Harga Minyak Jatuh Lagi Tapi Harga Satu Tong Gas Tak Menurun Pun


 Tuan-tuan harga minyak jatuh merudum sekali lagi. 
Latest pula harga minyak  dunia turun ke US35+ per barrel bagi minyak West Texas Intermediate atau WTI dan 'Brent' pula US37+ per barrel.





Yang lebih menarik adalah carta pengeluaran minyak (di atas) di Amerika Syarikat - negara pengeluar minyak yang terbesar di dunia.
Pengeluaran minyak di Amerika menurun daripada hampir 13 juta tong minyak sehari (Januari 2020) menjadi kurang daripada 10 juta tong minyak sehari (Okt 2020).
Kemungkinannya besar keadaan ini akan kekal buat seketika juga.
Harga gas asli (natural gas) pun sudah menurun dengan drastic, sila lihat carta ini :




Soalan yang tuan-tuan dan khususnya puan-puan suri rumah harus tanya ialah kenapa harga satu tong gas masak tidak menurun? Harga gas masak dikawal (price controlled). Jadi kenapa tiada penurunan bagi harga gas masak ?  Dalam negara kita perniagaan cooking gas atau gas masak ini di control oleh syarikat gergasi oligopoli.   Maksudnya syarikat orang kaya.  Pembekal gas masak ini sangat sikit bilangan mereka - boleh dikira dengan jari sebelah tangan sahaja.  Kerajaan memberi mereka 'lesen besar' oligopoli untuk control pembekalan gas masak.
Monopoli maksudnya hanya satu syarikat control pembekalan sesuatu produk.Oligopoli maksudnya beberapa syarikat saja control pembekalan sesuatu produk.Apabila ada monopoli dan oligopoli maksudnya tuan-tuan rakyat marhaen tidak mempunyai pilihan lain atau pilihan terhad di pasaran. Bila pilihannya terhad di pasaran, maka pembekal monopoli dan oligopoli boleh control harga jualan sesuatu produk tanpa takut atau risau akan kehilangan jualan. Sebab tuan-tuan dan puan-puan sebagai pengguna  tidak mempunyai pilihan yang banyak. Atau tiada pilihan langsung.
Jadi tuan-tuan pengguna, NGO, persatuan pengguna dsbnya perlu desak Wakil Rakyat di kawasan masing-masing untuk mendesak Kerajaan di Parlimen kenapa harga gas masak tidak menurun.  Kenapa pembekalan gas masak ini diberi lesen monopoli dan oligopoli oleh Kerajaan?
Tuan-tuan di sini ada soalan cepu mas. Macam mana kita jadi miskin? How do we become poor?
Jawapannya : Sedikit demi sedikit. 
Hari-hari financial resources kita atau sumber kewangan kita terhakis apabila kita beli makanan, beli kereta, bayar api, bayar rumah dan bayar, bayar, bayar.   Bayar sampai mati.
Kita mesti bayar. Life is not free. Bangun pagi saja kita sudah perlu keluar duit.
Tetapi yang penting ialah bila kita bayar Satu Ringgit kita mesti menerima atau mendapat barang atau produk atau perkhidmatan yang berbaloi atau padan atau seimbang dengan nilai Satu Ringgit yang kita bayar tadi.
Habis macam mana pula kita boleh pastikan bahawa produk atau perkhidmatan yang kita beli itu berbaloi atau padan atau seimbang dengan duit Satu Ringgit kita itu?

Jawapannya terletak kepada pilihan atau choices yang ada pada kita dalam pasaran. Lagi ramai penjual bagi sesuatu produk maka lagi banyaklah pilihan bagi kita dan akan lebih berbaloi lah duit belanja Satu Ringgit tadi. 
Kalau nasi lemak di warong A tak sedap, kita pergi ke warong B. Kalau nasi di warong B sudah basi, kita pergi ke warong C. Kalau warong C bagi sebungkus nasi yang kurang atau tidak cukup kita pergi ke warong D. 
Bayangkan jika Kerajaan kata 'Di kawasan ini hanya satu warong nasi lemak diberi lesen berniaga. Warong lain tidak dibenarkan.'
Apa maksudnya? Maksudnya kita sebagai pengguna tidak ada pilihan. Duit belanja Satu Ringgit tadi tidak akan memberi kita produk dan perkhidmatan yang berbaloi, padan atau seimbang dengan duit kita Satu Ringgit tadi.

Apa maksudnya ? Maksudnya segala usaha, peluh, tension dan susah payah kita hasil daripada bekerja keras setiap hari, dari pagi sampai petang untuk mencari duit gaji Satu Ringgit itu tidak diberi penghormatan yang sepatutnya.
Orang lain - monopoli dan oligopoli orang kaya - mengambil duit kita yang lebih tetapi memberi kita produk yang tidak berbaloi, padan atau seimbang. 
We pay more for less. Kita bayar lebih tetapi kita dapat yang kurang.
Maka sikit-sikit, sedikit demi sedikit kita menjadi miskin. Orang lain pula jadi kaya. Selepas 30 tahun atau 50 tahun maka akan terjadilah 'kawasan perumahan mewah', kawasan perumahan miskin, golongan B40,  golongan elit, rakyat marhaen, golongan kaya oligarki dan sebegitu. 
Kenapa harga satu tong gas masak tidak menurun? Harga minyak dunia sudah jatuh merudum.

Posted by Syed Akbar Ali 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2020/10/harga-minyak-jatuh-lagi-tapi-harga-satu.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+MalaysiansMustKnowTheTruth+%28Malaysians+

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pasaran Minyak Mungkin Mengambil Masa Untuk Mengatasi Susulan Harga Terus Menurun

Pasaran Minyak Mungkin Mengambil Masa Untuk Mengatasi Susulan Harga Terus Menurun

papar berkaitan - pada 21/10/2020 - jumlah : 274 hits
Harga minyak mentah diperdagangkan di zon negatif pada hari Rabu pagi setelah penerbitan data awal mengenai tahap rizab bahan mentah di AS Menurut Institut Petroleum Amerika terdapat peningkatan dalam simpanan emas hitam pada minggu lalu Ha...
Ponsel Nokia C3 Resmi Meluncur Di Indonesia Harga Satu Jutaan Daya Tahan Bisa Diandalkan

Ponsel Nokia C3 Resmi Meluncur Di Indonesia Harga Satu Jutaan Daya Tahan Bisa Diandalkan

papar berkaitan - pada 22/10/2020 - jumlah : 217 hits
Nokia C3 hadir dengan harga terjangkau untuk kamu yang butuh perangkat penunjang WFH atau pembelajaran jarak jauh
Tekanan Timbul Minyak Menurunkan Harga Dengan Cepat

Tekanan Timbul Minyak Menurunkan Harga Dengan Cepat

papar berkaitan - pada 3/11/2020 - jumlah : 182 hits
Harga minyak mentah meneruskan dinamika negatifnya yang sudah lama tidak dibalikkan Bulan kedua musim luruh adalah kegagalan pasaran produk minyak Pada bulan Oktober Brent kehilangan sejumlah 8 5 daripada harga sebelumnya sementara WTI seca...
Harga Siling As 21 Satu Vaksin Covid 19

Harga Siling As 21 Satu Vaksin Covid 19

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 220 hits
KUALA LUMPUR Harga maksimum yang ditawarkan kepada Malaysia menerusi pelan peruntukan vaksin COVID 19 global COVAX ketika ini adalah AS 21 bagi setiap satu vaksin Menteri Sains Teknologi dan Inovasi Khairy Jamaluddin ketika mengumumkan perk...
Libya Meningkatkan Pengeluaran Minyak Hingga 800 000 Tong Sehari

Libya Meningkatkan Pengeluaran Minyak Hingga 800 000 Tong Sehari

papar berkaitan - pada 2/11/2020 - jumlah : 219 hits
Syarikat minyak nasional Libya National Oil Corporation telah meningkatkan pengeluaran hariannya kepada 800 000 tong sehari Sebagai tambahan ketua Mustafa Sanalla mengatakan bahawa pada awal tahun 2021 ia bahkan mungkin mencapai 1 3 juta ba...
Harga Minyak Petrol Dan Diesel Bulan November 2020

Harga Minyak Petrol Dan Diesel Bulan November 2020

papar berkaitan - pada 30/10/2020 - jumlah : 422 hits
Harga minyak petrol dan diesel bulan November 2020 Disini ada perkongsian mengenai harga minyak petrol RON95 RON97 dan diesel terkini bagi setiap minggu bagi bulan November tahun 2020 Untuk info sebelum ini KERAJAAN PH telah membuat penetap...
Bph Migas Resmikan Bbm Satu Harga Di Musi Banyuasin Dan Muratara

Bph Migas Resmikan Bbm Satu Harga Di Musi Banyuasin Dan Muratara

papar berkaitan - pada 28/10/2020 - jumlah : 201 hits
Komite BPH Migas Ahmad Rizal didampingi Bupati Musi Banyuasin Dodi Reza Alex Noerdin dan Sadli Ario Priambodo Sales Area Manager Retail Pertamina Sumsel Babel meresmikan penyalur BBM 1 Harga berupa SPBU di Kecamatan Babat Toman Muba Rawas I...
Harga Minyak Mentah Perlahan Pulih Dari Kejatuhan Tiga Minggu

Harga Minyak Mentah Perlahan Pulih Dari Kejatuhan Tiga Minggu

papar berkaitan - pada 28/10/2020 - jumlah : 253 hits
Harga minyak mentah menguat pada hari Selasa setelah penurunan global yang berlaku sehari sebelumnya Perhatikan bahawa emas hitam berada di bawah tekanan serius baru baru ini yang menyebabkan harga turun ke tahap terendah dalam tiga minggu ...
Main Make Up Tapi Edit Je

Main Make Up Tapi Edit Je

papar berkaitan - pada 20/10/2020 - jumlah : 238 hits
Hi korang Terkejut SA semalam tau tetiba kawan SA whatsaap gambar ni ha gambar dia dah siap edit semalam SA tak mekap pi kerja tak tau kenapa malas just pakai foundation dan lipstick je lepas tu saje up kat FB memang buruk skit la tak mekap...
Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Adab Tu Kena Ada Walaun Tak Dak Adab Ke Tak Sekolah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Lanwuu Imagine By Aurora Design In Yunnan China

Raffa Affar Pelita Dalam Doa Chord

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Ringgit Closes Higher As Investors Shift From Safe Haven Currencies

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

Traditional Seats No More A Factor In Pn Says Gerakan