Hati Hati Dengan Bahaya Kekurangan Kalsium Pada Anak Jejaskan Pertumbuhannya


Susu ibu adalah sumber makanan pertama bayi baru lahir. Pemberian susu diteruskan walaupun anak sudah diperkenalkan dengan makanan pejal semasa usianya enam bulan.
Semakin anak membesar dan sudah makan pelbagai jenis makanan, susu perlu terus menjadi sebahagian daripada diet harian anak.
Mengikut Garis Panduan Diet Malaysia 2010, saranan pengambilan susu untuk kanak-kanak adalah dua hidangan sehari sahaja. Susu atau produk tenusu adalah sumber protein yang sangat baik untuk membantu pembinaan otot dan sel tubuh anak.
Bagaimanapun semakin membesar, kebanyakan kanak-kanak akan menolak minuman susu apatah lagi sekiranya sudah dihentikan pengambilan susu menggunakan botol susu. Mereka mungkin merasa loya atau hendak termuntah sekiranya diminta minum susu menggunakan cawan.
Ibu ayah kena berhati-hati dengan risiko yang mungkin dihadapi oleh anak sekiranya mereka kekurangan sumber kalsium dan protein ia boleh menjejaskan pertumbuhan sihat si manja.

Fungsi kalsium dalam tumbesaran anak dapat berjalan lancar jika keperluan kalsium harian anak dipenuhi dengan baik. Apabila kekurangan kalsium, anak berisiko mengalami beberapa masalah seperti berikut:
1. Pertumbuhan yang terbantut
Anak yang tidak mendapat sumber kalsium yang cukup akan mengalami pertumbuhan yang terbantut, termasuk ketinggian badannya. Anak yang kekurangan kalsium biasakan akan lebih pendek, jika dibandingkan dengan anak yang mendapat keperluan kalsium yang cukup.
2. Berisiko ada masalah tulang
Kekurangan sumber kalsium dan vitamin D pada anak boleh berisiko mengalami masalah tulang rapuh, otot yang lemah, penyakit riket, kuku mudah rapuh, kulit kering dan bersisik serta pertumbuhan yang agak perlahan.
3. Risiko osteoporosis apabila usia meningkat
Anak-anak yang keperluan kalsiumnya tidak mencukupi dengan baik lebih berisiko untuk mengalami masalah tulang rapuh, tinggi risiko patah tulang. Dia berisiko untuk mudah mengalami masalah osteoporosis apabila usia meningkat kelak.
Justeru itu ibu perlu mencari alternatif lain supaya anak terus mendapat khasiat yang diperlukan daripada sumber kalsium dan protein untuk membantu tumbesaran sihat mereka. Antaranya adalah memperkenalkan si kecil dengan susu kambing.
Susu kambing sesuai untuk semua peringkat umur sebagai alternatif yang lebih mudah dihadam dan rendah risiko alahan.
Khasiat susu kambing Berikut antara kebaikan susu kambing kepada kesihatan tubuh badan mereka yang meminumnya.
a. Laktosa di dalam susu kambing adalah sumber prebiotik semula jadi yang membantu meningkatkan imunisasi badan.
b. Susu kambing bersifat alkali dan menjadikan ia sangat efektif untuk mengeluarkan lendir dan kahak dari badan si kecil melalui najis dan muntah.
c. Saiz molekul susu kambing yang sembilan kali ganda lebih halus menjadikan ia sangat mudah diserap dan dihadamkan oleh tubuh
d. Susu kambing lebih mudah untuk dihadam berbanding susu lain.
e. Ada kajian mendapati magnesium membantu mengurangkan risiko jaundis. Ibu yang hamil digalakkan minum susu kambing yang kaya kandungan magnesium untuk mengurangkan risiko terkena jaundis.
f. Susu kambing juga mempunyai 35 peratus asid lemak. Nutrisi di dalam susu kambing lebih sihat dan lebih baik jika diminum segar. Bukan itu saja, ia juga tiada laktosa dan sesuai untuk mereka yang tidak toleran dengan laktosa. Kanak-kanak yang minum susu kambing biasanya akan kurang mendapat alahan.
g. Susu kambing mengandungi kandungan protein dan zat besi yang lebih tinggi. Ia dapat menguatkan tulang, gigi, otot, sendi, kulit, tisu dan saraf. Malah ramai yang mengesyorkan susu kambing sebagai susu kedua terbaik selepas susu ibu.
Lazz Susu Kambing pilihan untuk semua Lazz Susu Kambing terkenal dengan kualitinya yang premium dan memberi kesan yang positif selepas pengambilan. Terdapat empat pilihan perisa untuk dipilih mengikut cita rasa pengguna.
Antara keistimewaan Lazz Susu Kambing ialah rasanya yang tidak hamis dan enak diminum. Lazz juga menggunakan Susu Kambing Orgamilk iaitu sumber bahan mentah yang organik dan semula jadi.
Lazz menjalankan pantauan kualiti yang ketat dan info nutrisi adalah semula jadi dari susu kambing tanpa tambahan dari suplemen lain.
Bukan sahaja baik untuk bayi, malah Lazz Susu Kambing juga baik untuk orang dewasa. Bagi ibu yang sedang berpantang dan juga berusaha untuk hamil, susu kambing boleh dijadikan amalan untuk kesihatan diri di samping mendapatkan khasiat yang terkandung di dalamnya.
Jenama Lazz Susu Kambing juga menerima pengiktirafan sebagai Jenama Pilihan Pa&Ma “Susu Ibu Hamil Pilihan” sempena ulang tahun Pa&Ma yang ke-19 Oktober ini.
The post Hati-Hati Dengan Bahaya Kekurangan Kalsium Pada Anak. Jejaskan Pertumbuhannya! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/hati-hati-dengan-bahaya-kekurangan-kalsium-pada-anak-jejaskan-pertumbuhannya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Luluh Hati Saya Anak Kucing Mati Dicampak Dari Tingkat 2 Oleh Sekumpulan Budak

Luluh Hati Saya Anak Kucing Mati Dicampak Dari Tingkat 2 Oleh Sekumpulan Budak

papar berkaitan - pada 22/10/2019 - jumlah : 770 hits
Malang nasib seekor anak kucing dipercayai dicampak dari tingkat dua sebuah pangsapuri di Kuala Lumpur menyebabkan haiwan kecil itu cedera dan nyawa nyawa ikan Menurut individu yang berkongsi mengenai kejadian itu di Twitternya Kid 22 berka...
Mak Ayah Yang Hati Kering Dengar Anak Menangis Letak Dalam Car Seat Anda Hebat

Mak Ayah Yang Hati Kering Dengar Anak Menangis Letak Dalam Car Seat Anda Hebat

papar berkaitan - pada 22/10/2019 - jumlah : 350 hits
Ibu bapa yang sayangkan anak akan memastikan keselamatan anak anak walaupun perlu diganti dengan nyawa sekalipun Wang ringgit yang dikeluarkan untuk membeli car seat adalah terlalu kecil berbanding nilai nyawa seorang anak Tidak ada ibu aya...
Sering Masak Untuk Anak Anak Yatim Pemergian Atuk Dalam Video Youtube Grandpa Kitchen Sentuh Hati Netizen

Sering Masak Untuk Anak Anak Yatim Pemergian Atuk Dalam Video Youtube Grandpa Kitchen Sentuh Hati Netizen

papar berkaitan - pada 31/10/2019 - jumlah : 441 hits
Mempunyai jutaan pengikut daripada seluruh dunia channel masakan di Youtube yang dikenali sebagai Grandpa Kitchen tidak perlu diperkenalkan lagi Kelincahan Narayana Reddy warga emas yang berusia 73 tahun dari Telangana India itu ketika mema...
Anak Sulung Selalu Dimarah Tapi Paling Istimewa Di Hati Ibu Ayah

Anak Sulung Selalu Dimarah Tapi Paling Istimewa Di Hati Ibu Ayah

papar berkaitan - pada 22/10/2019 - jumlah : 408 hits
Biasanya anak sulung sering dimarah dan dijadikan sasaran namun jauh di sudut hati ibu ayah anak pertama adalah yang paling istimewa di sudut hati Anak sulung biasanya mempunyai karektor yang tenang tetapi tegas Di sebalik ketenangan dan ke...
Quot Rimas Kami Tengok Quot Pengasuh Suka Hati Potong Rambut Anak Tanpa Izin

Quot Rimas Kami Tengok Quot Pengasuh Suka Hati Potong Rambut Anak Tanpa Izin

papar berkaitan - pada 30/10/2019 - jumlah : 295 hits
Zaman sekarang ini memang ramai ibu bapa yang selesa hantarkan anak kepada pengasuh Disebabkan sekarang ini kedua ibu bapa bekerja jadi anak anak terpaksa ditinggalkan bersama pengasuh Kalau sebelum ini banyak kisah berkenaan pengasuh yang ...
Hati Hati Anak Anda Mungkin Mangsa Seterusnya

Hati Hati Anak Anda Mungkin Mangsa Seterusnya

papar berkaitan - pada 29/10/2019 - jumlah : 323 hits
Oleh Muhammad Wa iz Artikel ini merupakan perkongsian dari portal HelloDoktor Bagi mereka yang mempunyai anak sila perhatikan anak anda terutamanya bagi mereka yang telah bersekolah Ada satu trend yang membimbangkan sedang berlaku terhadap ...
Sekali Tengking Jutaan Sel Otak Akan Rosak Inilah 7 Bahaya Tengking Anak Yang Ibu Bapa Patut Tahu

Sekali Tengking Jutaan Sel Otak Akan Rosak Inilah 7 Bahaya Tengking Anak Yang Ibu Bapa Patut Tahu

papar berkaitan - pada 20/10/2019 - jumlah : 343 hits
1 Menengking Boleh Rosakkan Sel Otak AnakKerana tengkingan atau meninggi suara atau perkataan yang kasar dapat membunuh lebih dari 1 juta sel otak waktu itu juga Dan jika ditambah dengan satu pukulan atau cubitan maka akan membunuh lebih da...
Henti Tengking Anak Bawah 7 Tahun Kerap Tinggi Suara Bahaya Untuk Emosi Anak

Henti Tengking Anak Bawah 7 Tahun Kerap Tinggi Suara Bahaya Untuk Emosi Anak

papar berkaitan - pada 21/10/2019 - jumlah : 361 hits
Anak ni kalau nak dia bijak cerdas dan cergas sebenarnya ada satu perkara pokok kita kena elakkan buat iaitu elak TENGKING anak Ada beza ye garang tengking marah tegas Garang Sejenis perasaan yang dirasai oleh orang sekeliling sbg satu pers...
Kesan Kekurangan Kalsium Dalam Badan

Kesan Kekurangan Kalsium Dalam Badan

papar berkaitan - pada 23/10/2019 - jumlah : 534 hits
Kalsium ni adalah sejenis mineral yang sangat penting untuk tubuh kita Apakah kesan kekurangan kalsium dalam badan Cuba Periksa Simptom Kekurangan Kalsium Adakah anda mengalami gejala seperti kejang otot kebas rasa mencucuk sekeliling tanga...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Amalan Paling Minima Mendapatkan Lailatul Qadar

Yang Nilai Baik Dan Buruk Itu Dari Allah Bukan Dari Manusia

Oh Baju Melayu

First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly