Haramkan Dong Zong Banyak Perkara Akan Selesai


Jangan buang masa polis tahun ini, KPN beritahu pemimpin politik
KUALA LUMPUR: Ketua Polis Negara Abdul Hamid Bador mengingatkan ahli dan pemimpin politik seluruh negara supaya tidak lagi melakukan aktiviti yang merugikan masa polis tahun ini hingga menyebabkan tenaga anak buahnya dibazirkan untuk perkara remeh.

Hamid berkata, tugas utama polis adalah untuk mengekang serta membanteras aktiviti jenayah dan dadah yang memberi kesan kepada keselamatan rakyat dan keharmonian dalam negara.

“Saya merayu semua ahli dan pemimpin politik supaya memahami dinamika negara. Kita hidup pelbagai kaum, agama, jadi gunakan kepelbagaian kita untuk jana kekuatan.

“Pemimpin dan ahli politik, gunakanlah kebijaksanaan. Tidak ada masalah yang tidak dapat di atasi. Jangan lakukan aktiviti untuk sakitkan hati orang lain dan kemudiannya mencabar orang lain,” katanya dalam sidang media khas di Bukit Aman hari ini.

Hamid berkata, pihaknya tidak akan meminggirkan setiap kes jenayah dan salah laku yang dilakukan mana-mana pihak, namun meminta ahli dan pemimpin politik bersikap lebih bertanggungjawab.

“Isu politik ini merugikan negara. Polis terpaksa buat kerja lebih masa. Pada hujung tahun ketika orang lain bercuti dan mengurus persekolahan anak, anak buah saya pula terpaksa menunggu dalam trak.

“Buang masa saya dan anak buah saya. Sepatutnya tugas mereka digunakan untuk membanteras aktiviti jenayah dan dadah, bukannya terlibat dalam isu remeh. Saya minta kefahaman mereka, untuk fikirkan tanggungjawab polis ini amat berat,” katanya.

Beliau berkata, menjadi hasratnya untuk melihat pasukan polis dihormati dan diberi kepercayaan oleh rakyat, sama seperti keadaan semasa negara baru sahaja mencapai kemerdekaan.

“Matlamat polis pada tahun ini adalah untuk mendapatkan kembali keyakinan rakyat.

“Dahulu semasa Parti Komunis Malaya (PKM) mengancam negara, orang ramai bersandar kepada polis.

“Polis ketika itu mendapat penghormatan daripada rakyat,” katanya. - www.freemalaysiatoday.com

Mufti Perlis gesa Putrajaya haramkan Dong Zong kerana berbahaya kepada negara
PETALING JAYA: Mufti Perlis, Mohd Asri Zainul Abidin mencadangkan kerajaan mengharamkan kumpulan pendidikan Cina, Dong Zong yang disifatkannya berbahaya kepada negara seperti kumpulan pengganas Harimau Pembebasan Tamil Eelam (LTTE).

Katanya, tindakan Dong Zong membantah pengenalan 3 muka surat tulisan Jawi bagi subjek bahasa Melayu di sekolah vernakular ibarat “negara nak berperang” sedangkan ramai ahli perniagaan bukan Islam di negara ini menggunakan tulisan Jawi untuk melariskan produk mereka.

Beliau berkata, masalahnya bukan pengenalan tulisan Jawi di sekolah vernakular, tetapi ia membabitkan soal keengganan wujud identiti negara Islam.

“Saya mencadangkan kumpulan itu (Dong Zong) dari dulu diharamkan. Semua orang yang terlibat dalam keganasan LTTE mesti diharamkan, kalau ada menteri mana yang masih ada lagi, negeri mana tak kira Pulau Pinang ke apa, yang terlibat mesti diambil tindakan, mereka berbahaya kepada negara ini. Dong Zong berbahaya untuk negara ini.

“Dia bukan masalah mereka nak baca Jawi (atau) tak baca Jawi, mereka bimbang kepada identiti. Berpuluh tahun lamanya, orang bukan Islam hidup dalam kampung Islam di Malaysia ini, tak pernah ada sesiapa yang dipaksa masuk Islam pun.

“Orang Melayu boleh beli di kedai mereka sehingga jadi tauke dan kaya,” katanya dalam satu kuliah yang dimuat naik ke Facebooknya semalam.

Asri turut mendakwa Perdana Menteri, Dr Mahathir Mohamad pernah menyifatkan Dong Zong sebagai pelampau.

Pada 12 Ogos lalu, Mahathir melabelkan Dong Zong sebagai rasis kerana sering membantah keputusan kerajaan, termasuk isu pengenalan tulisan Jawi di sekolah vernakular.

Dong Zong terpaksa membatalkan persidangan membincangkan isu pengenalan tulisan Jawi di Kajang pada 28 Dis lalu selepas polis mendapat perintah mahkamah.

Susulan itu, 17 kumpulan pendidikan Cina menyuarakan kekecewaan terhadap tindakan polis menghalang persidangan itu atas alasan rakyat mempunyai kebebasan berhimpun dan bersuara seperti termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

Hasrat Dong Zong menganjurkan persidangan itu dikritik dan dibantah pelbagai pihak, termasuk Mahathir yang bimbang terhadap “reaksi” orang Melayu untuk mengadakan kongres sendiri dan membangkitkan penutupan sekolah Cina.

Asri berkata, isu pengenalan tulisan Jawi di sekolah vernakular kini menjadi krisis negara.

“Inilah satu kebodohan kerana mereka kena tahu majoriti penduduk negara ini takkan suka perkara ini.

“Dong Zong tak nak Jawi tidak apalah, dia tak baca, (tetapi) kita (umat Islam) jangan tak bagi baca.”

Beliau turut membidas sesetengah ahli politik Islam yang menyerang umat Islam menggunakan konsep Rahmatan Lil Alamin.

“Ada orang kita, masa kita kempen ‘Buy Muslim product first’ dia marah…sebahagian tu berada dalam parti politik tertentu, dia kata tak boleh, Rahmatan Lil Alamin kena beli semua.

“Kita kata bukan larang beli, kita kata utamakan (produk keluaran orang Islam).

“Mereka guna kopi Ah Seng boleh, tak jadi masalah. Dia yang buat kopi dan orang yang minum kopi itu tak beriman pun kerana ada tulisan Jawi, tapi nak baca tulisan Jawi yang kementerian cadang tu jadi satu masalah.” - www.freemalaysiatoday.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tungkaranhati.blogspot.com/2020/01/haramkan-dong-zongbanyak-perkara-akan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dong Zong Benci Apa Jua Perkara Berkait Islam

Dong Zong Benci Apa Jua Perkara Berkait Islam

papar berkaitan - pada 5/1/2020 - jumlah : 340 hits
BANGI 8 Jamadilawal 1441H Sabtu Sekiranya orang Cina boleh berusaha bermati matian mempertahankan hak bercakap bahasa Mandarin dan menulis dalam tulisan Hanji orang Melayu juga mampu berbuat perkara sama Ketua Media Pertubuhan Muafakat Seja...
Lebih 240 000 Rakyat Malaysia Tandatangan Petisyen Desak Haramkan Dong Zong Suara Tv

Lebih 240 000 Rakyat Malaysia Tandatangan Petisyen Desak Haramkan Dong Zong Suara Tv

papar berkaitan - pada 1/1/2020 - jumlah : 377 hits
KUALA LUMPUR Petisyen dilancarkan Gerakan Pengundi Sedar supaya Persekutuan Persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia diharamkan sudah hampir mencapai sasaran apabila meraih 246 459 sokongan setakat jam 12 55 tengah hari ini Petisyen...
Degil Haramkan Saja Dong Zong

Degil Haramkan Saja Dong Zong

papar berkaitan - pada 25/12/2019 - jumlah : 409 hits
Sikap biadab ego pertubuhan pelampau boleh pecah belah perpaduanBANGI Seluruh rakyat negara ini tanpa mengira kaum diajak mengecam pertubuhan pelampau Dong Zong dengan tidak menyertai menyokong serta menyebarkan ideologi mereka Ketua Pemuda...
Mca Pemuda Dap Pertikai Arahan Pembatalan Kongres Jawi Dong Jiao Zong

Mca Pemuda Dap Pertikai Arahan Pembatalan Kongres Jawi Dong Jiao Zong

papar berkaitan - pada 28/12/2019 - jumlah : 412 hits
BERITAMCA menyuarakan bantahannya terhadap pembatalan kongres anjuran Dong Jiao Zong berhubung tulisan Jawi yang dijadual berlangsung esok Menyifatkannya sbagai diskriminasi setiausaha agungnya Chong Sin Woon membangkitkan penganjuran Kongr...
Hanipa Tak Setuju Polis Mohon Perintah Mahkamah Terhadap Dong Zong

Hanipa Tak Setuju Polis Mohon Perintah Mahkamah Terhadap Dong Zong

papar berkaitan - pada 28/12/2019 - jumlah : 338 hits
Hanipa Maidin tidak bersetuju dengan tindakan polis memohon perintah mahkamah untuk kumpulan pendidikan Cina Persekutuan Persatuan persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia tidak meneruskan persidangan membantah pengenalan Jawi di se...
Act Against Those Who Threatened Unrest Over Dong Zong Event Says Kit Siang

Act Against Those Who Threatened Unrest Over Dong Zong Event Says Kit Siang

papar berkaitan - pada 28/12/2019 - jumlah : 265 hits
DAP supremo Lim Kit Siang says the crisis over the Jawi issue must be resolved in a peaceful and consensual Malaysian manner PETALING JAYA Following the prohibition of Chinese educationist group Dong Zong from holding a conference on the in...
Polis Dapat Perintah Mahkamah Batal Persidangan Bantah Jawi Dong Zong

Polis Dapat Perintah Mahkamah Batal Persidangan Bantah Jawi Dong Zong

papar berkaitan - pada 28/12/2019 - jumlah : 444 hits
Mahkamah Kajang memerintahkan agar Persekutuan Persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia tidak meneruskan persidangan bantahan tulisan jawi di Kolej New Era Kajang Sabtu ini Loading Menurut Ketua Polis Daerah Kajang Asisten Komisione...
Himpunan Di Kajang Bantah Dong Jiao Zong Esok

Himpunan Di Kajang Bantah Dong Jiao Zong Esok

papar berkaitan - pada 28/12/2019 - jumlah : 345 hits
Angkatan Gerak Minda Malaysia bersama Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung dan Pertubuhan Pribumi Perkasa akan menganjurkan perhimpunan di Kolej New Era Kajang esok Himpunan berkenaan dijalankan bagi membantah usaha Dong Jiao Zong menganjurk...
Dong Zong Calls Off Congress After Kajang Cops Get Court Order

Dong Zong Calls Off Congress After Kajang Cops Get Court Order

papar berkaitan - pada 28/12/2019 - jumlah : 240 hits
Kajang district police chief Ahmad Dzaffir Mohd Yussof says police reports had been made across the country to stop the Dong Zong congress PETALING JAYA Chinese educationist group Dong Zong has called off a conference over the introduction ...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Fam What Happened To The World Cup Tickets

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Lotter Sumandak Cantik Chord

Selangor Ph To Continue Working With Bn Despite Likely Mca Mic Polls Snub

Mahb S Sacking Of Staff With High Medical Bill Unlawful Court Rules

Decision On Sabah Pkr Chief To Be Made Soon Says Anwar

Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama

Pengertian Pungli Contoh Dan Hukumannya