Hapuskan Unsur Unsur Pengkultusan Maips Beri Sumbangan Zakat Pada Bekas Ahli Gisbh




KANGAR: Isu ajaran sesat yang sukar dibendung dan tumbuh semula setelah diambil tindakan adalah berpunca daripada unsur-unsur pengkultusan yang mengkultuskan pemimpin atau tokoh-tokoh agama yang mereka percaya sehingga melampaui batasan.
Bagi mengatasi masalah tersebut adalah dengan menghapuskan akarnya iaitu pengkultusan tersebut yang mendewakan pemimpin agama melebihi tahap yang diajar di dalam al-Quran dan Sunnah sehingga akhirnya menjadikan akal mereka berfungsi dengan mengikut sahaja apa yang salah dan sesat.
Mufti Perlis, Datuk Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin berkata, hal tersebut sentiasa berulang kerana tidak dihapuskan akar tersebut dan di dalam fatwa negeri ini, mereka berusaha menghapuskan akar berkenaan agar tidak ada pengkultusan terhadap golongan agama ini.
Beliau berkata, mereka mengkultuskan pemimpin atau tokoh-tokoh agama yang mereka percaya sehingga melampaui batasan ke tahap seakan menyamakan kedudukan pemimpin atau tokoh agama setaraf Nabi SAW atau mempunyai keajaiban atau mengetahui perkara yang ghaib seakan tuhan.
“Isu-isu seperti ini terus berlaku kerana ada unsur-unsur pengkultusan dengan mengkultuskan, mendewakan pihak yang memakai baju agama ini sama ada pemimpin agama, tok guru, ustaz melebihi tahap yang diajar dalam al-Quran dan Sunnah.
“Saya juga sangat berterima kasih, apa disebut pihak Ketua Polis Negara, Perdana Menteri berkaitan soal ketaksuban yang melampau yang akhirnya digunakan sebahagian pihak untuk mengekplotasi mereka yang lain.
“Dia membina satu ketaksuban yang melampau, kultus itu, sehingga akhirnya beribu-beribu manusia terjerat dengan mengikut sahaja apa disuruh seperti perlu bercerai mereka bercerai, berpisah dengan anak selain taat secara membuta tuli.
“Kalau nak hapuskan hal ini daripada masyarakat kita hendaklah menjadikan ajaran pengajian agama kita sentiasa menentang pengkultusan ini. Sebagai manusia semua ada salah dan silap yang maksum adalah Rasulullah SAW,” katanya ketika ditemui selepas menyampaikan zakat kepada seorang bekas ahli kumpulan Global Ikhwan Service and Business Holdings (GISBH) di sini hari ini.
Tambah Mohd. Asri, pihaknya juga ada menerima maklumat berkaitan kumpulan ajaran sesat lain yang coraknya lebih kurang sama dengan kumpulan GISBH.
Bagaimanapun, beliau tidak mahu mengulas lebih lanjut memandangkan ia bukan berlaku di negeri ini.
Sementara itu, ditanya mengenai tindakan yang disifatkan lambat terhadap kumpulan GISBH atau ajaran sesat lain, Mohd Asri berkata, di Perlis tindakan agak segeralah bagaimanapun di negeri-negeri lain mereka ada pentadbiran sendiri.
“Kita juga mengharapkan semua pihak segera dalam hal-hal seperti ini (mengekang dan ambil tindakan) terhadap ajaran sesat ini,” katanya.
Dalam pada itu, Perlis terus menggerak langkah awal dengan menyalurkan sumbangan zakat kepada bekas ahli GISBH bagi memulakan kehidupan baharu.
Mohd, Asri memberitahu, sumbangan zakat bernilai RM5,000 oleh Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perlis (MAIPs) itu diharap dapat membantu individu berkenaan memulakan kehidupan baharu dengan berniaga atau sebagainya.
Kata beliau, pihaknya juga mengalu-alukan bekas ahli GISBH yang mempunyai kesedaran untuk berubah agar memohon zakat yang akan dipertimbangkan.
“Kita berpendapat negeri Perlis berdasarkan jawatankuasa fatwa negeri bahawa zakat melalui bahagian-bahagian tertentu sebahagianya boleh digunakan dalam membantu, memulihkan ahli-ahli GISBH ini,” katanya.-UTUSAN




Source link
The post Hapuskan unsur-unsur pengkultusan, MAIPs beri sumbangan zakat pada bekas ahli GISBH appeared first on Edisi Viral Plus.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://plus.edisiviral.com/hapuskan-unsur-unsur-pengkultusan-maips-beri-sumbangan-zakat-pada-bekas-ahli-gisbh/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tiada Ahli Pas Kelantan Terbabit Gisbh Al Arqam Timbalan Mb

Tiada Ahli Pas Kelantan Terbabit Gisbh Al Arqam Timbalan Mb

papar berkaitan - pada 1/10/2024 - jumlah : 85 hits
Tiada ahli PAS Kelantan terbabit dengan GISB Holdings atau Al Arqam kata Timbalan Pesuruhjaya PAS negeri Datuk Dr Mohamed Fadzli Hassan Mohamed Fadzli yang juga Timbalan Menteri Besar Kelantan berkata PAS dan Al Arqam merupakan dua entiti b...
Penyelewengan Akidah Pemimpin Gisb Dakwa Mampu Hubungi Nabi Dalam Sedar Bekas Ahli

Penyelewengan Akidah Pemimpin Gisb Dakwa Mampu Hubungi Nabi Dalam Sedar Bekas Ahli

papar berkaitan - pada 21/9/2024 - jumlah : 131 hits
Ahli ahli GISB Holdings Sdn Bhd termasuk kanak kanak didakwa didoktrin untuk mempercayai bahawa pemimpin mereka dilantik oleh Rasulullah Imam Mahdi serta guru mursyid dari alam ghaib Seorang bekas ahli GISBH mendedahkan bahawa pemimpin mere...
Saya Tak Dapat Datang Sohyun Bekas Ahli 4minute Kongsi Dah Terima Jemputan Kahwin Hyuna

Saya Tak Dapat Datang Sohyun Bekas Ahli 4minute Kongsi Dah Terima Jemputan Kahwin Hyuna

papar berkaitan - pada 3/10/2024 - jumlah : 65 hits
Kalau korang peminat K Pop mesti akan kenal punya dengan kumpulan 4Minute kan Artikel Berkaitan Baru baru ini salah seorang bekas ahli 4Minute iaitu Kwon So hyun telah terlibat dalam satu temu bual ketika penampilannya di Busan Internationa...
Empat Isteri Tiga Anak Ahli Lembaga Pengarah Gisbh Direman Seminggu

Empat Isteri Tiga Anak Ahli Lembaga Pengarah Gisbh Direman Seminggu

papar berkaitan - pada 29/9/2024 - jumlah : 69 hits
SHAH ALAM Empat isteri dan tiga anak seorang Ahli Lembaga Pengarah GISB Holdings Sdn Bhd direman bagi membantu siasatan berhubung pengekploitasian dan pemerdagangan kanak kanak
Ahli Gisbh Dipenjara 10 Tahun Melakukan Kecederaan Fizikal Terhadap Kanak Kanak

Ahli Gisbh Dipenjara 10 Tahun Melakukan Kecederaan Fizikal Terhadap Kanak Kanak

papar berkaitan - pada 26/9/2024 - jumlah : 95 hits
Seorang anggota Global Ikhwan Services Holdings Bhd dihukum penjara 10 tahun selepas mengaku bersalah terhadap empat pertuduhan menyebabkan kecederaan fizikal terhadap kanak kanak berumur 10 hingga 12 tahun Barulrahim Hisham 23 dituduh bawa...
Biar Betul Takiyuddin Backup Ahli Gisbh Ahli Tak Bersalah

Biar Betul Takiyuddin Backup Ahli Gisbh Ahli Tak Bersalah

papar berkaitan - pada 22/9/2024 - jumlah : 90 hits
PAS menggesa sebarang tindakan tegas diambil terhadap Global Ikhwan Service and Business Holdings dibuat secara cermat dan teliti bagi memastikan tidak berlaku pengabaian hak dan ketidakadilan kepada ahli tidak bersalah Setiausaha Agung Tak...
Ada Ahli Gisbh Tidak Tahu Di Mana 32 Anaknya Berada

Ada Ahli Gisbh Tidak Tahu Di Mana 32 Anaknya Berada

papar berkaitan - pada 24/9/2024 - jumlah : 69 hits
Ketua Polis Negara Razarudin Husain berkata kebanyakan kanak kanak yang diselamatkan adalah anak kepada ahli GISBH KUALA LUMPUR Polis mendedahkan ada ahli Global Ikhwan Services and Business Holdings tidak tahu di mana 32 daripada 34 anakny...
Ahli Gisbh Kahwin Ikut Agama Dah Mengandung Baru Daftar Secara Rasmi Kpn

Ahli Gisbh Kahwin Ikut Agama Dah Mengandung Baru Daftar Secara Rasmi Kpn

papar berkaitan - pada 24/9/2024 - jumlah : 78 hits
Ketua Polis Negara Tans Sri Razarudin Husin hari ini mendedahkan terdapat ahli GISBH kahwin ikut agama tetapi baru mendaftarkan perkahwinan secara rasmi selepas isteri hamil Dedah beliau lagi terdapat juga ahli GISBH yang berkahwin empat da...
Saya Nak Jumpa Anak Sendiri Pun Tak Boleh Bekas Pengikut Gisbh

Saya Nak Jumpa Anak Sendiri Pun Tak Boleh Bekas Pengikut Gisbh

papar berkaitan - pada 4/10/2024 - jumlah : 87 hits
Aizat Sharifam hmetro com myKangar Sudahlah saya dipisahkan dengan anak saya dan hendak bertemu pun saya mesti mendapat kebenaran penjaga pusat jagaan terlebih dahulu malah ada ketikanya saya tidak dibenarkan untuk berjumpa walhal saya ada ...
Tel Aviv Jadi Gaza Natanyahu Lari Ketakutan Terkencing Dalam Seluar

Drama Gadis Dan Angan Angan Lakonan Bell Ngasri

Balas Tweet Tentang Suami Skandal Dengan Staf Netizen Kata Fazura Bagi Hint Dia Macam Nak Bagitahu Tapi Macam Taknak

Kenyataan Nur Jazlan Dangkal Lemah Bodoh

Bekal Sate

Sweetnya Ucapan Fattah Pada Fazura Bila Dapat Me Time Dengan Fatima

Aroma Lavender Di Sekitar Kawasan Klcc Mengundang Persoalan Rupa Rupanya

Pendakwa Tidak Pernah Buktikan Duit Yang Masuk Akaun Ds Najib Dari 1mdb


echo '';
5 Bukti Jelas Bagaimana Teknologi Moden Buat Kita Tak Reti Berfikir

10 Fakta Drama Berepisod Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Adaptasi Mr Hiiragi s Homeroom Astro Ria Sooka Fakta Yang Ramai Tak Tahu

5 Isu Utama Pelajar Genius Usia Muda Masuk Universiti Awal

Resepi Sup Ayam Thai Paling Menarik dan Senang Dibuat Rasa Sekali Pasti Terpikat

Cara Undi Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Mingguan Akhir 30 Keputusan Markah Musim 4 Di Tangan Penonton


Betul Ke Makan Malam Boleh Buat Kita Gemuk Fakta Atau Mitos

Kopi Liberika Kalimantan Barat Keunikan Rasa Dan Perbedaannya Dengan Arabica Dan Robusta

Arches National Park Experiences You Haven T Tried Yet A Guide To Hidden Gems And Unique Attractions

3 Sekeluarga Mengalami Detik Cemas Rumah Dimasuki Hampir 12 Orang Penyamun Berparang

Polis Buru Bekas Petinju Terkenal Pecah Masuk Rumah

Mahalli Jasuli Dedah Saya Sebenarnya Keturunan Indonesia