaan anak menghukum anak atas sebab yang tidak sepatutnya mengurangkan komunikasi antara ibu dan anak kurang menghormati pendapat anak hubungan jangka masa panjang ibu dan anak terjejas.

Malah bukan itu sahaja, banyak sangat kajian berkenaan ini. Antaranya:
1. Stress semasa tahun-tahun awal anak mempengaruhi gen anak yang berkait dengan pengeluaran insulin dan perkembangan otak sehingga anak dewasa.
2. Ibu yang stress mempengaruhi tingkahlaku anak dan kebolehan anak menangani stress.
Lihatlah, betapa pentingnya untuk menjaga emosi seorang wanita/isteri/ibu. Bukan senang untuk menjadi isteri dan ibu yang baik kepada suami dan anak-anak, kerana perlu “berperang” dengan emosi sendiri.
Kadang-kala perkara kecil pun boleh terasa, lagi-lagi waktu mengandung. Suami lupa belikan makanan yang diidam pun boleh menitik air mata. Apatah lagi isu besar.
Itulah dinamakan kecelaruan hormon. Kadang-kala kita orang perempuan sendiri pun tak faham dengan diri sendiri. Sebab itulah ada yang lebih suka berdiam daripada meluahkan kerana risau terlebih-lebih dalam meluahkan.
Sokongan seorang suami sangat penting demi memastikan emosi isteri stabil. Agak-agak isteri mula berkerut, terus ambil peranan. Jangan tunggu-tunggu lagi sebelum isteri semakin jauh daripada dunia sebenar.
Bila dah jauh, habis segala memori menyedihkan dia akan ingat.
Tapi sebagai orang dewasa, kita tak boleh elak daripada stress. Semua orang mempunyai stress masing-masing cuma yang membezakan adalah bagaimana kita mengawal stress.
-Dengan pukul/maki anak?
-Dengan marah suami/isteri?
-Dengan cerita di media sosial?
-Dengan menghempas barang?
-Dengan merokok?
-Dengan makanan?
Tak kisahlah apa yang kita nak buat untuk tangani stress tetapi apabila sudah mempunyai anak kena selalu ingat yang anak sentiasa melihat dan mengikut setiap perilaku kita termasuklah “cara” kita menangani stress. Tak kiralah “cara” yang baik atau salah.
Tingkahlaku anak dipengaruhi oleh tingkahlaku mak ayah.
Maka, saya nasihatkan para suami mohon berjaga-jaga dengan emosi isteri terutamanya semasa mengandung atau masih menyusu badan sebab ia sangat mempengaruhi emosi anak-anak juga.
Kesimpulannya,
Ibu nangis, anak pun nangis.
Ibu happy, anak pun happy.
Sumber: Maryam Jamadi
Terapi Cara Kerja
The post Hati Seorang Isteri Sangat Halus, Dia Pun Tak Faham Diri Dia. Kalau Isteri Bahagia, Bahagialah Rumahtangga appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/hati-seorang-isteri-sangat-halus-dia-pun-tak-faham-diri-dia-kalau-isteri-bahagia-bahagialah-rumahtangga/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sikap Isteri Penyejuk Hati Suami

Sikap Isteri Penyejuk Hati Suami

papar berkaitan - pada 25/1/2020 - jumlah : 269 hits
khas buat para isteri jom kita ketahui apakah 12 sikap yang boleh kita sejukkan hati suami 1 Berhias secantik mungkin serta banyak tersenyum ketika suami berada di rumah 2 Menampakkan wajah yang selalu ceria dan berseri ketika ada di depan ...
Bahagia Kalau Pilih Anak Kedua Sebagai Buah Hati Orangnya Penuh Dgn Kelembutan Tapi Ada Tersimpan Sedikit Ketegasan

Bahagia Kalau Pilih Anak Kedua Sebagai Buah Hati Orangnya Penuh Dgn Kelembutan Tapi Ada Tersimpan Sedikit Ketegasan

papar berkaitan - pada 5/2/2020 - jumlah : 388 hits
Gambar Sekadar HiasanSangat beruntung siapa yang memilih anak kedua sebagai pasangan hidup ini Rata rata anak kedua ini mempunyai keperibadian yang sangat baik dan juga penuh dengan kelembutan Orang kata senang je nak jaga mereka ini tak ba...
Sakit Hati Seorang Driver Ojek Online Di Denpasar Bunuh Ibu Rumah Tangga

Sakit Hati Seorang Driver Ojek Online Di Denpasar Bunuh Ibu Rumah Tangga

papar berkaitan - pada 7/2/2020 - jumlah : 219 hits
Seorang driver ojek online SF pria asal Jember Jawa Timur membunuh seorang ibu rumah tangga bernama Senawati Candra di Denpasar Utara Bali Rabu sekitar pukul 13 00 WITA Pelaku sakit hati hingga nekat menghabisi nyawa korban
Ketika Terlantar Saya Ditatang Bagai Seorang Bayi 15 Tahun Dijaga Edika Yusof Ini Luahan Isteri

Ketika Terlantar Saya Ditatang Bagai Seorang Bayi 15 Tahun Dijaga Edika Yusof Ini Luahan Isteri

papar berkaitan - pada 5/2/2020 - jumlah : 450 hits
Edika Yusof merupakan seorang pelakon yang masih menghiasi kaca televisyen dan diminati ramai sehingga kini Apa yang lebih menarik mengenai pelakon lelaki ini adalah apabila beliau dikatakan sanggup menjaga isterinya yang lumpuh dengan sepe...
Isteri Berhak Tuntut 5 Nafkah Wajib Ini Daripada Seorang Suami

Isteri Berhak Tuntut 5 Nafkah Wajib Ini Daripada Seorang Suami

papar berkaitan - pada 31/1/2020 - jumlah : 474 hits
Nafkah Bukan Bebanan Tetapi Pemberian Dari Hati Dan Jiwa Seorang Suami Andai suami tiada duit boleh berbincang dan bertolak ansur dengan isteri Nescaya rezeki seorang suami akan berlimpah limpah kerana pemberian yang diberikan Ini soal nafk...
Suami Isteri Sukarela Make Over Kelas Anak Tapi Hasilnya Sangat Mengejutkan

Suami Isteri Sukarela Make Over Kelas Anak Tapi Hasilnya Sangat Mengejutkan

papar berkaitan - pada 29/1/2020 - jumlah : 567 hits
Tidak dinafikan cara guru mengajar dalam kelas menjadi penyumbang kepada mudahnya seseorang murid itu faham dalam pembelajaran Namun suasana serta keadaan kelas mampu untuk memberi aura serta semangat kepada pelajar untuk belajar Ikuti kisa...
50 Hari Kahwin Ibarat 50 Tahun Bahagia Isteri Kenang Arwah Suami

50 Hari Kahwin Ibarat 50 Tahun Bahagia Isteri Kenang Arwah Suami

papar berkaitan - pada 31/1/2020 - jumlah : 344 hits
Perkahwinan seorang wanita Ateng selama 50 hari sebelum suaminya meninggal dunia Foto ihsan Facebook AtengKUALA LUMPUR 31 Jan Masih terkenangkan arwah suami selepas hampir tiga tahun pemergian seorang wanita mengakui masih rindu walaupun ha...
Ada Anak Lelaki Jangan Biar Dia Jalan Di Belakang Seorang Diri Pimpinlah Tangannya Sejak Kecil

Ada Anak Lelaki Jangan Biar Dia Jalan Di Belakang Seorang Diri Pimpinlah Tangannya Sejak Kecil

papar berkaitan - pada 29/1/2020 - jumlah : 605 hits
Ajar anak lelaki tentang perkara ini secepatnya sebelum dia menjadi remaja Tolong sangat ajar ilmu ni pada pasangan dan anak kita sendiri Kongsi ilmu ni pada mak ayah yang belum tahu ye sebab masih ramai lagi mak ayah di luar sana belum tah...
Video 14 Tahun Tak Berdiri Edika Yusof Bawa Isteri Fisioterapi Sentuh Hati Netizen

Video 14 Tahun Tak Berdiri Edika Yusof Bawa Isteri Fisioterapi Sentuh Hati Netizen

papar berkaitan - pada 8/2/2020 - jumlah : 1081 hits
Baru baru ini telah tular mengenai kisah pelakon Edika Yusof yang setia menjaga isterinya berbelas tahun Pasangan ini diduga dengan ujian yang berat apabila isteri beliau lumpuh dan perlu bergerak menggunakan kerusi roda setiap masa Pengorb...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Continuous Learning

Maksud Gaji Bersih Gaji Kasar Gaji Pokok Perbezaannya

Pengumuman Gaji Penjawat Awam Naik 15 Peratus Dan Cara Kira Kenaikan Gaji Baharu Penjawat Awam

Hati Bersih Hidup Bahagia

Ai Team Talent Sementara Batch 3