Hari Hol Pahang 2024


Tarikh Hari Hol Pahang 2024 Tarikh Cuti Hari Hol Pahang 2024 sudah keluar! Bagi memperingati hari kemangkatan Sultan Pahang keempat, iaitu Al-Marhum Sultan Sir Abu Bakar Riayatuddin Al-Muadzam Shah, Negeri Pahang telah mengisytiharkan cuti Hari Hol Pahang pada setiap tahun.
Terdapat beberapa maklumat menarik yang perlu anda ketahui dan mari ketahui tarikh rasmi Hari Hol Pahang 2024.
Berkenaan Sambutan Hari Hol Pahang 2024 Apakah itu Hari Hol Pahang 2024? Hari Hol diisytiharkan sebagai cuti umum di negeri Pahang pada tahun 1974. Hari Hol Pahang adalah tanda memperingati kemangkatan Sultan Pahang keempat, iaitu Al-Marhum Sultan Sir Abu Bakar Riayatuddin Al-Muadzam Shah iaitu ayahanda Sultan Ahmad Shah pada tanggal 7 Mei 1974.
Apakah Maksud Hol?
Hol merupakan kenduri arwah yang diadakan setahun sekali. Dalam konteks ini, Hari Hol Pahang adalah hari untuk memperingati kemangkatan keluarga diraja di negeri ini.
Pada Hari Hol Pahang, majlis tahlil dan bacaan Yasin diadakan untuk memperingati kerabat diraja negeri.
Tarikh Hari Hol Pahang 2024 TARIKHHARI CUTI 1 JanIsninTahun baru10 FebSabtuTahun Baru Cina11 FebAhadCuti Tahun Baru cina12 FebIsninCuti Tahun Baru Cina28 MacKhamisNuzul Al-Quran 10 AprilRabuHari Raya Aidilfitri11 AprilKhamisCuti Hari Raya Aidilfitri 1 MeiRabuHari Pekerja 22 MeiRabuHari Hol Pahang22 MeiRabuHari Wesak23 MeiKhamisCuti Hari Hol Pahang 3 JunIsninHari Keputeraan Agong17 JunIsninHari Raya Haji7 JulaiAhadAwal Muharram8 JulaiIsninCuti Awal Muharram30 JulaiSelasaHari Keputeraan Sultan Pahang31 OgosSabtuHari Merdeka 16 SepIsninCuti Hari Merdeka 16 SepIsninMaulidur Rasul 17 SepSelasaCuti Hari Malaysia 31 OctKhamisDeepavali25 DecRabuChristmas Tarikh Hari Hol Pahang 2024 pada 22-23 Mei 2024 Penerangan Hari Hol Pahang 2024 Terdapat segelintir masyarakat kita yang tidak mengetahui apa itu Hari Hol Pahang yang disambut pada 7 Mei setiap tahun. Hari Hol Pahang adalah cuti umum bagi Negeri Pahang sempena menyambut Hari Hol setiap tahun.
Pada 7 Mei 1974, KDYMM Sultan Sir Abu Bakar Riayatuddin Al-Muadzam Shah telah mangkat di Istana Peninjau, Pekan pada usia Baginda 70 tahun dan telah menjadi ketua Negeri Pahang selama 42 tahun.
Oleh itu, bagi memperingati hari kemangkatan Al-Marhum Sultan Sir Abu Bakar, Tanggal 7 Mei merupakan cuti umum Hari Hol bagi Negeri Pahang Darul Makmur dan Seluruh Jajahan dan Takluknya pada setiap tahun.
Hari Hol Pahang bertujuan untuk majlis tahlil dan bacaan Yasin sebagai tanda memperingati kerabat diraja negeri.
Pada hari Hol Pahang, kebiasaanya keluarga diraja Pahang dan rakyat akan mengadakan majlis tahlil dan bacaan Yasin di Makam Diraja Pekan selain di masjid serta surau di seluruh negeri ini.
Pada tahun 2024, cuti hari Hol Pahang telah diumum pada tarikh 22 Mei 2024-23 Mei 2024.
Sejarah Ringkas Mengenai Duli Yang Maha Mulia Al-Marhum Sultan Abu Bakar Ri’ayatuddin Al-Mu’adzam Shah Ibni Al-Marhum Sultan Abdullah Al-Mu’tasim Billah Duli Yang Maha Mulia Al-Marhum Sultan Abu Bakar Ri’ayatuddin Al-Mu’adzam Shah Ibni Al-Marhum Sultan Abdullah Al-Mu’tasim Billah Pada 29 Mei 1904 bersamaan 14 Rabi’ul awal tahun 1322 Hijrah merupakan hari keputeraan Duli Yang Maha Mulia Al-Marhum Sultan Abu Bakar Ri’ayatuddin Al-Mu’adzam Shah Ibni Al-Marhum Sultan Abdullah Al-Mu’tasim Billah.
Baginda merupakan putera kepada Al-Marhum Sultan Abdullah dengan Che Kalsum bt Abdullah. Baginda merupakan seorang Raja Pemerintah yang sangat prihatin dan baik hati semasa zaman pemerintahannya.
Baginda sering menjelajah ke semua pelusuk negeri, daerah, kampung-kampung bersama dengan rakyat jelata. Semasa zaman pemerintahannya baginda merupakan seorang raja yang menyokong proses untuk mendapatkan kemerdekaan Tanah Melayu.
Pada zaman pemerintahan Baginda telah ramai pendekar-pendekar yang handal yang lahir dari negeri Pahang. Baginda merupakan Raja Pemerintah yang memulakan mercu tanda pembangunan negeri Pahang kearah kemodenan. Hal ini kerana, berlakunya perubahan dari segi perkembangan politik dan sosial dengan cukup pesat meskipun dengan kemaraan Tentera Jepun di Tanah Melayu ketika Perang Dunia Kedua.
Semasa pemerintahan Baginda, kepesatan pertumbuhan ekonomi seperti perlombongan bijih timah, emas dan perladangan getah sangat berkembang sejurus selepas Kemerdekaan Tanah Melayu. Ibu negeri Pahang juga telah dipindahkan dari Kuala Lipis ke Kuantan.
Baginda juga telah mengambil beberapa langkah memajukan dan membangkitkan agama Islam di negeri Pahang. Baginda sangat prihatin akan hal ehwal berkaitan perkembangan agama Islam di Negeri Pahang.
Baginda telah menubuhkan Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Pahang pada Mac 1950. Selain itu, pada tahun 1941 Baginda juga telah menghidupkan kembali jawatan Mufti kerajaan kepada jawatan Kadi Besar serta mewujudkan sebuah Sekolah Arab Tinggi dengan nama Kuliah Al-Lughah Waddin Al-Sultan Abu Bakar Pahang.
Raja Terkini Negeri Pahang 2024 Al-Sultan Abdullah Ibni Sultan Ahmad Shah Negeri Pahang adalah salah satu Kesultanan Diraja Malaysia dan merupakan negeri yang terbesar di Semenanjung Malaysia. Hari Keputeraan Sultan Pahang merupakan hari cuti umum dan cuti pekerja di Pahang.
Al-Sultan Abdullah Ibni Sultan Ahmad Shah merupakan raja Pahang yang terkini pada tahun 2024. Baginda juga ialah yang di-Pertuan Agong of Malaysia pada masa kini. Baginda telah dipilih sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-16 dalam tempoh lima tahun berkuat kuasa 31 Januari 2019 sehingga 31 Januari 2024 pada tahun ini berikutan Sultan Muhammad V dari Kelantan menuruni takhta pemerintahan pada 6 Januari 2019.
Sultan Abdullah Ahmad Shah diputerakan pada hari Khamis 30 Julai 1959 di Istana Mangga Tunggal, Pekan iaitu pada zaman pemerintahan paduka nenda baginda, Sultan Abu Bakar Ri’ayatuddin Al-Mu’azzam Shah, Sultan Pahang IV.
Paduka ayahanda baginda iaitu Tengku Ahmad Shah merupakan Tengku Mahkota Pahang pada ketika itu. Sultan Abdullah merupakan paduka anakanda keempat daripada lapan adik-beradik. Baginda merupakan putera sulung Sultan Ahmad Shah.
Pada 1 Julai 1975, Baginda telah dilantik menjadi kebawah Duli Yang Teramat Mulia Tengku Mahkota Pahang dan dimasyurkan pada 23 Oktober 1977 di Istana Abu Bakar, Pekan. Tengku Abdullah diangkat menjadi Pemangku Raja Pahang selama lima tahun apabila paduka ayahanda baginda diangkat sebagai Yang di-Pertuan Agong dari 26 April 1979 hingga 25 April 1984.

Selepas kegeringan ayahandanya, Tengku Abdullah secara rasmi memangku takhta negeri sebagai Pemangku Raja Pahang bermula 28 Disember 2016 sehingga baginda menaiki takhta pada tahun 2019. Berikutan itu, baginda menghadiri majlis-majlis rasmi dan istiadat-istiadat istana bagi menggantikan ayahandanya.
Pendidikan awal baginda bermula di Sekolah Clifford, Kuala Lipis pada tahun 1965. Kemudian baginda menyambung sekolah rendah di Sekolah Ahmad, Pekan dan Sekolah Rendah St. Thomas, Kuantan serta pengajian di sekolah menengah di Sekolah Menengah St. Thomas, Kuantan dari 1970 hingga 1974 sebelum melanjutkan sekolah ke luar negara.
Pada usia 16 tahun, Baginda kemudian melanjutkan pelajaran ke Aldenham School, Elstree, Hertfordshire, United Kingdom dari 1975 hingga 1977. Seterusnya, Baginda juga turut memasuki Akademi Tentera Diraja Sandhurst selama dua tahun dari 1978 hingga 1979.
Pada tahun 1980 hingga 1981, baginda meneruskan pengajian peringkat diploma di Worcester and Queen Elizabeth College dalam bidang Hal Ehwal Luar Negeri dan Diplomasi.
Soalan FAQs Berkenaan Hari Hol Pahang 2024 Bilakah sambutan Hari Hol Pahang dibuat pertama kali? Pada tanggal 7 Mei 1974.
Kenapa ada hari hol pahang? Sebagai tanda memperingati kemangkatan Sultan Pahang keempat, iaitu Al-Marhum Sultan Sir Abu Bakar Riayatuddin Al-Muadzam Shah iaitu ayahanda Sultan Ahmad Shah pada tanggal 7 Mei 1974.
Apakah tujuan hari hol pahang? Tujuan Hari Hol Pahang adalah untuk memperingati hari kemangkatan Al-Marhum Sultan Sir Abu Bakar Riayatuddin Al-Muadzam Shah dan bertujuan untuk majlis tahlil dan bacaan Yasin sebagai tanda memperingati kerabat diraja negeri.
Di negeri mana ada hari hol Pahang? Negeri Pahang.
Adakah cuti umum untuk negeri lain? Tidak.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2024/01/hari-hol-pahang-2024.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tarikh Hari Puasa 2024 Dan Cuti Bulan Ramadhan 1445 Hijrah

Tarikh Hari Puasa 2024 Dan Cuti Bulan Ramadhan 1445 Hijrah

papar berkaitan - pada 12/1/2024 - jumlah : 162 hits
Umat Islam di seluruh dunia amat menantikan tarikh hari puasa beserta cuti bulan ramadhan yang mulia Bulan ramadan ialah merupakan bulan kesembilan di dalam kalendar Islam dan ianya dianggap sebagai bulan yang paling suci Di dalam bulan ini...
Tarikh Hari Wesak 2024 Untuk Perayaan Budha Di Malaysia

Tarikh Hari Wesak 2024 Untuk Perayaan Budha Di Malaysia

papar berkaitan - pada 8/1/2024 - jumlah : 76 hits
Bila tarikh hari Wesak 2024 Di Malaysia terdapat pelbagai jenis kaum dan hari perayaannya Salah satu perayaan yang terdapat di Malaysia ialah Hari Wesak Hari Wesak merupakan perayaan bagi kaum yang beragama Budha Perayaan ini juga merupakan...
4 Hari Menuju Ke Tahun 2024

4 Hari Menuju Ke Tahun 2024

papar berkaitan - pada 28/12/2023 - jumlah : 182 hits
nbsp Assalamualaikum Selamat Pagi Boleh kira dengan jari hari ini 28hb tinggal lagi 3 hari sahaja kita nak masuk tahun 2024 Tahun baru semangat baru Nieyl yang masih bercuti ni pun dalam kepala otak ni macam macam yang nieyl plan Dalam hidu...
Jadual Puasa Sunat Rejab Dan Hari Putih Tahun 2024

Jadual Puasa Sunat Rejab Dan Hari Putih Tahun 2024

papar berkaitan - pada 15/1/2024 - jumlah : 280 hits
Kemuliaan Bulan RejabPada hari ini tarikh 13 Januari 2024 adalah bersamaan dengan 1 Rejab 1445HApabila masuk sahaja ke bulan Rejab Rasulullah SAW akan berdoa dengan doa dibawah Ya Allah berkatilah kami dalam bulan Rejab dan Syaaban serta pe...
Cuti Selangor 2024 Hari Kelepasan Am Amp Cuti Sekolah

Cuti Selangor 2024 Hari Kelepasan Am Amp Cuti Sekolah

papar berkaitan - pada 30/12/2023 - jumlah : 173 hits
Setiap negeri mempunyai Hari Pelepasan Am dan Cuti Umum bagi tahun 2024 termasuklah Selangor Hari Cuti ini biasanya diumumkan awal bagi memudahkan banyak pihak membuat perancangan lebih awal bagi tahun 2024 Selangor adalah salah satu daripa...
Langsung Pm Anwar Makan Tengah Hari Di Bandar Baru Selayang 5 Jan 2024

Langsung Pm Anwar Makan Tengah Hari Di Bandar Baru Selayang 5 Jan 2024

papar berkaitan - pada 5/1/2024 - jumlah : 144 hits
Ikuti langsung Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim makan tengah hari di Gerai Sri Dahlia Food Court dekat Bandar Baru Selayang AWANInews SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Berita lanjut di h...
Tarikh Rasmi Hari Raya Aidilfitri 2024

Tarikh Rasmi Hari Raya Aidilfitri 2024

papar berkaitan - pada 6/1/2024 - jumlah : 207 hits
Tarikh Rasmi Hari Raya Aidilfitri 2024 5 Hari raya aidilfitri 2024 adalah hari yang ditunggu tunggu oleh semua umat islam pada tahun ini Hari raya puasa aidilfitri juga adalah hari kemenangan bagi umat islam kerana telah berpuasa selama seb...
Hari Ini Anies Kampanye Pilpres 2024 Di Sumbar Dan Cak Imin Ke Jawa Barat

Hari Ini Anies Kampanye Pilpres 2024 Di Sumbar Dan Cak Imin Ke Jawa Barat

papar berkaitan - pada 3/1/2024 - jumlah : 111 hits
Anies dijadwalkan tiba di Bandara Internasional Minangkabau pada Rabu pagi pukul 08 25 WIB
Hari Polis 2024

Hari Polis 2024

papar berkaitan - pada 15/1/2024 - jumlah : 137 hits
Hari Polis 2024 semestinya disambut oleh semua negara dan di negara kita ianya disambut pada 25 Mac pada setiap tahun Sambutan Hari Polis diadakan bagi menunjukkan penghargaan kepada warga polis atau lebih dikenali sebagai Polis Diraja Mala...
Pet Expo Midvalley 2024

All Cheers For 1q 2024 Gdp Growth Of 4 2 But Sustaining That Pace Is Tricky And Highly Challenging

Speed Read Rsd S Nitrous Fueled Bmw R18 Drag Bike And More

Tajuk Utama Minggu Ini Ytl Power Euforia Gabungan Axiata Inflasi Rendah Gdp 1q Wajib

Cara Buat Kad Guru Malaysia Online Dan Cara Dapatkan Sijil Guru Malaysia

Menyamar Polis Samun Warga Asing Penjawat Awam Antara 4 Ditahan

Kenapa Bini Aku Tak Cantik

Iranian President Raisi Feared Dead As Helicopter Wreckage Found



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Masa Depan Pas Bukan Dalam Pn

Zus Yang Terakhir Kalinya

Tujuh Termasuk Tiga Sekeluarga Ditahan Edar 55kg Dadah

Klopp Puji Fans Kuasa Hebat Dalam Perpisahan Liverpool Secara Penuh Emosi

Skuad Beregu Kena Bangkit Untuk Jadi Pencabar Thailand

Mak Aku Kena Kawin Muda Umur 15 Tahun Tapi Bukan Pilihan Dia Ni Semua Perjanjian Ayah Dahulu